Gå til innhold

Barnevakt nyttårsaften, forferdelig?

Anbefalte innlegg

tzatziki1365380058
Skrevet

Synes ikke dere er så veldig fryktelige:)

Personlig kunne jeg godt hatt barnevakt til ungene da de var så små som deres er. Nå når de er så gamle at nyttårsaften er et høydepunkt for dem, bare litt "under" julaften, er det helt uaktuelt å reise fra denne dagen.

• Svar 121
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

17

• laban

7

• Åsemor

7

• Faure

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Er du komplett idiot eller bare later du som?

Diskuter saken og ikke personer, men du er kanskje ny på internett du?

Skrevet

Sikkert greit for noen foreldre å prioritere sine egne ønsker fremfor å ta seg av barna på en så viktig dag.

Nyttårsaften er ikke noen viktig dag for så små barn. Det er en vanlig juleferiedag. Å "ta seg av" 2-3-åringer på nyttårskvelden betyr stort sett å få dem i seng etter litt kos & hygge. Besteforeldre egner seg aldeles utmerket til den oppgaven

tror

Gjest så nå var det sagt..
Skrevet

Barnevakt på nyttårsaften må jo bare være helt flott! Nyt det, og kos dere sammen inn i det nye året. Så får dere se ungene dagen etter.

Jeg sender ungene i barnehagen hele jula selv om vi har fri. De syns det er toppers i barenhagen, og syns dagene uten barnehage kan bli lange og kjedelige. De får fri i morgen, da. Da skal vi bake pepperkaker. I dag har jeg og mannen tatt en skikkelig storhandel til jul, noe som ville gått dårlig med to utålmodige unger oppi vogna. De klarer en 10-minutters handletur, men når vi soser rundt på rimi i 30 minutter blir det litt lenge. Så har vi tatt julevasken. Eller halvveis, iallfall. Det går ikke an det, med ungene rundt bena.

Neste uke når de skal dit mandag og tirsdag håper jeg å få rydda og vaska enda litt mer.

Hadde semesterets siste eksamen på torsdag, så her har huset blitt vanskjøttet de siste månedene. At jeg sender ungene i barnehagen noen dager for å fikse hjemme har jeg ikke veldig dårlig samvittighet for (men jeg føler jo tydeligvis for å forsvare det, da...hehe).

Poenget med å ha fri i jula er jo at familien skal kose seg sammen! Vasking og rydding tar man lett på i jula og det er da unnagjort på et par timer mens ungene ser på julemorgen alikevel. Har ellers aldri hatt problemer med å vaske huset med barna hjemme i alle aldre hos oss.. så det synes jeg er et rart argument. Eller mor kan ta barna ut en tur ,mens far rydder litt hjemme eller omvendt...

Det at barn kjeder seg er et tegn på at dere som familie ikke klarer å kose dere ilag og finne på ting når dere har fri! Gå turer , dra til lekeplasser, gå i svømmehall, stå på ski, ake, lage snømann, grille pølser i skjærgården eller i skogen. Lese høyt fra bøker, tegne og spille spill og ikke minst at barna skal lære seg til å leke alene også.

I tillegg er det sunt å kjede seg litt!! Det trenger ikke skje noe 10 timer om dagen, barn har godt av å ta det med ro og ha ferie!

Som du skjønner så mener jeg at ungene burde få være hjemme i romjula slik du og din mann er. Du føler deg utslitt?, ja det gjør også barnehagebarn som "jobber" mye mer i løpet av en dag enn vi voksne gjør .

Skrevet

Så lenge dere ikke dumper barna på besteforeldrene mot deres vilje (både barna og besteforeldrene) så ser jeg ikke noe problem. Nyttårsaften betyr ikke all verden for barn og besteforeldrene sender sikkert opp litt fyrverkeri, evt tar dem med og ser på det offentlige.

Skrevet

Poenget med å ha fri i jula er jo at familien skal kose seg sammen! Vasking og rydding tar man lett på i jula og det er da unnagjort på et par timer mens ungene ser på julemorgen alikevel. Har ellers aldri hatt problemer med å vaske huset med barna hjemme i alle aldre hos oss.. så det synes jeg er et rart argument. Eller mor kan ta barna ut en tur ,mens far rydder litt hjemme eller omvendt...

Det at barn kjeder seg er et tegn på at dere som familie ikke klarer å kose dere ilag og finne på ting når dere har fri! Gå turer , dra til lekeplasser, gå i svømmehall, stå på ski, ake, lage snømann, grille pølser i skjærgården eller i skogen. Lese høyt fra bøker, tegne og spille spill og ikke minst at barna skal lære seg til å leke alene også.

I tillegg er det sunt å kjede seg litt!! Det trenger ikke skje noe 10 timer om dagen, barn har godt av å ta det med ro og ha ferie!

Som du skjønner så mener jeg at ungene burde få være hjemme i romjula slik du og din mann er. Du føler deg utslitt?, ja det gjør også barnehagebarn som "jobber" mye mer i løpet av en dag enn vi voksne gjør .

Hehe... Det tror jeg at jeg skal la være å kommentere, gitt. ;)

Skrevet

''Det er tross alt ikke alle foreldre som har fri alle disse dagene. For første gang på flere (mange?) år har jeg helt fri - herlig! *S*''

Det er i grunnen litt rart, men barna til de som jobber i romjula skal ha fri. Det er barna til de som har ferie som er i barnehagen her. Det er nesten så jeg mistenker at noen dager hjemme med egne barn blir for mye for enkelte, men de har sikkert andre og mer godtagbare forklaringer hvis jeg spør dem. Jeg har en tendens til å tro det verste om folk. *s*

Ønsker deg en riktig god ferie! :) Jeg skal også ha fri en hel uke. Deilig ja! :)

I løpet av 2,5 uke er ungene mine i barnehagen 3 dager. Barnehagen er åpen 4 dager.

JEG syns 2,5 uke alene med 2 unger på 1 og 3 år er "for mye for enkelte" som du skriver. Er jeg en dårlig person av den grunn? Nei, mannen jobber ikke _hver_ dag hele jula, men nesten.

Skrevet

I løpet av 2,5 uke er ungene mine i barnehagen 3 dager. Barnehagen er åpen 4 dager.

JEG syns 2,5 uke alene med 2 unger på 1 og 3 år er "for mye for enkelte" som du skriver. Er jeg en dårlig person av den grunn? Nei, mannen jobber ikke _hver_ dag hele jula, men nesten.

''JEG syns 2,5 uke alene med 2 unger på 1 og 3 år er "for mye for enkelte" som du skriver. Er jeg en dårlig person av den grunn? Nei, mannen jobber ikke _hver_ dag hele jula, men nesten.''

Neida. Husker da våre gikk i bhg, før jul tenkte vi alltid vi måtte jo ha ungene hjemme hele jula for det var jo så koselig! Når nyttårsaften nærmet seg angret vi alltid på at vi ikke hadde sendt dem dit en dag eller to - da var de så fulle av innestengt energi at de hang oppetter veggene omtrent! :o)

Skrevet

Hvem er du, egentlig - sjefen for julepolitiet?

Skrevet

Høres flott ut for alle det - om besteforeldre gleder seg, hva er vel bedre enn det? :-) De har sååå godt av å være sammen uten dere :o)

Gjest så nå var det sagt..
Skrevet

Du trenger ferie, så hvorfor ikke dine barn er vel spørsmålet her.?

Men det er du ikke villig til å innse.

Skrevet

Siden barna er så små, synes jeg det er helt greit.

Og besteforeldrene kommer til å kose seg helt utrolig, og for alltid huske akkurat denne nyttårsaften!

Skrevet

Skriver under på denne jeg - selv _med_ nick... ;)

Skrevet

Hvem er du, egentlig - sjefen for julepolitiet?

Eller kanskje rett og slett noen som også ønsket å si sin mening om saken; på tross av at h*n ikke var enig med resten av dol-klanen...

Synes ofte det er svært liten takhøyde her inne for å mene noe annet enn "den harde kjernen"... Sikkert derfor "så var det sagt" unngår å bruke eget nick også...

Skrevet

Vi tar også den store julehandelen UTEN unger, men skjønner ikke helt hvorfor foreldrene må gjøre den sammen. Vi skriver liste sammen, så drar en av oss og handler, enten barna er hjemme eller i barnehage.

''Vi tar også den store julehandelen UTEN unger, men skjønner ikke helt hvorfor foreldrene må gjøre den sammen. Vi skriver liste sammen, så drar en av oss og handler, enten barna er hjemme eller i barnehage.''

Det har vi også gjort de siste 7 åra, men i år var vi ute sammen. Morsomt, i grunnen! :-) Ungene var på aktivitetsdag i ishallen, det passet veldig bra for alle mann.

Skrevet

Som flere har sagt, det er ikke ille å ha barnevakt for barna når de er så små og nyttårsaften ikke er noe særlig annet enn en "romjulskveld". Våre er 6 og 7 nå, og vi kunne _ikke_ ha hatt barnevakt i år - da hadde de blitt utrolig skuffet.

Hva barnehage i romjula angår, så ville jeg for noen år siden vært hjertens enig med deg. Heldigvis har man blitt noe rundere (og klokere?!) med årene, og jeg ser ikke lenger så svart/hvitt på det.

Det er veldig mange faktorer som spiller inn i forhold til hvordan man får hyggelige dager. Har man svært aktive unger, bor i leilighet i byen og foreldrene ikke er noen "ut-på-tur-aldri-sur"-type, så er jeg sikker på at alle parter har det bedre av at ungene er i barnehagen noen timer selv om foreldrene har fri.

Skrevet

Du trenger ferie, så hvorfor ikke dine barn er vel spørsmålet her.?

Men det er du ikke villig til å innse.

Ungene mine får 6 dager ferie + 5 dager ferie.

Det er mer enn nok for de. At de ikke er like tv-slaver som dine er bare sånn det er. Det er ikke fysisk mulig med noe husvask mens de er hjemme, selv om det er det for deg.

''Du trenger ferie''

Jaha, og NÅR tenker du at jeg skal ha ferie? At jeg ikke skal ha lov til å ta meg 2 dager fri i løpet av et helt år syns jeg er drøyt.

Skrevet

Eller kanskje rett og slett noen som også ønsket å si sin mening om saken; på tross av at h*n ikke var enig med resten av dol-klanen...

Synes ofte det er svært liten takhøyde her inne for å mene noe annet enn "den harde kjernen"... Sikkert derfor "så var det sagt" unngår å bruke eget nick også...

Nå var det slett ikke _meningene_ jeg reagerte på, men måten de ble lagt fram på, altså tonen i innlegget.

Jeg synes ikke noen har rett til å fortelle andre hva som er "poenget med å ha fri i jula" eller at noe er galt med familien dersom enkelte ting ikke lar seg gjennomføre i noe lykkelig fellesskap.

Skrevet

Nå var det slett ikke _meningene_ jeg reagerte på, men måten de ble lagt fram på, altså tonen i innlegget.

Jeg synes ikke noen har rett til å fortelle andre hva som er "poenget med å ha fri i jula" eller at noe er galt med familien dersom enkelte ting ikke lar seg gjennomføre i noe lykkelig fellesskap.

''Jeg synes ikke noen har rett til å fortelle andre hva som er "poenget med å ha fri i jula" eller at noe er galt med familien dersom enkelte ting ikke lar seg gjennomføre i noe lykkelig fellesskap.''

Tiltredes!!

Familier er så ymse, både mht personlighet, interesser, arbeidsplass osv, og den enes vaner og tradisjoner behøver ikke være det eneste saliggjørende for andre.

Selv har jeg vokst opp med en mor som jobbet i jula, også på julaften, med mindre det var på en lørdag eller søndag. Men noe sfo fantes ikke den gangen, og jeg gikk heller aldri i barnehage, så dette blir noe annet enn det innlegget du svarte på.

Men jeg tenker på dette når endel folk synes å ha oppfatningen om at det er synd på _barna_ dersom mor må jobbe på julaften. Jeg vil påstå at det det isåfall er mest synd på _mor_. ;-) Vi barna klarte oss utmerket de timene hun var på jobb, men det ble nok mye stress for henne å skynde seg hjem og hive ribba i ovnen osv og så fyka avgårde til kirka...;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...