Gå til innhold

Litt ensom nyttårsaften.....tips til oss?

Anbefalte innlegg

Gjest godt nyttår
Skrevet

Føler oss litt ensom, mor, far, barn på 9 år med lite nettverk. Har spurt de få vi har om nyttårsaften, men de skal ha besøk eller er opptatt. Er sosiale av oss, men kan jo ikke trenge oss på. Synes det er litt stusselig for 9 åringen også. Hva kan vi finne på slik at det blir hyggelig for oss 3 på nyttårsaften?

Skrevet

Unnskyld, men jeg tror ikke du vet hva ensomhet virkelig er. Du er priviligert som slipper å være helt alene på nyttårsaften.

Skrevet

Prøv å ha det morro dere tre. Finn på noen leker,(feks mimelek) gå en tur, spill brettspill, pynt spisebordet og spis et godt måltid mat. 9 åringen har det sikkert supert sammen med dere og vil nok ikke savne andre. Ved midnatt kan dere oppsøke et sted der det er flere mennesker, eller dere kan også her greie dere fint alene.

Lykke til:o)

Skrevet

Unnskyld, men jeg tror ikke du vet hva ensomhet virkelig er. Du er priviligert som slipper å være helt alene på nyttårsaften.

Jeg tror nå at de aller fleste som ikke vil sitte alene kan slippe det, men det krever litt egeninnsats og vilje til å tilpasse seg:)

Skrevet

Fine familieaktiviteter er faktisk et godt alternativ. Av gode minner dere kan gi niåringen, så er den oppmerksomme tida til foreldrene verdifull. Brettspill, en god film, god mat som dere tilbereder i fellesskap - la gjerne niåringen delta i menyvalg og ha ansvar for feks dessert, ha noen hemmeligheter for hverandre osv.

Vet ikke om dere bor sånn til at en seinkveld skitur, fjæratur el med bål er et alternativ, men det satte vi pris på når vi var unger. Det var litt magisk. Og når det blir midnatt kan dere gjerne oppsøke et sted med mere folk.

Gjest dustedama
Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen i den ensomhetsfølelsen. At Faure påpeker at det er andre som har det verre enn deg (dere) er vel neppe til brukbart til noe, det er _alltid_noen som har det verre enn oss, uansett __hva_ emne man tar opp.

Det viktigste, tror jeg, er at du som voksen holder humøret oppe og lager til en super nyttårsfeiring for dere tre. Som trollemor sier, så vil 9-åringen neppe savne andre om ikke dere gjør et vesen av det.

Gjør noe 9-åringen liker, lag god mat og nyt hverandres selskap.

Klem fra

Skrevet

Jeg tror nå at de aller fleste som ikke vil sitte alene kan slippe det, men det krever litt egeninnsats og vilje til å tilpasse seg:)

Har du tenkt på at kanskje det ligger psykisk sykdom bak? Det blir som å si ta deg sammen og alt vil bli bra.

Skrevet

Jeg kjenner meg litt igjen i den ensomhetsfølelsen. At Faure påpeker at det er andre som har det verre enn deg (dere) er vel neppe til brukbart til noe, det er _alltid_noen som har det verre enn oss, uansett __hva_ emne man tar opp.

Det viktigste, tror jeg, er at du som voksen holder humøret oppe og lager til en super nyttårsfeiring for dere tre. Som trollemor sier, så vil 9-åringen neppe savne andre om ikke dere gjør et vesen av det.

Gjør noe 9-åringen liker, lag god mat og nyt hverandres selskap.

Klem fra

''At Faure påpeker at det er andre som har det verre enn deg (dere) er vel neppe til brukbart til noe, det er _alltid_noen som har det verre enn oss, uansett __hva_ emne man tar opp.''

Helt enig.

Skrevet

Har du tenkt på at kanskje det ligger psykisk sykdom bak? Det blir som å si ta deg sammen og alt vil bli bra.

Men jeg sa de aller fleste, ikke alle. Er det deg selv du snakker om? Du er i kategorien de aller fleste, tror jeg. Du kan feire med dine foreldre og kanskje også med venner(?), men det vil du visst ikke. Jeg tror mange psykisk syke kan ta seg sammen. Jeg vet at de kan det.

Skrevet

Men jeg sa de aller fleste, ikke alle. Er det deg selv du snakker om? Du er i kategorien de aller fleste, tror jeg. Du kan feire med dine foreldre og kanskje også med venner(?), men det vil du visst ikke. Jeg tror mange psykisk syke kan ta seg sammen. Jeg vet at de kan det.

Jeg tror du har begått selvmord her inne nå. Jeg tenker ikke å svare på ditt innlegg.

''Jeg tror mange psykisk syke kan ta seg sammen. Jeg vet at de kan det.''

Det sier det meste om hva slags menneske du er.

Skrevet

Jeg tror du har begått selvmord her inne nå. Jeg tenker ikke å svare på ditt innlegg.

''Jeg tror mange psykisk syke kan ta seg sammen. Jeg vet at de kan det.''

Det sier det meste om hva slags menneske du er.

Hvorfor skal ikke psykisk syke kunne ta seg sammen Faure? De er da mennesker som alle andre, og noen ganger må vi bite tenna sammen og presse oss selv litt for å få det hyggelig og være sosiale. Verre var det ikke. Jeg har ikke sagt at de blir friske bare de tar seg sammen.

Skrevet

Vent til, hvis, du selv blir psykisk syk. Da kan vi ta den diskusjonen.

Du sier ikke til en som har hjerteinfarkt heller at han må ta seg sammen. Tror du må lese litt om hva psykisk sykdom er. De som har en somatisk sykdom har i det minste forståelsen i fra de rundt.

Skrevet

Hvorfor skal ikke psykisk syke kunne ta seg sammen Faure? De er da mennesker som alle andre, og noen ganger må vi bite tenna sammen og presse oss selv litt for å få det hyggelig og være sosiale. Verre var det ikke. Jeg har ikke sagt at de blir friske bare de tar seg sammen.

Du har aldri hatt angst skjønner jeg.

Skrevet

Du sier ikke til en som har hjerteinfarkt heller at han må ta seg sammen. Tror du må lese litt om hva psykisk sykdom er. De som har en somatisk sykdom har i det minste forståelsen i fra de rundt.

Nei, vet du hva. Jeg nekter å liste på silketøfler rundt de psykisk syke. De er mennesker som alle andre, og de må tåle å bli stilt krav til. Nå leser dere det dere vil lese. Jeg har ikke sagt at man bli frisk bare man tar seg sammen. Jeg sa at man kan unngå å sitte ensom på høytidsdager hvis en virkelig går inn for det.

Hvorfor tror du at jeg ikke vet noe om psykiske lidelser? For alt du vet kan jeg ha en schizofren søster. Jeg kan også ha jobbet mange år i psykiatrien. Jeg er bare ikke for å dulle for mye.

Gjest svadasvada
Skrevet

Reis på hotell på fjellet, det syns jeg ville vært stas når jeg var 9 om ikke annet, men det er noen år siden det da.

Lykke til, fortell oss gjerne hvordan det gikk.

Skrevet

Hvem sier at ikke dem med somatiske sykdommer kan og bør "ta seg sammen" også? Det er ikke alltid bare et sprøsmål hvordan man har det, men også hvordan man tar det.

Jeg har hatt alvorlig syke (og dertil døende) familiemedlemmer som selvsagt ikke kan "ta seg sammen" i den forstand at de blir friske eller symptomfrie, men at de "tar seg sammen" for å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Likeså har jeg familiemedlemmer med langt mindre alvorlige sykdommer som syter og klager slik at det nesten ikke er til å holde ut for omverdenen.

Skrevet

Du har aldri hatt angst skjønner jeg.

Nei, det har du rett i. De med sterk angst var blant dem jeg ikke regnet som de aller fleste, selv om mange av dem kan klare å trosse angsten sin.

Skrevet

Nei, vet du hva. Jeg nekter å liste på silketøfler rundt de psykisk syke. De er mennesker som alle andre, og de må tåle å bli stilt krav til. Nå leser dere det dere vil lese. Jeg har ikke sagt at man bli frisk bare man tar seg sammen. Jeg sa at man kan unngå å sitte ensom på høytidsdager hvis en virkelig går inn for det.

Hvorfor tror du at jeg ikke vet noe om psykiske lidelser? For alt du vet kan jeg ha en schizofren søster. Jeg kan også ha jobbet mange år i psykiatrien. Jeg er bare ikke for å dulle for mye.

Skjønner hva du mener. Det finnes jo grader av psykisk sykdom også. Men det er nå en gang sånn at mange psykisk syke sliter med angst, kanskje er litt paranoid osv.

Min mor har så sterk sosialangst f.eks. at hadde hun bodd alene og ingen hadde dratt henne ut, så ville hun gått nedenunder og hjem. Men hun er så "heldig" at hun har meg og far som hjelper henne og overtaler henne til å ihvertfall være litt sosial.

Ikke alle har noen rundt seg, tror vi i mange tilfeller kunne "se" litt mere rundt oss. F.eks. ville du ha hatt en psykisk syk nabo på besøk nyttårsaften, inviterer du han? Eller tenker du at, nei, han kan jo ødelegge hele selskapet, passer ikke inn.

Ble mye rart dette, men et komplisert område dette :-)

Skrevet

Hvem sier at ikke dem med somatiske sykdommer kan og bør "ta seg sammen" også? Det er ikke alltid bare et sprøsmål hvordan man har det, men også hvordan man tar det.

Jeg har hatt alvorlig syke (og dertil døende) familiemedlemmer som selvsagt ikke kan "ta seg sammen" i den forstand at de blir friske eller symptomfrie, men at de "tar seg sammen" for å prøve å gjøre det beste ut av situasjonen.

Likeså har jeg familiemedlemmer med langt mindre alvorlige sykdommer som syter og klager slik at det nesten ikke er til å holde ut for omverdenen.

Det har vel vært slik i mange tilfeller at psykisk syke blir bedt om å "ta seg sammen". De får ikke forståelse for at de er syke på samme måte som somatiske syke.

Når du sliter med angst og har så vondt at du står på badet og spyr, da er det jo fryktelig morsomt at noen kommer og sier "ta deg sammen".

Ellers er jeg veldig enig i at vi ikke trenger og syte og klage hele tiden. Den "jeg har det mye verre enn andre" liker ikke jeg heller.

Jeg har vært syk av angst, men jeg gjemte meg på et mørkt rom og hadde noen sagt at jeg skulle ta meg sammen og bli med i selskap måtte jeg hatt et tonn sobril og to liter vin minst ;.)

Skrevet

Reis på hotell på fjellet, det syns jeg ville vært stas når jeg var 9 om ikke annet, men det er noen år siden det da.

Lykke til, fortell oss gjerne hvordan det gikk.

Veldig enig med deg. Man trenger ikke være hjemme, finn på noe ekstra. Reise til nærmeste by kanskje og se på rakettene der og spise en bedre middag?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...