Gå til innhold

Brukket en tann

Anbefalte innlegg

Gjest tannsine
Skrevet

Jeg er i bransjen. Men kan ikke gi deg konkret svar, det kan godt hende tannlegen vil gi deg avslag på neste behandling, det skader ikke å forhøre seg. Men jeg tror som sagt ikke du kan forvente det, det kommer helt an på situasjonen og hva som ble sagt før han la fyllingen.

For å snakke helt generelt; I mange tilfeller har pasienten en helt annen oppfattelse av hva tannlegen har sagt slik at journalen sier det motsatte av hva pasienten tror. Det kan altså godt hende at det ble forespeilet kronebehandling, mens pasienten avviste dette med det samme, og derfor ikke tenkte mer over det og ikke husker det. Men i journalen kan det da stå at ulike behandlinger ble diskutert, og at pasienten ønsket å forsøke å behandle raskt.

Jeg synes det er realt av tannlegen å ikke "påtvinge" deg en dyr krone dersom han ikke er overbevist om at det er nødvendig. Nå viser det seg nok at dette blir utfallet, som ingen kunne forutse. Men tannlegen vil nok helst beholde deg som fornøyd pasient, og dermed være villig til å gi reduksjon på krone. Men du må være klar over at alt utstyr spm brukes hos tannlegen er svært dyrt, og det kan ikke være realt at han skal ta det økonomiske ansvaret når pasienters tenner er ødelagt.

Helt generelt. :-)

Nå er du provoserende. Tannlegen min nevnte ikke kronebehandling. Jeg vet derimot at misforståelser kan lett oppstå, men jeg har ikke nevnt noe slikt.

Å fortelle meg at det kan godt hende at jeg ikke vet hva som ble sagt og ikke sagt er litt drøyt.

Jeg kommer til å ringe tannlegen på mandag og spørre hva han vil gjøre videre. Det er ubehagelig å det slikt. Jeg har ingen grunn til å tro at han ikke blir rimelig mot meg.

Gjest tannfeee
Skrevet

Nå er du provoserende. Tannlegen min nevnte ikke kronebehandling. Jeg vet derimot at misforståelser kan lett oppstå, men jeg har ikke nevnt noe slikt.

Å fortelle meg at det kan godt hende at jeg ikke vet hva som ble sagt og ikke sagt er litt drøyt.

Jeg kommer til å ringe tannlegen på mandag og spørre hva han vil gjøre videre. Det er ubehagelig å det slikt. Jeg har ingen grunn til å tro at han ikke blir rimelig mot meg.

Det var ikke meningen å provosere, men jeg har vært i bransjen i mange år, så dette er realiteten. Jeg sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg, men du var nysgjerrig på hva jeg "visste", så jeg ville forsøke å gi en tilbakemelding. Ønsker deg lykke til med videre behandling.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg krangler vel ikke med smiletegn :-) Men siden jeg er i bransjen, må jeg innvende at man ikke alltid kan forvente seg erstatning. Det kommer helt an på situasjonen.

Jeg har da aldri sagt at man alltid kan forvente seg erstatning, jeg sa bare at tannlegen min ville gitt det.

Det er 27 år siden jeg først kom til denne tannlegen, og hun har alltid behandlet meg på en fair måte, og vært raus med avslag, når det har skjedd noe med reparasjonene som hun har gjort på tennene mine.

Den største regningen jeg har fått var på 23.000 kroner, så jeg har fått mye tannbehandling.

Gjest trolltann
Skrevet

Det var ikke meningen å provosere, men jeg har vært i bransjen i mange år, så dette er realiteten. Jeg sier ikke at det nødvendigvis gjelder deg, men du var nysgjerrig på hva jeg "visste", så jeg ville forsøke å gi en tilbakemelding. Ønsker deg lykke til med videre behandling.

Min tannlege gir meg alltid utskrift av det som blir skrevet i journalen etter hver time. Kanskje det skulle bli standard hos dere også, så slipper dere det med at pasientene husker noe annet enn tannlegen. Jeg reagerer imidlertid også litt på akkurat den kommentaren din.

Gjest tannfeee
Skrevet

Min tannlege gir meg alltid utskrift av det som blir skrevet i journalen etter hver time. Kanskje det skulle bli standard hos dere også, så slipper dere det med at pasientene husker noe annet enn tannlegen. Jeg reagerer imidlertid også litt på akkurat den kommentaren din.

Jeg regnet med at noen ville bruke den tilbake. :-) Men dette skrev jeg for å forklare hva jeg mener med at man ikke alltid kan _forvente_ erstatning.

Når det gjelder din kommentar med råd om hva jeg burde gjøre, så foregår ting helt riktig der jeg jobber, pasienter får alltid med seg kvittering med behandlingstekst, mens fritekstnotater som gjøres ikke blir med, fordi dette ikke er standard i journalprogrammet som de aller fleste tannleger bruker. (Hos legen er det heller ikke standard å få full utskrift av journalen ved hvert besøk.)

Jeg prøver ikke å provosere eller krangle på noen måte. :-)

Gjest tannfeee
Skrevet

Jeg har da aldri sagt at man alltid kan forvente seg erstatning, jeg sa bare at tannlegen min ville gitt det.

Det er 27 år siden jeg først kom til denne tannlegen, og hun har alltid behandlet meg på en fair måte, og vært raus med avslag, når det har skjedd noe med reparasjonene som hun har gjort på tennene mine.

Den største regningen jeg har fått var på 23.000 kroner, så jeg har fått mye tannbehandling.

*Jeg har da aldri sagt at man alltid kan forvente seg erstatning, jeg sa bare at tannlegen min ville gitt det.*

Det har jeg heller ikke påstått. Og jeg har heller aldri forsøkt å krangle med deg, men du har visst en annen oppfatning. Jeg trekker meg ut av diskusjonen. :-)

Gjest tannsine
Skrevet

Jeg regnet med at noen ville bruke den tilbake. :-) Men dette skrev jeg for å forklare hva jeg mener med at man ikke alltid kan _forvente_ erstatning.

Når det gjelder din kommentar med råd om hva jeg burde gjøre, så foregår ting helt riktig der jeg jobber, pasienter får alltid med seg kvittering med behandlingstekst, mens fritekstnotater som gjøres ikke blir med, fordi dette ikke er standard i journalprogrammet som de aller fleste tannleger bruker. (Hos legen er det heller ikke standard å få full utskrift av journalen ved hvert besøk.)

Jeg prøver ikke å provosere eller krangle på noen måte. :-)

Tannlegen min jobber helt alene. Jeg har aldri sett journalene hans.

Skrevet

Dersom løsningen som ble valgt tilsvarer den samme løsningen som andre fornuftige tannleger kunne ha kommet frem til, så har du ikke krav på "erstatning" eller tilbakebetaling av honoraret. Ved kjøp av denne type tjenester, så har man krav på at tjenesten utføres på en faglig ok måte. At den valgte løsningen har vist seg å ikke være tilstrekkelig, er ikke i seg selv grunnlag for å hevde at tannlegen handlet kritikkverdig.

Hvis tannlegen skulle være nødt til å tilbakebetale honoraret de gangene det i ettertid viser seg at mer omfattende arbeid er nødvendig, så ville tannlegene alltid måtte velge løsninger "på øverste hylle", koste hva det koste ville for pasienten.

En helt annen situasjon er det dersom du selv insisterte på at tannlegen måtte velge en løsning som var helt idiotsikker og at økonomi ikke spilte noen rolle, og tannlegen så garanterte for at det han gjorde var det beste som kunne gjøres.

Gjest tannfeee
Skrevet

Tror ikke du har _krav_ på noe som helst avslag, men som høstløv sier under her så er det jo sikkert noen tannleger som er snille og gir deg det. Jeg har ikke vært borti noen slike tannleger.

''men som høstløv sier under her så er det jo sikkert noen tannleger som er snille og gir deg det. Jeg har ikke vært borti noen slike tannleger.''

Da lurer jeg på hvilke erfaringer du har? Det høres nemlig nå ut som du sier at "jeg har ikke vært hos noen snille tannleger". :-)

Gjest trolltann
Skrevet

''men som høstløv sier under her så er det jo sikkert noen tannleger som er snille og gir deg det. Jeg har ikke vært borti noen slike tannleger.''

Da lurer jeg på hvilke erfaringer du har? Det høres nemlig nå ut som du sier at "jeg har ikke vært hos noen snille tannleger". :-)

Neineinei, mange tannleger har da vært snille. Det var slett ikke det jeg mente. Jeg mener heller ikke hun kan forvente å få noen erstatning. Det var sikkert en litt klønete formulering (mulig høstløv brukte snill og jeg bare fortsatte å bruke hennes begrep) Tannlegene mine har da vært snille, men ikke snille som å gi økonomisk kompensasjon for slike ting.

Et par tannleger har forøvrig slett ikke vært snille på noen andre måter heller, men de har jeg da byttet ut :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...