Aggathe Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Var på ski i går og etter det fikk jeg så vondt i korsryggen min, jeg slet med å finne en god liggestilling da jeg skulle sove, men sovnet til slutt. Trodde jeg skulle sove det av meg, men det slo veldig feil, det er så vondt, jeg klarer ikke gå skikkelig, ikke løfte noe, dette er helt håpløst. Jeg har aldri hatt vondt i ryggen før, så jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, skal jeg ligge helt i ro eller bevege meg? Håper virkelig dette går fort over, regner med det er muskulært etter tre dager på ski, så må vel se det an litt før jeg drar til lege, nå kommer jeg meg ikke dit i alle fall da! 0 Siter
Gjest qigong Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Har du noe ibuprofen, paracetamol liggende? Gjerne disse to i kombinasjon. Ibux hjelper på muskelsmerter og paracet mere på bein (forklarte legen min meg engang). Hvis du mener det er muskelsmerter kan du prøve å stå på "alle fire", på kne, hvis du greier dette. La ryggen "henge" ned mot gulvet og "skyt rygg" vekselvis. Dette var rådet jeg fikk en gang for ryggsmerter, men trenger ikke hjelpe på deg da :-) Ellers vil dette sikkert gå over etter noen dager hvis det kun er muskler. :-) 0 Siter
pekkaline Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Har du tigerbalsam i hus så prøv om det kan hjelpe. Ikke godt med vond rygg. God bedring! 0 Siter
frosken Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Det beste er om du beveger deg, og så kan du legge deg ned for å hvile litt innimellom. Det kan faktisk hjelpe å krabbe litt. Det vanligste vil være at du er bra igjen i ryggen i løpet av uka:-) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Ibux og forsiktig bevegelse. Prøv å gå mest mulig naturlig til tross for smertene, ellers skaper du bare nye spenninger 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Min gode gamle kiropraktorregel: Ikke sitte, ikke stå - bare ligge eller gå. Jeg støtter anbefalingene om forsiktig bevegelse og Ibux (du kan ta ganske store doser så lenge du ikke har hatt magesår tidligere!) Forhåpentligvis er du mye bedre om et par dager. 0 Siter
Aggathe Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Har du noe ibuprofen, paracetamol liggende? Gjerne disse to i kombinasjon. Ibux hjelper på muskelsmerter og paracet mere på bein (forklarte legen min meg engang). Hvis du mener det er muskelsmerter kan du prøve å stå på "alle fire", på kne, hvis du greier dette. La ryggen "henge" ned mot gulvet og "skyt rygg" vekselvis. Dette var rådet jeg fikk en gang for ryggsmerter, men trenger ikke hjelpe på deg da :-) Ellers vil dette sikkert gå over etter noen dager hvis det kun er muskler. :-) Tror jeg dropper å skyte rygg med det første, men kanskje det blir litt bedre utover dagen. Fant en ibux i skapet, og hadde diverse andre smertestillende, ungens smeltetabletter mot feber blant annet, jeg spiser nok de om det kniper! Takk for råd! 0 Siter
Aggathe Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Har du tigerbalsam i hus så prøv om det kan hjelpe. Ikke godt med vond rygg. God bedring! Det har jeg ikke, men det burde jeg hatt, det hjelper jo på så mangt, skal huske å kjøpe om jeg noen gang kommer til å gå normalt igjen, skikkelig negativ nå, he-he! 0 Siter
Aggathe Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Det beste er om du beveger deg, og så kan du legge deg ned for å hvile litt innimellom. Det kan faktisk hjelpe å krabbe litt. Det vanligste vil være at du er bra igjen i ryggen i løpet av uka:-) Føler også for å bevege meg egentlig, men det må være innomhus, jeg ser ikke klok ut når jeg går som en krok, dessuten er det vel glatt, det siste jeg trenger nå er et fall på isen tror jeg. 0 Siter
frosken Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Føler også for å bevege meg egentlig, men det må være innomhus, jeg ser ikke klok ut når jeg går som en krok, dessuten er det vel glatt, det siste jeg trenger nå er et fall på isen tror jeg. Ja, det er lurt å bevege seg på trygt underlag. Når du har fått beveget deg noen timer, så ser du sannsynligvis mer normal ut. Legg deg ned og ta noen korte pauser innimellom. Noe av det viktigste ved denne typen ryggvondt er å ikke bli redd og dermed begynne å overbeskytte ryggen. 0 Siter
Aggathe Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Ibux og forsiktig bevegelse. Prøv å gå mest mulig naturlig til tross for smertene, ellers skaper du bare nye spenninger Nye spenninger ja, kjenner det, det beveger seg oppover ryggen nå, kjenner at musklene jobber. Jeg får prøve å finne en stilling jeg slapper av i, så får jeg lese den boka jeg aldri rakk i juleferien! 0 Siter
pekkaline Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Det har jeg ikke, men det burde jeg hatt, det hjelper jo på så mangt, skal huske å kjøpe om jeg noen gang kommer til å gå normalt igjen, skikkelig negativ nå, he-he! Forstår godt at det er tungt å ha det slik. Prøv tabeletter som foreslått. Jeg har en rispose fra clas olhson som jeg varmer i mikroovene ved behov, den er sabla go Du kan prøve å varme et fuktig håndkle som du legger i en pose og har på ryggen som en pute kanskje? Også kan du ta frosne grønnsaker etterpå for å få musklene til å reagere? Veksle. 0 Siter
Aggathe Skrevet 5. januar 2009 Forfatter Skrevet 5. januar 2009 Min gode gamle kiropraktorregel: Ikke sitte, ikke stå - bare ligge eller gå. Jeg støtter anbefalingene om forsiktig bevegelse og Ibux (du kan ta ganske store doser så lenge du ikke har hatt magesår tidligere!) Forhåpentligvis er du mye bedre om et par dager. Jeg må ha Ibux skjønner jeg, massevis! Har hatt magesår et par ganger, men det er noen år siden nå, så jeg prøver, men får slutte om jeg kjenner jeg begynner å få vondt. Fant også paralgin forte i skapet, om det virkelig kniper, men da skal jeg slite enda mer enn nå, måtte for all del ikke det skje. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Jeg må ha Ibux skjønner jeg, massevis! Har hatt magesår et par ganger, men det er noen år siden nå, så jeg prøver, men får slutte om jeg kjenner jeg begynner å få vondt. Fant også paralgin forte i skapet, om det virkelig kniper, men da skal jeg slite enda mer enn nå, måtte for all del ikke det skje. Ta ihvertfall Ibuxen sammen med mat! Magen min tåler det aller meste, så jeg har aldri hatt noen problemer, og kan ta ganske store doser uten at det gjør noe. 0 Siter
frosken Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Jeg må ha Ibux skjønner jeg, massevis! Har hatt magesår et par ganger, men det er noen år siden nå, så jeg prøver, men får slutte om jeg kjenner jeg begynner å få vondt. Fant også paralgin forte i skapet, om det virkelig kniper, men da skal jeg slite enda mer enn nå, måtte for all del ikke det skje. Du _må_ ikke ta ibux eller tilsvarende ved denne type ryggsmerter. Det kommer til å gå over uansett. Det er selvfølgelig greit å ta ibux, men hvis du ikke har det så er det ingen grunn til bekymring. 0 Siter
morsan Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Du har min aller største sympati! Det er nok mest sannsynlig muskulært, ja, så da går det nok mye fortere over enn der det er en låsning mellom virvlene (*erfaring*). Du har fått masse gode råd, så jeg skal ikke gjenta dem, men bare understreke at selv om bevegelse er fint, må du ikke foreta "voldsomme" bøy&tøy&strekk-bevegelser. Dette er ikke tiden for annet enn rolige, forsiktige bevegelser God bedring! :-) 0 Siter
Gjest Jeppesen Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Du _må_ ikke ta ibux eller tilsvarende ved denne type ryggsmerter. Det kommer til å gå over uansett. Det er selvfølgelig greit å ta ibux, men hvis du ikke har det så er det ingen grunn til bekymring. Jeg fikk også noe muskulært i ryggen, det var veldig vondt. Ringte til legesenteret og de sa jeg skulle ta ibux og paracet sammen, fordi det forebygger betennelse. 0 Siter
frosken Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Jeg fikk også noe muskulært i ryggen, det var veldig vondt. Ringte til legesenteret og de sa jeg skulle ta ibux og paracet sammen, fordi det forebygger betennelse. Ja, for de fleste er det greit å ta ibux i slike situasjoner. Men det går greit også uten å ta det, og noen opplever det til og med bedre å ikke ta ibux. Poenget i denne sammenhengen var at dersom hun ikke hadde ibux i huset, så er det heller ikke nødvendig å bruke krefter på å få tak i det akkurat nå. 0 Siter
Gjest Jeppesen Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Ja, for de fleste er det greit å ta ibux i slike situasjoner. Men det går greit også uten å ta det, og noen opplever det til og med bedre å ikke ta ibux. Poenget i denne sammenhengen var at dersom hun ikke hadde ibux i huset, så er det heller ikke nødvendig å bruke krefter på å få tak i det akkurat nå. Okey. Fikk ikke med meg hele tråden 0 Siter
Gjest har vært der mange ganger i livet mitt Skrevet 5. januar 2009 Skrevet 5. januar 2009 Har hatt kink i korsryggen flere ganger. Den ene gangen kunne jeg ikke bevege meg i det hele tatt, men måtte ha sterke smertestillende et par tre dager. Ellers så gjør det vanlig vondt og da unngår jeg å ta tabletter. Beveg deg mye og forsiktig, men følg smertene i ryggen og ikke overbelast. Med smertestillende innabords så gjør man så mye mer enn man burde. Ofte har jeg vondt i to til tre uker før det gir seg. Og i den mest vonde perioden må jeg ha krykker for å klare å gå noe. Det går alltid over igjen, men har du først fått noe i ryggen så kommer det fort tilbake igjen. Dessverre. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.