Gå til innhold

Å ryggen min, hjelpe å trøste meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kan hjelpe å tøye baksiden av beina godt og jevnlig. Det er også noen triggerpunkter i leggene som kan være med på å dra i muskluatur i korsryggen, sånn at man får en form for muskulær kink.

Hvis du kan få noen til å trykke og massere litt på leggene dine så kanskje du finner noen punkter. Vonde kuler skal trykkes på selv om det gjør vondt.

Dette hjelper ihvertfall på meg - men det kan hende det er annerledes på deg.

Skrevet

Du har min aller største sympati! Det er nok mest sannsynlig muskulært, ja, så da går det nok mye fortere over enn der det er en låsning mellom virvlene (*erfaring*).

Du har fått masse gode råd, så jeg skal ikke gjenta dem, men bare understreke at selv om bevegelse er fint, må du ikke foreta "voldsomme" bøy&tøy&strekk-bevegelser. Dette er ikke tiden for annet enn rolige, forsiktige bevegelser

God bedring! :-)

Takk takk :)

Overlever nok dette også, selv om et nys forårsaker en "utenfor kroppen" opplevelse, og i dag har det skjedd 6 ganger.

Skrevet

Har hatt kink i korsryggen flere ganger. Den ene gangen kunne jeg ikke bevege meg i det hele tatt, men måtte ha sterke smertestillende et par tre dager.

Ellers så gjør det vanlig vondt og da unngår jeg å ta tabletter. Beveg deg mye og forsiktig, men følg smertene i ryggen og ikke overbelast. Med smertestillende innabords så gjør man så mye mer enn man burde.

Ofte har jeg vondt i to til tre uker før det gir seg. Og i den mest vonde perioden må jeg ha krykker for å klare å gå noe.

Det går alltid over igjen, men har du først fått noe i ryggen så kommer det fort tilbake igjen. Dessverre.

Å hjelpes, dette vil jeg ikke ha tilbake igjen, all sympati til alle som har gjennomgått noe sånt.

*skikkelig selvmedlidende her nå*

Skrevet

Uff... God bedring! :0)

Takk takk : )

Ligger her og ser på mitt julepyntede hjem inntil videre, men har store håp om at jeg skal være opp å gå snart da!

Skrevet

Takk takk : )

Ligger her og ser på mitt julepyntede hjem inntil videre, men har store håp om at jeg skal være opp å gå snart da!

Begynner du å bli noe bedre?

Skrevet

Det kan hjelpe å tøye baksiden av beina godt og jevnlig. Det er også noen triggerpunkter i leggene som kan være med på å dra i muskluatur i korsryggen, sånn at man får en form for muskulær kink.

Hvis du kan få noen til å trykke og massere litt på leggene dine så kanskje du finner noen punkter. Vonde kuler skal trykkes på selv om det gjør vondt.

Dette hjelper ihvertfall på meg - men det kan hende det er annerledes på deg.

Takk for råd, skal huske det til en annen gang, uttøying står nå på listen over ting jeg ikke er i stand til, men skjer dette flere ganger skal jeg tøye før jeg blir totalt ubrukelig!

Skrevet

Begynner du å bli noe bedre?

Ikke i det hele tatt, bare værre, så dette går ikke veien altså.

Men jeg har ordnet meg med hjelp til å komme til legen i dag da, føler meg skikkelig sytete, men det er jo 4.dagen, jeg skulle kjent bedring nå, eller?

Skrevet

Ikke i det hele tatt, bare værre, så dette går ikke veien altså.

Men jeg har ordnet meg med hjelp til å komme til legen i dag da, føler meg skikkelig sytete, men det er jo 4.dagen, jeg skulle kjent bedring nå, eller?

Ja, du burde vært litt bedre nå, men det tar som regel en uke før akutt-rygg episoder er vesentlig bedre.

Har du smerter i bena, eller sitter det kun i ryggen?

Skrevet

Ja, du burde vært litt bedre nå, men det tar som regel en uke før akutt-rygg episoder er vesentlig bedre.

Har du smerter i bena, eller sitter det kun i ryggen?

Det sitter i korsryggen, kjennest som om noen vrir en kniv rundt inni der når jeg rører meg.

Kjenner ikke noe særlig nedover beina altså, men nå er jeg jo snart stiv og støl over alt da.

Men det er noe som klemmer på noe der oppe, for føttene svikter innimellom!

Jeg tror vel egentlig ikke legen finner ut noe da, men jeg lever i håpet....

Skrevet

Det sitter i korsryggen, kjennest som om noen vrir en kniv rundt inni der når jeg rører meg.

Kjenner ikke noe særlig nedover beina altså, men nå er jeg jo snart stiv og støl over alt da.

Men det er noe som klemmer på noe der oppe, for føttene svikter innimellom!

Jeg tror vel egentlig ikke legen finner ut noe da, men jeg lever i håpet....

Det at bena svikter fra tid til annen er sannsynligvis ryggens egen beskyttelsesmekanisme.

Tror ikke det er mye legen kan gjøre på nåværende tidspunkt annet enn å gi deg ibux eller et annet nsaid. Eneste unntak er dersom du hadde noen fall i helgen (kjørte ikke du på ski), slik at du kan ha fått et kompresjonsbrudd. I såfall bør det kanskje tas et bilde. Men også i slike tilfeller er det avlastning og gradvis belastning som er behandlingen, men det tar lenger tid enn dersom smertene skyldes en vanlig låsning.

Hvis du har en låsning, så kan kiropraktor eller fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi gjøre at låsningen slipper fortere. Hvis du derimot kan ha et kompresjonsbrudd, så bør det ikke manipuleres.

Det eneste symptomet som gir grunnlag for at det virkelig haster å komme seg til legen, er dersom du enten ikke får til å tisse eller at du tisser på deg. I såfall må du straks oppsøke legevakt!

God bedring:-) Husk at de aller fleste ryggsmerter er litt som å få en kraftig virusinfeksjon. Man kjenner seg dårlig mens det står på, men det går over igjen av seg selv. Det som er så kjipt med ryggproblemer, er at ryggen er så midt i kroppen, sånn at det blir så vanskelig å bruke resten av kroppen selv om den jo fortsatt er helt frisk.

Skrevet

Det at bena svikter fra tid til annen er sannsynligvis ryggens egen beskyttelsesmekanisme.

Tror ikke det er mye legen kan gjøre på nåværende tidspunkt annet enn å gi deg ibux eller et annet nsaid. Eneste unntak er dersom du hadde noen fall i helgen (kjørte ikke du på ski), slik at du kan ha fått et kompresjonsbrudd. I såfall bør det kanskje tas et bilde. Men også i slike tilfeller er det avlastning og gradvis belastning som er behandlingen, men det tar lenger tid enn dersom smertene skyldes en vanlig låsning.

Hvis du har en låsning, så kan kiropraktor eller fysioterapeut som er spesialist i manuell terapi gjøre at låsningen slipper fortere. Hvis du derimot kan ha et kompresjonsbrudd, så bør det ikke manipuleres.

Det eneste symptomet som gir grunnlag for at det virkelig haster å komme seg til legen, er dersom du enten ikke får til å tisse eller at du tisser på deg. I såfall må du straks oppsøke legevakt!

God bedring:-) Husk at de aller fleste ryggsmerter er litt som å få en kraftig virusinfeksjon. Man kjenner seg dårlig mens det står på, men det går over igjen av seg selv. Det som er så kjipt med ryggproblemer, er at ryggen er så midt i kroppen, sånn at det blir så vanskelig å bruke resten av kroppen selv om den jo fortsatt er helt frisk.

Jeg tror heller ikke det er mye legen kan gjøre, men jeg syns det hadde vært greit at han fant årsaken i allefall.

Og kanskje noe smertestillende jeg kunne ta for natten, søvnmangel her nå, finner ingen egnede liggestillinger.

Jeg sto på ski tre dager til ende, og noen fall ble det jo, men ikke fall som jeg anser som skadelige.

Det er i sånne situasjoner jeg synes det er slitsomt å ha ansvar for hus og barn alene, konstant dårlig samvittighet.

Skrevet

Jeg tror heller ikke det er mye legen kan gjøre, men jeg syns det hadde vært greit at han fant årsaken i allefall.

Og kanskje noe smertestillende jeg kunne ta for natten, søvnmangel her nå, finner ingen egnede liggestillinger.

Jeg sto på ski tre dager til ende, og noen fall ble det jo, men ikke fall som jeg anser som skadelige.

Det er i sånne situasjoner jeg synes det er slitsomt å ha ansvar for hus og barn alene, konstant dårlig samvittighet.

Ja, du bør få smertestillende som gjør at du kan få bedre søvn. Kanskje legen også kan vise deg noen måter å ligge på som for mange gjør situasjonen litt bedre. Desuten er det greit å ha en samarbeidspartner når ryggen bestemmer seg for å være så vrang.

Selvfølgelig er det kjempeslitsomt å ha ansvar for barn i en slk fase; ryggen vil jo absolutt ingenting, mens barna sannsynligvis vil at mamma skal fungere akkurat som vanlig.

Skrevet

Det kan være ok å ligge på siden med bøyde bein og en liten pute mellom knærne.

God bedring. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...