Gå til innhold

Sårbehandling

Anbefalte innlegg

Gjest eg undras
Skrevet

Jeg er så dårlig på sårbehandling, tror jeg har misset litt allmennkunnskaper der fordi jeg sjelden fikk sår som barn (!!), (ja jeg var et rolig barn:)

I dag kuttet jeg meg på en satans skarp kniv i fingertuppen. Kuttet er dypt innover og gjør vondt, men ikke så voldsomt at jeg vil oppsøke lege... Hvordan skal jeg behandle dette og unngå infeksjoner?

Gjest bippppppp
Skrevet

Jeg har aldri gjort annet enn å stanse blødningen, vaske med vanlig lunket vann, og ta på plaster når jeg har skåret meg. Vil du rense kan du jo bruke en bomullsdott dynket med pyrisept, evt holde deg over vasken og slå pyrisepten over.

Ellers gror sår ofte bedre hvis det får luft (oksygen).

Gjest bippppppp
Skrevet

.

Grønnsåpe er jo et vidundermiddel når det gjelder å tiltrekke seg bakterier ja. Leste at det finnes massevis av bakterier der gulv blir vasket med grønnsåpe, istedet for bare vann eller en dæsj med jif.

Men trenger kanskje ikke grønnsåpe før såret virker rødt og det ser ut til å bli infisert?

Gjest bippppppp
Skrevet

En dæsj med whisky og bandasje holder.

Jodbensin var "vidundermiddelet da jeg var barn. Bruktes på alle typer sår og det svei som f... :-). Det samme vil vel skje med whisky vil jeg tro :-).

Skrevet

Hvis kniven var uren, særlig hvis den vart borti kjøtt eller grønnsaker først tar du kontakt med lege med tanke på eventuell stivkrampevaksine.

Var kniven ren holder det å rense med vann eller pyrisept. Så sette på plaster. Hold det tørt mens det gror. På fingertupp er det lettest å plastre med vanlig norgesplaster på rull. Klipp en ca 6 cm lang bit. Lag skrå kutt inn mot midten på begge sider så det ser ut som en stor X. Ta av beskyttelsen og fest først på sårsiden av finger. Vikle "bena" på X-en rundt til baksiden av fingertupp. Brett det smaleste partiet over neglen og fest på motsatt side tilsvarende. Litt komplisert å forklare, men prøv... Blir veldig fint om du får det til og det sitter godt fast.

Hvis såret spriker setter du på strips som du kjøper på apoteket før plaster.

Ved tegn til infeksjon (rødt, hovent, puss) renser du oftere med pyrisept og tar på brulidine krem før plaster.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...