Gå til innhold

Krav på utdannelse gjennom yrkesrettet attføring?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym bruker
Skrevet

Hei og godt nyttår! Jeg er ei 25 år gammel kvinne bosatt på Østlandet. Jeg var i yrkesrettet attføring hos det gamle ung-etat i løpet av 2004 -2005, og gikk etter denne perioden inn for å ta en bachelorgrad . Min yrkesrettede attførings plan opphørte uten videre informasjon eller oppfølging. Min diagnose er en udefinerbar muskel og skjelettlidelse. Jeg har i ettertid hatt ønske om å oppklare noen saker rundt min attførings situasjon. Det gjelder brått avsluttet forhold uten oppfølging med mangel på informasjon som jeg i ettertid har oppdaget på egenhånd, samt eventuell økonomisk erstatning med tilbakefall. (Jeg var 22 og ante ikke engang at jeg kunne be om videre oppfølging, langt mindre stille krav til dette. Da jeg sa jeg hadde funnet en utdannelse jeg ønsket å gå for, opphørte alt på dagen.) Utdannelsen har gått meget fint men jeg har et sterkt behov for å få ryddet opp i saken og få greie på hva som skjedde, og hvorfor all informasjon og veiledning stoppet brått. Dersom jeg ikke hadde tatt risken hadde jeg havnet i 50% ufør som 22 åring, og det er guffent med tanke på at jeg nå er deleier i et lite DA selskap samt underviser. Jeg håper det er forståelse for at dette er en personlig sak som handler om mer enn økonomiske forhold, men snarere en vanskelig og fremmed verden for et da ungt menneske i en forvirrende livssituasjon. Verken jeg eller min familie har hatt forsikring til å dekke dette (så langt jeg er klar over). Jeg har hatt bruk for støtte fra NAV fra tid til annen i overgangsperioder i løpet av utdannelsen (ferier), samt overgangen fra fullført utdannelse til oppstart av. . Det vil si at utdannelsen jeg valgte var hensiktsmessig og ledet frem i min situasjon (som jeg ser er en av kravene til å få dekket den under yrkesrettet attføring av NAV) Har jeg hatt rett på å få dekket min utdannelse? Eller hatt rett på informasjon til å kunne søke om dekning? Det er ikke enkelt å få med seg hva som skjer i en slik situasjon. Håper du kan gi meg litt innsikt!

Gjest anonym bruker
Skrevet

Jeg ser at alle personlige detaljer om hvor jeg bor, hvor jeg underviser (ved høgskole), og liknende har blitt fjernet. Var ikke klar over at ikke det måtte nevnes, beklager.

Er likevel viktig å få frem at jeg flyttet region for å ta mine studier, slik at jeg havnet mellom to etater.

Gjest lag et nick
Skrevet

Jeg ser at alle personlige detaljer om hvor jeg bor, hvor jeg underviser (ved høgskole), og liknende har blitt fjernet. Var ikke klar over at ikke det måtte nevnes, beklager.

Er likevel viktig å få frem at jeg flyttet region for å ta mine studier, slik at jeg havnet mellom to etater.

Til opplysning; Det er ikke tillatt å skrive fullt navn her på dette forumet.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Hvis du spør om du nå kan søke om å få dekket de årene du allerede har gått på skolen over attføring, vil jeg ikke tro det er mulig. Deler av det kan være foreldet, og deretter åpner ikke Folketrygdloven for å gi stønader lenger tilbake enn 3 måneder.

Kan du påvise direkte feil hos Aetat, kan man, teorietisk rette ett erstatningskrav mot NAV, men det skal det MYE til å få igjennom.

Thomas

Skrevet

Dette ville jeg fått en advokat til å se nærmere på, hvis du ønsker så kan du få et tlf.nr av meg til en meget dyktig advokat?

Hun hjalp meg med et etterbetalingskrav for nesten 10 år tilbake i tid.

Hvordan saken din er vet jeg ikke, men det er verdt å høre hva hun sier om saken din.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...