Gå til innhold

Saera Khan tilbake på tinget

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stortingsrepresentant Saera Khan er folkevalgt til stortinget, og AP kan ikke gjøre noe med det.

AP kan ikke frata Saera Khan hennes plass på stortinget.

Hun har en vararepresentant, og de kan oppfordre henne til å trekke seg fra plassen sin på Stortinget. Ikke verre enn det.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

20

• morsan

12

• Lotte :o)

9

• Mrs. Wallace

6

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231247687' post='4057061]

Du er kult at hun er frisk i språket :-)

Og jeg synes ikke udugelige løgnere skal kvoteres inn på tinget pga hudfarge. Det hadde vært bedre med kvotering pga kunnskap og ærlighet.

''Du er kult at hun er frisk i språket :-)''

Det synes jeg også! :-)

Heia, flyfly, om enn lit tmer forsiktig omgang med akkurat dette uttrykket;-)

Skrevet

Hun har en vararepresentant, og de kan oppfordre henne til å trekke seg fra plassen sin på Stortinget. Ikke verre enn det.

Nei, man kan ikke uten videre trekke seg fra Stortingsplassen sin.

Gjest Elextra
Skrevet

Enig med høstløv - Kahn må bare fortsette på Stortinget ut perioden sin.

men jeg antar hun kanskje ikke har blitt nominert til neste periode? (har ikke fulgt med på det)

Selvfølgelig kan hun fortsette - men det er vel ikke noe problem for partiet å bruke pisken for å få noen til å trekke seg. Det har de visst ikke ønsket i dette tilfellet.

Skrevet

Selvfølgelig kan hun fortsette - men det er vel ikke noe problem for partiet å bruke pisken for å få noen til å trekke seg. Det har de visst ikke ønsket i dette tilfellet.

Akkurat.

Gjest Elextra
Skrevet

Det har du kanskje rett i, ja... og Ap får vel i hvertfall ikke velge hvem de setter i stedet. Så sånn sett er de kanskje tjent med at hun fortsetter...

Gjest høstløv
Skrevet

Så enkelt er det ikke å bli fritatt for en folkevalgt oppgave.

Og det er ikke AP. som kan avgjøre om hun skal eller får lov til å trekke seg fra sitt offentlige folkevalgt oppdrag.

Mrs. Wallace
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231247687' post='4057061]

Du er kult at hun er frisk i språket :-)

Og jeg synes ikke udugelige løgnere skal kvoteres inn på tinget pga hudfarge. Det hadde vært bedre med kvotering pga kunnskap og ærlighet.

Det er vel ingen som synes at "udugelige løgnere skal kvoteres inn på tinget pga hudfarge" (det skulle i så fall tatt seg ut), men det må gå an å reagere på støtende ordbruk allikevel.

Men det er kanskje lettere å overse begreper som ikke rammer en selv.

Gjest Elextra
Skrevet

Akkurat.

?

Nå er tråden så lang at jeg lurte på hva du sa "akkurat" til... :)men antar det jeg sa om pisken var feil (som morsan påpeker er det vel ikke så greit å trekke seg fra en stortingsplass)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg er enig i at begrepet ikke er særlig vakkert, men det er satt på spissen og ment på en sarkastisk måte.

Noen av oss blir støtt av det. Og da virker det kanskje litt mot sin hensikt?

Skrevet

Det må de da kunne gjøre?? Det finnes vel eksempler på at folk har trukket seg av ulike årsaker - uten at jeg kommer på noen i farta. Men det er jo mange som har permisjon fra Stortinget - sikkert av ymse årsaker.

Skrevet

Noen av oss blir støtt av det. Og da virker det kanskje litt mot sin hensikt?

Og derfor la jeg meg langflat.

Mrs. Wallace
Skrevet

Og derfor la jeg meg langflat.

Ja, det skal du ha - du tok pepperet med stil og fatning. :o)

Gjest høstløv
Skrevet

Så enkelt er det ikke.

Skrevet

Det er absolutt ikke vanlig (eller ønskelig) at folk kan fritas fra sitt stortingsverv. Selv ikke dem som melder seg ut av partiet man har blitt valgt inn for, mister plassen sin. Det er kanskje heller ikke statsrettslig mulig.

Se f eks denne linken om et forslag fra Carl Ivar om å endre Grunnloven slik at den som melder seg ut fra partiet også mister plassen sin, og noen siterte uttalelser fra flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen:

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2002-2003/inns-200203-206/

''Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, viser til at ut frå Grunnlova er den einskilde stortingsrepresentanten vald inn personleg og ikkje som medlem av eit parti. Ein stortingsrepresentant er reint juridisk uavhengig av veljarane sine, partiet sitt og distriktet sitt, og har ikkje moglegheit til å trekkje seg frå vervet.

''

''Fleirtalet vil streke under at partia ikkje har nokon forfatningsrettsleg kompetanse. Eit parti er ikkje underlagt parlamentarisk og konstitusjonelt ansvar. Fleirtalet viser til at forslaget inneber ei forskyving av innverknaden på samansettinga av Stortinget, frå veljarane til partiorgana, for eksempel ved at eit parti ekskluderer ein stortingsrepresentant. Slik fleirtalet ser det er det ikkje gitt at veljarane ønskjer at ein person skal slutte som stortingsrepresentant sjølv om vedkommande blir ekskludert, eventuelt også om vedkommande sjølv melder seg ut. I perioden mellom to val vil spørsmålet om kva veljarane ønskjer berre vere hypotesar.''

''Fleirtalet viser også til at forslaget opnar for at ein representant kan få moglegheit til å trekke seg frå stortingsvervet i løpet av perioden ved å melde seg ut av partiet. Dette ville vere eit brot med prinsippet om dei valde representantane sin plikt til å ta imot og utøve vervet.''

Skrevet

?

Nå er tråden så lang at jeg lurte på hva du sa "akkurat" til... :)men antar det jeg sa om pisken var feil (som morsan påpeker er det vel ikke så greit å trekke seg fra en stortingsplass)

Det er jo hele tida representanter som har permisjoner av ulike årsaker, og det er tross alt ikke så lenge til neste stortingsvalg.

Skrevet

Det er vel ingen som synes at "udugelige løgnere skal kvoteres inn på tinget pga hudfarge" (det skulle i så fall tatt seg ut), men det må gå an å reagere på støtende ordbruk allikevel.

Men det er kanskje lettere å overse begreper som ikke rammer en selv.

Enkelte her må sies å være verdensmestere i å ta begreper ut av sammenheng for å føle seg støtt selv. Det ordet som ble brukt var skarpt, men velplassert om denne saken - og har INGENTING med f.eks. adopterte å gjøre.

Ja til et friskt språk! Nei til PK-forum.

Gjest Elextra
Skrevet

Det er absolutt ikke vanlig (eller ønskelig) at folk kan fritas fra sitt stortingsverv. Selv ikke dem som melder seg ut av partiet man har blitt valgt inn for, mister plassen sin. Det er kanskje heller ikke statsrettslig mulig.

Se f eks denne linken om et forslag fra Carl Ivar om å endre Grunnloven slik at den som melder seg ut fra partiet også mister plassen sin, og noen siterte uttalelser fra flertallet i kontroll- og konstitusjonskomiteen:

http://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2002-2003/inns-200203-206/

''Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Sosialistisk Venstreparti og Kristeleg Folkeparti, viser til at ut frå Grunnlova er den einskilde stortingsrepresentanten vald inn personleg og ikkje som medlem av eit parti. Ein stortingsrepresentant er reint juridisk uavhengig av veljarane sine, partiet sitt og distriktet sitt, og har ikkje moglegheit til å trekkje seg frå vervet.

''

''Fleirtalet vil streke under at partia ikkje har nokon forfatningsrettsleg kompetanse. Eit parti er ikkje underlagt parlamentarisk og konstitusjonelt ansvar. Fleirtalet viser til at forslaget inneber ei forskyving av innverknaden på samansettinga av Stortinget, frå veljarane til partiorgana, for eksempel ved at eit parti ekskluderer ein stortingsrepresentant. Slik fleirtalet ser det er det ikkje gitt at veljarane ønskjer at ein person skal slutte som stortingsrepresentant sjølv om vedkommande blir ekskludert, eventuelt også om vedkommande sjølv melder seg ut. I perioden mellom to val vil spørsmålet om kva veljarane ønskjer berre vere hypotesar.''

''Fleirtalet viser også til at forslaget opnar for at ein representant kan få moglegheit til å trekke seg frå stortingsvervet i løpet av perioden ved å melde seg ut av partiet. Dette ville vere eit brot med prinsippet om dei valde representantane sin plikt til å ta imot og utøve vervet.''

Skal si du er grundig :)

Jeg husker det etter å ha tenkt litt mer på saken. Var bare et innfall i sted - sånn kan det gå. Godt jeg ikke er politiker! :)

Skrevet

Så enkelt er det ikke å bli fritatt for en folkevalgt oppgave.

Og det er ikke AP. som kan avgjøre om hun skal eller får lov til å trekke seg fra sitt offentlige folkevalgt oppdrag.

''Og det er ikke AP. som kan avgjøre om hun skal eller får lov til å trekke seg fra sitt offentlige folkevalgt oppdrag.

''

Hvem er det, da? Det må da for pokker kunne være mulig å gi folk sparken fra en arbeidsplass der vedkommende har svindlet? Eller er jeg fryktelig naiv?

Skrevet

Det må de da kunne gjøre?? Det finnes vel eksempler på at folk har trukket seg av ulike årsaker - uten at jeg kommer på noen i farta. Men det er jo mange som har permisjon fra Stortinget - sikkert av ymse årsaker.

Se svar ovenfor til Elextra.

Permisjon er noe annet, men det skal visstnok veldig mye til for det også. Det er vel nesten bare regjeringsmedlemmer og folk som er sykemeldt som problemfritt kan la være å utføre sitt Stortingsverv:-)

Var det ikke noe noe med at selveste Carl Ivar ble kritisert for å ha oppholdt seg for mye i Spania en periode??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...