Gå til innhold

Er du 'jente', 'kvinne' eller 'dame'?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er man når man er over 30/40/50?

Jeg får meg ikke til å si "en dame jeg kjenner" om en bekjent som nesten er venninne. Ikke "en kvinne jeg kjenner" heller. Og jente blir jo helt misvisende.

Må liksom si en person / venninne / en nabo / en på jobben / en jeg kjenner, osv. Og så 'hun', etter å ha introdusert denne 'personen'.

Hva synes du?

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

15

• Tralla

3

• morsan

3

• fresja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg sier ihvertfall ikke "jente". Og "kvinne" blir litt stivt.

Jeg bruker dame, eventuelt en av de andre variantene du nevner (nabo, venninne etc) dersom det passer ut fra situasjonen.

Jeg synes det er helt ok å bruke "dame" om voksne damer, unntatt når voksne menn omtaler voksne, kinnelige kjærester/samboere som "dama mi" *he he* Men hakket bedre enn at damene sier "typen min", da.

jeg kan forresten legge til at jeg som barn/ungdom aldri ville ha brukt ordet "venninne" - det eksisterte liksom ikke i vokabularet der jeg vokste opp. Vi kalte venner av begge kjønn for "kamerat", men etter at det borget for konstante misforståelser på Østlandet, sluttet jeg med det;-)

Gjest Moffedille
Skrevet

Spørs akkurat hvordan de oppfører seg,som en dame,jente eller kvinne. Syns ikke det er alderen som bestemmer hva jeg kaller dem for.

Gjest ViViola
Skrevet

Sier nok i størst grad "ei jeg kjenner", alternativt "en nabo", "ei venninne", "ei jeg jobber sammen med" osv.

:-)

Skrevet

Jeg sier ihvertfall ikke "jente". Og "kvinne" blir litt stivt.

Jeg bruker dame, eventuelt en av de andre variantene du nevner (nabo, venninne etc) dersom det passer ut fra situasjonen.

Jeg synes det er helt ok å bruke "dame" om voksne damer, unntatt når voksne menn omtaler voksne, kinnelige kjærester/samboere som "dama mi" *he he* Men hakket bedre enn at damene sier "typen min", da.

jeg kan forresten legge til at jeg som barn/ungdom aldri ville ha brukt ordet "venninne" - det eksisterte liksom ikke i vokabularet der jeg vokste opp. Vi kalte venner av begge kjønn for "kamerat", men etter at det borget for konstante misforståelser på Østlandet, sluttet jeg med det;-)

Men du er "en dame på dol", da?

Geir for eksempel, er en "mann på dol". Ikke en "herre på dol", tross dame-herre / kvinne-mann

Pussig hvordan begreper på herre-siden er mye enklere i mange sammenheng.

Skrevet

Spørs akkurat hvordan de oppfører seg,som en dame,jente eller kvinne. Syns ikke det er alderen som bestemmer hva jeg kaller dem for.

Men jeg kjenner "jenter" over 60, og det blir bare helt misvisende når jeg snakker med tjueåringer om disse "jentene"!

"Dame" er så damete, liksom! Men likevel det eneste som funker.

"Kvinne" ligger det så mye kjønn i. Eller avstand: en "kvinne borti gaten ser rart på alle som går forbi" for eks. Avstand i betydning å ta avstand fra.

Og "jente" er ikke 'voksent'.

Skrevet

Sier nok i størst grad "ei jeg kjenner", alternativt "en nabo", "ei venninne", "ei jeg jobber sammen med" osv.

Enig. Men når du bruker "ei" får du jo samtidig sagt at det er dame. I min dialekt er det "en" -likt for alle.

Skrevet

Jente og gutt passer best for de under 25, synes jeg. Kvinne og dame - jeg bruker begge. Det kommer an på sammenhengen. Jeg synes ikke dame høres tantete ut.

Gjest ViViola
Skrevet

Enig. Men når du bruker "ei" får du jo samtidig sagt at det er dame. I min dialekt er det "en" -likt for alle.

Ja - ei betyr et hunkjønn, en betyr hankjønn. Det forenkler ting litt.

Skrevet

Liker ikke å bruke noen av ordene egentlig. Føler ikke jeg, eller min venninner er jenter lenger. Men dame? nææ, og kvinne høres så formellt ut. Så blir somregel ei jeg kjenner...

Skrevet

Det kommer helt an på "stilen".

Men blandt de (som eg har møtt) på over 30/40/50 så er det stort sett kvinnfolk eller kjerringer, noen damer (kjedelig) og en "håndfull" kvinner.

Kvinner burde det vært mere av. *S*

Gjest Palene
Skrevet

Jeg er 30+ og ser på meg selv som kvinne. Jente har jeg vokst ifra, og dame er jo sånne som jobber i parfymeri ;) hihi.

Gjest Moffedille
Skrevet

Men jeg kjenner "jenter" over 60, og det blir bare helt misvisende når jeg snakker med tjueåringer om disse "jentene"!

"Dame" er så damete, liksom! Men likevel det eneste som funker.

"Kvinne" ligger det så mye kjønn i. Eller avstand: en "kvinne borti gaten ser rart på alle som går forbi" for eks. Avstand i betydning å ta avstand fra.

Og "jente" er ikke 'voksent'.

Bruker som regel en venninne,en kamerat eller en bekjent når jeg refererer til folk jeg også : )

Men jeg sier om folk f.eks "Det er en kjekk jente" eller "Det er en kjekk dame". Kvinne er et ord jeg ikke bruker når jeg snakker om noen. Noen er jo damete mens andre er jentete.

Gjest Berta bom
Skrevet

Jeg sier bare "ei jeg kjenner".

Eller om det er noen jeg misliker:

"Ei kjerring" hihi :D

Eller en dum bimbo eller noe jeg sier på kødd om venninner:

"Ei berte jeg kjenner"

Berte er jo litt kult da :D Damer og jenter kan vel være berter.

Selv er jeg over 30, men føler på en måte det er feil å si kvinne/dame og samtidig feil å si jente... hmmm... hunnkjønn?

Jeg tror jeg bare sier berte jeg :D

Skrevet

Kom forresten på at det er så mange som sier snuppa!?? Hva ialledager er det. Hei snuppa, til ei venninne. Har fått den både på mail og sms. Jeg er jo over fjortisalderen liksom, er jo godt og vel 30. Den blir jeg ikke helt fortrolig med.

Skrevet

Bruker som regel en venninne,en kamerat eller en bekjent når jeg refererer til folk jeg også : )

Men jeg sier om folk f.eks "Det er en kjekk jente" eller "Det er en kjekk dame". Kvinne er et ord jeg ikke bruker når jeg snakker om noen. Noen er jo damete mens andre er jentete.

''Kvinne er et ord jeg ikke bruker når jeg snakker om noen. Noen er jo damete mens andre er jentete.

'' Hva ville du brukt hvis du skulle presentert deg på et nettsted / finne-partner-sted? Nå vet ikke jeg alderen din, men jente virker ikke voksent.

Selv tenker jeg på venninnene mine som jenter, men de er jo mere "u-damete damer".

Skrevet

Det kommer helt an på "stilen".

Men blandt de (som eg har møtt) på over 30/40/50 så er det stort sett kvinnfolk eller kjerringer, noen damer (kjedelig) og en "håndfull" kvinner.

Kvinner burde det vært mere av. *S*

Jeg er kvinne ;)

Skrevet

Jeg er 30+ og ser på meg selv som kvinne. Jente har jeg vokst ifra, og dame er jo sånne som jobber i parfymeri ;) hihi.

Og så har du fruene, da. De fiiine. :)

Gjest vingla
Skrevet

jeg er i siste halvdel av 20 årene og kaller meg kvinne.

ordet dame liker jeg ikke.jente er jeg vel litt for gammel for å være.uformelt sier jeg venninna mi osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...