Gå til innhold

Er du 'jente', 'kvinne' eller 'dame'?

Anbefalte innlegg

• Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• adelie

15

• Tralla

3

• morsan

3

• fresja

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Moffedille
Skrevet

''Kvinne er et ord jeg ikke bruker når jeg snakker om noen. Noen er jo damete mens andre er jentete.

'' Hva ville du brukt hvis du skulle presentert deg på et nettsted / finne-partner-sted? Nå vet ikke jeg alderen din, men jente virker ikke voksent.

Selv tenker jeg på venninnene mine som jenter, men de er jo mere "u-damete damer".

Jeg ville presentert meg som jente jeg på tross av at jeg er over 30 år,hehe : )

Ser ikke på meg selv som en dame,pussig det der.

Skrevet

Jeg sier vel ei jeg kjenner, ei hjemmenfra, ei barndomsvenninne etc. Kvinne bruker vi ikke i dalekten, og dame bruker vi om "pene damer". Snakker jeg om ei i 30-åra, kan jeg si ei jente.

Gjest minnah
Skrevet

Samme her! Og jeg synes det er fælt å putte meg selv i kategorien "dame" selv om jeg er 31 og motvillig må innrømme at jeg er biltt _voksen_..

Men å se disse kontaktannonsene hvor gubber skriver "jeg er en gutt på 55".. de vil vel si noe om personligheten så klart, men... en smule patetisk, vå jeg vil passe meg for å havne der! ;-)

Konklusjon - jeg definerer som regel folk som venninne, kollega, osv.

Skrevet

Holder det ikke å si "ei jeg kjenner"?

Joa, hvis 'ei' er en del av dialekten du snakker. Jeg sier en jente, en dame, en kvinne, en mann.

Da blir det 'en jeg kjenner'. Da vet ikke de jeg snakker med, om det er hannkjønn eller hunkjønn. Greiere med 'ei' og 'en' da

Skrevet

Jeg sier vel ei jeg kjenner, ei hjemmenfra, ei barndomsvenninne etc. Kvinne bruker vi ikke i dalekten, og dame bruker vi om "pene damer". Snakker jeg om ei i 30-åra, kan jeg si ei jente.

'' Kvinne bruker vi ikke i dalekten, og dame bruker vi om "pene damer". Snakker jeg om ei i 30-åra, kan jeg si ei jente.''

Men de som er 40 og 50, og ikke "pene damer" - hva er de da? ikke dame, ikke jente, ikke kvinne!?

brilleslangen
Skrevet

Kom forresten på at det er så mange som sier snuppa!?? Hva ialledager er det. Hei snuppa, til ei venninne. Har fått den både på mail og sms. Jeg er jo over fjortisalderen liksom, er jo godt og vel 30. Den blir jeg ikke helt fortrolig med.

ta det som et kompliment du....

Gjest Elextra
Skrevet

Bruker vel ikke lenger jente om meg selv, bruker det derimot fortsatt på mine jevngamle venninner. Det føles rart og galt å bytte betegnelse på jenter jeg har kjent det meste av livet :).

Ellers kan jeg vel være både jente, dame, kvinne og mere til - det beror helt på omstendighetene! *S*

Skrevet

Jeg vil ikke bli kalt "jente" - og sier det heller ikke om venninner (de er mellom 30 og 40 år). Jeg er kvinne eller dame. I min dialekt bruker en "dame" om de fleste hunkjønn i voksen alder, og det er ikke noe spesielt "fint" over det. Men jeg liker jo litt ordet "kvinne" også, men føler det blir litt for politisk eller litterært....

Hvis jeg skal snakke om noen, sier jeg

*venninna mi

*naboen min

*kollegaen min

*kusina mi

*ei jeg kjenner

osv

Noen av venninnene mine bruker ordene "jentekveld" og "jentetur" - men jeg liker heller å si damekveld og dametur :-)

Skrevet

Kom forresten på at det er så mange som sier snuppa!?? Hva ialledager er det. Hei snuppa, til ei venninne. Har fått den både på mail og sms. Jeg er jo over fjortisalderen liksom, er jo godt og vel 30. Den blir jeg ikke helt fortrolig med.

Jeg liker IKKE når en mann kaller meg snuppa!

Skrevet

Jeg vil ikke bli kalt "jente" - og sier det heller ikke om venninner (de er mellom 30 og 40 år). Jeg er kvinne eller dame. I min dialekt bruker en "dame" om de fleste hunkjønn i voksen alder, og det er ikke noe spesielt "fint" over det. Men jeg liker jo litt ordet "kvinne" også, men føler det blir litt for politisk eller litterært....

Hvis jeg skal snakke om noen, sier jeg

*venninna mi

*naboen min

*kollegaen min

*kusina mi

*ei jeg kjenner

osv

Noen av venninnene mine bruker ordene "jentekveld" og "jentetur" - men jeg liker heller å si damekveld og dametur :-)

jentetur synes jeg høres flott ut, dametur høres ut som en kjedelig tur der man gjør 'dameting' som å 'shoppe' og gå 'i teateret' (Ja, "i" og ikke "på"..)

Jentetur høres litt mer rampete ut

kvinnetur høres ut som SV-kvinner på tur

hehe...

Skrevet

Jeg liker IKKE når en mann kaller meg snuppa!

Nei. Men dette er jo.. he andre kvinner :), mine venninner som sier. Mannfolk trenger ikke å si snuppa nei. Husker kjæresten min kalte meg frøken til å begynne med, bedre men ikke helt meg det heller.

Skrevet

Nei. Men dette er jo.. he andre kvinner :), mine venninner som sier. Mannfolk trenger ikke å si snuppa nei. Husker kjæresten min kalte meg frøken til å begynne med, bedre men ikke helt meg det heller.

*hehe* Om kjæresten mim kaller meg frøken er det noe jeg har gjort som han skal erte meg for. :o)

Skrevet

jentetur synes jeg høres flott ut, dametur høres ut som en kjedelig tur der man gjør 'dameting' som å 'shoppe' og gå 'i teateret' (Ja, "i" og ikke "på"..)

Jentetur høres litt mer rampete ut

kvinnetur høres ut som SV-kvinner på tur

hehe...

Ja, jeg er jo litt enig med deg i det - men i og med at jeg ikke definerer meg selv som jente, er jeg ikke helt med på jentetur heller.....

Gjest vingla
Skrevet

I følge ordboka mi er:

jente: barn av hunkjønn, ikke voksen kvinne

kvinne: kvinne med fin oppførsel

dame: (voksen) person av hunkjønn

Skrevet

I følge ordboka mi er:

jente: barn av hunkjønn, ikke voksen kvinne

kvinne: kvinne med fin oppførsel

dame: (voksen) person av hunkjønn

100 enig!

Du må ha ei god ordbok! :-)

Skrevet

Det var smart å google på det! Men hva mener du med ''Ps! Tror det har gått litt i surr med begrepene her.''?

Tenker mer på i forhold til slik eg forestiller meg det.

Ingrid Bergmann & Marilyn Monroe står "oppført" som damer, eg ville absolutt kallt de to for Kvinner.

Sandra Lyng Haugen står "oppført" som kvinne, ho er vel den eneste som kunne passert under betegnelsen jente.

Osv...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...