morsan Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Men du er "en dame på dol", da? Geir for eksempel, er en "mann på dol". Ikke en "herre på dol", tross dame-herre / kvinne-mann Pussig hvordan begreper på herre-siden er mye enklere i mange sammenheng. Ja, "herre" er omtrent utenkelig å bruke, med mindre man skal synge sangen "En herre med bart";-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 jentetur synes jeg høres flott ut, dametur høres ut som en kjedelig tur der man gjør 'dameting' som å 'shoppe' og gå 'i teateret' (Ja, "i" og ikke "på"..) Jentetur høres litt mer rampete ut kvinnetur høres ut som SV-kvinner på tur hehe... Enig med deg. Jeg er over 40, og kommer definitivt til å reise på jentetur i mange år ennå. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Noen av oss er Quinder! For meg er "quinder" en betegnelse som kun brukes av gammeldagse, litt mannssjåvinistiske, menn. 0 Siter
morsan Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Samme her! Og jeg synes det er fælt å putte meg selv i kategorien "dame" selv om jeg er 31 og motvillig må innrømme at jeg er biltt _voksen_.. Men å se disse kontaktannonsene hvor gubber skriver "jeg er en gutt på 55".. de vil vel si noe om personligheten så klart, men... en smule patetisk, vå jeg vil passe meg for å havne der! ;-) Konklusjon - jeg definerer som regel folk som venninne, kollega, osv. ''Men å se disse kontaktannonsene hvor gubber skriver "jeg er en gutt på 55".. de vil vel si noe om personligheten så klart, men... en smule patetisk, vå jeg vil passe meg for å havne der! ;-)'' Du er 31 og reagerer (naturlig nok) på det. Men jeg husker da jeg nysgjerrig leste kontaktannonser i aviser da jeg var tenåring, og syntes det var kjemperart når noen skrev at d evar en gutt elle rjent på f eks 28 år;-) Så du er nok "der" allerede*he he* 0 Siter
Katt-ja Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Om andre kan jeg si både det ene og det andre,- men for å beskrive meg selv, er det verre. Jente - høres så påtatt ungt ut - som om jeg ikke vil innse at jeg er over 40. Dame - det ser jeg ikke ut som. Kvinne - vel - det passer heller ikke helt. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 For meg er "quinder" en betegnelse som kun brukes av gammeldagse, litt mannssjåvinistiske, menn. Åh, neida. Vi er en gjeng tidligere studievenninner som passer på å minne hverandre om verdien som Quinder! 0 Siter
adelie Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Skrevet 7. januar 2009 I følge ordboka mi er: jente: barn av hunkjønn, ikke voksen kvinne kvinne: kvinne med fin oppførsel dame: (voksen) person av hunkjønn Du har ikke bytta om kvinne og dame da? Hørtes rart! 0 Siter
adelie Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Skrevet 7. januar 2009 Noen av oss er Quinder! ''Noen av oss er Quinder!'' Da tror jeg du tilhører generasjonen født på 40-tallet! De pleide å kalle seg quinder i kontaktannonser i avisene, og jeg tror det var for å fremheve et eller annet, at de var selvstendige og sexy eller noe sånt. Så da tror jeg du er opp i årene ..hihi.. 0 Siter
adelie Skrevet 7. januar 2009 Forfatter Skrevet 7. januar 2009 Om andre kan jeg si både det ene og det andre,- men for å beskrive meg selv, er det verre. Jente - høres så påtatt ungt ut - som om jeg ikke vil innse at jeg er over 40. Dame - det ser jeg ikke ut som. Kvinne - vel - det passer heller ikke helt. Vi får ta kontakt med språkrådet og be dem hjelpe til å rydde opp i begrepene. Vi må da for søren kunne ha noen begreper som passer.. 0 Siter
Gjest vingla Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Du har ikke bytta om kvinne og dame da? Hørtes rart! det er sånn det står i ordboka iallefall. 0 Siter
Gjest vingla Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Tenker mer på i forhold til slik eg forestiller meg det. Ingrid Bergmann & Marilyn Monroe står "oppført" som damer, eg ville absolutt kallt de to for Kvinner. Sandra Lyng Haugen står "oppført" som kvinne, ho er vel den eneste som kunne passert under betegnelsen jente. Osv... du har et poeng der ja 0 Siter
hattifnatt1 Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Du har ikke bytta om kvinne og dame da? Hørtes rart! jeg byttet visst om på det ja.beklager.kvinne og dame skulle vært motsatt ja:) 0 Siter
Gjest Linnea79 Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Joa, hvis 'ei' er en del av dialekten du snakker. Jeg sier en jente, en dame, en kvinne, en mann. Da blir det 'en jeg kjenner'. Da vet ikke de jeg snakker med, om det er hannkjønn eller hunkjønn. Greiere med 'ei' og 'en' da I min dialekt bruker vi heller ikke vanligvis "ei", men gjør unntak i spesielle tilfeller som feks i "ei jeg kjenner" dersom det er en jente,dame,kvinne;-) Husker jeg også hadde mer problemer med då si "ei" før, siden vi bruker det så sjeldent, men det ble en vanesak og er ingen som reagerer ved bruken.. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 du har et poeng der ja Det var godt å høre. 0 Siter
Gjest femti og litt til Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 Jeg er over femti, og er alt dette. Det kommer anpå sammenhengen. Jeg reiser på jentetur fremdeles når det er sammen med venninner fra skoletida, men jeg er kvinne ikke mann. Jeg kan godt spørre om dametoalettet, og så går jeg inn der. Ikke på herretoalettet. Derimot vet jeg ikke om jeg er frue lenger siden jeg er skilt. Ikke er jeg frøken heller. 0 Siter
fresja Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 '' Kvinne bruker vi ikke i dalekten, og dame bruker vi om "pene damer". Snakker jeg om ei i 30-åra, kan jeg si ei jente.'' Men de som er 40 og 50, og ikke "pene damer" - hva er de da? ikke dame, ikke jente, ikke kvinne!? *Men de som er 40 og 50, og ikke "pene damer" - hva er de da? ikke dame, ikke jente, ikke kvinne!?* Jeg tilhører derre kategorien, men jeg vet ikke hva vi skal kalle oss! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 7. januar 2009 Skrevet 7. januar 2009 ''Noen av oss er Quinder!'' Da tror jeg du tilhører generasjonen født på 40-tallet! De pleide å kalle seg quinder i kontaktannonser i avisene, og jeg tror det var for å fremheve et eller annet, at de var selvstendige og sexy eller noe sånt. Så da tror jeg du er opp i årene ..hihi.. Selvstendig og sexy er nok en del av bildet vi ønsker å bygge opp om rundt hverandre, ja. Men begrepet brukes med et glimt i øyet, og jeg ikke er _så_ langt oppe i årene, nei Så lenge jeg er nærmere 30 enn 50, så regner jeg meg til den yngre garde! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.