Gå til innhold

Hva skal jeg servere gjestene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja til flyfly på TV!! :-)

Den syngende og breikjefta kokken! *he he*

Hehe :-)

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

29

• mariaflyfly

28

• Lotte :o)

15

• Lillemus

14

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

''Så når man har nådd en viss alder og familiesituasjon, forventes det at man flesker til adskillig mer enn som så''

Det kommer an på i hvilken sammenheng man inviterer.

Hvis vi skriftlig inviterer flere gjester, forventes det litt mer.

Men hvis vi bare inviterer et par med barn en lørdag, så er en enkel middag helt greit. kanskje ikke Peppes da, men en hjemmelaget pizza er ok.

Hjemmelaga pizza er helt konge, og kan ikke sammenlignes med å invitere på Peppesmiddag! :)

Skrevet

''Jeg er nesten imponert over hvor "dårlig" du var til å lage mat for få år siden - nå fremstår du som _den_ gourmetkokken! :-)''

Det er sant, jeg var faktisk helt dynge til å lage mat. Jeg svei salat, omtrent. ;) Interessene forandrer seg heldigvis. :) Jeg er på ingen måte noen gourmetkokk nå, men har lært veldig mye av naboen, og så er kjæresten mye bedre til å lage mat enn meg. Han er sånn som leser kokebøker som skjønnlitteratur. :)

''Egentlig tror jeg du har havnet på feil hylle her i livet. *s* Din misjon er fra nå av å knuse Viestad med en mye bedre spalte + et program som får han til å se ut som en dott i forhold. Det hadde vært så kult!!! Jeg har en idè om hvem som kunne vært lærevillig håndlanger i programmet ditt også ;-)))

''

Irritasjonen min mot dusten Viestad går først og fremst på at han liksom står fram som en profesjonell kokk, så jeg skal holde meg for god til å lage matprogrammer. ;) Det er mye bedre med han hobbykokken i VG på lørdager, han er helt åpen på at han er fotograf av yrke, men digger å lage mat. Det er jo noe helt annet. Viestad er bare en wannabe som vil vanke med de store gutta. Pretensiøse nisse.

Bent Stiansen skreiv et leserinnlegg om akkurat dette for litt sida. Han sa noe om at han var stolt av yrket sitt og det var ikke noe han blei mer glad for enn at andre også brant for matlaging. Men han ville gjerne ha seg frabedt at de pådro seg en kokketittel av den grunn. Ikke vanskelig å skjønne hvem dette må ha vært myta på.

Det er det jeg har sagt tidligere om misjonær og misjonærstilling, bare sagt på en penere måte. ;)

*hehe* Enig! :-)

Jeg tenker nå på flere forskjellige sexstillinger... ;-) *sporet av*

Skrevet

*Hehe* Og kvaliteten på burgeren er et par hakk bedre i tillegg? ;)

Vært på Mecca? Nå er jo guttungen din litt i største laget blitt, da. ;)http://www.mecca.no/

Nei, der har vi ikke vært.

Men når det gjelder å sette pris på burgere av bedre kvalitet, begynner han virkelig å komme seg dit nå, merker jeg. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Kommer an på hvordan du lager den hjemmelagede pizzaen, det:-)

Jeg er så heldig å ha en sønn som synes pepperoni er toppen av alt når det gjelder pizza, så da går det superfort å lage pizzaen selv! Tar ihvertfall ikke lenger tid enn grandiosa, for mens ovnen varmer seg ordner jeg deigen, slenger på pepperonien etc.

''Jeg er så heldig å ha en sønn som synes pepperoni er toppen av alt når det gjelder pizza, så da går det superfort å lage pizzaen selv! Tar ihvertfall ikke lenger tid enn grandiosa, for mens ovnen varmer seg ordner jeg deigen, slenger på pepperonien etc.''

Huh? Oppskrift og fremgangsmåte, please?

Skrevet

''Jeg er så heldig å ha en sønn som synes pepperoni er toppen av alt når det gjelder pizza, så da går det superfort å lage pizzaen selv! Tar ihvertfall ikke lenger tid enn grandiosa, for mens ovnen varmer seg ordner jeg deigen, slenger på pepperonien etc.''

Toro er kjekk å ha... ;o)

Skrevet

Bruker ingen oppskrift.

NB - dette er hverdagspizza, og ikke "nå-skal-vi-jammen-kose-oss-lørdags-pizza";-)

Jeg bruker deigpakke fra toro (tørt pulver). Egentlig litt komisk, for jeg var blant dem som lo godt av dette produktet da det kom og tenkte "hvem er det som ikke kan blande en pizzadeig, da!;-) Men hele poenget med den er at den er utrolig mye lettere å arbeide med på et tidligfere tidspunkt enn deiger laget fra bunnen av.

Så jeg tager litt pulver i en bolle, heller oppi lunkent vann og rører ut. Ofte piffer jeg opp deigen litt med revet parmesan, pizzakrydder og litt olje fra et glass med soltørkede tomater (men ikke for mye, for da nekter junior å spise*S*)

Dette kjevler jeg ut på et brett med bakepapir ved hjelp av en pizzakjevle som minner litt om denne:

http://www.nyttig.no/_upl/bilder/prod/6530.jpg

Så smører jeg på saus av en eller annen art - junior er fornøyd med bare litt olivenolje på sin del, eller jeg har tomatpuré fra tube og drysser på litt krydder, noen ganger har jeg vært litt driftig og laget saus som jeg har frosset ned i isterningboks som jeg tiner et par-tre terninger fra. Det hender seg at jeg bare smører på litt ferdig pesto fra glass, men siåfall bare på den delen jeg skal spise, for resten er ikke så begeistret for det.

Så klasker man på ferdigskivet pepperoni fra Grilstad, evt krydrer litt mer og har på revet ost. På "voksendelen" legger jeg kanskje på noen tomatskiver eller purreløk eller hva jeg nå måtte finne på/ha lyst på/har i kjøleskapet.

Ettersom jeg kjevler den ganske tynt, så stekes den ganske fort. Ulempen med å kjevle ut tynt er at det ikke blir så drøy mat.

Gjest Elextra
Skrevet

Bruker ingen oppskrift.

NB - dette er hverdagspizza, og ikke "nå-skal-vi-jammen-kose-oss-lørdags-pizza";-)

Jeg bruker deigpakke fra toro (tørt pulver). Egentlig litt komisk, for jeg var blant dem som lo godt av dette produktet da det kom og tenkte "hvem er det som ikke kan blande en pizzadeig, da!;-) Men hele poenget med den er at den er utrolig mye lettere å arbeide med på et tidligfere tidspunkt enn deiger laget fra bunnen av.

Så jeg tager litt pulver i en bolle, heller oppi lunkent vann og rører ut. Ofte piffer jeg opp deigen litt med revet parmesan, pizzakrydder og litt olje fra et glass med soltørkede tomater (men ikke for mye, for da nekter junior å spise*S*)

Dette kjevler jeg ut på et brett med bakepapir ved hjelp av en pizzakjevle som minner litt om denne:

http://www.nyttig.no/_upl/bilder/prod/6530.jpg

Så smører jeg på saus av en eller annen art - junior er fornøyd med bare litt olivenolje på sin del, eller jeg har tomatpuré fra tube og drysser på litt krydder, noen ganger har jeg vært litt driftig og laget saus som jeg har frosset ned i isterningboks som jeg tiner et par-tre terninger fra. Det hender seg at jeg bare smører på litt ferdig pesto fra glass, men siåfall bare på den delen jeg skal spise, for resten er ikke så begeistret for det.

Så klasker man på ferdigskivet pepperoni fra Grilstad, evt krydrer litt mer og har på revet ost. På "voksendelen" legger jeg kanskje på noen tomatskiver eller purreløk eller hva jeg nå måtte finne på/ha lyst på/har i kjøleskapet.

Ettersom jeg kjevler den ganske tynt, så stekes den ganske fort. Ulempen med å kjevle ut tynt er at det ikke blir så drøy mat.

Takk, dette skal prøves.

Tror neppe jeg klarer det på den tiden en steker en grandis (10-12 min.), men dog :P

Skrevet

Takk, dette skal prøves.

Tror neppe jeg klarer det på den tiden en steker en grandis (10-12 min.), men dog :P

Ikke på den tiden du steker en grandis, men på den tiden du varmer opp ovnen;-) Ihvertfall ikke mye mer tid.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke på den tiden du steker en grandis, men på den tiden du varmer opp ovnen;-) Ihvertfall ikke mye mer tid.

:)

Skrevet

Til pizza?

Ja... de har da både pizzabunn og pizzafyll, så vidt jeg vet. :o)

Gjest Elextra
Skrevet

Ja... de har da både pizzabunn og pizzafyll, så vidt jeg vet. :o)

Så det nå, i morsans innlegg :)

Skrevet

Kommer an på hvordan du lager den hjemmelagede pizzaen, det:-)

Jeg er så heldig å ha en sønn som synes pepperoni er toppen av alt når det gjelder pizza, så da går det superfort å lage pizzaen selv! Tar ihvertfall ikke lenger tid enn grandiosa, for mens ovnen varmer seg ordner jeg deigen, slenger på pepperonien etc.

''ordner jeg deigen''

Tre små ord - men en hel del tid og søl... Heving og kjevling :(

Gjest Elextra
Skrevet

''så er en enkel middag helt greit. kanskje ikke Peppes da, men en hjemmelaget pizza er ok.''

Sukk. Jeg synes ikke hjemmelaget pizza er en "enkel middag",- hvilket mine barn nok lider under. Synes det er litt styr med å lage pizza.

''Sukk. Jeg synes ikke hjemmelaget pizza er en "enkel middag",- hvilket mine barn nok lider under. Synes det er litt styr med å lage pizza.''

Helt enig (kfr. mitt spørsmål til morsan annet sted i tråden)

Skrevet

''ordner jeg deigen''

''Tre små ord - men en hel del tid og søl... Heving og kjevling :(''

Neida, tar ikke mange minuttene det. 3,5 dl lunkent vann, en klunk matolje, en ts salt og en ss tørrgjær (ca. 1/2 pose) has i en bolle, ha i hvetemel til en passe deig. Den trenger ikke heve egentlig, vi kjevler heller ikke bare skviser den utover bakeplata med hendene, blir så flat og fin så.

Skrevet

''ordner jeg deigen''

Jeg lar den ikke heve - kjevler tynt, og så har jeg en super kjevle som gjør at det går mye fortere enn bruk av tradisjonell kjevle;-)

Skrevet

''Tre små ord - men en hel del tid og søl... Heving og kjevling :(''

Neida, tar ikke mange minuttene det. 3,5 dl lunkent vann, en klunk matolje, en ts salt og en ss tørrgjær (ca. 1/2 pose) has i en bolle, ha i hvetemel til en passe deig. Den trenger ikke heve egentlig, vi kjevler heller ikke bare skviser den utover bakeplata med hendene, blir så flat og fin så.

Hmm. Jeg får prøve dette... Har liksom alltid sett for meg heving og kjevling - og deig som går istykker når den skal løftes over på platen og... OK,- nytt forsøk, snart! Takk :)

Skrevet

Jeg lar den ikke heve - kjevler tynt, og så har jeg en super kjevle som gjør at det går mye fortere enn bruk av tradisjonell kjevle;-)

Jeg skjønner jeg må prøve igjen,- uten heving.. Og Lillemus sier hun bare trykker den rett på platen - uten kjevling...

Dessuten har jeg nylig skaffet med silikon bakeplate å kjevle på,- da blir det jo enklere uansett.

Skrevet

Hmm. Jeg får prøve dette... Har liksom alltid sett for meg heving og kjevling - og deig som går istykker når den skal løftes over på platen og... OK,- nytt forsøk, snart! Takk :)

''og deig som går istykker når den skal løftes over på platen og.''

??????

Man kjevler da rett på platen! (Dvs med bakepapir imellom)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...