Gå til innhold

Hva skal jeg servere gjestene?

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

''og deig som går istykker når den skal løftes over på platen og.''

??????

Man kjevler da rett på platen! (Dvs med bakepapir imellom)

''Man kjevler da rett på platen! (Dvs med bakepapir imellom)''

Det går ikke på platene vi har (har kant).

Men jeg kan jo være så lur å legge bakepapir på kjøkkenbenken! *S*

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

29

• mariaflyfly

28

• Lotte :o)

15

• Lillemus

14

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

??????

Jeg skjønner jeg har mye å lære ;-)

(og du skjønner kanskje hvorfor jeg syntes det var mye styr?)

Når jeg tenker etter kommer det nok av at jeg før pleide å lage litt mer amerikansk varant, tykk, med kanter - og da hadde jeg den jo alltid i langpannen. (Da holdt det med en pizza til mange personer...)

Og der kan man jo ikke kjevle direkte.

Skrevet

''Det går ikke på platene vi har (har kant).''

Hvis man har en sånn liten hendig kjevle så:-) den oprerers dessuten med bare én hånd, slik at man evt kan holde igjen papiret med den andre;-)

Skrevet

''Men jeg kan jo være så lur å legge bakepapir på kjøkkenbenken! *S*''

Og legger du et fuktig kjøkkenhåndkle under bakepapiret så ligger det i ro mens du kjevler også. :o)

Skrevet

Jeg skjønner jeg har mye å lære ;-)

(og du skjønner kanskje hvorfor jeg syntes det var mye styr?)

Når jeg tenker etter kommer det nok av at jeg før pleide å lage litt mer amerikansk varant, tykk, med kanter - og da hadde jeg den jo alltid i langpannen. (Da holdt det med en pizza til mange personer...)

Og der kan man jo ikke kjevle direkte.

Med énhåndskjevle kan du kjevle ut i paiformer, i langapnne og nesten hvadetnåskalvære:-)

Skrevet

Med énhåndskjevle kan du kjevle ut i paiformer, i langapnne og nesten hvadetnåskalvære:-)

Men får du lagt like mye kraft på en enhåndskjevle som på en vanlig?

Skrevet

Men får du lagt like mye kraft på en enhåndskjevle som på en vanlig?

Hvor mye kraft trenger du for å kjevle ut en pizzadeig, da? det er tross alt ikke mors hjemmelagde lefser stekt på takke vi snakker om;-)

Gjest Elextra
Skrevet

''Det går ikke på platene vi har (har kant).''

Hvis man har en sånn liten hendig kjevle så:-) den oprerers dessuten med bare én hånd, slik at man evt kan holde igjen papiret med den andre;-)

wow, hørtes avansert ut, må kanskje sjekke ut linken du la ut her i et annet svar.

Gjest Elextra
Skrevet

Og legger du et fuktig kjøkkenhåndkle under bakepapiret så ligger det i ro mens du kjevler også. :o)

Vi er lure, vi! *S*

Skrevet

Vi to lærer masse her i dag! Og så glade ungene våre blir :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Vi to lærer masse her i dag! Og så glade ungene våre blir :-)

Hehe, du sier noe! jeg er j*vel på teori! *S*

Skrevet

wow, hørtes avansert ut, må kanskje sjekke ut linken du la ut her i et annet svar.

Jeg må legge til at jeg ikke har maken med den på nyttig.no. Jeg har kjøpt min av noen svenske kremmere på et marked der de sto og solgte alskens sleiver og slikt laget av tre, og da også slik minikjevle.

Min ser litt større ut enn den på nyttig.no, og så har den ståltråd som går ut fra begge sider av rullen og som samles i håndtaket. Den på nyttig.no ser ut som om den har slik ståltråd bare på den ene siden (vet ikke om det har noen betydning, men innbiller meg at den kan bli svakere på det viset).

Skrevet

Jeg synes ikke bunnen blir like god når jeg steiker med bakekpapir under! Mye bedre å kjevle ut med masse mel både over og under mens steikeplata står i ovnen og får så høy temperatur som mulig. Så lemper jeg den ferdigkjevlede deigen over på plata, da starter steikeprosessen med en gang. Skynder meg og hiver på fyllet, og får hele greia inn i ovnen så fort som mulig. Ikkeno' stress.

Det er vel sånn man får temperaturen høyest mulig, vil jeg tro.

Skrevet

??????

Jeg tar litt melange på et mellomleggspapir, og gnir inn stekeplata, og klemmer degen utover. Bakepapir under deig som skal kjevles, er noe herk, synes jeg. Hvordan får du bakepapiret til å holde seg på plass mens du gjør kjevlejobben?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg synes ikke bunnen blir like god når jeg steiker med bakekpapir under! Mye bedre å kjevle ut med masse mel både over og under mens steikeplata står i ovnen og får så høy temperatur som mulig. Så lemper jeg den ferdigkjevlede deigen over på plata, da starter steikeprosessen med en gang. Skynder meg og hiver på fyllet, og får hele greia inn i ovnen så fort som mulig. Ikkeno' stress.

Det er vel sånn man får temperaturen høyest mulig, vil jeg tro.

Din måte er sikkert den beste, men jeg tror jeg legger listen så lavt som mulig - er ingen erfaren pizzabaker *S*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231419725' post='4058975]

Jeg tar litt melange på et mellomleggspapir, og gnir inn stekeplata, og klemmer degen utover. Bakepapir under deig som skal kjevles, er noe herk, synes jeg. Hvordan får du bakepapiret til å holde seg på plass mens du gjør kjevlejobben?

Jeg holder det med én hånd mens jeg kjevler med den andre;-)

Skrevet

Mine stekeplater har også kant, men det ikke noe problem..?

Skrevet

Din måte er sikkert den beste, men jeg tror jeg legger listen så lavt som mulig - er ingen erfaren pizzabaker *S*

Samma her! :-) Pluss at alt som kan spare tid er av et gode! :-)

Skrevet

Jeg skjønner jeg må prøve igjen,- uten heving.. Og Lillemus sier hun bare trykker den rett på platen - uten kjevling...

Dessuten har jeg nylig skaffet med silikon bakeplate å kjevle på,- da blir det jo enklere uansett.

Den ville jeg ikke brukt på pizza, da får du myk bunn. Er enig med den neddi her (flyfly?) som sa at det ikke blir sprøtt av bakepapir heller.

Jeg tar først en dæsj olivenolje på platen jeg, og legger en klump deig på midten. Så tar jeg en dæsj mel midt i deigen, og trykker meg utover. Melet forhindrer kliss, og jeg får både flat og sprø bunn på dette viset. :)

Men jeg lager ikke deig av mer enn neesten 3 dl vann- bruker jeg mer blir den for tykk hos meg. :)

Skrevet

Du som er Italia-elsker må jo kunne bake skikkelig pizza! Jeg tror nesten jeg må invitere deg over på smaking en gang! *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...