Gå til innhold

Hva skal jeg servere gjestene?

Anbefalte innlegg

candyqueen_83
Skrevet

Døh - altså - pizza med mye mel under er _ikke_ godt! Æsj!

Jeg kjevler rett ut i langpanne, uten mye mel, og det er ikke mye deigrester der da.

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

29

• mariaflyfly

28

• Lotte :o)

15

• Lillemus

14

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

''Man kjevler da rett på platen! (Dvs med bakepapir imellom)''

Det går ikke på platene vi har (har kant).

Men jeg kan jo være så lur å legge bakepapir på kjøkkenbenken! *S*

Da trenger du en slik :

http://www.nyttig.no/produkt.cfm?path=16&id=293

:o)

Den er super til å kjevle ut i former.

Skrevet

Døh - altså - pizza med mye mel under er _ikke_ godt! Æsj!

Du spiser jo ikke melet da, vøttø! Du kjevler den ut med masse mel, slik at den ikke klistrer seg, og så når du merker at du ikke trenger melet lenger, borster du det av mens du kjevler de siste rundene. Når deigen er blitt tynn nok, løfter du den, børster av overflødig mel og legger den på den varme plata.

candyqueen_83
Skrevet

Du spiser jo ikke melet da, vøttø! Du kjevler den ut med masse mel, slik at den ikke klistrer seg, og så når du merker at du ikke trenger melet lenger, borster du det av mens du kjevler de siste rundene. Når deigen er blitt tynn nok, løfter du den, børster av overflødig mel og legger den på den varme plata.

Dette har jeg testa et par ganger. Når den er ferdig kjevlet er den jo håpløs å få over på plata!!! Nei, jeg kjevler den rett på plata assa :o)

Skrevet

Børster av på undersiden? Nah. Vi bruker papir, skviser deigen utover med hendene med så lite mel som mulig.

Skrevet

Dette har jeg testa et par ganger. Når den er ferdig kjevlet er den jo håpløs å få over på plata!!! Nei, jeg kjevler den rett på plata assa :o)

Da er ikke deigen din bra nok. :P Forresten har jeg funnet ut av at jo lenger jeg lar den kaldheve, jo bedre blir den å jobbe med. Jeg lager den gjerne dagen før og lar den stå i kjøleskap til dagen etter. Det gjør den bare ennå lettere å kjevle ut og man får den helt tynn.

Skrevet

Børster av på undersiden? Nah. Vi bruker papir, skviser deigen utover med hendene med så lite mel som mulig.

Men hvordan får du den glatt og fin da? Blir den ikke bulkete?

Skrevet

Vi liker pizzan vår som den er vi, bakt på bakepapir. :o)

Kjøpepizza steker kjæresten på rist da, uten bakepapir, jeg slenger den på plate med papir under jeg. Ungene eter den uansett så lenge det er grandis... :o/

Grandis er blant de verste av alle kjøpepizzaer. Men mann og barn synes det er ok. *usj*

candyqueen_83
Skrevet

Da er ikke deigen din bra nok. :P Forresten har jeg funnet ut av at jo lenger jeg lar den kaldheve, jo bedre blir den å jobbe med. Jeg lager den gjerne dagen før og lar den stå i kjøleskap til dagen etter. Det gjør den bare ennå lettere å kjevle ut og man får den helt tynn.

Men jeg syns det er like greit å kjevle/trykke den ut rett i panna :o) Så da fortsetter jeg vel med det.

candyqueen_83
Skrevet

Trenger da ikke være helt glatt. Hever jo uansett litt i ovnen.

Skrevet

Dagen før? Du er sprø. Når jeg kommer ut til min kjære fredag ettermiddag har vi da ikke avtalt dagen før hva vi skal ha til middag. Og han lager i alle fall ikke pizzadeig. Men vi er veldig glade i pizzaen vårres og det er jo hovedsaken. :o)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231434103' post='4059167]

Grandis er blant de verste av alle kjøpepizzaer. Men mann og barn synes det er ok. *usj*

Full pakke er god, men vanlig grandis... :o/

Skrevet

Hva er vitsen med veldig glatt pizzabunn? Du skal jo ha masse fyll oppå uansett? Den blir da flat nok. Om jeg skulle servere hjemmelaget pizza til noen og de hadde klaget på at bunnen ikke var flat nok så hadde jeg ringt etter noen med hvite frakker og fått dem til å hente dem.

candyqueen_83
Skrevet

Hva er vitsen med veldig glatt pizzabunn? Du skal jo ha masse fyll oppå uansett? Den blir da flat nok. Om jeg skulle servere hjemmelaget pizza til noen og de hadde klaget på at bunnen ikke var flat nok så hadde jeg ringt etter noen med hvite frakker og fått dem til å hente dem.

Hehe. Samme sier jeg. Den glatter seg da ut når den stekes.

Skrevet

Hehe. Samme sier jeg. Den glatter seg da ut når den stekes.

Jepp. Hvis det at pizzabunnen ikke er flat nok er et irritasjonsmoment har man det muligens litt for godt ellers i livet? ;o)

Skrevet

Jeg ville heller ikke funnet på å klage på andres pizzabunner hvis jeg fikk servert pizza, men jeg vil ha den jevn og helt tynn når jeg lager den sjøl.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1231434103' post='4059167]

''Grandis er blant de verste av alle kjøpepizzaer''

Huff ja, men den møtre tøff konkurranse om den plassen, da:-)

Junior liker forresten best classic big one av kjøpepizzaene;-) men aller best mors hjemmelagde og Peppes som nummer 2;-)

Skrevet

For å sitere fra to av dine innlegg - kunne sikkert sitert enda mer:

''Du kjevler den ut med masse mel, slik at den ikke klistrer seg, og så når du merker at du ikke trenger melet lenger, borster du det av mens du kjevler de siste rundene. Når deigen er blitt tynn nok, løfter du den, børster av overflødig mel og legger den på den varme plata.''

og

''jo lenger jeg lar den kaldheve, jo bedre blir den å jobbe med. Jeg lager den gjerne dagen før og lar den stå i kjøleskap til dagen etter. ''

Dette er vel og bra for å lage en pizza av restaurantklasse, men den pizzaen jeg beskriver er en hverdagspizza som laget i full fart etter jobb og den tar superrask tid! Det er et veldig viktig moment for meg.

Dersom jeg skulle laget pizza som helgekos, hadde det vært noe annet, men det gjør jeg så og si aldri;-) Pizza = enten overtidsmat eller hurtig, hjemmelaget pizza som er ørten ganger bedre enn enhver ferdigpizza:-)

Hele poenget med den ER jo at den skal ta liten tid, så alle mulige "tips" om hvor nøye man skal være på deiglagingen, kjevlingen osv osv ist mir egal! ;-)

Skrevet

''Grandis er blant de verste av alle kjøpepizzaer''

Huff ja, men den møtre tøff konkurranse om den plassen, da:-)

Junior liker forresten best classic big one av kjøpepizzaene;-) men aller best mors hjemmelagde og Peppes som nummer 2;-)

Ungene her liker Dr Oetker Ristorante Speciale best.

Jeg liker best La Pizza Rusticale Prosciutto Pesto.

Pizzatest, datert i går:

http://www.dinmat.no/Temasider/Artikler/Matindustrien/Matindustri/De-beste-frossen-pizzaene

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...