Gå til innhold

HELT umulig å få legetime..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i 6. mnd, og opplever at det er fullstendig umulig å få tak i legehjelp her i kommunen.

I jula fikk jeg en diger infeksjonsbyll på halebeinet. Den ble større og vondere for hver dag som gikk, og til slutt måtte jeg en lørdag ringe legevakta -da var den omtrent som en plomme. Da ble jeg tatt inn tvert, fikk legetime og behandling. Service'n var helt super!

Mandagen kom, men infeksjonen ble ikke bedre og pencilien jeg fikk fungerte ikke -nå var kulen som en appelsin, den var rød og blå og begynt å bli sårete og det rant væske av den. Jeg begynte å merke at fosteret i magen ble roligere og roligere, og til slutt rørte det ikke på seg i det hele tatt mer. Da kunne jeg ikke la tida gå lengre, så jeg ringte legestasjonen i tlf-tiden og ba om å få snakke med en lege. Nei, det gikk ikke, for i dag tok ikke legene i mot tlf fra andre enn helt utvalgte pasienter... Jaha??? De spurte ikke hva det gjaldt, eller grunnen eller noe som helst. Avviste bare med en gang. Jeg ba om øyeblikkelig hjelp-time, for lege måtte jeg ha tak i! Nei, de hadde dessverre ingen flere ledige timer igjen..

Så da måtte jeg ringe jordmor, for nå begynte jeg virkelig å bli fortvila.. Hun er forøvrig tante til min samboer, og sykepleier(i tillegg til jordmor), så jeg halta dit ned. Nå var imidlertid infeksjonen så kraftig at jeg hadde store problemer med å gå. Jordmoren tok kontakt med resepsjonen, og da fikk jeg plutselig time tvert, ingen som helst protester! Og i resepsjonen satt jeg helt alene, ingen andre pasienter var der.. Så hvor var alle sammen da?? Legetimene var jo fylt opp??

Det endte jo selvfølgelig med at legen skjærte hull i kula, og jeg ble kjempedårlig og temmelig invalid. Fikk pencilin i ti dager. Og måtte jo selvfølgelig betale over 150 kr ekstra for behandlingen.

Legen var imidlertid kjempeflink, veldig grei og tok dette alvorlig! Jeg fikk igjen kontrolltime tre dager etter, og tre dager etter det igjen(hun ga meg time en lørdag!). Sykestua tilbød seg å skifte bandasjer og vaske såret to ganger om dagen, men siden jeg har samboer som gjorde det, så trengte jeg det ikke. Fosteret begynte sakte, men sikkert å røre seg igjen og historien endte helt greit.

Så var det i dag da... Jeg trengte sykemelding fordi jeg er mye plaga med kvalme og oppkast pga svangerskapet +store problemer med NAV som jeg var nødt til å diskutere med legen. Så jeg ringte legevakta i morrest litt over ni. Men øyeblikkelig hjelp-time kunne jeg ikke få, det var fullt. Hva??? Det er fem minutter siden dere åpna!!!? Nei legetime var dessverre umulig. Jeg spurte når jeg kunne få neste vanlige legetime, og det var ikke før uti februar. Ikke ba de om navn/fødselsdato, ikke slo de opp i noe som helst datasystem, jeg ble bare avvist.. Og fikk vite at eneste muligheta måtte være å ringe legevakta i kveld...!!! Jammen seriøst, dette er da ikke SÅ akutt! Nei da kunne han ikke hjelpe..

Jeg prøvde å ringe i tlf-tiden for å få snakke med legen da. Tlf-tiden begynner halv 12, og jeg ringte på slaget. Vel, kvart på 12 fikk jeg svar(da hadde jeg ringt sammenhengende uten å legge på!), og kunne da ikke få snakke med legen fordi listen hennes var full. Jeg prøvde å forklare at dette har med svangerskap å gjøre(og poengterte at jeg hadde ringt siden halv 12!), men ble fullstendig avvist igjen, med beskjed om å ringe tilbake i morra.

Jeg vurderte å snakke med jordmor igjen da jeg var innom henne med en urinprøve, men lot det være.

Hva må man egentlig gjøre for å få time hos lege nå for tiden???! Det er jo fullstendig umulig! Er det virkelig meningen at det skal være sånn??? Hva om noe virkelig skjer med fosteret, eller at jeg blir syk så det går utover fosteret og svangerskapet?? Må man være omtrent halvdød for å få hjelp???

Gjest undersøk legene hos deg
Skrevet

Du må bytte fastlege når det er så vanskelig som du sier å få hastetime.

Undersøk hos alle legene i ditt distrikt om hvem som har ledige plasser til nye pasienter. Velg det stedet som har mest ledige timer så kommer du kjapt inn til legen når du trenger det.

Og en ting til. Kvinnelige leger har som regel altfor mye pasienter på sine lister, så velg en mannlig lege.

Skrevet

Du må bytte fastlege når det er så vanskelig som du sier å få hastetime.

Undersøk hos alle legene i ditt distrikt om hvem som har ledige plasser til nye pasienter. Velg det stedet som har mest ledige timer så kommer du kjapt inn til legen når du trenger det.

Og en ting til. Kvinnelige leger har som regel altfor mye pasienter på sine lister, så velg en mannlig lege.

Kan man få fastlege andre steder enn der man bor? Her i kommunen er det bare utenlandske leger, og de er jo omtrent umulige å forstå.

Var derfor jeg valgte nettopp hun her..

I dag var det sånn da jeg ringte at alle legene var opptatte og listene fylt opp, og hos min lege var det ikke håp...

Skrevet

Er glad jeg har et legekontor som opererer med time på dagen jeg ja. Kan sende sms eller mail hele døgnet og får svar på morgenen om når du får time. Alle skal få time den dagen. Er veldig greit.Kan selvfølgelig avtale litt frem i tid også da.

Sjekk ut legekontor og bytt lege, på nav sine sider kan du sjekke hvem som har ledig plass på listene.

Men siden du er gravid, går du vel på jevnlige kontroller også hos legen vel?

sort som natta
Skrevet

Kan man få fastlege andre steder enn der man bor? Her i kommunen er det bare utenlandske leger, og de er jo omtrent umulige å forstå.

Var derfor jeg valgte nettopp hun her..

I dag var det sånn da jeg ringte at alle legene var opptatte og listene fylt opp, og hos min lege var det ikke håp...

jeg har fastlege i en annen kommune,så dermed regner jeg med at det er greit...viktig med en god lege,og her jeg bor er det lite å velge i

Skrevet

Høres veldig irriterende og frustrerende ut!! Skjønner hva du mener. På mitt legekontor er det også alltid fullt, og selvsagt laaang ventetid når du først får audiens.

Men skal du bare ha en sykmelding, så kan du gi beskjed om at du trenger en sykmelding - ikke bare spør etter legetime. Jeg opplever at jeg blir bedre hørt når jeg sier at jeg er syk og trenger sykmelding. Da kan de skrive hva det er og legen kan (i enkelttilfeller) skrive ut en sm og sende den i posten, eller jeg kan hente den. Så lenge du er kjent for legen, og hun vet at du ikke "faker" en sykdom, så burde det ikke være et problem.

Min lege ønsker først og fremst å se meg når jeg er syk, men har de ikke anledning, eller jeg er for dårlig til å dra inn, så MÅ jeg ikke inn den dagen, jeg får heller time neste dag eller raskest mulig.

Ellers støtter jeg de andre som sier at du bør finne deg en annen lege. Ikke sikkert en utenlandsk lege er det værste. Det kan hende du blir veldig positivt overrasket. Kanskje verdt et forsøk, fremfor all frustrasjon rundt dette...?

Skrevet

Er glad jeg har et legekontor som opererer med time på dagen jeg ja. Kan sende sms eller mail hele døgnet og får svar på morgenen om når du får time. Alle skal få time den dagen. Er veldig greit.Kan selvfølgelig avtale litt frem i tid også da.

Sjekk ut legekontor og bytt lege, på nav sine sider kan du sjekke hvem som har ledig plass på listene.

Men siden du er gravid, går du vel på jevnlige kontroller også hos legen vel?

Nav ja, så det er der man finner fastlegene ja.. Ok, takk for tipset!:)

Jeg har enda ikke vært til kontroll hos legen, bare helt i starten da de tok blodprøver og prøver og alt mulig. I ettertid har jeg bare vært hos jordmor, og ringt legen hver gang jeg trengte sykemelding.

I starten var jeg jo kvalm konstant og spydde hele tiden, så jeg fikk tre mnd sykemelding med en gang. Nå må jeg ringe en gang i mnd og få sykemelding fordi hun ikke vil skrive det ut svangerskapet. Og det forstår jeg jo, kvalmen vil vel avta etterhvert..

Nå er det jo igjen tid for å fornye sykemeldinga, men jeg får jo liksom ikke snakke med legen heller.. De nekter å ta i mot beskjed, og ber meg ringe dagen etter. Det er det som er problemet.. De slår ikke engang opp i datasystemet, og de aner ikke engang hvem jeg er når jeg ringer(ok, jeg sier jo navnet mitt, men det går jo like fort ut som det kom inn)..

Gjest fiola09
Skrevet

Skjønner frustrasjonen din. Litt utenom tema, men ville bare si at alle jordmødre er sykepleiere i bunnen. :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Er du misfornøyd er det jo vanligvis ikke noe problem å bytte fastlege.

Synes ikke det er så rart at du ikke får "øyeblikkelig hjelp"-time når det er snakk om behov for sykmelding på grunn av svangerskapskvalme. Jordmor kan dessuten vanligvis formidle slike sykmeldinger. Men det høres jo ganske hårreisende ut at du ikke kunne få legetime før om flere uker.

Og vær klar over at jordmor er en videreutdanning av sykepleier, alle jordmødre er med andre ord sykepleiere også :)

Skrevet

Er du misfornøyd er det jo vanligvis ikke noe problem å bytte fastlege.

Synes ikke det er så rart at du ikke får "øyeblikkelig hjelp"-time når det er snakk om behov for sykmelding på grunn av svangerskapskvalme. Jordmor kan dessuten vanligvis formidle slike sykmeldinger. Men det høres jo ganske hårreisende ut at du ikke kunne få legetime før om flere uker.

Og vær klar over at jordmor er en videreutdanning av sykepleier, alle jordmødre er med andre ord sykepleiere også :)

Nei dette er jo såklart ikke akutt, men det som gjør meg frustrert er jo at man blir TVERT avvist, uten at de spør om problemet eller hva som er årsak til at man ringer.. I neste omgang, når man ringer i tlf-tiden og vil snakke med lege, så får man ikke det heller.. Hadde jeg fått det, hadde sykemeldingen ordna seg, og alt hadde vært greit. Problemene med NAV, kunne jeg diskutert med legen senere..

Og når det gjelder øyeblikkelig-hjelp-time, jeg vet om tilfeller hvor folk har vært ganske syke, men bare blitt avvist og ikke fått time..

Det er dette jeg syns er alvorlig, ikke at JEG ikke fikk sykemelding..;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...