Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Vi har arvet noen hundretusener. Hva er best å gjøre med de pengene? Betale ned på huset? eller bruke dem på forlystelser? Huset trenger ikke mer oppussing på mange år da det er renovert fra topp til tå. Ny bil har vi. Reise? Skal ungdommen vår få litt? (1 stk) Tips til hva vi gjør med pengene? Er ikke tilhenger til at de skal ligge i banken å støve ned. 0 Siter
Gjest Evina Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Betale ned på huset vil dere i vertfall altid tjene på... Som igjen gjør at man ellers kan brule penger på andre ting enn nedbetaling av lån. 0 Siter
morsan Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 jeg synes dere skal... - Betale ned på huset - Reise - Gi litt til husets ungdom 0 Siter
Gjest nikkot Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Jeg ville betalt ned litt på lånet, men ikke brukt alle pengene på det. Hadde satt inn penger på kontoen til ungene. Så ville jeg satt inn endel på en "bufferkonto", slik at dere har penger om noe skulle dukke opp. Så ville jeg reist litt. Da vi arvet penger pusset vi opp huset , gjeld har vi derfor nesten ingenting av, godt å tenkte på 0 Siter
Onsdag1365380628 Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Litt avhengig av beløpets størrelse hadde jeg satt pengene i banken inntil jeg hadde funnet ut hva jeg ville bruke pengene på. Kanskje ikke noe konkret hvis jeg hadde hatt nyoppuset hus og ny bil. Hvem vet? Vanskelig å settte seg inn i, da jeg verken har nyoppusset hus eller ny bil. Ikke er det utsikter til arv heller.... 0 Siter
fineline Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Det kommer anpå om dere har tenkt å bli boende i huset, eller om dere regner med å selge det om ikke så lenge if. en finansrådgiver som jeg snakket med for en stund siden. Jeg ville dratt til banken og fått en samtale med en rådgiver om hva er mest lønnsomt. Reise kan dere gjøre, men jeg ville ikke brukt flere hundretusener på det helt umiddelbart, og å sette noe inn til ungene er sikkert en god ide. Snakk med en rådgiver som kan vurdere ut fra deres eiendom, dvs. beliggenhet og størrelse på lån. Det har mye å si. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Betale ned på huset vil dere i vertfall altid tjene på... Som igjen gjør at man ellers kan brule penger på andre ting enn nedbetaling av lån. Vi har 1,6mill på huslån, da er bil inkludert. Men hjelper det så my på lånet om man betaler ned 300 000 da? Ca halvparten av arven dette. 0 Siter
laban Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Vi har vært i samme situasjon. Vi benyttet anledningen til å bli gjeldfrie, og har ikke angret på det. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 jeg synes dere skal... - Betale ned på huset - Reise - Gi litt til husets ungdom Nå skal vi ut å reise snart den er allerede finansiert. 0 Siter
Gjest synes jeg Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Har dere mye lån ville jeg definitivt betalt ned på lånet. Dere har ingen garanti for fremtiden. Plutselig er en ikke to lenger. Eller noen kan bli syke og inntekten betydelig redusert. Det er tider nå da en bør sikre seg litt selv om jeg er tilhenger av også å ta vare på dagen i dag også. Jeg ville satt av en del til avkommet. Satt av noe på "bufferkonto". Brukt noe på reising, men også betalt ned en dal. Har dere lite lån, kan dere bruke mindre på den delen med å betale ned. Betaler dere mye ned vil dere få mer å rutte med i det daglige, og mer å reise for på den måten også. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Jeg ville betalt ned litt på lånet, men ikke brukt alle pengene på det. Hadde satt inn penger på kontoen til ungene. Så ville jeg satt inn endel på en "bufferkonto", slik at dere har penger om noe skulle dukke opp. Så ville jeg reist litt. Da vi arvet penger pusset vi opp huset , gjeld har vi derfor nesten ingenting av, godt å tenkte på Lure tips der. Vi vil ikke sette alt inn på lånet nei. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Litt avhengig av beløpets størrelse hadde jeg satt pengene i banken inntil jeg hadde funnet ut hva jeg ville bruke pengene på. Kanskje ikke noe konkret hvis jeg hadde hatt nyoppuset hus og ny bil. Hvem vet? Vanskelig å settte seg inn i, da jeg verken har nyoppusset hus eller ny bil. Ikke er det utsikter til arv heller.... Jo de må jo inn i banken uansett i starten. Vil jo ikke ha dem under hodeputa:) 0 Siter
Gjest synes jeg Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Vi har 1,6mill på huslån, da er bil inkludert. Men hjelper det så my på lånet om man betaler ned 300 000 da? Ca halvparten av arven dette. Med 1.6 mill i lån og 600 tusen som arv ville jeg definitivt betalt på lånet. Og av de pengene ville jeg brukt mins tre hundre tusen på akkurat det. Har dere store inntekter da? Faste jobber? Glimrende helse? 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Det kommer anpå om dere har tenkt å bli boende i huset, eller om dere regner med å selge det om ikke så lenge if. en finansrådgiver som jeg snakket med for en stund siden. Jeg ville dratt til banken og fått en samtale med en rådgiver om hva er mest lønnsomt. Reise kan dere gjøre, men jeg ville ikke brukt flere hundretusener på det helt umiddelbart, og å sette noe inn til ungene er sikkert en god ide. Snakk med en rådgiver som kan vurdere ut fra deres eiendom, dvs. beliggenhet og størrelse på lån. Det har mye å si. Huset vårt skal vi bo i leeenge. Det er jo nesten helt nytt nå. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Vi har vært i samme situasjon. Vi benyttet anledningen til å bli gjeldfrie, og har ikke angret på det. Brukte dere hele beløpet på å betale gjelda? 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Har dere mye lån ville jeg definitivt betalt ned på lånet. Dere har ingen garanti for fremtiden. Plutselig er en ikke to lenger. Eller noen kan bli syke og inntekten betydelig redusert. Det er tider nå da en bør sikre seg litt selv om jeg er tilhenger av også å ta vare på dagen i dag også. Jeg ville satt av en del til avkommet. Satt av noe på "bufferkonto". Brukt noe på reising, men også betalt ned en dal. Har dere lite lån, kan dere bruke mindre på den delen med å betale ned. Betaler dere mye ned vil dere få mer å rutte med i det daglige, og mer å reise for på den måten også. Vil kanskje betale litt på gjelda. Vil jo gjerne "kose" oss med pengene også. 0 Siter
laban Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Brukte dere hele beløpet på å betale gjelda? Nesten. Men vi hadde ikke så mye gjeld igjen, vi er nok eldre enn dere. Vi får dermed utbetalt atskillig mer pr. måned enn tidligere, og har større frihet til f.eks. oppussing og reising enn mens vi hadde lån. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Med 1.6 mill i lån og 600 tusen som arv ville jeg definitivt betalt på lånet. Og av de pengene ville jeg brukt mins tre hundre tusen på akkurat det. Har dere store inntekter da? Faste jobber? Glimrende helse? Gode inntekter ja, god helse ja. 1 barn faste jobber og lite sannsynlig for oppsigelser. Jeg også tenker på å betale ned gjeld med halvparten. Da har vi jo en "buffer" at vi kan låne opp igjen hvis det skulle bli nødvendig. 0 Siter
Gjest arvet penger Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Nesten. Men vi hadde ikke så mye gjeld igjen, vi er nok eldre enn dere. Vi får dermed utbetalt atskillig mer pr. måned enn tidligere, og har større frihet til f.eks. oppussing og reising enn mens vi hadde lån. Vi også hadde nesten nedbetalt lån så i fjor tok vi opp nytt lån og hel renoverte og utvidet huset. Betaler vi ned 300 på lånet så har vi 1,3mill igjen i lån på et hus verdi 2mill. 0 Siter
morsan Skrevet 11. januar 2009 Skrevet 11. januar 2009 Vil kanskje betale litt på gjelda. Vil jo gjerne "kose" oss med pengene også. Men nedbetaling av gjeld gir mer å rutte med i hverdagen, så jeg ville absolutt ha brukt en god del av det til å redusere gjelda, ja. 600 000 synes jeg er "for mye" til bare å bli "brukt opp på kos" her&nå, men det er ikke mine penger og ikke meg som skal ta valget, da:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.