Gå til innhold

Cancun i Mexico

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kjenner det stedet, og vet hva er helst å gjøre og se?

Skrevet

Mannen min har vært der. Han var der hovedsakelig for å dykke. Hvis du ikke skal dykke, så anbefaler han Costa Rica som ikke ligger langt unna.

Skrevet

Jeg har bare vært to netter i Cancun på en reise gjennom mellom-Amerika/Mexico, og har følgende inntrykk:

Utrolig fantastisk sand! Den er kritthvit og blir heller ikke varm å tråkke på, visstnok fordi den ikke er "vanlig sand", men består av knust skjell el lign.

Utover det syntes jeg at Cancun ble nokså pregløst og veldig amerikanisert. Det er veldig langstrakt, og med shopping malls og boulevarder i beste amerikansk stil, og 99% amerikanske turister. Og DYRT!

Vi følte det nesten som om vi tuslet rundt i en amerikansk by, hvilket også betyr at stedet var mer velorganisert og prydelig enn mer typiske meksikanske byer. Jeg tror nok at man kan ha et virkelig easy living der.

Dvs "tusling" er ikke nødvendigvis rette ordet - det var ganske store avstander mellom de ulike "malls'ene" og restaurantene, uten at det var særdeles koselig rusletur.

Cancun ligger også bra plassert for å dra på ekskursjoner til steder som Chichen Itza, Tulum, øyene Cozumel og Isla Mujeres mm.

Men disse stedene kan også nås fra f eks Playa del Carmen litt lenger syd for Cancun, hvor vi var 4 netter. Dette er noen år siden, så dette stedet har nok blitt enda mer turistifisert enn det var, men selv om dte var en del hoteller og turister der allerede i 1995, så hadde stedet mer sjarm enn Cancun, synes jeg. Men vi ble rammet av en tropisk storm mens vi var der, hvilket begrenset vår utfoldelse i denne byen før vi dro videre til Belize.

Det finnes sikkert andre steder i nærheten som også er fine.

Cozumel var vi på bare dagstur.

Skulle jeg dratt tilbake til Yucatan nå, ville jeg dratt til en grotte som jeg mener å huske ligger i nærheten av Valladolid. Jeg leste en artikkel om den i National Geographic - selvsagt _etter_ hjemkomst! - og ble veldig fascinert av det.

Hvis du skal bevege deg et stykke bort fra Cancun, anbefaler jeg et lite besøk i byen Merida, som imidlertid ikke er noen badeby. Fra Merdia kan man også se mayaruinene Uxmal, som jeg perosnlig likte enda bedre enn Chichen Itza.

Skrevet

Det beste å gjøre i Cancun er i grunnen å hoppe på en båt ut til Isla Mujeres, en liten perle av en øy en halvtimes båttur fra Cancun. ;)

Skal du være mange dager kan du ta buss (ca 5-6 timer pr veg som jeg husker det?) til Tulum. Der kan du sove i bungalow på stranden, og besøke Mayaindiandernes pyramider oppe på klippene, med utsikt over azurblått hav. Vakkert! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...