Gå til innhold

Lunsj på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva slags type lunsj har dere på jobben? Vi har ikke tilgang til noen kantine, så de fleste har med seg matpakke, eller har stående knekkebrød og pålegg (i kjøleskapet), og noen går ut og kjøper seg sandwich o.l. og spiser inne.

Vi prøver ut et opplegg en gang i uka nå - der en person på omgang lager til noe ekstra en gang i uka, det kan være gryterett, suppe, salat etc. 7 av 10 ville være med på dette - de 3 siste ønsket av ulike årsaker ikke å være med.

Hva synes dere om dette? Det er kommet et par innspill om at dette er ekskluderende for de som ikke er med, og at vi ikke burde ha dette når ikke alle ville være med.

Slik det var tenkt, skulle de som var med på dette, være med og spise, mens de som ikke ønsket det, fortsette med sin matpakke. Er dette litt kjipt? Bør alle få spise, selv om noen da ikke er med og lager til? Den som lager til, betaler for maten den gangen.

Jeg er veldig usikker her - det var jo ment som et trivselstiltak, men hvis noen er direkte misfornøyd med ordningen, må vi kanskje endre noe her.

Hva tror dere?

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• frosken

12

• bustebeisa

10

• candyqueen_83

6

Mest aktive i denne tråden

candyqueen_83
Skrevet

Om den som lager maten betaler for matvarene også syns jeg ikke dem som ikke ville være med skal spise. Det blir jo litt "urettferdig". Dem slipper å lage mat, og slipper også å betale for det?

Vet ikke helt om jeg syns hele prosjektet skulle startet eller ikke når det gjelder det at noen ikke ville bli med. Men hvis de tre er mest interessert i sin egen matpakke kan dem jo ta med seg mat selv de dagene også.

Aliza1365380759
Skrevet

De ansatte er vel store nok til å skjønne konsekvensen av å velge å ikke være med..? Når man velger å ikke være med, så får man ikke være med, ergo får de ikke spise av maten heller.. Synes det bør være en selvfølge jeg, de har jo takket nei til å være med! Blir litt som å ikke ville spleise på gave til sjefen, men likevel forvente å bli nevnt som giver i kortet.. :-)

Selv spiser jeg brødskiver og frukt til lunsj fire dager i uka, og en fast dag i uka har jeg ekstra god lunsj, f.eks kyllingsalat, pastamiddagsrester eller liknende.

Skrevet

Om den som lager maten betaler for matvarene også syns jeg ikke dem som ikke ville være med skal spise. Det blir jo litt "urettferdig". Dem slipper å lage mat, og slipper også å betale for det?

Vet ikke helt om jeg syns hele prosjektet skulle startet eller ikke når det gjelder det at noen ikke ville bli med. Men hvis de tre er mest interessert i sin egen matpakke kan dem jo ta med seg mat selv de dagene også.

Noen mener altså at det skal være konsensus hvis en skal ha slike ting på jobben - så enkelte av de med matpakka har vel egentlig enten lyst på bare matpakke, eller lyst på å være med på ekstra-maten, men ikke lage den til.

Hvordan løser vi dette da? De som er med på opplegget er fornøyde, men det hadde jo vært supert om alle hadde vært med da!

Skrevet

Noen mener altså at det skal være konsensus hvis en skal ha slike ting på jobben - så enkelte av de med matpakka har vel egentlig enten lyst på bare matpakke, eller lyst på å være med på ekstra-maten, men ikke lage den til.

Hvordan løser vi dette da? De som er med på opplegget er fornøyde, men det hadde jo vært supert om alle hadde vært med da!

Du kan selvfølgelig løse det ved at arbeidsplassen betaler gildet. Da er hele problemet unngått. ;)

Skrevet

De ansatte er vel store nok til å skjønne konsekvensen av å velge å ikke være med..? Når man velger å ikke være med, så får man ikke være med, ergo får de ikke spise av maten heller.. Synes det bør være en selvfølge jeg, de har jo takket nei til å være med! Blir litt som å ikke ville spleise på gave til sjefen, men likevel forvente å bli nevnt som giver i kortet.. :-)

Selv spiser jeg brødskiver og frukt til lunsj fire dager i uka, og en fast dag i uka har jeg ekstra god lunsj, f.eks kyllingsalat, pastamiddagsrester eller liknende.

Ja, jeg synes det er innlysende at et valg må få konsekvenser - men det er det ikke alle som synes.

Jeg skal prøve å finne en løsning på dette som alle er fornøyde med.... Forslag?

Skrevet

Når de verken betaler eller bidrar med arbeid OG d ehar fått tilbud om å være med, synes jeg ikke de kan forvente å få smake!

Men når det er sagt, synes jeg det er en forutsetning, spesielt ettersom dette er en såpass liten arbeidsplass, at opplegget til de 7 gjøres på en slik måte at de 3 kan inkluderes i det sosiale. De kan jo sitte sammen med dere med matpakka si og likevel være "fullveridige medlemmer" av gjengen.

Skrevet

Jeg mener at de som har valgt å ikke være med, av ulike årsaker, er voksne og kan leve med sitt eget valg. Gjetter jeg riktig om jeg gjetter at det ikke er noen av disse tre som har klaget, men heller en eller annen som vil være talerør på deres vegne, gjerne uten å ha spurt dem først?

En arbeidsplass er ikke en barnehage, og man kan forholde seg til at folk velger ulikt. Det er ikke nødvendig å tvinge alle inn i samme system.

Hvis det først og fremst er praktiske årsaker til at disse ikke er med (f.eks problemer med å få laget til/fraktet maten), og de gjerne vil være med og spise, så kan man vel lage en annen ordning på betalingen, slik at de som ikke lager mat betaler litt mer, eller i alle fall samme sum, til felleskassen. Og er det noen som rett og slett ikke har lyst å være med og spise, for eksempel fordi de vil ha kontroll på hva de får i seg, så lager man ikke noe mer oppstyr rundt det.

Skrevet

Vi har verdens beste kantine. Kan velge mellom forskjellige middagsretter til 10 kr, salatbar, suppe, brød med pålegg i alle varianter. Noen ganger har de vafler.

Gratis drikke, appelsinjuice/eplejuice/melk.

Skrevet

Du kan selvfølgelig løse det ved at arbeidsplassen betaler gildet. Da er hele problemet unngått. ;)

Ja, det er et forslag! Da måtte det fremdeles gå på omgang å lage det til, og de som ikke vil lage det til slipper litt billigere unna - men det er kanskje en måte å gjøre det på ja.

Da blir det litt ekstra ork med kvitteringer og etterbetaling av utleggene - men kanskje det var en god idé likevel?

Men ville ikke de 3 som ikke laget til noen gang, føle det litt rart tro?

Skrevet

Vi har verdens beste kantine. Kan velge mellom forskjellige middagsretter til 10 kr, salatbar, suppe, brød med pålegg i alle varianter. Noen ganger har de vafler.

Høres fantastisk ut :-)

Skrevet

De som ikke er så sære at de ikke vil være med må få lov til det. De har valgt det selv. Synes ikke det skal gå ut over dere andre.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Jeg synes dette er positivt initiativ. At 3 ikke ønsker delta i matlaging trenger ikke stoppe det. Det kan i så fall virke uheldig på miljøet- at tre kan overstyre syv.

Det kan jo være flere grunner til at ikke de siste tre ville være med. Kanskje foretrekker de matpakke? Kanskje trives de ikke med å lage mat? Uansett- hva gjør det?

Kan ikke de sitte i lag med dere og spise sin matpakke? Kanskje vil de være med senere? Og kanskje vil andre droppe ut senere? Dere kan jo uansett ha en lunch dag i lag uavh. av hva de ulike spiser?

Gjest Løveføtter
Skrevet

''eller lyst på å være med på ekstra-maten, men ikke lage den til.

''

Kanskje de har litt prestasjonsangst for å lage mat til andre på denne måten? Hva med at dere spleiser på maten hver gang, og at alle som vil spleise får være med å spise. Eller at dere betaler en fast sum i mnd, og kjøper mat utfra det?

Jeg hadde nok hatt litt "angst" for å finne på et spennende måltid, og å lage det for kollegaene... Det er jo så mange som er såååå flinke til å lage mat, og kanskje de tre tenker litt sånn?

Skrevet

Jeg mener at de som har valgt å ikke være med, av ulike årsaker, er voksne og kan leve med sitt eget valg. Gjetter jeg riktig om jeg gjetter at det ikke er noen av disse tre som har klaget, men heller en eller annen som vil være talerør på deres vegne, gjerne uten å ha spurt dem først?

En arbeidsplass er ikke en barnehage, og man kan forholde seg til at folk velger ulikt. Det er ikke nødvendig å tvinge alle inn i samme system.

Hvis det først og fremst er praktiske årsaker til at disse ikke er med (f.eks problemer med å få laget til/fraktet maten), og de gjerne vil være med og spise, så kan man vel lage en annen ordning på betalingen, slik at de som ikke lager mat betaler litt mer, eller i alle fall samme sum, til felleskassen. Og er det noen som rett og slett ikke har lyst å være med og spise, for eksempel fordi de vil ha kontroll på hva de får i seg, så lager man ikke noe mer oppstyr rundt det.

''Gjetter jeg riktig om jeg gjetter at det ikke er noen av disse tre som har klaget, men heller en eller annen som vil være talerør på deres vegne, gjerne uten å ha spurt dem først?''

Nei - det er en av disse tre, men jeg er usikker på om det kun er på vegne av denne personen, eller på vegne av flere.

''En arbeidsplass er ikke en barnehage, og man kan forholde seg til at folk velger ulikt. Det er ikke nødvendig å tvinge alle inn i samme system.''

Veldig enig. Poenget med dette var jo at alle skulle få det litt triveligere, men nå blir det altså 7/10 som får det triveligere, og 3/10 som får det litt mindre trivelig. Hvordan blir det mattestykket tro?

Skrevet

Jeg synes dette er positivt initiativ. At 3 ikke ønsker delta i matlaging trenger ikke stoppe det. Det kan i så fall virke uheldig på miljøet- at tre kan overstyre syv.

Det kan jo være flere grunner til at ikke de siste tre ville være med. Kanskje foretrekker de matpakke? Kanskje trives de ikke med å lage mat? Uansett- hva gjør det?

Kan ikke de sitte i lag med dere og spise sin matpakke? Kanskje vil de være med senere? Og kanskje vil andre droppe ut senere? Dere kan jo uansett ha en lunch dag i lag uavh. av hva de ulike spiser?

Alle sammen har sittet sammen og spist, noen da egen matpakke, og de andre ekstramaten. Har det blitt noe til overs, har de andre fått forsyne seg.

Skrevet

De som ikke er så sære at de ikke vil være med må få lov til det. De har valgt det selv. Synes ikke det skal gå ut over dere andre.

Synes ikke man kan gå automatisk ut fra at de er sære. Det kan være mange gode grunner til at de har valgt å stå over, for eksempel matallergier eller en hverdag som er så slitsom og stresset at de ser at det vil bare være negativt å skulle få enda en forpliktelse på toppen. Det å si nei og sette grenser for seg selv på en skikkelig måte er ikke å være sær.

Skrevet

''eller lyst på å være med på ekstra-maten, men ikke lage den til.

''

Kanskje de har litt prestasjonsangst for å lage mat til andre på denne måten? Hva med at dere spleiser på maten hver gang, og at alle som vil spleise får være med å spise. Eller at dere betaler en fast sum i mnd, og kjøper mat utfra det?

Jeg hadde nok hatt litt "angst" for å finne på et spennende måltid, og å lage det for kollegaene... Det er jo så mange som er såååå flinke til å lage mat, og kanskje de tre tenker litt sånn?

Mulig alle hadde litt prestasjonsangst først, men det er ikke noe avanserte greier vi har hatt. Vi har også sagt til de som ike er med, at de kan jo gjerne gå og kjøpe f.eks. fiskesuppe og servere, det trenger ikke være hjemmelaget.....

Skrevet

Alle sammen har sittet sammen og spist, noen da egen matpakke, og de andre ekstramaten. Har det blitt noe til overs, har de andre fått forsyne seg.

Det kaller jeg toppen av gjerrighet. Noen eier ikke skam. Jeg hadde aldri forsynt meg om jeg først hade sagt nei til å være med.

Skrevet

''Gjetter jeg riktig om jeg gjetter at det ikke er noen av disse tre som har klaget, men heller en eller annen som vil være talerør på deres vegne, gjerne uten å ha spurt dem først?''

Nei - det er en av disse tre, men jeg er usikker på om det kun er på vegne av denne personen, eller på vegne av flere.

''En arbeidsplass er ikke en barnehage, og man kan forholde seg til at folk velger ulikt. Det er ikke nødvendig å tvinge alle inn i samme system.''

Veldig enig. Poenget med dette var jo at alle skulle få det litt triveligere, men nå blir det altså 7/10 som får det triveligere, og 3/10 som får det litt mindre trivelig. Hvordan blir det mattestykket tro?

Men får de det egentlig mindre trivelig? De har jo gjort valget selv. Om noen eller alle likevel vil være med, så spør dem hva de føler blir en riktig løsning for at de også skal kunne delta på et nivå som fungerer for dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...