Gå til innhold

Lunsj på jobben

Anbefalte innlegg

Synes ikke man kan gå automatisk ut fra at de er sære. Det kan være mange gode grunner til at de har valgt å stå over, for eksempel matallergier eller en hverdag som er så slitsom og stresset at de ser at det vil bare være negativt å skulle få enda en forpliktelse på toppen. Det å si nei og sette grenser for seg selv på en skikkelig måte er ikke å være sær.

''... eller en hverdag som er så slitsom og stresset at de ser at det vil bare være negativt å skulle få enda en forpliktelse på toppen.''

Tror nok dette kan være en hovedårsak ja. Men hva gjør vi da? Vi ønsker jo at alle har det hyggelig på jobben, og også denne dagen i uka....

Fortsetter under...

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• frosken

12

• bustebeisa

10

• candyqueen_83

6

Mest aktive i denne tråden

Synes ikke man kan gå automatisk ut fra at de er sære. Det kan være mange gode grunner til at de har valgt å stå over, for eksempel matallergier eller en hverdag som er så slitsom og stresset at de ser at det vil bare være negativt å skulle få enda en forpliktelse på toppen. Det å si nei og sette grenser for seg selv på en skikkelig måte er ikke å være sær.

Joda, det er sant det. Bare jeg som hater matpakker:-)

Men får de det egentlig mindre trivelig? De har jo gjort valget selv. Om noen eller alle likevel vil være med, så spør dem hva de føler blir en riktig løsning for at de også skal kunne delta på et nivå som fungerer for dem.

Den ene synes i alle fall at det er blitt veldig mye mindre trivelig - at denne ordningen er ekskluderende.

Jeg skjønner ikke helt logikken. Alle kunne være med - de som sa nei, er med og spiser samtidig - men jeg er jo enig i at det ser litt stusslig ut med knekkebrød da hvis de andre spiser gryterett....

Men hvorfor velger noen å ikke være med, samtidig som de føler seg ekskludert?

Jeg er litt forvirret.

Ja, jeg synes ikke det er logisk. Tror den ene føler seg overrumplet av et kreativt forslag, den andre er jeg litt usikker på, og den tredje er jeg rimelig sikker på at det er ok for.

Det kommer litt an på begrunnelsene til de tre som har valgt å ikke være med, om dette blir et trivselsøkende tiltak eller ikke. Dersom de reelt sett har lyst til å spise matpakkene sine, så kan jo alle uansett sitte rundt samme bord og ha det hyggelig. Dersom de som ikke er med egentlig også har lyst på maten som blir servert, så kan det fort bli litt sær stemning rundt hele prosjektet, slik at det totalt sett ikke virker trivselsfremmende for arbeidsplassen som helhet.

Annonse

Det kaller jeg toppen av gjerrighet. Noen eier ikke skam. Jeg hadde aldri forsynt meg om jeg først hade sagt nei til å være med.

Noen mener det motsatte - at det er gjerrig å ikke tilby de andre maten som settes på bordet...

Uff - alt det går an å krangle om!!!!

Det kommer litt an på begrunnelsene til de tre som har valgt å ikke være med, om dette blir et trivselsøkende tiltak eller ikke. Dersom de reelt sett har lyst til å spise matpakkene sine, så kan jo alle uansett sitte rundt samme bord og ha det hyggelig. Dersom de som ikke er med egentlig også har lyst på maten som blir servert, så kan det fort bli litt sær stemning rundt hele prosjektet, slik at det totalt sett ikke virker trivselsfremmende for arbeidsplassen som helhet.

Ja - det er vel slik det føles i alle fall av den ene som har uttalt seg...

Hvordan mener du vi kan gjøre det?

Hvis de egentlig har lyst på maten ,så kan de jo være med da?

Ja, det er et forslag! Da måtte det fremdeles gå på omgang å lage det til, og de som ikke vil lage det til slipper litt billigere unna - men det er kanskje en måte å gjøre det på ja.

Da blir det litt ekstra ork med kvitteringer og etterbetaling av utleggene - men kanskje det var en god idé likevel?

Men ville ikke de 3 som ikke laget til noen gang, føle det litt rart tro?

''Men ville ikke de 3 som ikke laget til noen gang, føle det litt rart tro?''

Det kan hende, men det syns de vel allerede? Dette er jo et trivselstiltak! Hvis de andre 7 syns det er ok å lage maten selv om 3 ikke er med og tilbereder, så spiller det jo ingen rolle. Da er iallefall det økonomiske argumentet ryddet av veien. Det ville kanskje føles "smålig" av dere å ikke tilby de 3 mat når det er til overs, og de vil kanskje føle seg som snyltere og gjerrige. Så hvis jobben kan betale gildet er jo det bare supert! :)

Prestasjonsangst, dårlig råd (har ikke råd til å legge ut for maten), spiseproblematikk etc. kan være årsakene.

OK - la oss si at en person kanskje har spiseproblemer (uten at jeg aner noe om det) - blir det feil å ha dette opplegget da?

Hvordan kan vi ha et greit måltid sammen uten at denne personen føler det blir galt?

Annonse

Det kaller jeg toppen av gjerrighet. Noen eier ikke skam. Jeg hadde aldri forsynt meg om jeg først hade sagt nei til å være med.

Nei, det må da være greit å tilby de andre å få dersom det er til overs?? Skal det kastes, da?

De andre kan jo uansett ikke basere seg på at det blir rester.

''Men ville ikke de 3 som ikke laget til noen gang, føle det litt rart tro?''

Det kan hende, men det syns de vel allerede? Dette er jo et trivselstiltak! Hvis de andre 7 syns det er ok å lage maten selv om 3 ikke er med og tilbereder, så spiller det jo ingen rolle. Da er iallefall det økonomiske argumentet ryddet av veien. Det ville kanskje føles "smålig" av dere å ikke tilby de 3 mat når det er til overs, og de vil kanskje føle seg som snyltere og gjerrige. Så hvis jobben kan betale gildet er jo det bare supert! :)

Ser absolutt poenget ditt og Mariaflyflys!

''slik at det totalt sett ikke virker trivselsfremmende for arbeidsplassen som helhet.''

Jeg er enig i at man bør ta hensyn til om det virker trivselsfremmende eller ikke. Men man kan jo saktens spørre seg hvor trivselsfremmende det er at en person blir den som "har skyld i" at 7 personer ikke kunne fortsette med noe som var en glede for dem.

Ja - det er vel slik det føles i alle fall av den ene som har uttalt seg...

Hvordan mener du vi kan gjøre det?

Jeg ville spurt hver enkelt av de som ikke ønsker å delta om begrunnelsen. Hatt en åpen diskusjon om at meningen jo er økt trivsel.

Hvis det f.eks. kun er en av dem som reelt sett har lyst på maten, så hadde jeg forsøkt å være raus i forhold til å tilby mat. En ekstra gjør ikke noe fra eller til, selv om vedkommende ikke bidrar. Dersom alle tre ønsker å spise, men ikke verken betale eller lage mat, så synes jeg det er vanskeligere.

Dersom noen av dem ikke orker å lage mat, men er villig til å betale sin andel, så hadde jeg laget et system for det. Jeg ville heller hatt et ok fellesskap enn å være altfor nøye på at alle laget mat. (Ikke sikkert alle er godt på å lage spiselig mat heller...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...