Gå til innhold

Lunsj på jobben

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• frosken

12

• bustebeisa

10

• candyqueen_83

6

Mest aktive i denne tråden

Skjønner, men jeg mener nå fremdeles at ingen har grunn til å føle seg ekskludert så lenge alle har fått samme tibudet.

Hvis de gjør det er det noe grunnleggende feil med dem :-)

Det kan jo hende at ordningen fører "annet" med seg som en eller flere av de tre ikke synes er så hyggelig, og derfor ønsker ordningen bort?

Kanskje synes vedkommende at det var hyggeligere før, da alle stilte "på lik linje", mens h*n nå føler at de 7 fpr et ekstra samhold, f eks fordi de prater om maten, innkjøpene osv, og så blir man på utsiden av dette?

En skal ikke se bort fra at et slikt opplegg gjør noe med gruppedynamikken som kan gjøre at dem utenfor matordningen føler seg utenfor.

Jeg tolket prust som at den personen som har tatt opp dette helst ville at ordningen skulle opphøre; ikke at h*n skulle inkluderes selv om h*n verken betaler eller lager mat.

candyqueen_83

Ble det sagt at de sitter og venter på restene?

På min jobb hender det at vi bestiller pizza som overtidsmat. Restene settes ut i et fellesområde etterpå slik at dem som ikke var med på overtidsmaten (typisk dem som skal hjem tidligere) kan forsyne seg. Riktignok er maten her betalt av jobben, men jeg ser ikke noen vesensforskjell i måten restene "tilbys" de andre på.

Nei, men jeg har en del erfaringer med folk som ikke skal bli med på noe, betale osv, for så å forsyne seg greit etterpå. Gjerriege og frekke mennesker rett og slett. Derfor blir jeg litt irritert over sånne ting.

Skjønner, men jeg mener nå fremdeles at ingen har grunn til å føle seg ekskludert så lenge alle har fått samme tibudet.

Hvis de gjør det er det noe grunnleggende feil med dem :-)

Hvorvidt det nødvendigvis er noe grunnleggende feil med dem eller ikke, kan vel diskuteres. Og om det skulle være noe feil ved dem, så er det fortsatt slik at tiltaket muligens ikke er trivselsfremmende.

Bare sånn for å kverulere litt:-)

Men vi er sannsynligvis enige i de store trekkene her.

Nei, men jeg har en del erfaringer med folk som ikke skal bli med på noe, betale osv, for så å forsyne seg greit etterpå. Gjerriege og frekke mennesker rett og slett. Derfor blir jeg litt irritert over sånne ting.

Ja, jeg er enig i at det er gjerrig og smålig dersom dette er noe som skjer systematisk.

Det kan jo være at noen føler at de ikke kan lage god nok mat? De kan også være redde for at de ofte får servert mat de ikke liker, eller som de mener er usunn og fetende!

Hvordan gjør dere det i praksis forresten? Har dere muligheter for å koke/tilberede mat på jobben? Har dere lov å gjøre det i arbeidstiden?

På min arbeidsplass finnes kantine, men det er så langt å gå og lang kø, så det blir nesten ikke tid igjen til å spise. Så vi sitter en gjeng på et konferanserom (om det er ledig) med medbrakt niste, eller noen går ofte på butikken like ved og kjøper f.eks. salat, eller noe å varme i microen. En sjelden gang (ikke hver måned) har noen med seg kake eller annet godt og deler med alle.

Jeg vet ikke om jeg ville deltatt i en sånn felles mat til ca 10. Det er jo ganske mye da, mer enn når vi har klubb! Og jeg er ikke så flink. Jeg har nesten daglig noe arbeid som må være ferdig til lunsj, så hvordan skulle jeg da kunne tilberede mat? Dessuten er jeg kresen, det er ikke alt jeg liker, og jeg prøver å leve sunt!

Annonse

Er det ikke trivsel nok å spise sammen da? Man må vel ikke nødvendigvis spise samme maten for det. Hos oss hender det vi blir enige om å ta med litt forskjellig pålegg og brød - en slags mini koldtbord. Noen har hjemmelagd/hjemmebakt, mens andre går i butikken. Ingen sjekk av husmorkunnskapene altså. Det er ikke så ofte dette skjer, et par tre ganger i året kanskje.

Ellers har vi vaffeljern stående for den som føler seg kallet :)

Persille1365381127

Vi har kantine som trekkes av lønnen.

Men; jeg synes ikke den som lager skal legge ut for maten. Dere kan samle inn 100 kroner i måneden fra hver person, og så deler dere den summen på antall uker - og så får man lage noe ut fra det. Eller den summen deres synes at passer da :)

Da blir det likt for alle, og litt prosjekt å lage noe ut av det man har - samtidig som det ikke er rom for all verdens utskeielser.

Ja, jeg synes ikke det er logisk. Tror den ene føler seg overrumplet av et kreativt forslag, den andre er jeg litt usikker på, og den tredje er jeg rimelig sikker på at det er ok for.

Har ikke lest hele tråden, så kanskje svaret kommer lenger nede...

Men hvordan ar dere tenkt å gjennomføre dette. Lager man maten hjemme på morraen/dagen før? Eller har man mulighet til å lage på jobb.

Som sagt, hadde jeg nok kanskje stilt meg negativt til dette forslaget. Lage mat hjemme før man skal på jobb, eller kvelden før, frister ikke meg. Noe mat blir bedre når det varmes oppigjen, men oe blir ikke det. Er kanskje både litt sær og storforlangende i kosten til tider.

Dere har kjøleskap på jobben, skriver du. Dere har ikke mulighet til å ha en liten hybelkomfyr også?

Nå har vi fått hybelkomfyr hos oss. Så hos oss hender det at vi tar med oss noen matvarer hver og lager noe sammen. Tidligere har vi kanskje grillet på utside.

Da er de fleste med og koser seg. Jeg trives også godt med den løsningen. Men som sagt, uten at du har forklart noe mer, syntes jeg deres løsning hørtes tungvit ut.

Mulig alle hadde litt prestasjonsangst først, men det er ikke noe avanserte greier vi har hatt. Vi har også sagt til de som ike er med, at de kan jo gjerne gå og kjøpe f.eks. fiskesuppe og servere, det trenger ikke være hjemmelaget.....

Mye koster det da? Kjøpe suppe til 10 høres dyrt ut...

Selv om det bare blir ei gang ver 10. uke om alle er med, stritter det imot hos meg. :-)

Nå kommenterer jeg bare etterhvert som jeg leser. :-)

Her er det ei dame som kjøper inn ferskt brød + masse pålegg (og frukt, kaffe og te). Ho dekker på bordet, og alle spiser sammen. En gang i uka lager ho varm mat.

Ja, jeg vet at jeg er heldig:-)

Jeg synes de siste 3 skal ha svært god grunn til at også de skal få spise ettersom de ikke vil lage mat. Mange takker nei til slik fordi de ikke gidder, og da synes jeg ikke de skal få "høste godene" heller.

Evt. kan de kjøpe inn kake noen ganger til forskjellige anledninger? Ikke mye jobb, men da bidrar de også.

Annonse

Prøv å komme rundt det økonomiske, ved at dette trivselstiltaket betales av bedriften med en ikke altfor stor, fast sum. Da er det i utgangspunktet for alle.

Lag noen oppgaver - det må vel både handles og ryddes etterpå, i tillegg til matlagingen, slik at også de som har prestasjonsangst for selve kokkeleringen, finner noe de kan melde seg til. Absolutt alle tar på seg et eller annet for en periode, enten å administrere det økonomiske, handle inn, lage mat, rydde etterpå osv. Pass på at ikke bare særinger tar matansvaret (f.eks. de som ikke spiser _noe_ annet enn rare grønnsaker eller rundstykker).

Alle sitter sammen og spiser de aktuelle dagene. De som vil, kan spise av maten. De som av en eller annen grunn står over (denne gangen), møter full forståelse for det, uten å bli stilt spørsmål.

Selv hadde jeg glatt bare hoppet over hele ordningen (jeg synes ofte sånt er mye styr for lite), men selvsagt ikke klaget på den. Men jeg hadde satt pris på å få spise matpakka med resten. Imidlertid er jeg enig med frosken og de andre som mener at man bør strekke seg litt ekstra - også for de som tenker annerledes enn en selv gjør - når den primære hensikten er å fremme trivsel.

Jeg hadde fått hetta om jeg skulle lagd lunsj til 10 mennesker. For det første tar det jo en del tid og forberedelser (med innkjøp og tillaging), dessuten er det alltid noen som ikke liker, ikke tåler, ikke spiser ditt og datt og dutt...

Så jeg skjønner de som ikke vil være med jeg.

''... eller en hverdag som er så slitsom og stresset at de ser at det vil bare være negativt å skulle få enda en forpliktelse på toppen.''

Tror nok dette kan være en hovedårsak ja. Men hva gjør vi da? Vi ønsker jo at alle har det hyggelig på jobben, og også denne dagen i uka....

Man kan da ha det veldig hyggelig på jobben selv om man ikke lager mat til 10 personer en dag i uka!? Jeg er jo klar over at det blir hver 7. uke på de 7 som er med nå da, men at trivselen på arbeidsplassen skulle stå og falle på denne felleslunsjen høres litt merkelig ut.

Kan dere ikke heller dekke et ektra koselig lunsjbord på fredager da, tenne lys og kanskje ha en blomst eller to og spise matpakkene der?

Mulig alle hadde litt prestasjonsangst først, men det er ikke noe avanserte greier vi har hatt. Vi har også sagt til de som ike er med, at de kan jo gjerne gå og kjøpe f.eks. fiskesuppe og servere, det trenger ikke være hjemmelaget.....

Det spiller ingen rolle om det ikke er så avansert, man får prestasjonsangst uansett skjønner du. Jeg hadde som sagt fått hetta av et sånt opplegg.

Gjest annlovinda

Et sted jeg jobbet tidligere hadde vi ordning med at vi hadde pølser, lompe/brød til lunsj på fredager. Vi var vel ca 14-15 ansatte, og det gikk på omgang med å handle inn og tilberede dette. Så var bare en gang hver 3-4 mnd. Og i tillegg var det lett å tilberede for alle. Syntes det var koselig den gang, men ville aldri ha gått inn på en slik ordning igjen nå, ville ikke syntes noe om å spise pølser til lunsj hver fredag. Skjønner jo at det ikke er slike ting dere har tenkt å servere, og synes i grunn ideen kan være god.

Men så kan det være at noen kan bli misfornøyd med at de lager flottere og dyrere mat, mens andre gjør det enklere og billigere. Sånn sett er jeg enig med en lenger ned her at iallefall alle burde betale samme pris, samle inn penger 1 gang i måneden som disponeres til dette. Eller at firmaet betaler.

I dag ville jeg nok ikke blitt med på en slik ordning, mest fordi jeg prøver å spise sunt og riktig, har en del kg. som skal vekk.

På jobben hos meg får vi gratis lunsj, det blir handlet inn brød, knekkebrød, pålegg, juice, melk, kaffe og te som vi alle forsyner oss av og smører det vi vil. Dette synes jeg er en bra ordning.

Gjest Dette må da være en ide?

Jeg skjønner det litt. Hvis jeg ser på min arbeidssituasjon så hadde ikke jeg hatt tid til å stå med matlaging i arbeidstiden. Ei heller lage noe ekstra hjemme.

Så jeg kan skjønne at det er noe ekskluderende for de som kanskje skulle vært med men som ikke ser seg å makte.

På jobben vår så har vi ei som har den jobben, samt rengjøring etc. Hun setter på pålegg og brødmat hver dag. Torsdager lager hun eggerøre i tillegg og fredag lager hun vafler i tillegg.

Vi betaler 5 kr. skiva og hun har kontroll på pengene og brød og pålegg blir handlet inn etter behov.

En gang i blandt kjøper hun og lager til pølse/brød ol.

Veldig lett for oss som jobber der, veldig trivelig og vi spiser godt :) (de som vil tar med egen niste og det blir ikke reagert på selvsakt)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...