Gå til innhold

Lunsj på jobben

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, de er fine de reklamene deres. Men, er det ikke fryktelig mange som er sære i kosten for tida? Jeg synes stadig oftere det er et slit å be folk på middag. Kanskje det bare er jeg som har sære venner.

Eller kanskje venner som ikke bare holder kjeft? ;-) Jeg vil si at mine venner ikke er sære, men kanskje de bare holder det inne i seg? Her på dol får man ihvertfall inntrykk av at det er mange som har veldig mye oppfatninger om maten...

• Svar 130
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• frosken

12

• bustebeisa

10

• candyqueen_83

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller kanskje venner som ikke bare holder kjeft? ;-) Jeg vil si at mine venner ikke er sære, men kanskje de bare holder det inne i seg? Her på dol får man ihvertfall inntrykk av at det er mange som har veldig mye oppfatninger om maten...

Ja, virkelig. Jeg ville ikke turt å invitere visse dolere hjem på mat! Skal ikke nevne navn, hehe. Jeg tror jeg hadde fått alvorlig prestasjonsangst. Man kan få inntrykk av at det går mye i gåselever og trøfler her inne. Jeg kan jo lage mat, det er ikke det, men jeg tror kanskje maten min blir for utrendy:)

Skrevet

Ja, virkelig. Jeg ville ikke turt å invitere visse dolere hjem på mat! Skal ikke nevne navn, hehe. Jeg tror jeg hadde fått alvorlig prestasjonsangst. Man kan få inntrykk av at det går mye i gåselever og trøfler her inne. Jeg kan jo lage mat, det er ikke det, men jeg tror kanskje maten min blir for utrendy:)

Siden jeg "bare" er tjueseks år gammel så blir de fleste jeg inviterer på middag overlykkelig over et hjemmelaget måltid. Hjemmelagde hamburgere og slikt er visst luksus :) Når man i tillegg for servert godt tilberedte grønnsaker til mange av middagene mine, så detter de nærmest av stolen fordi de for første gang i sitt liv -liker- brokkoli.

Vennene til samboeren min mener også han er verdens heldigste, fordi jeg -baker-. Tenk det... ;)

Leksjonen er dermed: Finn deg yngre venner!

Skrevet

''Jeg hadde antagelig kjøpt meg mat i kantina, tatt den med meg og satt meg på møterommet.''

Det var så langt å gå - man brukte opp halve lunsjpausen på det. Vi delte kantine med andre, så den lå i nabobygget...

Greit nok å velge å spise lunsjen på kontoret, men dumt hvis det er det eneste valget man har.

Der jeg er nå, er det en stor kantine, og de aller fleste går dit. De fleste kjøper mat, noen har med matpakke. Av og til spiser noen på kontoret, eller man går ut i llunsjen og gjør ærend, men det er alltid mange nok igjen i kantina tilo at den som vil gå dit får selskap.

Ja, da forstår jeg hvorfor du ikke kunne hente mat i kantina. Jeg leste litt for raskt det andre innlegget ditt.

Skrevet

Skulle nesten tro du var min kollega hehe? ;) Vi har det nemlig nesten som hos dere, dog mer uorganisert . Vi har minikjøkken, og det er fritt fram å ta med seg og lage egen mat. De fleste har med matpakker/ middagsrester/ salat - og resten stikker i nabobygget og handler en baguett eller salat (han fra Kina kjøper ofte porsjonsposer potetgull - for potet er sunt sier han i fullt alvor..;).

Men ukentlig roter noen av oss altså sammen en suppe eller en kjapp pastarett (hos oss har det vært et kriterie at det skal være enkelt og ikke ta mer enn ti min å tilberede). Det har vært fritt å være med, og man blir med gjennom å tilby seg å lage noe neste uke. Så langt har vi bare én gratispassasjer, selv om et par av oss nok lager oftere enn resten. Veldig kjekk ordning, spesielt når jeg jobber utover kvelden. :)

Jeg syns dere skal kunne fortsette med dette, om det ikke blir surmuling i gangene vel og merke. Når man har fått valget - og kan revidere det - så er da vel "nei" et like greit svar som "ja" ville jeg mene? :)

Så det var hos dere min forhenværende kinesiske kollega begynte da han sluttet her?

Vår mann fra kina spiste riktignok vanlige, store poser med potetgull eller ostepop til lunsj, gjerne sammen med kald, hel middagspølse med skinn, hel agurk eller et glass romtemperert kulturmelk.

Skrevet

Det er jo bare å spørre. Jeg hadde blitt kjempeglad for Toro tomatsuppe med kokte egg til:-)

Noen vil helt sikker ikke klassifisere det som mat engang. :o) Men vi har det ganske ofte vi faktisk... *host*

Skrevet

Vi har "fredagskos" på jobben. Ellers i uka går det i matpakker, knekkebrød el.l.

Så vidt jeg vet er alle som jobber fredager med på denne ordninga.

Det går på omgang hvem som kjøper inn og lager til, og vi er vel ca 12 som er med på dette.

Et viktig moment hos oss er at det IKKE skal føles som noe "prestasjonskrevende" når det er vår tur. Innholdet i denne kosen varierer veldig også. Noen ganger er det is m/tilbehør eller en kake, slik at vi har spist niste først. Andre ganger er det for eksempel gjerne noen som byr på salat, de steker etpar pakker rundstykker og har litt pålegg ved siden av, eller har laget en suppe hjemme som blir varmet opp på jobb, eller byr på fruktfat.

Noen ganger er det selvfølgelig noen som ikke liker, ikke tåler, ikke vil spise, osv, men har så langt ikke hørt noen klager.

Vi står fritt til å bytte tur til å lage "kos", det er ingen krav om "standard" eller dyr mat. Det viktigste er at alle gleder seg til dette ekstra i pausen på fredag.

Skrevet

Siden jeg "bare" er tjueseks år gammel så blir de fleste jeg inviterer på middag overlykkelig over et hjemmelaget måltid. Hjemmelagde hamburgere og slikt er visst luksus :) Når man i tillegg for servert godt tilberedte grønnsaker til mange av middagene mine, så detter de nærmest av stolen fordi de for første gang i sitt liv -liker- brokkoli.

Vennene til samboeren min mener også han er verdens heldigste, fordi jeg -baker-. Tenk det... ;)

Leksjonen er dermed: Finn deg yngre venner!

Veldig godt forslag. Det er jo rent ut sagt genialt:)

Gjest Matmonsen
Skrevet

I alle år har vi hatt den ordningen på jobben at personalet på tur skulle ha med seg kake, is eller noe annet til personalmøtet en gang i uka. Jeg, og mange med meg, var skikkelig lei av det. Stå å bake kake til 30 personer når man ikke engang spiser det selv. Nei, det ble som regel å kjøpe noen bokser med is, som jeg heller ikke spiser selv. Ikke at det gjorde så mye, det var jo ikke så ofte min tur. Men å sitte å spise kake eller andre søtsaker fast en gang i uka.. Nei, heldigvis er det slutt med den ordningen! Vi diskuterte annen type mat, men det er ganske tidkrevende selvom det ikke blir så ofte. Og det medfører mye rydding. Vi har nå en interessert person som lager mat i arbeidstiden en gang i uka. Hun legger ut liste et par dager før, så bestiller hver enkelt det de vil ha. Ingen stor meny, men grovbrød med karbonade og løk eller reker med tilbehør, fin eller grov baguett med ost og/eller skinke, salat med eller uten kylling, og skolebrød, holder lenge. Det er et veldig populært, og alle benytter seg av det. Det koster kr 10 pr enhet. Kaffe og te får vi gratis.

Skrevet

Vi har kantine, men de aller fleste har med matpakke, mens noen kjøper fast i kantina, eller supplerer med frukt el.l utover dagen.

De som drikker kaffi betaler inn 200.- i ei felleskasse når kassa er tom.

Skrevet

Nå føler jeg meg veldig heldig som jobber et sted som har en helt fantastisk kantine!! Det er alltid 4-5 varme retter å velge mellom, og salatbaren er ekstremt imponerende. I tillegg er det alt av baguetter, kaker,bakevarer, frukt, yoghurt osv. Den er virkelig bra!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...