ArabianStar Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jepp jeg er temmelig forbanna, og det er like før jeg går til avisa nå.. I september ble jeg sykemeldt, og har levert sykemeldinger kontinuerlig hele tiden. Jeg bare orker ikke ramse opp alle turene jeg har vært innom NAV fra september til nå, for da blir jeg aldri ferdig å skrive. Iallfall, hver gang jeg har vært der har jeg bare fått helt rare svar og aldri noe fornuftig av noen. Til slutt ba jeg om å få snakke med saksbehandleren. Greit nok, men hun var jo selvfølgelig ikke tilgjengelig akkurat da så de skulle be henne ringe meg opp igjen når hun kom(helt typisk). Det gjorde hun.. Vel, problemet var at de mangla inntektsopplysninger for de siste mnd før jeg ble sykemeldt. Det er ikke til å komme bortifra at da ble jeg en smule irritert, særlig siden jeg visste at jeg hadde levert skjemaet til de og fylt ut alt. Sånn har det forsatt.. Jeg fikk skjemaet i retur to ganger med manglende punkter som vi hadde avtalt at NAV skulle undersøke og finne sjøl! Det ene var et org.nr som de måtte lete opp i Brønnøysundregisteret, eller gud-vet-hvor.. I skranken var de sååååå behjelpelig og sa at selvfølgelig skulle de gjøre det, og tre uker etter kommer skjemaet i retur med beordring om at jeg må fylle dette ut. Sånn har de holdt på.. Jeg har rent ned dørene der, vi har vært inne på datasystemet dems en million ganger, og hver gang er det nye unnskyldninger for at sykepenger ikke betales ut. Nå hadde de jo ALLE opplysninger de trengte, og det burde ikke være noe problem å betale ut sykepenger... Men nei.. Ingen penger dukker opp, og jeg går ned på kontoret igjen, temmelig sur. Da blir jeg bare henvist til en gammel som flirer og har det morsomt når jeg legger fram saken og sier at jeg forlanger et svar hva som egentlig skjer her.. Da legger han hånda på panna mi mens han flirer, og sier han må helbrede meg så jeg slipper å gå sykemeldt lengre...! Vel, DA får jeg vite at min siste arbeidsgiver må melde inn at jeg har jobba hos han. For det er ikke registrert i datasystemet dems, og NAV sentralt er veldig nøye på det.. Jeg tillater meg å spørre, HVORFOR har ikke jeg fått dette tidligere??? Har de virkelig ingen informasjonplikt?? Da er svaret at -nei sånn går det når du ikke kommer til riktig menneske å spør... Med andre ord, det er MIN EGEN feil at dette skjer??? Han svarer ikke, trekker på skuldrene og skifter tema. Arbeidsgiver kan bare registrere dette på data hjemme. Og om han ikke får det til, så kan han komme til dem så skal de gjøre det for han, evt hjelpe han med det. Så jeg blir temmelig sur, og ringer fastlegen min i et siste skrik om at noe må skje og at jeg trenger forskudd på sykepengene(for det nekter de jo også å gi meg)... Det som da faktisk skjer, er at min saksbehandler ringer meg og lurer på hvorfor i all verden har jeg ikke kommet til dem før????! Hvorfor har jeg latt det gå så lang tid??? Hun trodde jo virkelig at hele denne greia var ferdig nå og saken ute av verden.. Men.. Ikke kommet før????? Hvorfor har jeg latt det ta så lang tid???? Jammen i jessu navn, jeg har rent ned dørene der helt siden oktober!!!!! Dere gjør jo ingenting!!!!! Vel, jeg ringer arbeidsgiver og sier hva han må gjøre. To dager etter ringer han meg og sier at han måtte ha en eller anna kode for å kunne registrere det.. Den var bestilt, og når den kommer skal han få gjort det. Ok, sier jeg og er glad for at vi KANSKJE kommer til en veis ende nå. Så tar det to uker, og jeg skriver mld til han å spør hvordan det går og om han har kommet noen vei. Nei, det har han ikke.. For han må registrere arb.forholdet på 2009, og det vil neppe hjelpe meg. Nei det har han rett i.. Ja.. Så er det store skjedd da... Ingen sykepenger, og ingen permisjonspenger når ungen kommer.. Det har etterhvert bygget seg opp ganske store summer på regninger etter fire mnd, og jeg trenger vel neppe si hvilken gjeld som har bygget seg opp i løpet av den tida...?? Har seriøst ikke NAV noen som helst opplysningsplikt??? Kan de bare få lov å hesje med klientene sine som de vil??? Og hver gang er det VÅR feil fordi VI ikke har gravd dypt nok i systemet?! De færreste vanlige dødelige har vel ikke greie på alt sånt?? For meg er det krise nå.. Og jeg vil antaglig måtte selge bilen(som jeg er temmelig avhengig av pr i dag) for å få betalt regninger fra hele høsten.. Er dette vanlig?? Er man nødt til å godta dette? 0 Siter
Bookworm Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Velkommen til de sykes verden!! Beklager fryktelig flåsete og lite hjelpsomt svar, men jeg var vært i NAV sine hender i flere år, og lar meg ikke lenger sjokkere over hva de presterer å gjøre/ikke gjøre... 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Eg vil rett og slett anbefale deg å ta kontakt med en god advokat (en som er ekspert på slike saker) og søke om fritt rettsråd, og la han/hun føre saken for deg. Da kan det plutselig begynne å skje saker & ting. I mellomtiden kan du søke NAV om "støtte til livsopphold" eller krisehjelp/nødhjelp. 0 Siter
Gjest vingla Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Jeg skjønner din frustrasjon utrolig godt. Dessverre tror jeg mange har samme erfaring.. Min bror som møtte veggen og ble sykemeldt opplevde akkurat det samme. På det året han var sykemeldt fikk han ikke utbetalt penger en eneste gang til rett tid. han møtte hos legen. Men legen "glemte" å sende videre. Ulike instanser hos nav "glemte" å sende videre osv. En får ulike svar fra alle innen det systemet. Det er en skandale. Skulle absolutt kommet mer i media. En blir virkelig krenket som menneske. En må være utrolig sterk for å få det en har krav på. 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Faktisk er det arbeidsgiveren din sin feil, at han ikke har oppfylt sine forpliktelser og meldt deg inn i aa-registeret. Han kan melde deg inn fra den dato du begynte å jobbe, det er fort og enkelt gjort. Hvis han ikke greier å håndtere dette på datamaskinen, så finnes det noen små blanketter, hvor han kan fylle inn de relevante opplysninger for hånd. Skjemaet heter: Melding til arbeidstakerregisteret er er på A6 format. Arbeidsgiver plikter å melde inn en ny arbeidstaker inn i arbeidstaker registeret innen 8 dager. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 NHD sa en gang her at NAV var "inkompetanse satt i system". Jeg kunne ikke sagt det bedre sjøl. 0 Siter
Persille1365381127 Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Bare så det er sagt; man har som arbeidsgiver plikt til å registrere forholdet innen 14 dager - og det kan umulig være noen overraskelse for ham. 0 Siter
Gjest skyld på NAV for alt du Skrevet 2. februar 2009 Skrevet 2. februar 2009 Noe av det er NAV sin feil, men det går jo klart fram at arbeidsgiver ikke har gjort det han skal heller. Under her er det en til som kritiserer NAV, men det går også fram at legen ikke gjorde det han skulle. Altså: Lett å skylde på NAV for alt som skjer.. 0 Siter
ArabianStar Skrevet 2. februar 2009 Forfatter Skrevet 2. februar 2009 Noe av det er NAV sin feil, men det går jo klart fram at arbeidsgiver ikke har gjort det han skal heller. Under her er det en til som kritiserer NAV, men det går også fram at legen ikke gjorde det han skulle. Altså: Lett å skylde på NAV for alt som skjer.. Nei såklart har ikke arbeidsgiver gjort all jobben sin... MEN, når jeg gang på gang har spurt NAV, hva er galt?? Hvorfor uteblir pengene? Og de sier overhode ingenting! På inntektsopplysningsskjemaet går det jo klart fram at han har betalt meg lønn for perioden jeg jobba hos han. Og når det ikke står i datasystemet at jeg har jobba hos han, da burde kanskje NAV har sagt noe litt tidligere??? Når jeg heeeeele tiden har vært på kontoret og mast og mast.. 0 Siter
Gjest hvis du er på facebook Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 http://www.facebook.com/group.php?sid=4bf468aa7f24846886e41b38055531b9&gid=24884305086 0 Siter
Gjest firepile Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det har jo etterhvert blitt klinkende klart at NAV egentlig er opprettet som landets største tiltak for å kunne sysselsette 10.000-vis av ukvalifiserte personer som ellers ikke ville hatt noe å gjøre på dagtid. Det er vel bedre at disse menneskene jobber i NAV enn at de skal reke gatelangs på trygd! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.