Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde at man bare brukte spesialpapir i toalettene i båt og campingvogn.

Det er godt mulig at det finnes uten at jeg vet det. Har aldri hørt om det.

• Svar 78
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

7

• også en mor

6

• candyqueen_83

5

• ilaria

5

Gjest fokkeslasken
Skrevet

Dopapiret samler seg i en tank.

Ok, da kan jo grunnen være at vår seilbåt rett og slett ikke hadde en slik tank.

Skrevet

Ok, da kan jo grunnen være at vår seilbåt rett og slett ikke hadde en slik tank.

Mulig det.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er godt mulig at det finnes uten at jeg vet det. Har aldri hørt om det.

Spesialpapiret er fremstillet for å løse seg fort opp, slik det ikke tetter til avløpet.

Skrevet

Er det ikke slik i Norge at man aldri kaster papir i seilbåt-doen, uavhengig av papirkvalitet?

Jeg er oppvokst med at det var en selvfølge at slikt papiravfall skulle kastes i en pose. Og var noen så dumme at de likevel gjorde det, fikk de demontere doen selv :)

I Mexico var det slik da jeg var der at rørene jevnt over var for dårlige til å kunne få unna papiret, så derfor måtte man legge fra seg det i en egen dunk inne på do.

Gjest høstløv
Skrevet

I Mexico var det slik da jeg var der at rørene jevnt over var for dårlige til å kunne få unna papiret, så derfor måtte man legge fra seg det i en egen dunk inne på do.

Sådan er det noen stedet på Kreta også.

Skrevet

Spesialpapiret er fremstillet for å løse seg fort opp, slik det ikke tetter til avløpet.

Ok, det er fint å vite:-) Takk.

Gjest fokkeslasken
Skrevet

Nemlig, og det har jeg lært at gjelder for seilbåter også. Trodde ikke det hadde noe med oppsamlingstank eller ingen oppsamlingstank å gjøre heller, rør er jo rør.

Skrevet

Nemlig, og det har jeg lært at gjelder for seilbåter også. Trodde ikke det hadde noe med oppsamlingstank eller ingen oppsamlingstank å gjøre heller, rør er jo rør.

Det har det sikkert ikke heller, men i seilbåten vår har det gått fint med vanlig dopapir, men altså ikke med firstprice.

Skrevet

Isen gir meg brekninger. Det er en vannaktig greie som jeg ikke klarer å spise. Resten av familien sluker den med glede :)

Taco , makaroni , hvitløksbaguetter , rundstykker , koster en brøkdel av andre merker og er kjempegode ! Bananer , epler gulrøtter, poteter, brødposer . Pølser og fisk har jeg ikke prøvd .

Skrevet

Taco , makaroni , hvitløksbaguetter , rundstykker , koster en brøkdel av andre merker og er kjempegode ! Bananer , epler gulrøtter, poteter, brødposer . Pølser og fisk har jeg ikke prøvd .

Jeg kjøpte en gang en 2,5 kgs (eller var det 5 kg?) sekk poteter fra Euroshopper, men det gjør jeg ikke igjen! Måtte kaste sikkert halvparten fordi de var fulle av svarte flekker. Vi bruker ikke så mye poteter så jeg kjøper gjerne i løs vekt og plukker de jeg vil ha.

Gjest Elextra
Skrevet

''I Mexico var det slik da jeg var der at rørene jevnt over var for dårlige til å kunne få unna papiret, så derfor måtte man legge fra seg det i en egen dunk inne på do.''

Slik var det på øyene i Hellas også på mine første turer dit, tidlig på 80-tallet.

Gjest Elextra
Skrevet

Er det ikke slik i Norge at man aldri kaster papir i seilbåt-doen, uavhengig av papirkvalitet?

Jeg er oppvokst med at det var en selvfølge at slikt papiravfall skulle kastes i en pose. Og var noen så dumme at de likevel gjorde det, fikk de demontere doen selv :)

''Er det ikke slik i Norge at man aldri kaster papir i seilbåt-doen, uavhengig av papirkvalitet?''

Moderne større seilbåter (dvs. med do) har oppsamlertank, og vanlig dopapir spyles ned. Men sikkert lurt å bruke lett-oppløselig dopapir.

Skrevet

Men "rør er rør" kan vel variere mer fra en seilbåt til en annen, enn det gjør på hele rørsystemet i f eks Mexico?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg deler din skepsis når det gjelder FirstPrice og andre typiske billigprodukter, og styrer unna når jeg kan. Men jeg skjeler selvfølgelig til prisen, og antar jeg prisforskjellen er større enn kvalitetsforskjellen, kjøper jeg likevel FP.

candyqueen_83
Skrevet

''I Mexico var det slik da jeg var der at rørene jevnt over var for dårlige til å kunne få unna papiret, så derfor måtte man legge fra seg det i en egen dunk inne på do.''

Slik var det på øyene i Hellas også på mine første turer dit, tidlig på 80-tallet.

På de mindre stedene i Hellas er det slik fortsatt. Slik var det også i Albania da vi var der i sommer.

Gjest 2sortering
Skrevet

Har nå skjønt såpass: Det finnes ikke noen egen "First-price-fabrikk".(i tilfelle noen skulle tro det ;) )

Produktene som selges unner dette navnet er laget av akkurat de samme produsente som lager de såkalte merkevarene. Det eneste av disse produktene jeg har vært misfornøyd med er fiskepinnene. Alt det andre vi har kjøpt har og smakt, har vi vært fornøyd med.

Jeg har for lengst sluttet å skjemmes over at handlekurven er full av FP- produkter. De smarte sparer tusener ;)

Det er vel 2,3 sorteringen som havner i billigmerke produktene.

Har jobbet på en fabrikk og det vi sorterte vekk (litt for godt stekt osv.) og som tidligere gikk til dyrefor/søppel ble solgt under billigmerke-navnet.

Antar dette også er tilfelle på mange andre fabrikker.

Men å skjemmes over å handle First Price produkter har ingenting med saken å gjøre, det kan du gjøre med hevet hode.

Skrevet

Jeg kjøpte noen kamskjell der forrige uke. Gikk ut på dato Oktober 08 så jeg i går....

Ups.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...