morsan Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Da tror jeg 14-åringen på 1.80 hadde "klikka totalt" for å bruke hans eget uttrykk :-) Syne sjeg ser deg gå inn og hente han, og at du samtidig ifører han en refleksvest samt _leier_ han hele veien til bilen;-) 0 Siter
Katt-ja Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Syne sjeg ser deg gå inn og hente han, og at du samtidig ifører han en refleksvest samt _leier_ han hele veien til bilen;-) Jepp - inn i herregarderoben først, selvsagt :-) Men på kvelden hender det fortsatt at han gjerne vil leses for... 0 Siter
morsan Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Jepp - inn i herregarderoben først, selvsagt :-) Men på kvelden hender det fortsatt at han gjerne vil leses for... Men det er jo koselig, da:-) Min er bare 11, men skiller veldig på hva slags oppførsel fra mor som er akseptert i det offentlige rom og hva som ikke bare er akseptert men dertil nærmest påkrevd hjemme av kos og slikt;-) 0 Siter
illuminatum Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 ''Ja,- men disse regnestykkene er jo ikke alltid så enkle. Det påstås at en motorvarmer er miljøvennlig fordi man da slipper tomgangen. Men hvor mye energi går med til å produsere og distribuere den motorvarmeren, da? '' Pluss at motorvarmeren jo bruker strøm... Ja, vannkraft. 0 Siter
Aggathe Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Du kan kjøpe en batterilader og lade batteriet i ny og ne. Det kan jeg vettu, det har du rett i, men bilen står litt langt unna hus og stikk kontakt på vinteren, må legge ledning etter traffikert vei i såfall.. Dessuten merker at det er dårlig batteri først når jeg nesten ikke får start, eller ikke får start i det hele tatt. Jeg er det motsatte av hun dama på reklamen som ligger et hestehode foran, jeg ligger nok et hestehode bak, desverre, min mor sier jeg er født for sent.. 0 Siter
Mirabell Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Greit nok med en isskrape men helt unødvendig da nedkjøling et minutt før du forlater bilen er mye kjappere, enkere og bedre. Prøv å se selv! Vel, jeg leser flere steder her at du har voldsom tro på det med å kjøle ned kupeen i ett minutt. Men det er jo sjelden nok hvis man ikke har garasje, man har underkjølt regn, snø, og kondens ved temperaturstigning osv. osv. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 De 2-3 minuttene jeg lar bilen gå på tomgang mens jeg skraper rutene, gjør jeg med god samvittighet. Da blir bilen litt fortere varm når jeg begynner å kjøre, og jeg slipper å fryse ræva av meg mer enn nødvendig. Comfort first. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Jeg bruker stort sett topphatt på bilen min så jeg slipper å skrape is. I går hadde jeg glemt det så i dag satte jeg bilen på tomgang mens jeg skrapet rutene, det var veldig lite is så det tok max. 2 minutter. Bilmotoren har i alle fall bare godt av at den i det minste blir litt lunken før jeg kjører. Men jeg er enig når det kommer til dem som lar bilen stå på tomgang leeeeeenge. Varme i setet er deilig... ) 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 ''Om man regner på det er det visst også mer miljøvennlig å kjøre til butikken og handle enn å gå : '' *LOL* Det var en ny tankegang! Neste gang ViViola og andre maser om trening skal jeg si jeg sitter i sofaen for å spare miljøet! *S* ''Neste gang ViViola og andre maser om trening skal jeg si jeg sitter i sofaen for å spare miljøet! *S*'' Hi-hi, bedre unnskyldning for å ikke trimme har jeg faktisk ikke hørt - og du er herved innvilget 2 trimmasefrie dager. Valgfrie sådanne. :-) Men sånn for å mase litt: Hvordan går det med deg? Tenkte fælt på deg for et par dager siden, men da var jeg ikke her inne liksom og fikk spurt. :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 ''Neste gang ViViola og andre maser om trening skal jeg si jeg sitter i sofaen for å spare miljøet! *S*'' Hi-hi, bedre unnskyldning for å ikke trimme har jeg faktisk ikke hørt - og du er herved innvilget 2 trimmasefrie dager. Valgfrie sådanne. :-) Men sånn for å mase litt: Hvordan går det med deg? Tenkte fælt på deg for et par dager siden, men da var jeg ikke her inne liksom og fikk spurt. :-) Har ikke vært her veldig mye jeg heller - har hatt det svært travelt på jobben. Har vært mye på ski i det siste - både bortover og nedover - og det er jo noe! Brukte spinningsykkelen senest i forgårs, så den støver ikke helt ned! Men ergrer meg over bråk fra noe friksjon som ikke skal være der (irriterende lyd), men vet ikke hvordan jeg skal få fikset det (vet du..?). *vurderer en miljøkveld med et glass vin* 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Jeg lar heller ikke bilen gå i mange minutter eller når jeg er et ærend og sånt, men jeg lar den gå når jeg f.eks. skraper rutene, ja. Eller hvis det snør og jeg koster rutene. Husker jeg engang hadde med mine to små på ski og det snødde og blåste noe forferdelig. Jeg tillot meg å ha motoren og viften på for å avise rutene og unngå at snøen festet seg mens jeg plasserte barna i setene. Da kom det en dame og regelrett skjelte meg ut! Det var ikke måte på hvor ansvarsløst miljøsvin jeg var. At det går an, sier nå jeg. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Har ikke vært her veldig mye jeg heller - har hatt det svært travelt på jobben. Har vært mye på ski i det siste - både bortover og nedover - og det er jo noe! Brukte spinningsykkelen senest i forgårs, så den støver ikke helt ned! Men ergrer meg over bråk fra noe friksjon som ikke skal være der (irriterende lyd), men vet ikke hvordan jeg skal få fikset det (vet du..?). *vurderer en miljøkveld med et glass vin* Ski er jo super trim, da, det må du ikke undervurdere! Sykkelen, derimot, er litt verre - jeg synes spinningsyklene på treningsstudioet bråker endel, jeg da, men det høres jo ikke når musikken dundrer. Bare sånn når vi sitter og tråkker for harde livet før det hele begynner. Så - jeg har ingen gode råd, men jeg regner med at du har snakka med de du kjøpte den av?! I morgen skal jeg være dønn miljøvennlig, tror jeg, DA blir det sofa på meg! :-) 0 Siter
Gjest sparer både penger og miljø Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Jeg lar heller ikke bilen gå i mange minutter eller når jeg er et ærend og sånt, men jeg lar den gå når jeg f.eks. skraper rutene, ja. Eller hvis det snør og jeg koster rutene. Husker jeg engang hadde med mine to små på ski og det snødde og blåste noe forferdelig. Jeg tillot meg å ha motoren og viften på for å avise rutene og unngå at snøen festet seg mens jeg plasserte barna i setene. Da kom det en dame og regelrett skjelte meg ut! Det var ikke måte på hvor ansvarsløst miljøsvin jeg var. At det går an, sier nå jeg. Hvis du ikke har kjølt ned bilen innvendig før du forlot den sist gang du hadde den så vil det jo bli is på rutene. Har du prøvd å la den ene døra på bilen stå åpen et minutt etter du har kjørt den? 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Hvis du ikke har kjølt ned bilen innvendig før du forlot den sist gang du hadde den så vil det jo bli is på rutene. Har du prøvd å la den ene døra på bilen stå åpen et minutt etter du har kjørt den? Hvis det snør fuktig snø og er en minusgrad eller to (som det var denne dagen), så blir det is uansett. 0 Siter
Gjest sparer både penger og miljø Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Jeg bruker stort sett topphatt på bilen min så jeg slipper å skrape is. I går hadde jeg glemt det så i dag satte jeg bilen på tomgang mens jeg skrapet rutene, det var veldig lite is så det tok max. 2 minutter. Bilmotoren har i alle fall bare godt av at den i det minste blir litt lunken før jeg kjører. Men jeg er enig når det kommer til dem som lar bilen stå på tomgang leeeeeenge. Varme i setet er deilig... ) Om du prøver et sitteunderlag på setet i isopor så gjør det samme nytten. 0 Siter
Gjest sparer både penger og miljø Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 De 2-3 minuttene jeg lar bilen gå på tomgang mens jeg skraper rutene, gjør jeg med god samvittighet. Da blir bilen litt fortere varm når jeg begynner å kjøre, og jeg slipper å fryse ræva av meg mer enn nødvendig. Comfort first. Nå tenker jeg ikke på et par minutter men de fleste jeg ser rundt omkring her lar bilen stå på tomgang i minst 10-15 minutter. Vet om ei som sa hun lot bilen stå på tomgang en halv time pr. dag. Det går ann å ta opp jakka og ha et skjerf på seg, tar ikke lang tid før bilen blir varm når man begynner å kjøre. Må si jeg skulle ønske at bensinprisene blir 20 kr literen i og med at så mange ikke tar noe ansvar på miljøet. 0 Siter
morsan Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Om du prøver et sitteunderlag på setet i isopor så gjør det samme nytten. Jeg foretrekker saueskinn. 0 Siter
Bookworm Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Nå står ikke bilen min på tomgang bare for å tine ruter da (jeg har garasje), jeg vil ha varm bil jeg:-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 3. februar 2009 Skrevet 3. februar 2009 Ja,- for ikke å snakke om de rockering-miljøsvinene :-) ''Ja,- for ikke å snakke om de rockering-miljøsvinene :-)'' Hehe, har merket meg dem! Og tenk på alle transportmiljøkostnadene ved disse tunge ringene også.... *noterer i boka* 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Når en kald motor startes opp så bruker den mye mer bensin enn luft, altså at blandingen luft og bensin er litt annerledes enn ved varm motor. Derfor forurenser en kald motor mer enn en varm motor. Det du har hørt er at en kald motor slites mye mer enn en varm motor. Det er fordi olja er kald og mye mer seigflytende enn varm olje, så det tar litt tid før olja kommer rundt i hele motoren. Ved start av en kald motor så skal du ikke ruse opp, men la den gå sakte på tomgang i ett par minutter til olja har fått litt varme i seg og blir mer tynnflytende. Ved rusing kan en kald motoren bli ødelagt. Takk for en nyttig opplysning :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.