Gjest J31! Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 ''Men hvordan er det for motoren å kjøre når den er kald, er det ikke litt uheldig? Det har jeg fått høre. Men jeg _vet_ det ikke altså. '' Vi har en lampe som slukker når bilen er "ferdig oppvarmet" og kan kjøre. Jeg har ikke tatt tiden, men antar det tar kanskje et drøyt minutt før den slukker, så det er ikke lange tomgangstida som skal til. Det er ikke lange tida som skal til da, nei.. 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har heller ikke bilen på tomgang. Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller. Selv om jeg skraper ruter, slår jeg selvsagt ikke på motoren før jeg setter meg inn. Og hvis noen kjører meg hjem og lar motoren gå et par minutter mens vi snakker, så synes jeg det er flaut overfor naboene. Så det hender jeg ber dem slå av. Takk for tipset med utlufting før man går fra bilen! 0 Siter
BMS! Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har slik diselvarmer jeg, og en kald motor forurenser mer enn en varm, men dette viste du sikkert. Jeg ble skjelt ut av noen unger en dag jeg kom opp på garasjetaket, ikke måte på hvor miljøsvin jeg var som lot bilen stå og gå. Jeg forklarte hvordan det hele hang sammen, dette trodde de ikke detspor på, men de hadde vist tatt det opp på skolen, for dagen etter fant jeg en lapp på ruta, med at det viste seg vist at jeg hadde rett allivel ;-D Ha en flott dag 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har heller ikke bilen på tomgang. Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller. Selv om jeg skraper ruter, slår jeg selvsagt ikke på motoren før jeg setter meg inn. Og hvis noen kjører meg hjem og lar motoren gå et par minutter mens vi snakker, så synes jeg det er flaut overfor naboene. Så det hender jeg ber dem slå av. Takk for tipset med utlufting før man går fra bilen! ''Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller.'' Jeg sier ikke at du tar feil, men kan du vise til den lovteksten? 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 ''Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller.'' Jeg sier ikke at du tar feil, men kan du vise til den lovteksten? Nei, du kan jo prøve å søke, men den loven kom for kanskje 10 år siden, og det hjelp veldig på folks oppførsel, med unntak av drosjesjåfører. Men de slo av hvis man ba dem. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Nei, du kan jo prøve å søke, men den loven kom for kanskje 10 år siden, og det hjelp veldig på folks oppførsel, med unntak av drosjesjåfører. Men de slo av hvis man ba dem. Det må være en sovende lov som ikke særlig mange vet om. ) 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Det må være en sovende lov som ikke særlig mange vet om. ) Før i tida, da du var veldig ung, sto bilene ofte med motoren på i 10 minutter. Den loven hadde stor virkning! 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Før i tida, da du var veldig ung, sto bilene ofte med motoren på i 10 minutter. Den loven hadde stor virkning! Min eks-svigerfar kunne stå med bilen på tomgang på halvtimesvis og jeg gremmet meg like mye hver gang. Husker det var kølsvart i snøen bak eksospotta etterpå. 0 Siter
Gjest men hva som er unødig må jo defineres Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 ''Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller.'' Jeg sier ikke at du tar feil, men kan du vise til den lovteksten? Unødig tomgangskjøring ved bebyggelse er forbudt ifølge veitrafikklovens forskrifter om trafikkregler, paragraf 16. 0 Siter
Lillemus Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Unødig tomgangskjøring ved bebyggelse er forbudt ifølge veitrafikklovens forskrifter om trafikkregler, paragraf 16. Tænk ju. ) 0 Siter
Gjest sparer både penger og miljø Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har heller ikke bilen på tomgang. Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller. Selv om jeg skraper ruter, slår jeg selvsagt ikke på motoren før jeg setter meg inn. Og hvis noen kjører meg hjem og lar motoren gå et par minutter mens vi snakker, så synes jeg det er flaut overfor naboene. Så det hender jeg ber dem slå av. Takk for tipset med utlufting før man går fra bilen! Bare hyggelig og spre gjerne tipset til så mange som mulig. 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Bare hyggelig og spre gjerne tipset til så mange som mulig. Jepp! Men det gjelder innvendig, ikke utvendig også?? Da er det jo mirakuløst.... 0 Siter
candyqueen_83 Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Jeg har heller ikke bilen på tomgang. Synes ikke man skal det, ikke er det lov heller. Selv om jeg skraper ruter, slår jeg selvsagt ikke på motoren før jeg setter meg inn. Og hvis noen kjører meg hjem og lar motoren gå et par minutter mens vi snakker, så synes jeg det er flaut overfor naboene. Så det hender jeg ber dem slå av. Takk for tipset med utlufting før man går fra bilen! Tuller du? Slå av motoren for at dere skal prate et par minutter? Da syns jeg det blir litt for hysterisk. Jeg gidder hvertfall ikke å sitte og fryse i bilen, for å spare miljøet. Jeg har kledd meg godt, men fryser i bilen for det. Og jeg starter opp motoren før jeg skraper. 0 Siter
adelie Skrevet 4. februar 2009 Skrevet 4. februar 2009 Tuller du? Slå av motoren for at dere skal prate et par minutter? Da syns jeg det blir litt for hysterisk. Jeg gidder hvertfall ikke å sitte og fryse i bilen, for å spare miljøet. Jeg har kledd meg godt, men fryser i bilen for det. Og jeg starter opp motoren før jeg skraper. Fryser ikke på et par minutter vel. Dessuten er det mye hyggeligere å prate da. Hvis jeg setter av noen, slår jeg av uansett, enten det er 2 minutter eller 15. Ikke så stressende da. Liksom "kom deg ut for jeg skal kjøre videre". Men hvis passasjeren fryser veldig, blir jo samtalen kort, selvsagt 0 Siter
Gjest sparer både penger og miljø Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jepp! Men det gjelder innvendig, ikke utvendig også?? Da er det jo mirakuløst.... Ja både innvendig og utvendig. Jeg glemte å lufte i dag, gruer meg til å måtte skrape i morgen. Fikk en ide. Skal sette en liten huskelapp som jeg limer ved rattet. "Husk nedkøjling!" skal det stå. Har du prøvd utlufting nå og sett hvor bra det funker? 0 Siter
adelie Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Ja både innvendig og utvendig. Jeg glemte å lufte i dag, gruer meg til å måtte skrape i morgen. Fikk en ide. Skal sette en liten huskelapp som jeg limer ved rattet. "Husk nedkøjling!" skal det stå. Har du prøvd utlufting nå og sett hvor bra det funker? Nei men jeg skal prøve 0 Siter
Gjest sparer både penger og miljø Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Nei men jeg skal prøve Fint. Fungerer perfekt når det er kuldegrader. Når det er på rundt 0 kan det bi litt is men på langt nær så mye is som det blir om du ikke lufter. Når det er kuldegrader, altså mens du kjøler ned blir det ikke noe som helst is nest gang. Hvis det da allikevel skulle bli litt is så kan du prøve å lufte litt lenger tid neste gang. Dette er i såfall min erfaring. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.