Gå til innhold

Er det sosial angst, eller bare feil fag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker på å slutte å studere. Jeg er blitt så redd for å komme til forelesningene og være sammen med folk, at jeg stenger meg inne på hybelen. Det blir vanskeligere og vanskeligere å bryte ut av møsnteret, og jeg har flere destruktive tanker nå enn før.

Jeg tenker på at jeg burde gjøre noe helt annet og flytte herfra. Angsten preger dagene, og jeg har fortsatt ingen venner.

Er dette et tegn på at jeg skal finne noe annet å studere?

Skrevet

Hvis man studerer feil fag, vil man oppleve at man ikke har interesse for faget eller ikke ønsker å jobbe innen dette området. Men du skriver at:

''Jeg er blitt så redd for å komme til forelesningene og være sammen med folk, at jeg stenger meg inne på hybelen.''

Dette høres ut som sosial angst, ja. Hvorvidt du skal slutte å studere, eller ta en pause, for å fokusere på å bli bedre, vet ikke jeg. Det kan du kanskje ta opp med behandleren din? Lykke til, uansett!

Gjest for ti år siden kunne dette vært meg
Skrevet

Jeg hadde det som deg for ca 10 år siden. Det er, som Mirabell sier, sosial angst. Pga min angst (som i tillegg viste seg å være unnvikende personlighetsforstyrrelse) har jeg ikke klart å fullføre noen utdanning i løpet av alle disse 10 årene. Kom deg til lege og få henvisning videre til psykolog/psykiater fortest mulig. Jo lenger du går sånn som du har det nå, til verre blir det.

Skrevet

Hvis man studerer feil fag, vil man oppleve at man ikke har interesse for faget eller ikke ønsker å jobbe innen dette området. Men du skriver at:

''Jeg er blitt så redd for å komme til forelesningene og være sammen med folk, at jeg stenger meg inne på hybelen.''

Dette høres ut som sosial angst, ja. Hvorvidt du skal slutte å studere, eller ta en pause, for å fokusere på å bli bedre, vet ikke jeg. Det kan du kanskje ta opp med behandleren din? Lykke til, uansett!

Takk!

Skrevet

Jeg hadde det som deg for ca 10 år siden. Det er, som Mirabell sier, sosial angst. Pga min angst (som i tillegg viste seg å være unnvikende personlighetsforstyrrelse) har jeg ikke klart å fullføre noen utdanning i løpet av alle disse 10 årene. Kom deg til lege og få henvisning videre til psykolog/psykiater fortest mulig. Jo lenger du går sånn som du har det nå, til verre blir det.

Hvordan klarer du deg i dag? Har du jobb, kan du være sammen med folk/kollegaer en hel dag? Jeg skal begynne med kognitiv behandling i midten av februar, jeg fikk konstatert at jeg hadde en depresjon i november, og denne er blitt verre i tillegg til at jeg stenger meg inne. Jeg håper at jeg kan fungere ute blandt folk en dag, dette her tærer for mye på meg.

Gjest Aimabel
Skrevet

Sånn hadde jeg det også da jeg studerte, det høres ut som sosial angst! Har dere noen psykolog på studiestedet? Du bør oppsøke hjelp fortest mulig, så kanskje du kan unngå å avbryte. Synd å ikke få gjennomført studiet pga sykdom. Ikke lett etterpå heller, så gjør noe med det nå.

Gjest for ti år siden kunne dette vært meg
Skrevet

Hvordan klarer du deg i dag? Har du jobb, kan du være sammen med folk/kollegaer en hel dag? Jeg skal begynne med kognitiv behandling i midten av februar, jeg fikk konstatert at jeg hadde en depresjon i november, og denne er blitt verre i tillegg til at jeg stenger meg inne. Jeg håper at jeg kan fungere ute blandt folk en dag, dette her tærer for mye på meg.

Jeg har gått i terapi noen år og har fått stemningsstabiliserende medisiner som gjør at jeg fungerer veldig godt i dag. Angsten er så og si helt fraværende, det samme er depresjonene. Nå er jeg godt igang med en utdanning som også innebærer praksis. Gjennom utdanningen treffer jeg mange personer jeg må forholde meg til hver dag og det går fantastisk bra!

Skrevet

Nei, det er ikke studiene. Du har sosialangst. Du bør gripe fatt i det nå og ikke vente på at det forsvinner av seg selv. Det er det liten sjanse for at det gjør. Lykke til.

Skrevet

Sånn hadde jeg det også da jeg studerte, det høres ut som sosial angst! Har dere noen psykolog på studiestedet? Du bør oppsøke hjelp fortest mulig, så kanskje du kan unngå å avbryte. Synd å ikke få gjennomført studiet pga sykdom. Ikke lett etterpå heller, så gjør noe med det nå.

Ja, det er veldig synd, og det blir bare vanskeligere dessverre. Jeg skal begynne med kognitiv terapi om to uker, jeg håper så at det kan hjelpe. Takk for svaret:)

Skrevet

Nei, det er ikke studiene. Du har sosialangst. Du bør gripe fatt i det nå og ikke vente på at det forsvinner av seg selv. Det er det liten sjanse for at det gjør. Lykke til.

Ja, du har rett, dette tror jeg ikke går over av seg selv. Jeg begynner med behandling om to uker, og det virker som om flere med samme problem har fått god hjelp på den måten, så jeg har tro på det.

Gjest Aimabel
Skrevet

Ja, det er veldig synd, og det blir bare vanskeligere dessverre. Jeg skal begynne med kognitiv terapi om to uker, jeg håper så at det kan hjelpe. Takk for svaret:)

Lykke til! Fint at du får oppfølging. Anbefaler gruppeterapi, dersom du får tilbud om det. Skikkelig vanskelig å begynne med, men man kan få mye igjen for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...