Gå til innhold

Vasking av hender etter dobesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fint det, da sier vi det sånn at det er ok å slutte å vaske seg på hendene etter dobesøk og være generelt mer urenslig, så skal vi se hvordan det blir.

Det er ingen som har sagt at vi skal slutte med normal renslighet, men man trenger ikke bli overrenslig.

• Svar 124
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• Lillemus

14

• sant å si

5

• Lotte :o)

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hjelpes.. dette er da noe alle oppegående mennesker burde gjøre, både av hensyn til seg selv og andre

Jepp,det er det.

Gjest sykidag
Skrevet

Jeg har da aldri sagt at man skal gjøre dette, jeg bare sier hvordan dette med bakterier og kroppen fungerer.

Kan være et godt poeng å bytte ut antibakteriell Zalo med vanlig, dog. Med mindre man bor på en diger institusjon.

Man skal ikke ha renholdshysteri og gå rundt i vernedrakt med antibakteriell spray i hånda, men en viss standard må man ha. Å vaske seg på hendene etter dobesøk, ikke hoste andre rett opp i trynet og opprettholde normal hygiene bør være et minimum. Det er da bare sunn fornuft.

Det handler om å finne en mellomting mellom urenslighet og hysteri. Å ikke vaske seg på hendene etter dobesøk inngår IKKE i denne mellomingen.

Gjest sykidag
Skrevet

Det er ingen som har sagt at vi skal slutte med normal renslighet, men man trenger ikke bli overrenslig.

Nei, overrenslighet virker fort mot sin hensikt.

Gjest sykidag
Skrevet

Nei, overrenslighet virker fort mot sin hensikt.

(Vurderer da IKKE "vasking av hender etter dobesøk" som overrenslighet, noe det kunne virke som SMIR gjorde ettersom han svarte som han gjorde.)

Skrevet

Man skal ikke ha renholdshysteri og gå rundt i vernedrakt med antibakteriell spray i hånda, men en viss standard må man ha. Å vaske seg på hendene etter dobesøk, ikke hoste andre rett opp i trynet og opprettholde normal hygiene bør være et minimum. Det er da bare sunn fornuft.

Det handler om å finne en mellomting mellom urenslighet og hysteri. Å ikke vaske seg på hendene etter dobesøk inngår IKKE i denne mellomingen.

Har jeg sagt det da?

Gjest sykidag
Skrevet

Det er nok fordi at dere har blitt herdet! ;)

Min far påstår hardnakket at det er renlighetsvanviddet som de fleste lider av, som gjør at folk hele veien er syke. Vi tåler ikke nok fordi vi vasker av oss det naturlige beskyttelseslaget vårt, og fordi vi bruker masse greier som er tilsatt all slags skit (hans ord). Og med skit mener han IKKE bakterier eller skit, men disse "nymotens" tilsetningstoffene.

Jeg lurer meg på om han ikke har et poeng eller to ;)

Han er nok inne på noe der.

Samtidig er det viktig å begrense smitte der man kan, og håndhygiene er viktig.

Gjest sykidag
Skrevet

Har jeg sagt det da?

Nei, jeg bare fikk det inntrykket ettersom du svarte slik i et innlegg som dreide seg om vasking av hender etter dobesøk.

Skrevet

Nei, jeg bare fikk det inntrykket ettersom du svarte slik i et innlegg som dreide seg om vasking av hender etter dobesøk.

Ok, forståelig. =)

Jeg har det med å utelate det åpenbare...

Skrevet

''En sa "urin er det reneste som finnes" etter at barna mine slang fra seg en komentar.''

Jøss! Trodde folk heller skulle bli flaue over en slik kommentar!

Skrevet

Om vi har små gjester som ikke vasker hendene etter dobesøk (ja, jeg ser det for vi har wc på et eget rom og må inn på badet for å vaske hendene etterpå) så sier jeg fra at de må på badet og vaske hendene. Såvidt jeg kan huske er det bare ett barn som har vært nødt til å bli påminnet det hver eneste gang. "Jeg er ikke vant til det jeg sjø!" Akkurat fra det hjemmet overrasker det meg ikke...

Greit nok at du ikke er overrasket i dette konkrete tilfellet, men jeg tar generelt sett ikke alltid ungers snakk om hvordan de har det hjemme for god fisk;-) Jeg husker godt selv at jeg i ymse situasjoner ikke fortalte sannheten om hjemmelivet hvis jeg var flau over å bli tatt på fersken i noe...;-)

Skrevet

Jo, da: "HVA, var det ikke mer såpe igjen?!"

he he he ;-)

LOL

Gjest sykidag
Skrevet

LOL

Lærte meg et par triks da jeg hadde en uoppdragen venninne, nemlig ;-)

Men å tørre å bruke det på ukjente inne på en fellesdo... Hmmm..

Skrevet

Lærte meg et par triks da jeg hadde en uoppdragen venninne, nemlig ;-)

Men å tørre å bruke det på ukjente inne på en fellesdo... Hmmm..

...ukjente på fellesdo skal vel neppe hjem til deg og ta på tingene dine, så da er det vel ikke så farlig? ;-)

Gjest sykidag
Skrevet

...ukjente på fellesdo skal vel neppe hjem til deg og ta på tingene dine, så da er det vel ikke så farlig? ;-)

Sant nok ;-)

Skrevet

''En sa "urin er det reneste som finnes" etter at barna mine slang fra seg en komentar.''

Jøss! Trodde folk heller skulle bli flaue over en slik kommentar!

Ja en skulle jo tro det.

Skrevet

Selvsagt er det vanlig å vaske seg på hendene etter at man har vært på toalettet!

Når det gjelder kommentaren om urin, så stemmer jo det. Når urinen kommer ut er den steril. Problemet er at urinen er grobunn for mange bakterier etter at den har kommet ut...

Og avføring - veel, det er ikke sterilt - så langt i fra :)

Skrevet

Eg vasker hendene etter dobesøk minst 9 av 10 ganger, ved pissing midt på natta kan det hende eg er så trøtt at eg dropper det.

Skrevet

Selvsagt er det vanlig å vaske seg på hendene etter at man har vært på toalettet!

Når det gjelder kommentaren om urin, så stemmer jo det. Når urinen kommer ut er den steril. Problemet er at urinen er grobunn for mange bakterier etter at den har kommet ut...

Og avføring - veel, det er ikke sterilt - så langt i fra :)

Fysj,nei det er iallefall ikke sterilt..

Skrevet

Eg vasker hendene etter dobesøk minst 9 av 10 ganger, ved pissing midt på natta kan det hende eg er så trøtt at eg dropper det.

Det er jo ikke så farlig da,tror det er flere som gjør det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...