Gå til innhold

Til normalvektige

Anbefalte innlegg

Gjest Litt for tykk
Skrevet

Hva er deres syn på overvektige mennesker? Og ser dere anderledes på mennesker som er kanskje 15 - 20 kg. overvektige enn de som er 50 - 60 kg overvektige eller mer?

Ser dere ned på de som mennesker? Har mindre respekt for de? Må de "bevise" mer jobbmessig eller privat at de er oppegående, normale mennesker?

Eller tenker dere "stakkars" om de? Forakter dere dem?

Eller er de likeverdige som dere?

Snakker her om overvektige mennesker som dere ikke vet er det av medisinske årsaker, men som så vidt dere vet er selvforskyldt overvektige.

Skrevet

Jeg tenker nok litt slik: Stakkars. Det må være fryktelig slitsomt å være så overvektig + at det hindrer folk i å gjøre enkelte ting.

Men selvsagt likeverdige som mennesker, i jobbsammenheng osv.

Gjest Litt for tykk
Skrevet

Jeg tenker nok litt slik: Stakkars. Det må være fryktelig slitsomt å være så overvektig + at det hindrer folk i å gjøre enkelte ting.

Men selvsagt likeverdige som mennesker, i jobbsammenheng osv.

Men ser du anderledes på lett overvektige enn på veldig overvektige?

Skrevet

Men ser du anderledes på lett overvektige enn på veldig overvektige?

Jeg tenker nok ikke over dersom folk er lett overvektige. De har jo ikke disse helseproblemene som jeg nevnte over.

Gjest ViViola
Skrevet

''Hva er deres syn på overvektige mennesker? Og ser dere anderledes på mennesker som er kanskje 15 - 20 kg. overvektige enn de som er 50 - 60 kg overvektige eller mer?''

I det daglige tenker jeg ikke spesielt _på_ mennesker som er overvektige, jeg har ingen egne tanker om overvektige jeg møter på gata/på bussen osv.

''Ser dere ned på de som mennesker? Har mindre respekt for de? Må de "bevise" mer jobbmessig eller privat at de er oppegående, normale mennesker?''

Ser ikke ned på mennesker som oppfører seg innenfor vettuge grenser. Har heller ikke mer eller mindre respekt for folk jeg ikke kjenner, der er alle like inntil de beviser/motbeviser at de fortjener mer/mindre respekt. Vekten har _ingenting_ å si i forhold til jobb/privat sammenheng, det handler om hvordan man oppfører seg.

''Eller tenker dere "stakkars" om de? Forakter dere dem?''

Ja, jeg kan tenke "stakkars". F.eks. i helga, da var vi på McDonalds. Like ved satt det en familie på 5 som var svært, svært overvektige alle sammen, helt fra det minste barnet på 3-4 år og opp til mor og far. De voksne var i kategorien helt ekstremt overvektige. Og de spiste _masse_ McDonalds mat, alle sammen. Og da innerømmer jeg at jeg tenkte: "Stakkars dere, som er så kunnskapsløse og som utsetter ungene deres for dette."

''Eller er de likeverdige som dere?''

I utgangspunktet ser jeg på alle mennesker som likeverdige, uavhengig av kjønn, vekt, rase osv. Det er oppførselen som avgjør mitt syn på folk.

Gjest Litt for tykk
Skrevet

Jeg tenker nok ikke over dersom folk er lett overvektige. De har jo ikke disse helseproblemene som jeg nevnte over.

Så hvis du ser noen som er lett overvektige (etter min definisjon 10 - 20 kg overvektige, som bruker str. 46 omtrent), så tenker du ikke at det er stygt?

Skrevet

Jeg tenker vel egentlig bare at det ser tungt ut å bære på så mye. De kiloene jeg gikk opp da jeg var gravid var nok til at jeg følte på kroppen hvordan overvekt sliter på knær og rygg.

Da tenker jeg vel litt 'stakkars' om dem, ja. Hvis jeg ikke har respekt for en overvektig person skyldes det helt andre ting enn vekta. De må ikke bevise mer ann andre.

Skrevet

Stor forskjell på litt overvektige og ekstremt overvektige. Det er jo så mange som er litt overvektige, det tenker jeg ikke over i det hele tatt i hverdagen. Det går jo også fint an å være i god form og litt overvektig samtidig. Det blir litt annerledes med ekstremt overvektige. Det er vel lett å synes litt synd på dem, det er jo et alvorlig helseproblem og også et praktisk problem i hverdagen. Normalt sett ser jeg ikke ned på dem, men hvis jeg ser ekstremt overvektige sitte og proppe seg med usunn mat, store chipsposer osv. så får jeg nok et annet inntrykk av dem enn om jeg så en normalvektig person gjøre det samme.

Gjest høstløv
Skrevet

Jeg reagerer bare på overvekt, hvis det er unge mennesker, som er dobbelt så tunge som deres høyde og alder burde tilsi. Og reaksjonen går på at det må være tungt å ha så mye overvekt og hvordan kommer de til å ha det helsemessig om 20 - 30 år, hvis de fortsetter å legge på seg så drastisk mange kilo.

Jeg alle mennesker er likeverdige, alle er forskjellige utenpå.

Skrevet

Jeg har medfølelse med de som er så overvektige at hverdagen blir vanskelig. Tenker vel noe i retning "hjelp, så slitsomt det må være". Akkurat som jeg gjør overfor dem som er veldig plaget av andre ting som gjør at det som er veldig enkelt for mange av oss, blir vanskelig - f.eks. de som er allergiske mot "alt".

Eksempelvis har jeg én venninne som er veldig overvektig, og en annen som har utviklet overfølsomhet for svært mye kjemisk (men er slank). Jeg ser den første lide når vi f.eks. skal rekke et transportmiddel eller skifte tog med liten tidsmargin - det er mye verre for henne å sette opp farten litt, enn det er for meg. Hun plages også mye med ryggen. Den andre må f.eks. tenke over om hun kan gå til frisøren eller besøke et nyoppusset lokale, uten at hodepinen og svimmelheten hun da pådrar seg, ødelegger for det hun må gjøre resten av dagen.

Når jeg ser slike konkrete eksempler, tenker jeg noe av typen "hjelp, så tungt det må være" og er glad og takknemlig for at jeg slipper sånt selv.

Om de som har noen kilo ekstra, men ikke har spesielle problemer (verken medisinske eller praktiske) tenker jeg stort sett null og niks. Unntatt hvis de syter over vekten selv, mens de har munnen full av snop, hvis du skjønner hva jeg mener.

Gjest Fredrikka
Skrevet

Uff, skjønner at du ønsker å høre om "normalvektige" har fordommer, men som "normalvektig" følte jeg meg nesten utsatt for fordommer selv jeg. Selvfølgelig ser jeg ikke ned på folk pga vekta om den er ekstrem den ene eller andre veien. Forakter var da et veldig sterkt utrykk? Folk er jo likeverdige uansett høyde eller vekt (eller etnisitet eller kjønn). Fremmede mennesker bryr jeg meg ikke om hva slags vekt de har, og syns heller ikke synd på dem tror jeg? To venninner jeg har som er svært overvektige syns jeg litt synd på, fordi jeg vet at det plager i hvertfall hun ene mye, og hun strever med å få gjort noe med det. Kollegaer som er overvektige må ikke bevise noe som helst mer enn kollegaer som er undervektige. Noen som er litt overvektig ser jeg i hvertfall ikke noe spesielt på, det er vel heller det som er "normalvektig" for tiden? Det er i hvertfall mange i min omgangskrets som selv syns de er litt overvektige, blant annet min mann og flere i min familie. Skulle tatt seg ut hvis jeg slutta å respektere dem + halvparten av mine kolleger!

Skrevet

Så hvis du ser noen som er lett overvektige (etter min definisjon 10 - 20 kg overvektige, som bruker str. 46 omtrent), så tenker du ikke at det er stygt?

Nei. Jeg tenker vel rett og slett ikke over det i det hele tatt. 15-20 kilo overvekt er i mine øyne godt fungerende mennesker.

Skrevet

Jeg synes synd på barn som er så overvektige at de ikke orker å løpe/leke. De ser av og til ut som de ikke har det så godt med seg selv, heller. Mens andre ser ut som de er fulle av selvtillit uansett.

Skrevet

Om jeg ser et menneske som er 10-20 kg overvektig så bryr det meg overhodet ikke. Ser jeg en som er 50-60 kg overvektig får jeg vondt inni meg på vedkommendes vegne. Det må jo være fryktelig tungt å være så overvektig og jeg håper at vedkommende får hjelp til å komme seg ned i en mer helsemessig riktig vekt.

Men at de skulle være meg mindreverdige på grunn av vekta har aldri streifet meg.

Skrevet

''Så hvis du ser noen som er lett overvektige (etter min definisjon 10 - 20 kg overvektige, som bruker str. 46 omtrent), så tenker du ikke at det er stygt?''

Nei. Det kommer forøvrig an på hvordan man kler seg, men det gjelder jo alle vektklasser. Men som sådan er ikke lett overvektige mennesker stygt.

Gjest Aimabel
Skrevet

Om personen er tykk eller tynn spiller ingen rolle for meg, men utstråling betyr mye! Folk som smiler og utstråler energi kan også være overvektige! :-)

Gjest Ikkedårligeremennesker
Skrevet

Jeg har lett for å tenke at overvektige kanskje er litt late og har litt mindre selvkontroll ettersom de aller fleste er overvektig nettopp på grunn av dette.

Jeg har aldri sett ned på overvektige mennesker og jeg kunne blitt tiltrukket av en person som er 10-15 kg overvektig, men ikke 50-60.

Jeg synes det er vært trist med barn som er overvektig fordi foreldrene ikke gidder å involvere seg i barnas kost og mosjon.

mil1365380270
Skrevet

15-20 kg tenker jeg ikke over. 50-60 legger jeg merke til, men bare om det ser ut som personen sliter med vekten.

Men når det gjelder overvektige barn, er jeg forutinntatt - da går det automatisk gjennom hjernen min at foreldrene ikke gjør nok for ungen sin. Uten å tenke over det, saumfarer jeg foreldrene for å finne grunnen. Selv om jeg vet det ikke trenger være deres skyld.

Skrevet

Jeg har lett for å tenke at overvektige kanskje er litt late og har litt mindre selvkontroll ettersom de aller fleste er overvektig nettopp på grunn av dette.

Jeg har aldri sett ned på overvektige mennesker og jeg kunne blitt tiltrukket av en person som er 10-15 kg overvektig, men ikke 50-60.

Jeg synes det er vært trist med barn som er overvektig fordi foreldrene ikke gidder å involvere seg i barnas kost og mosjon.

''Jeg har lett for å tenke at overvektige kanskje er litt late og har litt mindre selvkontroll ettersom de aller fleste er overvektig nettopp på grunn av dette.''

Latskap og dårlig selvkontroll er årsak til overvekt, er det det du mener? Kan du forklare sammenhengen?

Ser du noen andre mulige forklaringer? Kanskje verden rett og slett ikke er så enkel og svart/hvit som du later til å tro.

Gjest selv undervektig
Skrevet

Jeg leste et sted en undersøkelse som viste at overvektige har vanskeligere og få jobb. osv.

Selv om jeg ser at alle her sier de ikke har fordommer, så ligger det kanskje noe underbevisste negative tanker om de som er veldig overvektige(40- 50 kg overvektige).

Jeg tenker og som andre skriver her, at det ikke gjør noen forskjell for meg på måten jeg ser på folk om de er overvektige, normale, eller undevektige.

Nå har jeg selv i mange år vært i faresonen undervektig, ufrivillig. Det har jeg møtt mange fordommer på. Mange ganger har jeg fått sårende kommentarer om at jeg må se til å spise, selv om jeg spiser alt jeg klarer. Så på den måten skjønner jeg hvordan overvektige også har..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...