Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?

Gjest rettferdig men fredselsker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det slik at den som tar opp at lover og regler skal overholdes, ofte blir sett på som en problemskaper?

Der vi bor, er det en i rekkehuset som i årevis har tatt seg til rette og satt gjerde osv rundt et større område som egentlig er felles område. Barna må gå rundt og ut på veien for å komme til lekeplassen pga dette gjerdet.

Som sjef i styret sitter en god kamerat av denne personen, og han støtter selvsagt ham. De andre i styret er enten eldre, som er for "slik det alltid har vært" , eller gidder ikke bry seg.

Beboerne her ellers unngår konflikter på sitt beste, og det samme skjer på generalforsamlingen. Vi er foreløpig altfor få småbarnsfamilier til å kunne alliere oss noe særlig, og ingen av oss har overskudd til å stille til styret.

Jeg har forsøkt å skrive flere brev til styret, og påpeker lover som strir imot ordningen ovenfor (sameieloven, eierseksjonsloven). Jeg har ikke fått svar, bortsett fra på det siste brevet hvor de tok denne naboens parti, med helt usaklige argumenter (som også strir mot loven).

Etter dette har styret forsøkt å sverte meg som en slags bråkmaker. Jeg vurderer etter hvert å gå rettens vei som det heter, for å få prøvet saken. Men da blir jeg vel enda mer sett på som en bråkmaker.

Hvorfor er det slik at folk som prøver å ta opp ting som er urettferdige, ofte kommer i kryssilden selv? Jeg føler meg så alene og blir så lei meg av at det er slik. Jeg (og mine venner)oppfatter meg som en person som har fokus på løsninger som er rettferdige for alle. Jeg er ikke ute etter å ødelegge for noen, men er lei av at noen får lov å ødelegge for andre. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.

Skrevet

For å få utrettet noe i dette tilfellet, ville jeg gått inn i styret. :)

Skrevet

Være villig til å påta deg styreansvar.

Jeg er alenemor til et barn med funksjonshemning, så det er ikke lett for meg å stille opp på sånt. Jeg trodde jo at et styre skulle opptre rettferdig, men nei.

En annen ting er at dersom jeg hadde stilt til styret, så hadde jeg likevel hatt et flertall der mot meg (styret består av 5 personer inkludert sjefen).

Skrevet

Jeg er alenemor til et barn med funksjonshemning, så det er ikke lett for meg å stille opp på sånt. Jeg trodde jo at et styre skulle opptre rettferdig, men nei.

En annen ting er at dersom jeg hadde stilt til styret, så hadde jeg likevel hatt et flertall der mot meg (styret består av 5 personer inkludert sjefen).

Det sitter sikkert en valgkomité et sted og skal finne kandidater til neste års styre. Der kommer man med forslag til å erstatte de som er på valg.

For øvrig er det "ingen" som har tid til frivillige verv, men noen som gjør det likevel. Jeg sier IKKE at du ikke har god nok grunn, men bare at man kan finne gode tilpasningsmuligheter som gjør ting mulig likevel. :) Jeg sitter i styret i borettslaget her vi bor. Møtene er hjemme hos meg de ukene jeg har barna, og til tidspunkt som passer med når den yngste legger seg. Og så har jeg jobben som sekretær, dette fritar meg fra en del andre oppgaver som tar tid utover de fastsatte møtetidene. Helt uproblematisk. :)

Gjest høstløv
Skrevet

Årsmøtet eller generalforsamlingen, som blir avholdt en gang i året er Sameiets øverste organ.

Når innkalling til dette møtet kommer, så sender du inn skriftlig beskjed om at du vil ha tatt opp denne problemstilling på møtet.

Og så har du i forveien alliert deg med såpass mange av medeierne i sameiet at du vil få flertall for ditt syn, og dermed, burde problemet være løst.

Skrevet

Årsmøtet eller generalforsamlingen, som blir avholdt en gang i året er Sameiets øverste organ.

Når innkalling til dette møtet kommer, så sender du inn skriftlig beskjed om at du vil ha tatt opp denne problemstilling på møtet.

Og så har du i forveien alliert deg med såpass mange av medeierne i sameiet at du vil få flertall for ditt syn, og dermed, burde problemet være løst.

Godt råd. :)

''Når innkalling til dette møtet kommer, så sender du inn skriftlig beskjed om at du vil ha tatt opp denne problemstilling på møtet.

''

Og viktig å merke datoen for fristen til å sende inn forslag til generalforsamlingen, slik at man får med forslaget sitt. ;)

Skrevet

Forstår deg godt. Og må jo bare bekrefte at slik er det veldig ofte.

Det værste er når vi sitter i grupper og snakker om problemer, så tar jeg det opp "med de riktige menneskene". Ingen andre i gruppa som opprinnelig var enig med meg sier noe.... GGGGRRRRRRRrrrrr.....

Kanskje du kan kontakte boligbyggelaget som står bak for å forhøre deg om hvordan du bør gå frem?

Gjest retferdig men fredselsker
Skrevet

Det som gjør det vanskelig, er nettopp det som Speak sier under her. Det er flere som er helt enige med meg, men jeg vet at de ikke kommer til å tørre å si det på generalforsamlingene. De er redde for å bli sett på som "vanskelige". De vil heller ikke være med på noe brev til valgkomiteen. De ønsker ikke å ødelegge sitt personlige forhold til sjefen i styret. De har jo bodd her i 30 år og mer.

Derfor blir jeg stående alene.

Har man virkelig ingen mulighet til å få et styre til å følge lovene? Blir jeg nødt til å gå rettens vei? Syns dette er veldig tungvint.

Skrevet

Det sitter sikkert en valgkomité et sted og skal finne kandidater til neste års styre. Der kommer man med forslag til å erstatte de som er på valg.

For øvrig er det "ingen" som har tid til frivillige verv, men noen som gjør det likevel. Jeg sier IKKE at du ikke har god nok grunn, men bare at man kan finne gode tilpasningsmuligheter som gjør ting mulig likevel. :) Jeg sitter i styret i borettslaget her vi bor. Møtene er hjemme hos meg de ukene jeg har barna, og til tidspunkt som passer med når den yngste legger seg. Og så har jeg jobben som sekretær, dette fritar meg fra en del andre oppgaver som tar tid utover de fastsatte møtetidene. Helt uproblematisk. :)

Da er nok du i en annen livssituasjon enn meg. Jeg er alene om omsorgen for mitt barn, vi har ingen kontakt med barnefaren. Kunne selvsagt ha gått an dersom man kunne hatt styremøter hjemme hos meg, men slik jeg kjenner denne rigide sjefen i styret, kommer han til å motsette seg det, han har i alle år hatt styremøtene hjemme hos meg.

Da måtte jeg hatt barnevakt en kveldn annenhver uke (det er så ofte de har styremøter). Jeg har ikke særlig med familie rundt om. Heller ikke andre å spørre om barnevakt heller.

Er det virkelig slik, at man ikke har noe man skulle ha sagt i en slik situasjon, dersom man ikke selv sitter i styret? Kan et styre skalte og valte som de vil uten hensyn til norske lover, uten at det får noen konsekvenser?

Gjest høstløv
Skrevet

Det som gjør det vanskelig, er nettopp det som Speak sier under her. Det er flere som er helt enige med meg, men jeg vet at de ikke kommer til å tørre å si det på generalforsamlingene. De er redde for å bli sett på som "vanskelige". De vil heller ikke være med på noe brev til valgkomiteen. De ønsker ikke å ødelegge sitt personlige forhold til sjefen i styret. De har jo bodd her i 30 år og mer.

Derfor blir jeg stående alene.

Har man virkelig ingen mulighet til å få et styre til å følge lovene? Blir jeg nødt til å gå rettens vei? Syns dette er veldig tungvint.

Som jeg sa tidligere, så må du ta det opp på årsmøtet, og få et årsmøtevedtak på problemstillingen. Hvis alle er fornøyd med tingenes tilstand, og ikke vil gi deg støtte, så har du lite å stille opp.

Hvem vil du evt. stille for retten? Hvis det er enighet medeierne seg imellom at slike forhold blir tillatt, så har du ingen mulighet for alene å få forandret på det.

Gjest ViViola
Skrevet

Da er nok du i en annen livssituasjon enn meg. Jeg er alene om omsorgen for mitt barn, vi har ingen kontakt med barnefaren. Kunne selvsagt ha gått an dersom man kunne hatt styremøter hjemme hos meg, men slik jeg kjenner denne rigide sjefen i styret, kommer han til å motsette seg det, han har i alle år hatt styremøtene hjemme hos meg.

Da måtte jeg hatt barnevakt en kveldn annenhver uke (det er så ofte de har styremøter). Jeg har ikke særlig med familie rundt om. Heller ikke andre å spørre om barnevakt heller.

Er det virkelig slik, at man ikke har noe man skulle ha sagt i en slik situasjon, dersom man ikke selv sitter i styret? Kan et styre skalte og valte som de vil uten hensyn til norske lover, uten at det får noen konsekvenser?

''Er det virkelig slik, at man ikke har noe man skulle ha sagt i en slik situasjon, dersom man ikke selv sitter i styret? Kan et styre skalte og valte som de vil uten hensyn til norske lover, uten at det får noen konsekvenser?''

Et styre er en _valgt_ forsamling, de gjør ting på vegne av de som har valgt seg. Så ja, de har mye makt, men de må handle i tråd med framlagte planer og selvfølgelig i tråd med norsk lov.

Når et styre går ut over sine fullmakter eller bryter loven, så kan man enten gå inn i styret selv og jobbe innenfra, man kan forlange ekstraordinær generalforsamling og kreve styrets avgang, og man kan anmelde forholdet. Men _noen_ må gjøre det, styret gjør det neppe av seg selv.

Ser at du synes du ikke har muligheten for å sitte i styret, pga. dette med barnevakt. Da går du for lederposisjonen, er du leder blir du både kvitt den rigide samt at du har større påvirkningskraft i forhold til hvor møtene skal være. Møte hver 2. uke høres mest ut som "klubb", men dere kan jo bo i et svært aktivt borettslag.

Du har muligheter, men som du selv påpeker - det er noen kostnader med å gjøre slike ting. Man blir gjerne sett på som en bråkmaker, men får man til endringer - blir man helt.

Som i barneoppdragelse er det viktig å velge sine kamper i borettslaget.

:-)

Skrevet

Jeg er i en annen situasjon enn deg, det er sant. Men jeg er også aleine med ungene, (annenhver uke er de ho faren sin)

og de andre som sitter i styret ser ikke ut til å ha noe imot å ha møtene her når jeg ber om det.

Møte annenhver uke høres for øvrig tullete ut. Vi er et meget aktivt arbeidende styre, og har møte en gang i måneden. Noe mer er det ikke behov for. Men det er en del ting som følges opp underveis, selvfølgelig.

Gå for sjefsplassen sjøl, slik ViViola sier. Og fp med deg andre, nye krefter til å gå inn i et nytt styre, Det høres ut som det er på tide med litt utdkiftninger. :)

''Kan et styre skalte og valte som de vil uten hensyn til norske lover, uten at det får noen konsekvenser?

''

Selvfølgelig ikke. Et styre er demokratisk valgt av generalforsamlingen til å gjennomføre saker som er bestemt samme sted.

Skrevet

Dette var kjedelig, lite hyggelig når det skal være slik. Jeg vil råde deg til å velge ut det du har størst problemer med, for så å legge det frem på en sakelig måte, gjerne med en direkte referanse til lovteksten. Det er viktig å ikke ruste opp til kamp ved å være aggresiv og anklagende da dette hos mange automatisk blir møtt med forsvar. Ellers vil nok det å la seg velge inn i styre være en positiv påvirkning for den kulturen som hersker der nå. Håper det ordner seg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...