Gå til innhold

Søvnanfall?

Anbefalte innlegg

Gjest sovesovesove
Skrevet

Hei

Sliter litt med dette for tiden, jeg tror det kan klassifiseres som søvnanfall. Det skjer på forelesninger, på møter, på lesesalen, på bussen, hjemme foran TV'en. Kanskje 3-4 ganger per dag. Og det begynner å bli litt slitsomt, og jeg lurer på hva det kan være?

Når jeg får disse "anfallene" føler jeg en trang til å sove, jeg må kjempe for å holde øynene åpne og får små rykninger i kroppen. Det er utrolig ekkelt. Hvis jeg ikke har mulighet til å sovne, pågår det i ca 5 min før jeg klarer å "våkne" 100%.

Det har som regel ingen sammenheng med om jeg har sovet lite/mye. Jeg sover relativt mer enn de fleste. Jeg spiser også ofte, men blir raskt slapp dersom jeg ikke har fått i meg nok mat, vet ikke om det er en sammenheng der? Noen som aner hva dette kan være?

Gjest høstløv
Skrevet

Det finnes en sykdom som heter narkolepsi, Wikipedia skriver om dette:

http://no.wikipedia.org/wiki/Narkolepsi

"Narkolepsi er en nevrologisk tilstand som karakteriseres av plutselige og ukontrollerbare søvnanfall, påtrengende søvnighet på dagtid, søvnparalyse og noen ganger hypnagoge hallusinasjoner. Det antas at rundt tre millioner mennesker i verden er rammet av narkolepsi med symptomer som varierer fra knapt merkbare til sterkt hemmende. Søvnanfall om dagen og de tilhørende kortvarige lammelsene kan forårsake alvorlige problemer i pasientens sosiale, yrkesmessige og personlige livsutfoldelse.

De fleste narkoleptikere opplever kataplektiske anfall, kortvarige tap av kontroll over musklene, hvor de avslappes. Ofte er disse anfallene tidsmessig svært korte og ikke tydelig observervbare for andre. For noen viser det seg som hurtige nikk med hodet, for andre en kort sammensynkning av overkroppen og for en liten del av de med narkolepsi kan det bety at de simpelthen faller helt sammen. Disse anfall oppstår for det meste når pasienten er ivrig, begeistret eller opphisset - noe som kan gjøre sex til en utfordring for de som er særlig plaget av katapleksi. Der er dog også narkoleptikere, som slett ikke opplever katapleksi."

Hvis du googler på narkolepsi, vil du finne mer informasjon.

Gjest Mirakelet
Skrevet

Du er sikkert sliten.... jeg hadde det sånn en periode hvor jeg jobbet mye overtid.

Jeg kunne slite skikkelig, jeg sitter foran en skjerm på jobben og opplevde flere ganger at jeg "sovnet", våknet liksom med en gang jeg duppet av pga jeg skvatt når hodet for fremover, og da så jeg på skjermen at jeg hadde skrevet masse tull, f.eks. maghejejeje :D Da skjønte jeg at jeg hadde duppet av noen få sekunder....

Det jeg fant ut hjalp, var å ta seg en timeout. Reis deg opp, drikk litt vann og gå en liten tur, gjerne i frisk luft om du har mulighet. Da kvikner du fort til :)

Skrevet

Det der høres veldig ut som fatigue. Kanskje du skulle prøve å slappe av litt mer.

Skrevet

Det høres ut som narkolepsi. Få time hos fastlegen og be om henvisning til nevrolog eller evt søvnklinikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...