Gå til innhold

Billig gullsmed på nettet? (bunad/festdrakt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en oppgave: finne priser på bunadssølv/tilbehør.

Det er to konfirmanter i slekta i år, den ene ønsker seg sølv/tilbehør til blå Trønderbunad, den andre ønsker seg sølv/tilbehør til blå Lundebydrakt.

Dette er det eneste jeg har funnet til nå i denne genre:

http://www.oleaas.no/search.asp?cmd=search

Jeg handler gjerne på nettet, hvis det finnes rimeligere alternativer.

Strømsnes er kanskje et bra alternativ?

Skrevet

Husk at til trønderbunaden finnes det (minst) to typer sølv! Så ikke konfirmanten får to ulike typer.

I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde Angus Dei (brystsølje) fremfor den store vanlige sølja forøvrig.

Skrevet

Husk at til trønderbunaden finnes det (minst) to typer sølv! Så ikke konfirmanten får to ulike typer.

I ettertid skulle jeg ønske jeg hadde Angus Dei (brystsølje) fremfor den store vanlige sølja forøvrig.

Kan du legge ut link til det du synes er pent?

Jeg har virkelig ikke peiling...Men det er foreldrene som ønsker konfirmantene dette, pga at alt er så dyrt...

I tillegg er det et lite problem: konfirmasjonene er etter 17.mai, og konfirmanten ønsker å benytte antrekket den 17.

Er det ikke da teit å ønske sølvet til konfirmasjonsgave? Jeg har ikke lyst til å gi gaven på forskudd,for så å komme tomhendtpå konfirmasjonsdagen *sær*

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233753037' post='4083902]

Jeg har virkelig ikke peiling...Men det er foreldrene som ønsker konfirmantene dette, pga at alt er så dyrt...

I tillegg er det et lite problem: konfirmasjonene er etter 17.mai, og konfirmanten ønsker å benytte antrekket den 17.

Er det ikke da teit å ønske sølvet til konfirmasjonsgave? Jeg har ikke lyst til å gi gaven på forskudd,for så å komme tomhendtpå konfirmasjonsdagen *sær*

Selv om konfirmasjonsdagen var før 17.mai ville vel konfirmanten gjerne hatt gaven før du ankommer i selskapet uansett - man bruker jo bunaden på konf.dagen...

Skrevet

Selv om konfirmasjonsdagen var før 17.mai ville vel konfirmanten gjerne hatt gaven før du ankommer i selskapet uansett - man bruker jo bunaden på konf.dagen...

Virker det ikke rart at de forventer å få gaven 14 dager før konfirmasjonsdagen, altså?

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233753037' post='4083902]

Jeg har denne:

http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/334/702593_3_7_p.jpg

og denne:

http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/334/702593_3_9_p.jpg

og disse:

http://pubadmin2.ostfold.net/data/images/334/702593_3_11_p.jpg

Øredobbene som hører til finne i korte og lange, jeg har korte for de passer best til meg. De har "flak" som er like "flakene" på halssølja som jeg lenker til først her. Jeg finner ikke noe bilde av Angus dei, men det er et brystsmykke som er helt annerledes enn storsølja og jeg ønsker at jeg heller hadde det, tror jeg. Synes det er penere og roligere.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233753600' post='4083914]

Virker det ikke rart at de forventer å få gaven 14 dager før konfirmasjonsdagen, altså?

Tjo,- for meg er det rart at konfirmasjonen er så seint, da...

(her omkring er det alltid en ukes tid eller to før 17.mai)

For meg hadde det ikke spilt noen rolle å gi gaven før. Poenget mitt var jo bare at uansett - hvis man gir bort noe av det vesentlige utstyret til bunaden, kan man jo ikke komme med det i en pen pakke på selve dagen...

Skrevet

For meg hadde det ikke spilt noen rolle å gi gaven før. Poenget mitt var jo bare at uansett - hvis man gir bort noe av det vesentlige utstyret til bunaden, kan man jo ikke komme med det i en pen pakke på selve dagen...

Skjønner.

Det er kanskje rart å ønske seg søljer til selve bruksdagen/før den engentlig er overlevert lell da...

Jeg er også vant til konfirmasjoner i begynnelsen av mai.

Jeg tror jeg dropper det og gir penger i stedet :-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233754710' post='4083930]

Skjønner.

Det er kanskje rart å ønske seg søljer til selve bruksdagen/før den engentlig er overlevert lell da...

Jeg er også vant til konfirmasjoner i begynnelsen av mai.

Jeg tror jeg dropper det og gir penger i stedet :-)

Jeg ble i sin tid konfirmert etter 17. mai, selv om det vanligste var konf _før_. Jeg brukte da bunaden på nasjonaldagen, men jeg kan ikke huske at deler av den var gave fra andre enn foreldrene mine, så da løste det seg.

Jeg støtter forøvrig forslaget om penger! :-)

Skrevet

ps på Østlandet er det ikke uvanlig med konformasjoner i september! ;-)

Skrevet

Jeg ble i sin tid konfirmert etter 17. mai, selv om det vanligste var konf _før_. Jeg brukte da bunaden på nasjonaldagen, men jeg kan ikke huske at deler av den var gave fra andre enn foreldrene mine, så da løste det seg.

Hvor mye synes du i beløp?

Ene er niese, andre er et søskenbarn av meg.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233760092' post='4084025]

Hvor mye synes du i beløp?

Ene er niese, andre er et søskenbarn av meg.

Oi, jeg var i min eldste nieses konf i fjor, men jeg har allerede glemt hva vi ga. Var det 1000? 1200? 1500?? *teflonpanne*

Skrevet

Forøvrig er det min mormor som ønsker å gi noe sølv (etter ønske fra foreldrene, ikke fra konfirmant, som sikkert tror hun får hele bunads-styret i gave fra mamma&pappa), så tenkte jeg at "aha - enkelt og greit"..

Skrevet

Oi, jeg var i min eldste nieses konf i fjor, men jeg har allerede glemt hva vi ga. Var det 1000? 1200? 1500?? *teflonpanne*

Ja, men til mitt søskenbarn halverer jeg glatt...

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1233760511' post='4084037]

Ja, men til mitt søskenbarn halverer jeg glatt...

Åja! Jeg har såpass jevnaldrede søskenbarn at jeg bare har vært sammen med mine foreldre på gave;-)

Skrevet

ps på Østlandet er det ikke uvanlig med konformasjoner i september! ;-)

Det er høstkonfirmasjon mange steder i landet etter hvert - på grunn av varianten med konfirmanjonsleir.

Skrevet

Det er høstkonfirmasjon mange steder i landet etter hvert - på grunn av varianten med konfirmanjonsleir.

''Det er høstkonfirmasjon mange steder i landet etter hvert''

OK, skjønner at det ikke bare er på Østlandet.

'' - på grunn av varianten med konfirmanjonsleir.''

Hm? Skjønte ikke helt den.

Jeg var også på konf-leir i sin tid, den var veøl sånn cirka i mars, mens konf'en var i mai.

Skrevet

Jeg var også på konf-leir i sin tid, den var veøl sånn cirka i mars, mens konf'en var i mai.

En del steder legges det opp til mer langvarige konfirmantleire, og det er jo ikke så lett å få til med konf. om våren. Niesen min skulle være med på to leire som hver varte en uke.

Skrevet

En del steder legges det opp til mer langvarige konfirmantleire, og det er jo ikke så lett å få til med konf. om våren. Niesen min skulle være med på to leire som hver varte en uke.

Oi, det var voldsomt!

Skrevet

Javisst var mange av oss også på konfirmasjonsleir, men leiren var ikke selve undervisningen, mer en ekstratur. Hovedforberedelsene gikk fast gjennom året.

Nå kan man velge å være leirkonfirmant, og det innebærer at man får mesteparten av konf.undervisningen komprimert inn i en ukes leir om sommeren. Da blir man høstkonfirmant.

De fleste steder kan man velge om man vil være "vanlig" konfirmant (med ukentlig undervisning og evt en kort leir/tur, og konfirmasjon om våren) eller leirkonfirmant (med mindre opplegg gjennom året, en intensiv leir og høstkonfirmasjon).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...