Gjest Geir Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Obama setter tak på lederlønninger i selskap som mottar statlig støtte. http://www.dagbladet.no/2009/02/04/nyheter/obama/usa/finanskrisen/4693952/ Slik bør det bli i Norge også, men her burde taket vært satt til 2 millioner Nkr!!! 0 Siter
avidi Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Da hadde det virkelig blitt synd på alle de stakkars topplederene. Tenk for eksempel om stakkars Reiten hadde kommet inn under en slik ordning. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Da hadde det virkelig blitt synd på alle de stakkars topplederene. Tenk for eksempel om stakkars Reiten hadde kommet inn under en slik ordning. Da hadde nok Reiten heller tatt jobben i et selskap som ikke kom inn under ordningen - et hel-privat selskap. Jeg misunner ikke Reiten pengene - om han hadde delt ut lønnen og etterlønnen sin til de som arbeider i selskapet, hadde det ikke blitt så mye på hver - tror det gagner selskapet, dets ansatte og aksjonærene mer at de får tak i de beste lederne. Misunnelse ligger ikke for meg. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Da hadde nok Reiten heller tatt jobben i et selskap som ikke kom inn under ordningen - et hel-privat selskap. Jeg misunner ikke Reiten pengene - om han hadde delt ut lønnen og etterlønnen sin til de som arbeider i selskapet, hadde det ikke blitt så mye på hver - tror det gagner selskapet, dets ansatte og aksjonærene mer at de får tak i de beste lederne. Misunnelse ligger ikke for meg. ''Jeg misunner ikke Reiten pengene - om han hadde delt ut lønnen og etterlønnen sin til de som arbeider i selskapet, hadde det ikke blitt så mye på hver - tror det gagner selskapet, dets ansatte og aksjonærene mer at de får tak i de beste lederne.'' Helg enig. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Jeg misunner ikke Reiten pengene - om han hadde delt ut lønnen og etterlønnen sin til de som arbeider i selskapet, hadde det ikke blitt så mye på hver - tror det gagner selskapet, dets ansatte og aksjonærene mer at de får tak i de beste lederne.'' Helg enig. Neimen - det er ikke ofte å treffe på noen utenfor misunnelses-hylekoret... :-) 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Neimen - det er ikke ofte å treffe på noen utenfor misunnelses-hylekoret... :-) 0 Siter
Janna Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det er EN ting. Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap. Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre. Jeg unner disse lederne lønna si. De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger. Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet eller til private bedrifter. Hvem skal da ta vare på store, viktige Norske bedrifter? MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant. Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....? 0 Siter
BMS! Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det er EN ting. Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap. Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre. Jeg unner disse lederne lønna si. De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger. Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet eller til private bedrifter. Hvem skal da ta vare på store, viktige Norske bedrifter? MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant. Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....? Jeg er ikke enig med deg, om bedriften motar krisepakke for å overleve i en vannskelig periode, må man kunne sette noen motkrav. Dette gjelder jo kun de bedrifter som er i krise, og mottar statelig hjelp. Da er ett slikt tiltak både rett og rimelig syns jeg. Vennlig hilsen 0 Siter
BMS! Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Da hadde det virkelig blitt synd på alle de stakkars topplederene. Tenk for eksempel om stakkars Reiten hadde kommet inn under en slik ordning. Ja, men nå motar vel ikke Reitan statelig støtte pga. finanskrisen heller. Dette gjelder bedrifter i krise i en vannskelig tid. Dette gjelder ikke de som klarer seg igjennom kneika nå på egenhånd. Rett og rimelig syns jeg, om staten spytter inn penger, må toppsjefene også bidra. 0 Siter
BMS! Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Da hadde det virkelig blitt synd på alle de stakkars topplederene. Tenk for eksempel om stakkars Reiten hadde kommet inn under en slik ordning. Unnskyld, jeg tenkte på Hagen når du skrev Reitan. Men poenget mitt er uansett det sammen, men det ble feil pga selskapets form. 0 Siter
BMS! Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Jeg misunner ikke Reiten pengene - om han hadde delt ut lønnen og etterlønnen sin til de som arbeider i selskapet, hadde det ikke blitt så mye på hver - tror det gagner selskapet, dets ansatte og aksjonærene mer at de får tak i de beste lederne.'' Helg enig. Jeg misunner heller ingen pengene sine, det vil jeg også gjerne få med altså :-D Men jeg syns de må drive til rett for å tjene dem. Men jeg syns om man må ha statelig hjelp, for å komme over en kneik, må man regne med å få ett motkrav også. Jeg syns Obama handler riktig nå i en meget presset verdensøkonomi. 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg misunner heller ingen pengene sine, det vil jeg også gjerne få med altså :-D Men jeg syns de må drive til rett for å tjene dem. Men jeg syns om man må ha statelig hjelp, for å komme over en kneik, må man regne med å få ett motkrav også. Jeg syns Obama handler riktig nå i en meget presset verdensøkonomi. ''Jeg syns Obama handler riktig nå i en meget presset verdensøkonomi.'' Så lenge man er klar over at man på den måten gjør det mindre attraktivt å være leder for slike selskaper, og dermed kanskje ikke får de aller beste lederne, er det greit, ja. 0 Siter
BMS! Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Jeg syns Obama handler riktig nå i en meget presset verdensøkonomi.'' Så lenge man er klar over at man på den måten gjør det mindre attraktivt å være leder for slike selskaper, og dermed kanskje ikke får de aller beste lederne, er det greit, ja. ''Så lenge man er klar over at man på den måten gjør det mindre attraktivt å være leder for slike selskaper, og dermed kanskje ikke får de aller beste lederne, er det greit, ja.'' Så lenge bedriften må hjelpes, så ja, syns jeg dette er en kjangse man må ta. Man kan ikke spytte inn 100milioner i ett firma, og toppsjefene og undermenn skal stikke av med 80millioner av dem. Da er driftshjelpen liten hjelp i, for å si det slik. Men jeg er på ett generelt grunnlag enig med deg,f.eks. våre politikere, sitter på stortinget uskolert, nettopp pga. at vi ikke tilbyr klekkelig lønninger også, men da må man også forlange at dette er mennesker med skikkelig lederevner og utdannelse. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det er EN ting. Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap. Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre. Jeg unner disse lederne lønna si. De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger. Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet eller til private bedrifter. Hvem skal da ta vare på store, viktige Norske bedrifter? MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant. Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....? Nå var jo dette et spesielt utspill i en spesiell situasjon (USA's kriseøkonomi) - og rettet mot de selskapene som får krisehjelp av staten,- så jeg synes ikke det var tåpelig av Obama. Derimot synes jeg det var tåpelig å forslå et sånt tak for ledere i Norge. 0 Siter
Janna Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Så lenge man er klar over at man på den måten gjør det mindre attraktivt å være leder for slike selskaper, og dermed kanskje ikke får de aller beste lederne, er det greit, ja.'' Så lenge bedriften må hjelpes, så ja, syns jeg dette er en kjangse man må ta. Man kan ikke spytte inn 100milioner i ett firma, og toppsjefene og undermenn skal stikke av med 80millioner av dem. Da er driftshjelpen liten hjelp i, for å si det slik. Men jeg er på ett generelt grunnlag enig med deg,f.eks. våre politikere, sitter på stortinget uskolert, nettopp pga. at vi ikke tilbyr klekkelig lønninger også, men da må man også forlange at dette er mennesker med skikkelig lederevner og utdannelse. Jeg har et inntrykk av at dette med evner ikke er noe stort problem. Men det finnes selvfølgelig unntak. De menneskene som sitter høyt i store selskaper er ofte menn i 45-60 års alderen. De har i årevis vist at de duger med slike jobber. Kritikken til dem er ofte at de er "beinharde". Lar deg ikke styre av følelser. Det er faktisk en viktig egenskap når du skal lede mange mennesker mot suksess. Sjelden at kvinner har slike jobber. Det er også sånn at slike jobber sjelden legges ut på ledige stillinger. De overtas av folk som har vist at de kan takle slike utfordringer. Jeg er enig at man ikke skal ta ut enorme bonuser og lønninger når bedriften får tilskudd. Men alt med måte. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Da hadde det virkelig blitt synd på alle de stakkars topplederene. Tenk for eksempel om stakkars Reiten hadde kommet inn under en slik ordning. Reiten kunne vi ha sendt til Sibir, med envegsbilett! 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det er EN ting. Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap. Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre. Jeg unner disse lederne lønna si. De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger. Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet eller til private bedrifter. Hvem skal da ta vare på store, viktige Norske bedrifter? MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant. Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....? ''Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg.'' Sier du med dette at Obama er dum? ''Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16.'' Det vet eg, derfor _kan_ det (for de beste) forsvares å betale de en lønn på opptil fks. Kr 2 000 000.- Om en normal arbeidstaker jobber 8 timers dag og tjener fks. Kr 350 000.-, så ville vedkommende ha tjent Kr 1 050 000.- om han jobba 24 timer i døgnet, eg tviler på at norske "topp"-leder jobber stort mere enn 24 timer i døgnet.... ''Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap'' Eg har vært borti mange toppledere som har hatt høg utdanning, men det er ikkje noen automatikk i at disse gjør en god jobb, mange klarer lett å kjøre virksomheter rett i grøfta! ''Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre.'' Det har du helt rett i, det å lede en stor bedrift med mange ansatte krever gode og riktige egenskaper, _empati_ er èn egenskap som er viktig... ''Jeg unner disse lederne lønna si.'' Det er en ærlig sak. ''De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger.'' De tjener mer om de blir kasta etter å ha gjort en elendig jobb (fallskjermer, opsjonsavtaler, pensjonsavtaler osv.). Jada aksjeeierne får store avkastninger i "gutteklubben grei", altså de tapper bedriften for midler som er skapt av "gutta på gølvet"! Og aksjeeigerne sitter gjerne med styreverv i andre selskap som bedriftslederne har aksjer i, og bevilger store utbetalinger som "takk for hjelpen" osv. ''Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet...'' LOL det har de trua med i mange år, men de er her enda... ''MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant.'' Er det noen som har behov for over Kr 2 000 000.- for å leve i Norge i dag, 1 liter melk koster det samme for "RimiHagen" som det gjør for meg. Eller han får det sikkert gratis fra "egne" butikker. ''Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....?'' Obama har vist mot, handlekraft og klokskap, men han kan bli nedstemt av feige politikere. 0 Siter
Gjest VKF Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg.'' Sier du med dette at Obama er dum? ''Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16.'' Det vet eg, derfor _kan_ det (for de beste) forsvares å betale de en lønn på opptil fks. Kr 2 000 000.- Om en normal arbeidstaker jobber 8 timers dag og tjener fks. Kr 350 000.-, så ville vedkommende ha tjent Kr 1 050 000.- om han jobba 24 timer i døgnet, eg tviler på at norske "topp"-leder jobber stort mere enn 24 timer i døgnet.... ''Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap'' Eg har vært borti mange toppledere som har hatt høg utdanning, men det er ikkje noen automatikk i at disse gjør en god jobb, mange klarer lett å kjøre virksomheter rett i grøfta! ''Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre.'' Det har du helt rett i, det å lede en stor bedrift med mange ansatte krever gode og riktige egenskaper, _empati_ er èn egenskap som er viktig... ''Jeg unner disse lederne lønna si.'' Det er en ærlig sak. ''De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger.'' De tjener mer om de blir kasta etter å ha gjort en elendig jobb (fallskjermer, opsjonsavtaler, pensjonsavtaler osv.). Jada aksjeeierne får store avkastninger i "gutteklubben grei", altså de tapper bedriften for midler som er skapt av "gutta på gølvet"! Og aksjeeigerne sitter gjerne med styreverv i andre selskap som bedriftslederne har aksjer i, og bevilger store utbetalinger som "takk for hjelpen" osv. ''Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet...'' LOL det har de trua med i mange år, men de er her enda... ''MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant.'' Er det noen som har behov for over Kr 2 000 000.- for å leve i Norge i dag, 1 liter melk koster det samme for "RimiHagen" som det gjør for meg. Eller han får det sikkert gratis fra "egne" butikker. ''Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....?'' Obama har vist mot, handlekraft og klokskap, men han kan bli nedstemt av feige politikere. Re: 3,5 millioner kroner får være nok Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Sier du med dette at Obama er dum? Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det vet eg, derfor _kan_ det (for de beste) forsvares å betale de en lønn på opptil fks. Kr 2 000 000.- Om en normal arbeidstaker jobber 8 timers dag og tjener fks. Kr 350 000.-, så ville vedkommende ha tjent Kr 1 050 000.- om han jobba 24 timer i døgnet, eg tviler på at norske "topp"-leder jobber stort mere enn 24 timer i døgnet.... ''Er det noen som har behov for over Kr 2 000 000.- for å leve i Norge i dag, 1 liter melk koster det samme for "RimiHagen" som det gjør for meg'' Var det ikke RimiHagen og RemaReitan som startet kjedene sine omtrent samtidig og sørget for at melka og maten ble billigere for deg og meg? Du mener at det skulle vært et tak på 2.millioner for disse to? 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Re: 3,5 millioner kroner får være nok Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Sier du med dette at Obama er dum? Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det vet eg, derfor _kan_ det (for de beste) forsvares å betale de en lønn på opptil fks. Kr 2 000 000.- Om en normal arbeidstaker jobber 8 timers dag og tjener fks. Kr 350 000.-, så ville vedkommende ha tjent Kr 1 050 000.- om han jobba 24 timer i døgnet, eg tviler på at norske "topp"-leder jobber stort mere enn 24 timer i døgnet.... ''Er det noen som har behov for over Kr 2 000 000.- for å leve i Norge i dag, 1 liter melk koster det samme for "RimiHagen" som det gjør for meg'' Var det ikke RimiHagen og RemaReitan som startet kjedene sine omtrent samtidig og sørget for at melka og maten ble billigere for deg og meg? Du mener at det skulle vært et tak på 2.millioner for disse to? ''Var det ikke RimiHagen og RemaReitan som startet kjedene sine omtrent samtidig og sørget for at melka og maten ble billigere for deg og meg?'' Det er mulig, men melka og matvarene kunne vært MYE billigere om ikkje disse med flere var så opptatt av å berike seg sjøl til langt over det som er anstendig. Men det har gått verre med norsk landbruk takka være "RimiHagen" og Co., nå nekter NorgesGruppen og ta inn en del produkter fra TINE (bøndene) da di ikkje får pressa prisene langt nok ned. ''Du mener at det skulle vært et tak på 2.millioner for disse to?'' Obamas utspill gjaldt for de bedrifter som mottok statlige subsidier. 0 Siter
Gjest lilatu_28 Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Det der er et idiotisk utspill fra Obama, og et enda mer idiotisk utspill fra deg. Å ha en høyere stilling er en krevende jobb. Mange av disse reiser 200 døgn i året. De er tilgjengelige når de har ferie. De er absolutt ikke på jobb fra 8-16. Det er EN ting. Det andre er at de ofte innehar utdanning, kunnskaper, erfaringer og egenskaper som er nødvendige for å drive store selskap. Og DET kan ikke hvemsomhelst gjøre. Jeg unner disse lederne lønna si. De har som regel gjort en god jobb, og har gitt aksjeeiere store avkastninger. Hvis det blir satt et lavt lønnstak i Norge, vil disse lederne bli headhuntet til utlandet eller til private bedrifter. Hvem skal da ta vare på store, viktige Norske bedrifter? MEN jeg er enig i at 100 millioner er altfor mye. Og et lønnstak er nok på sin plass. Men på 2 millioner? (ha ha ha ler meg skakk) Eller 3,5 millioner i USA? - så dumt at man ikke kan tro at det er sant. Begynner å lure på hvor lenge Obama får lov å slenge ut uovertenkte forslag uten konsekvenser....? Ikke bare er det krevende, det er ekstremt _risikabelt_ å være leder for et stort firma. Som leder er du ansvarlig for eventuelle feil som måtte skje uavhengig om du kunne gjort noe for å unngå det eller ikke. Så krever styret at du må gå, saken klaskes opp i alle aviser og det blir kanskje svært vanskelig å skaffe ny relevant jobb med det første. I tillegg er det ofte kontraktsfestet en såkalt "karantenetid" slik at den tidligere lederen ikke kan hoppe inn i ny jobb hos konkurrenten dagen etter. Folk glemmer at disse fallskjermene i stor grad fungerer som risikotillegg og tapt arbeidsinntekt som resultat av karantenetid. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.