frosken Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det å bli uføretrygdet er _ikke_ et valg. Det å få fire barn er et valg. Det å bli hjemme med barna er også et valg. Selv om valget helt sikkert ikke ble tatt ut fra ønsket om å være hjemme med barna alene. Ja, det _er_ trist at de som er uføretrygdede ikke kan arbeide elller opparbeide pensjonsrettigheter. Men det er _fantastisk_ at vi har ordninger som gjør at det er mulig å få en fast øknonomisk støtte til forsørging i den perioden man er ute av stand til å forsørge seg selv. Men det er og blir en støtteordning. Ikke en ordning som opparbeider rettigheter. Det kan godt være du får beholde arven uavkortet. Og da er ordningen enda bedre! Men da vil jeg nesten si at det er urettferdig i forhold til de som feks går på sosialstøtte helt sikkert mister støtten i en slik situasjon. Etter min oppfatning blir det feil å mene at mennesker som er (mer eller mindre) varig ute av stand til å jobbe som følge av sykdom, og mennesker som mottar sosialstønad. Sosialhjelpmottakere vil normalt ha arbeidsevne og vil derfor gjennom egeninnsats ha gode utsikter til å komme inn i arbeidslivet. For mange av de som er uføretrygdede er dette en umulighet. Ja, vi er heldige som bor i en velferdsstat. Skattesystemet vårt legger til rette for at de som er uheldige og rammes av sykdom gis mulighet til å ha en rimelig levestandard. Akkurat som samfunnet også sørger for skolegang og helsehjelp heller ikke gjøres avhengig av egen økonomi. 0 Siter
Gjest kan man ikke arve om man går på trygd Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Du kan være helt trygg. Du mister ikke uføretrygden fordi om du mottar arv. Noe helt annet ville det ha vært om du mottok sosialstøtte. Sosialstøtte er behovsprøvet, mens uføretrygd er din erstatning for inntekt. Man mister heller ikke arv om man f.eks. går på arbeidsledighetstrygd. Flott mannen min søkte også på nettet og fant dette: I følge trygdeloven er det kun pensjonsgivende inntekt som påvirker din trygd:se: http://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F19970430-392 Fastsetting av inntekstsgrensen. Se lovteksten nedenfor: § 12 12 Andre ledd - Vesentlig endring av pensjonsgivende inntekt Den samlede pensjonsgivende inntekten en mottaker av uføreytelse kan ha uten at det foreligger vesentlig endring kalles inntektsgrensen. For personer som mottar 100 % ytelse er inntektgrensen lik friinntekten. Det gis ikke noe slingringsmonn utover inntektsgrensen. Ved høyere inntekt skal saken tas opp til revurdering. Uføreytelsen kan da bli redusert eller bortfalle helt. Resultatet av revurderingen kan i noen tilfeller bli at ytelsen løper uendret fordi inntektnivået før og/eller etter uførhet kan endres. Dette kan gjelde når: Arv er ikke pensjonsgivende inntekt og er defor ikke med i beregningen. 0 Siter
Gjest kan man ikke arve om man går på trygd Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det å bli uføretrygdet er _ikke_ et valg. Det å få fire barn er et valg. Det å bli hjemme med barna er også et valg. Selv om valget helt sikkert ikke ble tatt ut fra ønsket om å være hjemme med barna alene. Ja, det _er_ trist at de som er uføretrygdede ikke kan arbeide elller opparbeide pensjonsrettigheter. Men det er _fantastisk_ at vi har ordninger som gjør at det er mulig å få en fast øknonomisk støtte til forsørging i den perioden man er ute av stand til å forsørge seg selv. Men det er og blir en støtteordning. Ikke en ordning som opparbeider rettigheter. Det kan godt være du får beholde arven uavkortet. Og da er ordningen enda bedre! Men da vil jeg nesten si at det er urettferdig i forhold til de som feks går på sosialstøtte helt sikkert mister støtten i en slik situasjon. Ja det har du helt rett i. Jeg synes at det burde da være likt. Jeg tror nå, etter noen svar og litt uforsking på nettet at trygden min ikke bortfaller pga arv, og det er jeg glad for. 0 Siter
libra Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Er ikke ute etter å krangle. Jeg er fremdeles ikke overbevist om at trygden ikke blir tatt bort fordi jeg har arvet. synes det er mange forskjellige synspunkter på dette, så jeg synes absolutt ikke jeg burde være glad. For det første ville jeg ha hatt faren min i live, og sluppet arv. Men når foreldre blir eldre så er det sånn at de desverre går bort. Jeg ville også ha sluppet å gått på trygd, og heller arbeidet. Det som jeg blir litt provosert av er at når det kommer kommentarer om at de som jobber er produktive og gir noe tilbake til samfunnet, så skjønner jeg jo at holdningene til trygdede ikke er gode.. Andre skal betale for at jeg går på trygd er ikke noe som man sitter igjen med en god følelse på Du kan slappe helt av. Uførepensjon samordnes IKKE mot arv, kun mot penger du tjener ved å jobbe. Du kan ta imot arv, gaver og gevinster til kontoen flyter over, uførepensjonen din får du like fullt. 0 Siter
Colette Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Flott mannen min søkte også på nettet og fant dette: I følge trygdeloven er det kun pensjonsgivende inntekt som påvirker din trygd:se: http://www.nav.no/rettskildene/forskrift/F19970430-392 Fastsetting av inntekstsgrensen. Se lovteksten nedenfor: § 12 12 Andre ledd - Vesentlig endring av pensjonsgivende inntekt Den samlede pensjonsgivende inntekten en mottaker av uføreytelse kan ha uten at det foreligger vesentlig endring kalles inntektsgrensen. For personer som mottar 100 % ytelse er inntektgrensen lik friinntekten. Det gis ikke noe slingringsmonn utover inntektsgrensen. Ved høyere inntekt skal saken tas opp til revurdering. Uføreytelsen kan da bli redusert eller bortfalle helt. Resultatet av revurderingen kan i noen tilfeller bli at ytelsen løper uendret fordi inntektnivået før og/eller etter uførhet kan endres. Dette kan gjelde når: Arv er ikke pensjonsgivende inntekt og er defor ikke med i beregningen. Du kan som sagt ta det helt med ro. Det er kun sosialstøtte som påvirkes av arv. Altså at man mister støtten hvis man får andre inntekter. Naturlig nok :-) Din trygd er din faste og sikre erstatning for en inntekt du ikke er i stand til å skaffe deg, noe sosialstøtte ikke er. Vi er heldige som bor i en velferdsstat, ja. Helt enig med deg i den, frosken. Synd at det dessverre er så mange som faktisk ikke vet å sette pris på det! 0 Siter
Gjest kan man ikke arve om man går på trygd Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Du kan slappe helt av. Uførepensjon samordnes IKKE mot arv, kun mot penger du tjener ved å jobbe. Du kan ta imot arv, gaver og gevinster til kontoen flyter over, uførepensjonen din får du like fullt. Så nå kan jeg slappe av :-) takker for innspill - det ble jo litt debatt av det også gitt. ha en fin fin dag alle sammen.... 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Etter min oppfatning blir det feil å mene at mennesker som er (mer eller mindre) varig ute av stand til å jobbe som følge av sykdom, og mennesker som mottar sosialstønad. Sosialhjelpmottakere vil normalt ha arbeidsevne og vil derfor gjennom egeninnsats ha gode utsikter til å komme inn i arbeidslivet. For mange av de som er uføretrygdede er dette en umulighet. Ja, vi er heldige som bor i en velferdsstat. Skattesystemet vårt legger til rette for at de som er uheldige og rammes av sykdom gis mulighet til å ha en rimelig levestandard. Akkurat som samfunnet også sørger for skolegang og helsehjelp heller ikke gjøres avhengig av egen økonomi. ''Sosialhjelpmottakere vil normalt ha arbeidsevne og vil derfor gjennom egeninnsats ha gode utsikter til å komme inn i arbeidslivet. For mange av de som er uføretrygdede er dette en umulighet.'' Joda, det er sant. Men det med "gode utsikter" er vel som oftest en tenkt situasjon, og ikke en realitet. Særlig i fhd til de som er langtidsmottakere av sosialhjelp. 0 Siter
morsan Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg vet ikke sikkert OM det er slik, men jeg synes ikke det er urimelig om det er det. Å få trygd er et velferdsgode vi er så heldige å ha her i landet, og trygden blir betalt av de som jobber. Trygd får man når man ikke har andre muligheter til å skaffe penger til livsopphold. Arver man, derimot, så har man jo andre midler å leve av. Basert på det du sier, burde jo en pensjonist som arver eller vinner i lott også miste alderstrygden! 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Basert på det du sier, burde jo en pensjonist som arver eller vinner i lott også miste alderstrygden! Alderstrygden er en opparbeidet rettighet, uføretrygd er et velferdsgode. Så jeg syns det er stor forskjell. Men så skal det være sagt at jeg ligger syk hjemme i dag, og er nok litt kverulant for å få tida til å gå... 0 Siter
Atene Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Alderstrygden er en opparbeidet rettighet, uføretrygd er et velferdsgode. Så jeg syns det er stor forskjell. Men så skal det være sagt at jeg ligger syk hjemme i dag, og er nok litt kverulant for å få tida til å gå... ''Alderstrygden er en opparbeidet rettighet, uføretrygd er et velferdsgode. Så jeg syns det er stor forskjell.'' Nei, vel? I begge tilfeller er det en minstepensjon alle får. Man behøver ikke å ha gjort et arbeidsslag i sitt liv, og likevel få den. Får man mer, er det basert på opptjening. 0 Siter
morsan Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Alderstrygden er en opparbeidet rettighet, uføretrygd er et velferdsgode. Så jeg syns det er stor forskjell. Men så skal det være sagt at jeg ligger syk hjemme i dag, og er nok litt kverulant for å få tida til å gå... Enig med Atene. Det er ingen prinsippiell forskjell. 0 Siter
laban Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Alderstrygden er en opparbeidet rettighet, uføretrygd er et velferdsgode. Så jeg syns det er stor forskjell. Men så skal det være sagt at jeg ligger syk hjemme i dag, og er nok litt kverulant for å få tida til å gå... Pensjon er opparbeidet, ikke alderstrygd - slik navnet antyder. 0 Siter
Colette Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Alderstrygden er en opparbeidet rettighet, uføretrygd er et velferdsgode. Så jeg syns det er stor forskjell. Men så skal det være sagt at jeg ligger syk hjemme i dag, og er nok litt kverulant for å få tida til å gå... Det heter uførepensjon, og ikke uføretrygd. Og dette er en pensjon på lik linje med alderspensjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Pensjon 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg mottok over 100.000 da jeg gikk på attføring. Jeg ble ikke trukket ett øre. 0 Siter
Gjest Kopernikus Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg mottok over 100.000 da jeg gikk på attføring. Jeg ble ikke trukket ett øre. Kan legge til at jeg tilgjennegav dette for min saksbehandler. 0 Siter
Bookworm Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det heter uførepensjon, og ikke uføretrygd. Og dette er en pensjon på lik linje med alderspensjon. http://no.wikipedia.org/wiki/Pensjon ''Trygd (fra norrønt trygð, troskap, trygghet) er en offentlig forsikring. Obligatorisk trygd kalles gjerne folketrygd og er hjemlet i Folketrygdloven. I folketrygden ligger bl.a.: alderstrygd, barnetrygd, arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, sykepenger, samt stønader til f.eks. bilkjøp for funksjonshemmede, overgangsstønad, attføringshjelp og attføringspenger/rehabiliteringspenger m.m..'' Valgte du bare å overse linken til forklaringen om "trygd" lenger nede der da? Begge betegnelser kan brukes! 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Basert på det du sier, burde jo en pensjonist som arver eller vinner i lott også miste alderstrygden! Nei, det kan jeg ikke se at er likt. Minstepensjon får alle, også de som ikke har jobbet. Men det er jo fordi man er nødt til å ha mat og bosted, og man har valgt å gi _pensjon_ i steden for sosialhjelp. Og det er vel fordi sosialhjelp ytes til de som forventes å kunne arbeide, hvilket man ikke forventer av folk som har nådd 67/70. Og for å ikke laget _for_ intrikat system, har man valgt å gi _alle_ over en viss alder samme type ytelse. Det man får over minstepensjon har man opparbeidet seg retten til gjennom å være produktiv i samfunnet. Det krever endel år i yrkeslivet for å få noe annet enn minstepensjon, så jeg synes absolutt ikke dette og uføretrygd kan sammenlignes i forhold til gevinst i lotto/arv. Og forøvrig: Er man pensjonist, kan man ikke ha ubegrenset inntekt uten å få avkorting, ifølge min pensjonerte kollega som absolutt ikke vil pensjoneres. 0 Siter
Colette Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Trygd (fra norrønt trygð, troskap, trygghet) er en offentlig forsikring. Obligatorisk trygd kalles gjerne folketrygd og er hjemlet i Folketrygdloven. I folketrygden ligger bl.a.: alderstrygd, barnetrygd, arbeidsledighetstrygd, uføretrygd, sykepenger, samt stønader til f.eks. bilkjøp for funksjonshemmede, overgangsstønad, attføringshjelp og attføringspenger/rehabiliteringspenger m.m..'' Valgte du bare å overse linken til forklaringen om "trygd" lenger nede der da? Begge betegnelser kan brukes! Jeg så også denne linken: http://no.wikipedia.org/wiki/Uf%C3%B8retrygd 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det er holdningene til de trygdede. Vi er en byrde, DET er sannheten.?! Jeg ville heller ha jobbet enn å være trygdet. men kan jeg ikke så kan jeg ikke. Tror mange som er trydet ville ha jobbet om det var muligheter for det. Jeg går på trygd, og jeg føler meg ikke som noen byrde. Så - det går vel helst på ens egen oppfatning og kanskje de holdninger man selv har hatt til trydede _før_ man havnet i en slik situasjon selv? 0 Siter
morsan Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Nei, det kan jeg ikke se at er likt. Minstepensjon får alle, også de som ikke har jobbet. Men det er jo fordi man er nødt til å ha mat og bosted, og man har valgt å gi _pensjon_ i steden for sosialhjelp. Og det er vel fordi sosialhjelp ytes til de som forventes å kunne arbeide, hvilket man ikke forventer av folk som har nådd 67/70. Og for å ikke laget _for_ intrikat system, har man valgt å gi _alle_ over en viss alder samme type ytelse. Det man får over minstepensjon har man opparbeidet seg retten til gjennom å være produktiv i samfunnet. Det krever endel år i yrkeslivet for å få noe annet enn minstepensjon, så jeg synes absolutt ikke dette og uføretrygd kan sammenlignes i forhold til gevinst i lotto/arv. Og forøvrig: Er man pensjonist, kan man ikke ha ubegrenset inntekt uten å få avkorting, ifølge min pensjonerte kollega som absolutt ikke vil pensjoneres. ''Det man får over minstepensjon har man opparbeidet seg retten til gjennom å være produktiv i samfunnet. Det krever endel år i yrkeslivet for å få noe annet enn minstepensjon, '' Hva som er produktivt for samfunnet utover lønnsarbeid kan nok diskuteres, men man får heller ikke full minstepensjon uten at man har minst 40 års botid i Norge, så også minstepensjonen er noe man må opparbeide seg rett til. ''Og forøvrig: Er man pensjonist, kan man ikke ha ubegrenset inntekt uten å få avkorting, ifølge min pensjonerte kollega som absolutt ikke vil pensjoneres.'' Dette gjelder bare inntil alderspensjonisten er 70 år. Forøvrig ser det ut til at du legger til grunn at enhver uførepensjonist ikke har opparbeidet seg rettigheter til dette. Det er helt feil, for en som har vært yrkesaktiv i mange år før man blir uførepensjonist har helt andre rettigheter mht trygdeytelsene enn den unge personen som uføretrygdes. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.