Gjest ViViola Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Det man får over minstepensjon har man opparbeidet seg retten til gjennom å være produktiv i samfunnet. Det krever endel år i yrkeslivet for å få noe annet enn minstepensjon, '' Hva som er produktivt for samfunnet utover lønnsarbeid kan nok diskuteres, men man får heller ikke full minstepensjon uten at man har minst 40 års botid i Norge, så også minstepensjonen er noe man må opparbeide seg rett til. ''Og forøvrig: Er man pensjonist, kan man ikke ha ubegrenset inntekt uten å få avkorting, ifølge min pensjonerte kollega som absolutt ikke vil pensjoneres.'' Dette gjelder bare inntil alderspensjonisten er 70 år. Forøvrig ser det ut til at du legger til grunn at enhver uførepensjonist ikke har opparbeidet seg rettigheter til dette. Det er helt feil, for en som har vært yrkesaktiv i mange år før man blir uførepensjonist har helt andre rettigheter mht trygdeytelsene enn den unge personen som uføretrygdes. ''Hva som er produktivt for samfunnet utover lønnsarbeid kan nok diskuteres, men man får heller ikke full minstepensjon uten at man har minst 40 års botid i Norge, så også minstepensjonen er noe man må opparbeide seg rett til.'' Noe annet ville jo være snodig, i grunnen. Selvfølgelig kan man diskutere hva som er produktivt for samfunnet, men det var ikke det som var greia her. Og i fastsettelsen av beløp man får i ytelser fra det offentlige, så er det lønn som legges til grunn foreløpig. ''Og forøvrig: Er man pensjonist, kan man ikke ha ubegrenset inntekt uten å få avkorting, ifølge min pensjonerte kollega som absolutt ikke vil pensjoneres. Dette gjelder bare inntil alderspensjonisten er 70 år.'' OK - jeg har ikke satt meg såååå godt inn i det, har bare hørt på hans jamring. ''Forøvrig ser det ut til at du legger til grunn at enhver uførepensjonist ikke har opparbeidet seg rettigheter til dette. Det er helt feil, for en som har vært yrkesaktiv i mange år før man blir uførepensjonist har helt andre rettigheter mht trygdeytelsene enn den unge personen som uføretrygdes.'' Da ser du ting jeg ikke har sagt og overhode ikke har ment, men i denne saken handlet det om 20 års yrkeserfaring - og jeg svarte vel ut fra det. Nå ser det ut til at trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt, så da kan alle være glade resten av dagen. :-) 0 Siter
Gjest kan man ikke arve om man går på trygd Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg går på trygd, og jeg føler meg ikke som noen byrde. Så - det går vel helst på ens egen oppfatning og kanskje de holdninger man selv har hatt til trydede _før_ man havnet i en slik situasjon selv? Absolutt ikke min holdning. hverken før eller etter at jeg selv gikk over på uførestrygd 0 Siter
frosken Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Sosialhjelpmottakere vil normalt ha arbeidsevne og vil derfor gjennom egeninnsats ha gode utsikter til å komme inn i arbeidslivet. For mange av de som er uføretrygdede er dette en umulighet.'' Joda, det er sant. Men det med "gode utsikter" er vel som oftest en tenkt situasjon, og ikke en realitet. Særlig i fhd til de som er langtidsmottakere av sosialhjelp. Det gjennomføres for tiden en del gode prosjekter som har til hensikt å hjelpe langtidsmottakere av sosialhjelp ut i jobb. De har relativt gode resultater. Det satses sterkt for å redusere antall personer som mottar sosialstønad over lang tid, blant annet gjennom ulike former for kvalifisering, samt vurdering av hvorvidt mottakeren egentlig har yrkeshemninger som kan relateres til sykdom og således berettiget trygdeytelser i stedet. For de som ikke har arbeidsevne er det uverdig å skulle be om sosialhjelp i åresvis. Det er så avgjort glidende overganger mellom de som klart er medisinsk uføre og de som har mer diffuse grunner til manglende arbeidslivsdeltagelse, men siden målet jo er at flest mulig skal være i jobb, så anses det som viktig å ikke være altfor "snille" når det gjelder sosialhjelpordningen. For de som har forutsetninger for å være i jobb, så skal det lønne seg økonomisk å være i jobb fremfor sosialhjelp. 0 Siter
morsan Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Hva som er produktivt for samfunnet utover lønnsarbeid kan nok diskuteres, men man får heller ikke full minstepensjon uten at man har minst 40 års botid i Norge, så også minstepensjonen er noe man må opparbeide seg rett til.'' Noe annet ville jo være snodig, i grunnen. Selvfølgelig kan man diskutere hva som er produktivt for samfunnet, men det var ikke det som var greia her. Og i fastsettelsen av beløp man får i ytelser fra det offentlige, så er det lønn som legges til grunn foreløpig. ''Og forøvrig: Er man pensjonist, kan man ikke ha ubegrenset inntekt uten å få avkorting, ifølge min pensjonerte kollega som absolutt ikke vil pensjoneres. Dette gjelder bare inntil alderspensjonisten er 70 år.'' OK - jeg har ikke satt meg såååå godt inn i det, har bare hørt på hans jamring. ''Forøvrig ser det ut til at du legger til grunn at enhver uførepensjonist ikke har opparbeidet seg rettigheter til dette. Det er helt feil, for en som har vært yrkesaktiv i mange år før man blir uførepensjonist har helt andre rettigheter mht trygdeytelsene enn den unge personen som uføretrygdes.'' Da ser du ting jeg ikke har sagt og overhode ikke har ment, men i denne saken handlet det om 20 års yrkeserfaring - og jeg svarte vel ut fra det. Nå ser det ut til at trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt, så da kan alle være glade resten av dagen. :-) ''Nå ser det ut til at trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt, så da kan alle være glade resten av dagen. :-)'' Ja, men det at tråstarter har fått svar på hvordan reglene ER, betyr ikke at man ikke kan fortsette å diskutere hvordan reglene BURDE være eller ikke burde være;-) Jeg oppfattet deg dithen at du ville mente det hadde vært mest rimelig om uføretrygden _ble_ redusert pga mottak av arv, og at dette skiller seg prinsippielt fra situasjonen der en alderspensjonist mottar arv. Men vi kan gjerne la det ligge og si at vi er enige om å være uenige:-) 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det er i så fall veldig urettferdig... Greit nok om man vant mange millioner, da hadde det vært urettferdig om du fortsatt skulle få uføretrygd, men 100 000 varer ikke evig, det er jo ikke en halv årslønn engang. Hva med de som får igjen en million i erstatning fra forsikringsselskapet pga en ulykke som de har blitt uføretrygdet for, mister de uføretrygden da? Og tenkte litt på en forsikring jeg har, dobbel uføreforsikring og uførepensjon, den skal sikre at jeg har tilnærmet den lønna jeg har nå selv om jeg skulle bli ufør da uføretrygda bare er så og så mye i forhold til hva jeg tjener... men er litt i tvil åssen det funker, vil jeg få beholde uføretrygda da, eller må jeg leve på det jeg får i forsikring? 0 Siter
Gjest Mirakelet Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Du kan være helt trygg. Du mister ikke uføretrygden fordi om du mottar arv. Noe helt annet ville det ha vært om du mottok sosialstøtte. Sosialstøtte er behovsprøvet, mens uføretrygd er din erstatning for inntekt. Man mister heller ikke arv om man f.eks. går på arbeidsledighetstrygd. Hva med de som har uføreforsikring og uførepensjonsforsikring? Det har jeg nemlig, for de sier at man tjener jo litt mindre enn hva man gjør til vanlig når man er uføretrygda. Denne forsikringen skulle sikre at jeg tjente tilnærmet likt om jeg skulle bli ufør. Hva tror du om dette? Beholder jeg uføretrygda selv om jeg mottar denne utbetalingen fra forsikringen? 0 Siter
morsan Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Det er i så fall veldig urettferdig... Greit nok om man vant mange millioner, da hadde det vært urettferdig om du fortsatt skulle få uføretrygd, men 100 000 varer ikke evig, det er jo ikke en halv årslønn engang. Hva med de som får igjen en million i erstatning fra forsikringsselskapet pga en ulykke som de har blitt uføretrygdet for, mister de uføretrygden da? Og tenkte litt på en forsikring jeg har, dobbel uføreforsikring og uførepensjon, den skal sikre at jeg har tilnærmet den lønna jeg har nå selv om jeg skulle bli ufør da uføretrygda bare er så og så mye i forhold til hva jeg tjener... men er litt i tvil åssen det funker, vil jeg få beholde uføretrygda da, eller må jeg leve på det jeg får i forsikring? ''Hva med de som får igjen en million i erstatning fra forsikringsselskapet pga en ulykke som de har blitt uføretrygdet for, mister de uføretrygden da?'' Meg bekjent tar man hensyn til fremtidige trygdeytelser når man beregner den skadede personens fremtidige inntektstap som følge av ulykken. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 ''Nå ser det ut til at trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt, så da kan alle være glade resten av dagen. :-)'' Ja, men det at tråstarter har fått svar på hvordan reglene ER, betyr ikke at man ikke kan fortsette å diskutere hvordan reglene BURDE være eller ikke burde være;-) Jeg oppfattet deg dithen at du ville mente det hadde vært mest rimelig om uføretrygden _ble_ redusert pga mottak av arv, og at dette skiller seg prinsippielt fra situasjonen der en alderspensjonist mottar arv. Men vi kan gjerne la det ligge og si at vi er enige om å være uenige:-) ''Jeg oppfattet deg dithen at du ville mente det hadde vært mest rimelig om uføretrygden _ble_ redusert pga mottak av arv, og at dette skiller seg prinsippielt fra situasjonen der en alderspensjonist mottar arv.'' Jeg ville ikke synes det var _urimelig_ om man fikk avkorting i uføretrygd om man arvet, slik det er med sosialstønad. Synes heller ikke det er _urimelig_ om man ikke lenger f.eks. får attføring eller arbeidsledighetstrygd heller om man mottar penger fra annet hold. Når det nå ikke _er_ slik, så er det helt greit. 0 Siter
Colette Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Hva med de som har uføreforsikring og uførepensjonsforsikring? Det har jeg nemlig, for de sier at man tjener jo litt mindre enn hva man gjør til vanlig når man er uføretrygda. Denne forsikringen skulle sikre at jeg tjente tilnærmet likt om jeg skulle bli ufør. Hva tror du om dette? Beholder jeg uføretrygda selv om jeg mottar denne utbetalingen fra forsikringen? Ja, du beholder uførepensjonen uansett. Det eneste som kan ta fra deg pensjonen er at du kommer i arbeid :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.