Gå til innhold

spm ved uførestrygd og arv

Anbefalte innlegg

Gjest arv og uførestrygd
Skrevet

Jeg poster spm også her, selv om jeg har postet det på Trygdespm siden. Det kan jo være mange her som vet svaret :-)

Jeg er å veldig redd for at arven etter pappa skal bli borte fordi jeg går på uførestrygd. Jeg leste nemlig et spm i bladet "Familien" om en som gikk på tryg og som skulle arve 100 000. Slik jeg leste det så ville han ikke få trygd da han fikk arv, fordi de mente at han skulle bruke arvepengene til å forsørge seg!

han kunne overføre arv til søennen, og da kom overformyder inn, eller han kunne gi avkall på arv slik at søskene kunne ta hans del

ER DET SÅNN ????

Om det er sånn så synes jeg det er blodig urettferdig.! De som er i jobb og tjener penger, - de skal da kunne få noe ekstra, mens de som ikke kan jobbe, og som i utgangspunket får mye mindre enn de som jobber ( natruligvis) skal måtte si fra seg arv når man går på trygd??? Helt høl i hue..

Nå går jeg og tripper, fordi jeg visste ikke noe om dette..

Skulle allerhelst da ha bedt pappaen min om vær så snill å dø FØR jeg går over på trygd...... særlig.....

Skrevet

Er du sikker på at det ikke var sosialhjelpen han var redd for å miste?

Gjest arv og uførestrygd
Skrevet

Er du sikker på at det ikke var sosialhjelpen han var redd for å miste?

det var at han gikk på trygd. I svaret stod det at han kunne avstå fra arv til fordel til barn, søsken eller foreldre. Og om at kunne ha glede av pengene ved å låne pengene av de og at det da måtte foreligge en låneavtale hvor han måtte betale renter..

Skrevet

det var at han gikk på trygd. I svaret stod det at han kunne avstå fra arv til fordel til barn, søsken eller foreldre. Og om at kunne ha glede av pengene ved å låne pengene av de og at det da måtte foreligge en låneavtale hvor han måtte betale renter..

Høres merkelig ut.

En venninne av meg går på uføretrygd, hun fikk en kjempeerstatning for noen år siden, og hun har fortsatt uføretrygd.

Gjest ViViola
Skrevet

Høres merkelig ut.

En venninne av meg går på uføretrygd, hun fikk en kjempeerstatning for noen år siden, og hun har fortsatt uføretrygd.

Erstatning blir vel kanskje annerledes enn arv?

Gjest arv og uførestrygd
Skrevet

Høres merkelig ut.

mulig at erstatning er noe annet ?? men det er jo penger som kan forsørge en, på samme måte som en arv ?!

Jeg gikk inn på NAV, og søkte, men fant ingenting om dette..

Skrevet

Erstatning blir vel kanskje annerledes enn arv?

Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen. Hun har andre midler. Men uføretrygden er en rettighet hun har opparbeidet seg, og såvidt jeg forstår, kan den ikke fratas henne.

Hadde hun fått sosialhjelp, ville det vært en annen sak.

Gjest arv og uførestrygd
Skrevet

Jeg ser ikke den prinsipielle forskjellen. Hun har andre midler. Men uføretrygden er en rettighet hun har opparbeidet seg, og såvidt jeg forstår, kan den ikke fratas henne.

Takk

:-)

Gjest upresist
Skrevet

Uføretrygd er ikke en opparbeidet rettighet!

Det er en trygdeordning som tilkjennes de som i kortere eller lengre perioder ikke er i stand til å forsørge seg gjennom arbeid. Og den bortfaller såvidt jeg har forstått når man er i stand til å forsørge seg, enten gjennom arbeid eller på andre måter.

Skrevet

Jeg tror sosialhjelp kan bortfalle, ikke trygd. I hvert fall ikke på den måten at de faste utbetalingene plutselig opphører.

Men senere, hvis det er regler for forlengelse av trygdeperioden eller noe sånt (som jeg ikke kjenner til), som tar hensyn til den trygdedes _formue_, vil det nok ikke være forskjell på de midlene du har arvet og annen formue.

Skrevet

Det er en trygdeordning som tilkjennes de som i kortere eller lengre perioder ikke er i stand til å forsørge seg gjennom arbeid. Og den bortfaller såvidt jeg har forstått når man er i stand til å forsørge seg, enten gjennom arbeid eller på andre måter.

Min venninne fikk en erstatning på flere millioner. Hun ville klart seg uten trygden, men får den fortsatt.

Og trygdebeløpet er utmålt ut fra hva hun tjente mens hun jobbet - da er det vel opparbeidet?

Skrevet

Du mister ikke uføretrygd (eller annen trygd) selv om du arver penger, uansett hvor mye du arver. Uføretrygd er ikke økonomisk behovdsprøvd, kun medisinsk - så så lenge du ikke er i stand til å jobbe for å forsørge deg selv, vil du motta trygden.

Skrevet

Ikke enten eller - du kan motta uføretrygd så lenge du ikke er i stand til å arbeide - annen "inntekt" (arv, forsikringer osv) spiller ikke inn på trygden.

Skrevet

Min venninne fikk en erstatning på flere millioner. Hun ville klart seg uten trygden, men får den fortsatt.

Og trygdebeløpet er utmålt ut fra hva hun tjente mens hun jobbet - da er det vel opparbeidet?

Uføretrygd er delvis en grunnrettighet og delsvis en opparbeidet rettighet.

Alle vil få utbetalt et grunnbeløp i trygd (1,5G, tror jeg), og i tillegg legges det til en enkeltes opparbeidede pensjonspoeng...

Åsså er det litt forskjell på stønadene ved TU og varig...

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg tenker vel slik at erstatningspenger er penger du har krav på, fordi noe har blitt "tatt fra deg" - mens arv er noe du _får_ helt uavhengig av hva du selv har gjort/hva som har blitt gjort mot deg.

Skrevet

Jeg tenker vel slik at erstatningspenger er penger du har krav på, fordi noe har blitt "tatt fra deg" - mens arv er noe du _får_ helt uavhengig av hva du selv har gjort/hva som har blitt gjort mot deg.

Sniker meg inn med noe som ikke har noe med diskusjonen å gjøre:-)

...du har mail;-)

Gjest ViViola
Skrevet

Sniker meg inn med noe som ikke har noe med diskusjonen å gjøre:-)

...du har mail;-)

Iler til og sjekker! :-)

Skrevet

Jeg tror Bookworm har rett. Uføretrygden blir ikke redusert pga arv.

Gjest ViViola
Skrevet

Jeg tror Bookworm har rett. Uføretrygden blir ikke redusert pga arv.

Da er jo saken løst! :-)

Skrevet

Da er jo saken løst! :-)

Nja, jeg skal ikke påberope meg fasiten her altså - men slik jeg har forstått det, så stemmer det jeg skriver:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...