astridny Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Hei. Vil du dele din beste oppskrift på hjemmelaget fiskegrateng? Den må selvfølgelig være enkel,sunn og god :-) Takk for svar. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Lag en stor porsjon hvit saus fra bunnen av, tilsett litt revet muskattnøtt og smak til med salt og pepper. Tilsett fisk i terninger. Jeg pleier å bruke røkt kolje, det gir veldig god smak. Da må du trekke fisken først og få av skinnet. Enkelt å bruke ferdige frosne fileter, da bare tiner du dem litt og skjærer opp i terninger og hiver oppi gryta. La det stå og trekke litt. La avkjøle litt og tilsett 4 egg som røres godt inn. Tilsett litt kokt makaroni hvis dere liker det. Ha hele smørja i en stor ildfast form og steik ved 200 grader i ca 45 min. Kanskje litt mer hvis det er en stor form. Serveres med gulrøtter og evt kokte poteter. 0 Siter
astridny Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Skrevet 5. februar 2009 Lag en stor porsjon hvit saus fra bunnen av, tilsett litt revet muskattnøtt og smak til med salt og pepper. Tilsett fisk i terninger. Jeg pleier å bruke røkt kolje, det gir veldig god smak. Da må du trekke fisken først og få av skinnet. Enkelt å bruke ferdige frosne fileter, da bare tiner du dem litt og skjærer opp i terninger og hiver oppi gryta. La det stå og trekke litt. La avkjøle litt og tilsett 4 egg som røres godt inn. Tilsett litt kokt makaroni hvis dere liker det. Ha hele smørja i en stor ildfast form og steik ved 200 grader i ca 45 min. Kanskje litt mer hvis det er en stor form. Serveres med gulrøtter og evt kokte poteter. Bruker du ha noe på toppen før du steker det? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Bruker du ha noe på toppen før du steker det? Nope. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Bruker du ha noe på toppen før du steker det? Jeg pleier å ha løk i også, og brødrasp på toppen. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg lager tykk, hvit saus fra bunnen, bruker bare salt og pepper som krydder. Slenger oppi 2-3 egg mens jeg rører. Har i fisk, hva jeg enn har - bruker alltid rester etter tidligere middager til dette. Laks, torsk, kolje - you name it. Også er vi alle så glad i makaroni at det også havner oppi (ferdig kokte, altså). Opp i ildfast form (bruker brødformer på 2 liter, passer akkurat til oss), og har på brødrasp på toppen. Steker vel 45 min eller noe sånt i vannbad på 180 grader. Slukes! :-) 0 Siter
astridny Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Skrevet 5. februar 2009 Jeg lager tykk, hvit saus fra bunnen, bruker bare salt og pepper som krydder. Slenger oppi 2-3 egg mens jeg rører. Har i fisk, hva jeg enn har - bruker alltid rester etter tidligere middager til dette. Laks, torsk, kolje - you name it. Også er vi alle så glad i makaroni at det også havner oppi (ferdig kokte, altså). Opp i ildfast form (bruker brødformer på 2 liter, passer akkurat til oss), og har på brødrasp på toppen. Steker vel 45 min eller noe sånt i vannbad på 180 grader. Slukes! :-) Brødrasp,er det noen man kan få kjøpt eller lager mat det selv? 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Brødrasp,er det noen man kan få kjøpt eller lager mat det selv? Du får kjøpt det i butikken. Men kan så klart lage det selv også, og sikkert mye billigere 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Brødrasp,er det noen man kan få kjøpt eller lager mat det selv? Jeg så et tips på Jamie Oliver her om dagen: Bruk en halv pakke cream crackers (sånne Kapteinkjeks funker sikkert utmerket, hvis det fortsatt finnes!), pakk dem inn i et kjøkkenhåndkle og slå løs med kjevle. Vips, så har du brødrasp. 0 Siter
grot Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ser at de fleste her har 2-4 egg opp i sausen. Jeg bruker alltid bare eggeplommen i sausen. Eggehviten stivpiskes og røres lett inn i saus (med fisk og makaroni) til slutt. Dette gir en _mye_ bedre grateng om du liker den lett og luftig:-) 0 Siter
astridny Skrevet 5. februar 2009 Forfatter Skrevet 5. februar 2009 Du får kjøpt det i butikken. Men kan så klart lage det selv også, og sikkert mye billigere Hvordan lager man det? 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Hvordan lager man det? Tørk brødet skikkelig ( i ovn på 50-100 grader til det er tørt) Avkjøl, putt bitene i en plastpose, og knus de med å kjevle over posen. 0 Siter
Gjest ViViola Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Brødrasp,er det noen man kan få kjøpt eller lager mat det selv? Man kan lage selv av tørt brød, bare rasper det opp - men jeg har kjøpt en pose på Coop. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 1 pose hvit saus, laget med 5 dl melk. 3 dl fiberrik makaroni og en finhakket løk kokes opp sausen til makaronien er ferdig. Ta til side og ha i 2 dl ost, 1 raspet gulrot, fisk og 3 egg etter at det er ferdig kokt. Ha i ildfast smurt form og stek i 40 minutter på 225 grader. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 1 pose hvit saus, laget med 5 dl melk. 3 dl fiberrik makaroni og en finhakket løk kokes opp sausen til makaronien er ferdig. Ta til side og ha i 2 dl ost, 1 raspet gulrot, fisk og 3 egg etter at det er ferdig kokt. Ha i ildfast smurt form og stek i 40 minutter på 225 grader. Skal være brødrasp på toppen, det glemte jeg! 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Jeg ser at de fleste her har 2-4 egg opp i sausen. Jeg bruker alltid bare eggeplommen i sausen. Eggehviten stivpiskes og røres lett inn i saus (med fisk og makaroni) til slutt. Dette gir en _mye_ bedre grateng om du liker den lett og luftig:-) Nei, det gidder jeg ikke bale med. Greit at den blir luftigere av det, men smaken er nå den samme uansett. 0 Siter
Mrs D Skrevet 5. februar 2009 Skrevet 5. februar 2009 Du får kjøpt det i butikken. Men kan så klart lage det selv også, og sikkert mye billigere ''og sikkert mye billigere'' Det er nå ikke de store mengdene brødrasp som går pr gang, så de voldsomme utgiftene blir det ikke uansett. Men har man knusktørt brød liggende kan man selvsagt bruke det til noe fornuftig. 0 Siter
astridny Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Skrevet 7. februar 2009 1 pose hvit saus, laget med 5 dl melk. 3 dl fiberrik makaroni og en finhakket løk kokes opp sausen til makaronien er ferdig. Ta til side og ha i 2 dl ost, 1 raspet gulrot, fisk og 3 egg etter at det er ferdig kokt. Ha i ildfast smurt form og stek i 40 minutter på 225 grader. 2 dl ost? mener du kremost da eller revet hvit ost? 0 Siter
Mrs D Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 2 dl ost? mener du kremost da eller revet hvit ost? Revet hvit ost, kjempegodt i gratenger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.