Gå til innhold

Trygd etter endt vikariat

Anbefalte innlegg

Gjest vikar for tiden
Skrevet

Hei. Har søkt litt på nettet og kikket på nav sine sider, men fant ut at det var greiest å spørre dere her, da jeg ikke fant noe konkret svar på spørsmålene mine.

Hvor mye trygd får man hvis man mister jobber etter at vikariatet er over? Og hva skjer hvis man får tilbud om å jobbe videre som vikar, men takker nei? Har man rett på penger fra nav da?

Skrevet

Er ikke arbeidsledighetstrygd 66% av det du har tjent? Men det stilles krav til en minimumsinntekt for å gå rett til trygd.

Gjest høstløv
Skrevet

Det er på NAV sine sider du finner svaret.

http://www.nav.no/page?id=728

Sitat: "Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du:

* Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent.

* Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst kr 105 384 i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst kr 210 768 i løpet av de siste 3 avsluttede kalenderårene

* Er reell arbeidssøker.

* Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag.

* Bor eller oppholder deg i landet..............."

Sitat: "Engangsstønad ved fødsel og inntekter over kr 421 536 regnes ikke med i dagpengegrunnlaget.

Dagpengene utgjør pr. dag 2,4 promille av dagpengegrunnlaget. Dette blir i gjennomsnitt 62,4 prosent av tidligere inntekt før skatt......."

Skrevet

Og du mister retten til trygd i x antall uker om du takker nei til videre jobb du blir tilbudt. I "gamle dager" var det 8 uker utesteninging.

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Om ikke vikariatet blir forlenget og du ender opp som arbeidsledig, vil du få 66% av fjorårets inntekt i arbeidsledighettrygd (dagpenger) fra NAV. Ev, beregner de et gjennomsnitt av inntekt de 3 siste foregående årene (altså 08, 07, 06) dersom dette gir bedre beregningsgrunnlag for deg enn det du tjente i 2008.

Det andre spørsmålet ditt, vet jeg ikke. Pr. definisjon og i realiteten behøvde du jo ikke vært uten jobb når du kan få fornyet kontrakt etter den forrige utløper. Moralsk sett blir det galt da å melde seg arbeidsløs fordi man faktisk kunne vært i arbeid. Men tja om du takker nei til å få ny kontrakt når din løper ut, så blir du jo arbeidsløs...Du vil da med rette kunne registrere deg som arbeidsledig hos NAV. MEN dersom du samtidig søker om dagpenger og du får det innvilget - og de i etterkant får vite at du faktisk ble tilbudt kontraktfornyelse - tror jeg ikke det vil falle i særlig god jord hos de NAV ansatte. Da kan de oppfatte deg som svindler og anmelde deg for trygdemisbruk. Hvordan en slik sak ville blitt sett på i retten, har jeg derimot ikke peil på.

Gjest BipolarII...jeg visst
Skrevet

Og du mister retten til trygd i x antall uker om du takker nei til videre jobb du blir tilbudt. I "gamle dager" var det 8 uker utesteninging.

Den 8 ukers regelen er meg bekjent for de som _sier opp_ sin stilling. Altså har fast arbeid. Vikariater er jo tidsbegrensede og kontraktene går ut før eller siden.

Skrevet

Den 8 ukers regelen er meg bekjent for de som _sier opp_ sin stilling. Altså har fast arbeid. Vikariater er jo tidsbegrensede og kontraktene går ut før eller siden.

Den gjelder nok også om du velger å takke nei til arbeid du blir tilbudt.

Skrevet

De åtte ukene kan ha mange ulike grunner. I bunn og grunn kommer de av at du har takket nei til et tilbud om annen inntekt (det være seg gjennom å si opp jobben, si nei til en jobb, si nei til et kurs, avbryte et kurs, etc etc etc)

Gjest Lilje30
Skrevet

Når du melder deg arbeidsledig hos Nav må du samtidig levere en bekreftelse fra siste arbeidsgiver om at de ikke har mer jobb til deg. Dette gjelder hvis du skal søke arbeidsledighetstrygd.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...