Gå til innhold

Overvektig = nektes forsikring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Å nekte noen forsikring er vel litt drøyt, men jeg skjønner jo til dels tankegangen da på en måte.

Men hun må vel være i kategorien kraftig overvektig ut fra den tabellen under der hvor det står at en person på 167 nektes forsikring om hun veier over 106 kilo!

Hadde jeg sittet å bestemt hadde hun vel fått forsikring, med visse klausuler og en høyere premie.

Jeg kan heller ikke forsikre meg på en lidelse jeg allerede har, det blir i såfall veldig kostbart, så det er vel egentlig rett å rimelig at hun ikke kan forsikres på vanlig måte i forhold til de lidelser overvekt fører med seg.

Var det ikke en sak om en dame som ikke fikk forsikring pga lav vekt også her forleden? Det er minst like ille da spør du meg...

Men mitt forsikringsselskap har aldri spurt om vekten min så vidt jeg husker, eller gjør de det?

Skrevet

Det ser stygt og rått ut på trykk, og representerer en ny trend innenfor forsikring. Jeg har en venninne som møtte veggen for flere år siden, og som skulle tegne uføreforsikring i forbindelse med et huskjøp nå. Hun fikk en merknad i sitt tilbud der det stod at dersom depresjon (eller var det utbrenthet?) var årsak til uførheten de tre (eller fem?) første årene ville ikke premien bli utbetalt. Husker ellers at Adressa skrev om en gutt på 20+/- for en tid tilbake som hadde krasjet en del, og som fikk et tilbud på 36 000 eller noe i årlig premie... Han jhadde prøvd flere selskap og fått omtrent samme tilbud fra alle.

Tror det kommer mange slike saker framover desverre...

Skrevet

Det ser stygt og rått ut på trykk, og representerer en ny trend innenfor forsikring. Jeg har en venninne som møtte veggen for flere år siden, og som skulle tegne uføreforsikring i forbindelse med et huskjøp nå. Hun fikk en merknad i sitt tilbud der det stod at dersom depresjon (eller var det utbrenthet?) var årsak til uførheten de tre (eller fem?) første årene ville ikke premien bli utbetalt. Husker ellers at Adressa skrev om en gutt på 20+/- for en tid tilbake som hadde krasjet en del, og som fikk et tilbud på 36 000 eller noe i årlig premie... Han jhadde prøvd flere selskap og fått omtrent samme tilbud fra alle.

Tror det kommer mange slike saker framover desverre...

Dette bare viser hvor viktig det er å sørge for at velferdsstatens ordninger er gode nok.

Skrevet

Dette bare viser hvor viktig det er å sørge for at velferdsstatens ordninger er gode nok.

Ikke sant. Og hvor viktig det er å sende Siv Jensen i eksil!

Når det er sagt, håper jeg paret i Adressa ikke har barn, som i såfall må leve med at klassekameratene ser mamma og pappa i alle nettaviser på denne måten..

Gjest annlovinda
Skrevet

Å nekte noen forsikring er vel litt drøyt, men jeg skjønner jo til dels tankegangen da på en måte.

Men hun må vel være i kategorien kraftig overvektig ut fra den tabellen under der hvor det står at en person på 167 nektes forsikring om hun veier over 106 kilo!

Hadde jeg sittet å bestemt hadde hun vel fått forsikring, med visse klausuler og en høyere premie.

Jeg kan heller ikke forsikre meg på en lidelse jeg allerede har, det blir i såfall veldig kostbart, så det er vel egentlig rett å rimelig at hun ikke kan forsikres på vanlig måte i forhold til de lidelser overvekt fører med seg.

Var det ikke en sak om en dame som ikke fikk forsikring pga lav vekt også her forleden? Det er minst like ille da spør du meg...

Men mitt forsikringsselskap har aldri spurt om vekten min så vidt jeg husker, eller gjør de det?

Vi har iallefall måttet fylle ut helsekort både her på jobb, og for barna våre privat. Og der står både høyde, vekt, røyking, antall enheter alkohol du inntar, når du sist var hos legen, og hvorfor du var der, når du sist var sykmeldt og grunnen til sykmelding. Og når vi byttet forsikringsselskap måtte vi gjennom samme skjema igjen.

Skrevet

Jeg skjønner forsikringsselskapet, men jeg synes ikke det så ut som om disse to var så overvektig at det var helsefarlig egentlig.

Men når det kommer til mennsker som er meget overvektige så skjønner jeg godt at forsikringsselskapet sier nei, de er jo ute etter å tjene penger de også og er naturlig nok skeptiske til å forsikre noen som de kanskje med stor sannsynlighet må betale ut store summer til.

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit. En forhøyning av premien hadde kanskje vært ok, men ikke nekt. Prinsippet med en forsikring er jo risikodeling, mange betaler inn penger for at de som er uheldige skal komme bedre ut. Jeg tror ikke at forsikringsselskapenes nekt av forsikring står i forhold til den økte risikoen, det er jo ikke 100% sannsynlig at hennes overvekt vil føre til uførhet eller hva hun nå skulle forsikres for.

Skrevet

Det er da mange som blir nektet deler av forsikring, jeg bl.andre ;-D

Jeg har hatt uføreforsikringen min ikke gjelder om det er pga. migrene/hodepine. Dette med hodepinen anket jeg, og fikk skriftelig tilbake at det ikke gjelder som beviseligfølge av bilulykke etc, noe som ikke har det spøtt med migrenen å gjøre.

Mannen min har bare fått livsforsikring og ikke uføreforsikring (vi skal bytte selskap), pga. mystisk mslignende sykdom for mange år siden. Vi mener at han likevel skal kunne ha livsforsikring, men med untak av oppbluss i denne sykdommen.

Dette syns jeg kunne gjelde disse også. Han sitt påslag, ja det syns jeg er rett og rimelig, har du større risko, betaler man mer, henne kunne fått untak av f.eks. sykdom som kommer av overvekt.

Ja, så får jeg se hvordan andre tenker, og lese tråden her, blir spennende :-)

Skrevet

Vi har iallefall måttet fylle ut helsekort både her på jobb, og for barna våre privat. Og der står både høyde, vekt, røyking, antall enheter alkohol du inntar, når du sist var hos legen, og hvorfor du var der, når du sist var sykmeldt og grunnen til sykmelding. Og når vi byttet forsikringsselskap måtte vi gjennom samme skjema igjen.

Hm, jeg har aldri byttet forsikringsselskap, og det begynner å bli noen år siden jeg tegnet min første forsikring, så mulig jeg gjorde det i tidenes morgen da, jeg husker rett og slett ikke!

Gjest annlovinda
Skrevet

Hm, jeg har aldri byttet forsikringsselskap, og det begynner å bli noen år siden jeg tegnet min første forsikring, så mulig jeg gjorde det i tidenes morgen da, jeg husker rett og slett ikke!

Godt mulig at dette er av nyere dato, om du har hatt forsikring samme sted i mange år.

Tror vel første gang jeg fylte ut et slikt skjema var her på jobb, og det er vel 8-10 år siden. Og det var nok første gang jeg fylte ut et slikt skjema.

Skrevet

Det er mange grunner til at man nektes forsikring, jeg heller får ikke forsikring pga sykdommen min...

Skrevet

Enig i at et forsikringsselskap ikke bare bør se på BMI når det gjelder forsikring. Det finnes spreke folk som har høy BMI av ulike grunner.

Samtidig så vel ikke dette paret ut som om de var de sprekeste. Desverre...

Og det følger en viss helserisiko med overvekt og forsikringsselskaper hadde ikke vært forsikringsselskaper om de ikke trodde de kunne tjene penger.

Skrevet

Jepp, måtte fylle ut et helsekort jeg også men vekt høyde osv.

Skrevet

Vel jeg forstår forsikringsselskapene. Det er mange som,blir nektet forsikring pga andre sykdommer og selv om fedme ikke er en sykdom i segselv, så er det noe som mye lettere kan føre til sykdommer, og da gjerne alvorlige sykdommer.

Gjest Elextra
Skrevet

Så vidt jeg kunne se stod det ikke noe om hva slags forsikring det var snakk om?

Dersom det var snakk om helseforsikring er det helt naturlig at alle helseforhold kommer inn i betraktning. Det er en kjennsgerning at overvekt kan føre til en del helseproblemer og at det således er større sannsynlighet for at overvektige vil komme til å bruke forsikringen.

Var det snakk om f.eks. bilforsikring eller husforsikring bør selvfølgelig ikke vekt spille noen rolle.

For å snu på flisa: Synes vi normalvektige det er ok å betale mer for helseforsikringen for at overvektige eller personer med andre helseplager skal få samme betingelsene?

Gjest vektover
Skrevet

BMI er en dårlig ting å måle på, da muskler veier så mye mer enn fett. Men når det gjelder de to i artikkelen, var det ikke akkurat vanskelig å se at det ikke var _det_ som var problemet i dette tilfellet.

Veldig mange sykdommer, skader, lyter fører til at man ikke får forsikring. Hvorfor skulle overvekt ikke føre til det samme? Det er jo ingen tvil om at overvekt fører til stor helserisiko.

Skrevet

Det er mange grunner til at man nektes forsikring, jeg heller får ikke forsikring pga sykdommen min...

Kan jeg spøøre hva slags sykdom du har? Jeg har også en kronisk sykdom, er nå forsikret gjenom jobben. Jeg har planer om å bytte jobb og må da ha privat helseforsikring

candyqueen_83
Skrevet

Jeg syns ikke de var overvektige engang jeg. Kaller det der å ha noen kilo for mye.

Skrevet

Jeg syns ikke de var overvektige engang jeg. Kaller det der å ha noen kilo for mye.

?

Mener du det? Da forstår jeg hvorfor du svarte som du gjorde i tråden min fra i går. Jeg vil så avgjort kalle de to for overvektige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...