Gå til innhold

Trene, hvor ofte og hvor mye?

Anbefalte innlegg

Gjest tredemølla
Skrevet

Jeg har kjøpt meg tredemølle, som jeg tenkte jeg skulle løpe litt på...

Jeg har overhodet ikke trent noe særlig før, og nå bare renner kiloene på, jeg går også på medisiner som gjør at jeg legger på meg, og får lyst på "noe" hele tiden!

Jeg orker bare å jogge 10 min, og ta 30 situps, da er jeg ferdig!!

Holder dete at jeg gjør dette annenhver dag? Eller er det ikke noe poeng? Så lite trening...

Og hvor fort vil jeg merke forskjell på vekta og på pusten? Har nå løpt 5 ganger og har gått opp 1 kilo, så jeg tror egentlig ikke det funker noe særlig!

Skrevet

Du må fortsette, og ikke miste tålmodigheten. 5 ganger trening er ikke mye når du skal gå ned i vekt. Typisk vil du også starte med å legge litt på deg når du begynner å trene, men dette er fordi du får muskler og de veier mere enn fett. Så det er et godt tegn. Hvis du henger deg for mye opp i vekta, så burde du heller bruke målebånd, da ser du at du ikke blir større i volum selv om vekta går opp.

Gå gradvis mere opp i tid, og hvis du vil holde på korte løperunder, så må du ha høy intensitet for at treningen skal få den effekten du ønsker. Fettforbrenningen begynner først etter tyve minutters trening. Men hvis du trener med veldig høy intensitet, så fortsetter kroppen din med å forbrenne fett etter treningen også. Det er misforstått dette med at man skal måtte gå i timesvis for å få en effektiv forbrenningstrening. Høyintensiv trening på 25-30 min har minst like god effekt.

Lykke til da!

Skrevet

Du må fortsette, og ikke miste tålmodigheten. 5 ganger trening er ikke mye når du skal gå ned i vekt. Typisk vil du også starte med å legge litt på deg når du begynner å trene, men dette er fordi du får muskler og de veier mere enn fett. Så det er et godt tegn. Hvis du henger deg for mye opp i vekta, så burde du heller bruke målebånd, da ser du at du ikke blir større i volum selv om vekta går opp.

Gå gradvis mere opp i tid, og hvis du vil holde på korte løperunder, så må du ha høy intensitet for at treningen skal få den effekten du ønsker. Fettforbrenningen begynner først etter tyve minutters trening. Men hvis du trener med veldig høy intensitet, så fortsetter kroppen din med å forbrenne fett etter treningen også. Det er misforstått dette med at man skal måtte gå i timesvis for å få en effektiv forbrenningstrening. Høyintensiv trening på 25-30 min har minst like god effekt.

Lykke til da!

''men dette er fordi du får muskler og de veier mere enn fett.''

Ja, i det lange løp hvis man driver mye styrketrening, men ikke etter 5 joggøkter a 10 minutter og noen dager med situps! Jogging fører for øvrig aldri til at man går opp i vekt grunnet muskelbygging, man får kun lange, slanke muskler av å jogge og vil gå ned i vekt.

Skrevet

Alt er bedre enn ingen ting! Det er bedre at du starter pent, enn at du legger lista kjempehøyt og gir opp første uka. Etter hvert vil du orke mer og mer skjønner du ;- Jeg gikk på helsestudio en gang i tida, og da fikk jeg som råd å ikke trene hver dag. Musklene trenger hvile for å vokse (enkelt sagt) Lykke til!

Skrevet

Formen kommer seg fort. Gi det noen uker til, så vil du antakelig merke at du orker litt mer fra uke til uke.

Men husk at kostholdet er mye viktigere enn treningen for å kontrollere vekten. Så hvis det å holde vekten eller gå ned er det viktigste, er du nødt å passe på kostholdet også, det nytter ikke å bare begynne å trene.

Skrevet

Jeg ville satt veldig små mål til å begynne med, det gir mer mestringsfølelse og da er det lettere å opparbeide gode vaner.

Start med normal gange i 5 min to ganger om dagen, feks. Etter hvert kan du øke til rask gange.

10 min jogging om gangen høres mye ut å starte med hvis du er helt utrent.

Skrevet

''men dette er fordi du får muskler og de veier mere enn fett.''

Ja, i det lange løp hvis man driver mye styrketrening, men ikke etter 5 joggøkter a 10 minutter og noen dager med situps! Jogging fører for øvrig aldri til at man går opp i vekt grunnet muskelbygging, man får kun lange, slanke muskler av å jogge og vil gå ned i vekt.

Ja, nå gikk jeg ut i fra at dette var veldig intensiv trening ettersom den var så kort, og da får man muskler. Men nei, selvsagt ikke etter fem treninger.

Jeg gikk opp i vekt da jeg begynte å løpe for mange år siden, det fikk jeg muskler av, men det kommer selvsagt helt an på hvilken type løp man driver med. Og om man supplerer med styrketrening eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...