Gjest Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Jeg tror ikke selvmord bare er et produkt av å ha det jævelig. Jeg tror man også må ha den filosofien at det vil eller kan lønne seg (hva angår ens egen lykke eller mangel på sådann) å ta livet sitt. Jeg selv er redd for å dø. Jeg frykter hva som kan komme til å skje. Derfor har jeg aldri hatt lyst til å ta livet mitt. Mulig det bare er fordi jeg ikke har hatt det jævelig nok, hvem vet, men likevel. Hvis man tror på et bedre liv etter døden blir det nok enklere å ta livet sitt, tror jeg. Og motsatt. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Enklere? Tror du? Tanken på enda et jævelig liv etter dette? Tviler på troen om et liv etter døden egentlig har så mye å gjøre, men hva vet jeg. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Jeg sa -bedre- liv. Eller at man tror problemene og smerten vil forsvinne. Hvis man tror man havner i helvete er man kanskje ikke like lysten... Da har du ikkje hørt AC/DC sin "Hell aint a bad place to bee". 0 Siter
morsan Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 I lys av de to trådene dine her, vil jeg si at jeg heller ville ha innført vetorett når det gjelder beslutningen om å ta sitt eget liv. Jeg har sett mødre gå til grunne over at (det voksne) barnet deres har valgt å avslutte livet. 0 Siter
morsan Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Vel, det er jo egentlig ikke lov å ta livet sitt. Det ser man på det faktum at det er ulovlig, faktisk straffbart, å bistå noen som ikke klarer det selv. Psykiatrien kan tvangsinnlegge en - lukket avdeling er faktisk en frihetsberøvelse større enn soning! Hvor mye lengre kan man gå... ''Vel, det er jo egentlig ikke lov å ta livet sitt. Det ser man på det faktum at det er ulovlig, faktisk straffbart, å bistå noen som ikke klarer det selv.'' Nei, slik kan du ikke tenke. Det er en feilslutning. Det å ta livet sitt er ikke straffbart, og derfor blir heller ikke forsøk på å ta livet sitt straffbart. Medvirkningsanvaret er noe helt annet. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Ja, det fleipes mye med saken i populærkulturen, men tenker de får litt å tenke på når de ligger på dødsleiet... De dauer som regel helt plutselig "den gjengen der", dessuten er de som regel rusa så de tenker sikkert ikkje noe særlig over det. Eg for min del har tenkt å leve så lenge som eg kan. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Frykter at jeg dauer tidlig jeg... Det kan godt hende du gjør. 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Har ikke sagt det er straffbart. Men man får ikke lov til å ta livet sitt, i dagens system. Ikke i dagens kultur, heller. Joda, er fritt frem. Det er det å hjelpe som er straffbart. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 ''Vel, det er jo egentlig ikke lov å ta livet sitt. Det ser man på det faktum at det er ulovlig, faktisk straffbart, å bistå noen som ikke klarer det selv.'' Nei, slik kan du ikke tenke. Det er en feilslutning. Det å ta livet sitt er ikke straffbart, og derfor blir heller ikke forsøk på å ta livet sitt straffbart. Medvirkningsanvaret er noe helt annet. ''Det å ta livet sitt er ikke straffbart...'' Nei det skulle tatt seg ut! LOL 0 Siter
morsan Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 ''Det å ta livet sitt er ikke straffbart...'' Nei det skulle tatt seg ut! LOL Du kan le så mye du vil, men det er ikke helt poengløst å gjøre selvmord straffbart, rent prinsippielt, for da ville også forsøk blitt straffet, ref straffeloven § 16. http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-004.html#16 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Du kan le så mye du vil, men det er ikke helt poengløst å gjøre selvmord straffbart, rent prinsippielt, for da ville også forsøk blitt straffet, ref straffeloven § 16. http://www.lovdata.no/all/tl-20050520-028-004.html#16 Så den som tar selvmord kan straffes med fengsel i 1 år eller mer? Eg ville ihvertfall ikkje delt celle med vedkommende. 0 Siter
morsan Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Så den som tar selvmord kan straffes med fengsel i 1 år eller mer? Eg ville ihvertfall ikkje delt celle med vedkommende. Jeg gir opp- 0 Siter
Gjest xbellax Skrevet 6. februar 2009 Skrevet 6. februar 2009 Nei, ikke helt, man kan bli tvangsinnlagt ved fare for selvmord. Nja, ved ikke om jeg ser på innleggelser som straff, men for noen fungerer det nok slik. Og hvorfor ville man fortalt om sine planer dersom man faktisk ønsket å dø? 0 Siter
Gjest Klaudia Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 Vel, det er jo egentlig ikke lov å ta livet sitt. Det ser man på det faktum at det er ulovlig, faktisk straffbart, å bistå noen som ikke klarer det selv. Psykiatrien kan tvangsinnlegge en - lukket avdeling er faktisk en frihetsberøvelse større enn soning! Hvor mye lengre kan man gå... Skjønner hvor du vil. Men det blir samtidig helt feil å sammenligne tvangsinnleggelse med fengselstraff. Når du ønsker å ta ditt eget liv er en alvorlig syk i sinnet. Så alvorlig syk at du må på sykehus for å overleve. Får du en alvorlig sykdom i feks hjerte eller lunger, må du også på sykehus for å overleve. Det er like gale på et somatisk sykehus som på psykiatrisk. Kanskje enda verre. Dette er med andre ord på en måte to sider av samme sak og det går ikke an å se på det som en straff.. 0 Siter
Gjest Klaudia Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 Men hvis du ser på bruk av mekaniske tvangsmidler så er det jo klart at selve frihetsberøvelsen er større enn ved soning. Enda verre "mekanisk tvang" og være koblet fast til sengen ved en feks hjerteovervåkning vil jeg tro. 0 Siter
Gjest Klaudia Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 Men hvis du ser på bruk av mekaniske tvangsmidler så er det jo klart at selve frihetsberøvelsen er større enn ved soning. Det går virkelig ikke an å sammenligne en sykehusinnleggelse for å overleve med en fengselstraff!! 0 Siter
Gjest her bør man trå varsomt! Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 Vel, det er jo egentlig ikke lov å ta livet sitt. Det ser man på det faktum at det er ulovlig, faktisk straffbart, å bistå noen som ikke klarer det selv. Psykiatrien kan tvangsinnlegge en - lukket avdeling er faktisk en frihetsberøvelse større enn soning! Hvor mye lengre kan man gå... du tar feil.hadde jeg blitt straffet for alle mine selvmordsforsøk hadde jeg nok sonet fortsatt.selv legen sier at det er ens eget valg om en vil ta sitt liv.det er ikke kriminelt,det får ingen konsekvenser. og ps,ikke alle som tar selvmord gjør det pga en primær psykiatrisk lidelse.noen gjør det for å rømme,for å slippe smerte,av sorg,som en ultimat hevn(drepe seg selv foran en overgriper f.eks,og la h*n også få vonde minner) etc etc Mitt liv,mitt valg...men at det ville vært stygt gjort mot mine nærmeste...tja.noen ganger har jeg prøvd å ta livet mitt nettopp for ikke å være en belastning for andre!!for å skåne de... vi er nok veldig uenige her! men tvangsinnleggelseutover 2 døgn på voksen psyk,har jeg aldri opplevd.og jeg var på akutten 20 ganger i løpet av et par år pga dette.men jeg var "frisk" nok,så dermed fikk jeg gå 0 Siter
Gjest pissed off Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 har lest en del av innlegga dine,og må si jeg blir forbanna over din manglende empati!!!du virker seriøst syk og selvopptatt!!rakker ned på andre,slenger dritt og viser jo null toleranse!!!! når du er inne på selvmord,så vet jeg iallefall EN jeg virkelig skulle blitt kvitt.. 0 Siter
Gjest Geir Skrevet 7. februar 2009 Skrevet 7. februar 2009 har lest en del av innlegga dine,og må si jeg blir forbanna over din manglende empati!!!du virker seriøst syk og selvopptatt!!rakker ned på andre,slenger dritt og viser jo null toleranse!!!! når du er inne på selvmord,så vet jeg iallefall EN jeg virkelig skulle blitt kvitt.. ''når du er inne på selvmord,så vet jeg iallefall EN jeg virkelig skulle blitt kvitt..'' Da er det mord, ikkje selvmord. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.