Gå til innhold

Peiling på barne- og ungdomslitteratur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal skrive en sakprosatekst om et fritt valgt emne innen temaet barne- og ungdomslitteratur. Noen som har forslag til tema?

Dette er en altfor vid oppgave for meg! Hva pokker er galt i å gi en konkret oppgave og forvente at studentene svarer på den? Æsj, jeg er helt blank. :(

Skrevet

Jeg tenkte en gang å skrive en slags særoppgave om bokserier for ungsom (Frk. detektiv, Hardyguttene o.l.) og om de egentlig var så ille som mange ville ha det til, men skiftet tema. Kanskje det hadde vært noe?

Jeg mener nemlig at disse seriene ikke er så ille, ok - språket er ofte ikke så godt og plottet enkelt og gjennomskuelig, men de gir i alle fall mange unge god leselyst og så får man heller prøve å peile dem inn på såkalt "bedre" litteratur etterhvert.

Skrevet

Jeg tenkte en gang å skrive en slags særoppgave om bokserier for ungsom (Frk. detektiv, Hardyguttene o.l.) og om de egentlig var så ille som mange ville ha det til, men skiftet tema. Kanskje det hadde vært noe?

Jeg mener nemlig at disse seriene ikke er så ille, ok - språket er ofte ikke så godt og plottet enkelt og gjennomskuelig, men de gir i alle fall mange unge god leselyst og så får man heller prøve å peile dem inn på såkalt "bedre" litteratur etterhvert.

Da må jeg lese en haug med bøker i tillegg, og det har jeg ikke tid til. Men det er absolutt interessant. :)

Skrevet

To bøker: Mio min mio og Harry Potter og føniksordenen: Et tema:

(Om HP og føniksordenen:)

''Hvordan kan man karakterisere denne serien som har blitt en slik suksess? Et klassisk motiv i barnelitteraturen ligger til grunn for hovedplotet, nemlig det foreldreløse barnet som lever et trøstesløst liv og som kommer i kontakt med en annen, magisk og eventyrlig verden. (Astrid Lindgrens Mio min Mio fra 1954 er et nærliggende eksempel på en klassiker med et slikt plot i skandinavisk litteratur).''

'http://www.barnebokkritikk.no/modules.php?name=Reviews&file=print&id=94

Skrevet

Se på hvilke temaer som behandles innen pensum mht barne- og ungdomslitt. Prøv så å formulere en problemstilling innen ett av disse temaene. På den måten får du både jobbet med pensum og med det å skrive en sakprosatekst.

Skrevet

To bøker: Mio min mio og Harry Potter og føniksordenen: Et tema:

(Om HP og føniksordenen:)

''Hvordan kan man karakterisere denne serien som har blitt en slik suksess? Et klassisk motiv i barnelitteraturen ligger til grunn for hovedplotet, nemlig det foreldreløse barnet som lever et trøstesløst liv og som kommer i kontakt med en annen, magisk og eventyrlig verden. (Astrid Lindgrens Mio min Mio fra 1954 er et nærliggende eksempel på en klassiker med et slikt plot i skandinavisk litteratur).''

'http://www.barnebokkritikk.no/modules.php?name=Reviews&file=print&id=94

Hmm... Ikke så dumt. Det å sammenligne to bøker er ihvertfall en ganske god idé. Takk! :)

Skrevet

Se på hvilke temaer som behandles innen pensum mht barne- og ungdomslitt. Prøv så å formulere en problemstilling innen ett av disse temaene. På den måten får du både jobbet med pensum og med det å skrive en sakprosatekst.

Jeg er i grunnen så lei av de bøkene på pensumlista at jeg har mest lyst til å spy i dem. :( Men jeg skjønner poenget ditt.

Skrevet

Jeg er i grunnen så lei av de bøkene på pensumlista at jeg har mest lyst til å spy i dem. :( Men jeg skjønner poenget ditt.

Du skal bare velge tema derfra. Du kan lese tilleggslitteratur for å ha stoff til oppgaven.

Skrevet

Du skal bare velge tema derfra. Du kan lese tilleggslitteratur for å ha stoff til oppgaven.

Jeg blir kvalm når jeg ser på pensumlista. Og vær så snill å ikke si at jeg trenger eksponeringsterapi. Vent i det minste til i morra. *ber pent*

Skrevet

Jeg blir kvalm når jeg ser på pensumlista. Og vær så snill å ikke si at jeg trenger eksponeringsterapi. Vent i det minste til i morra. *ber pent*

Da kan jo du i stedet få foreslå et tema jeg kan skrive et "opinion-paper" om. Førsteutkastet må skrives i natt.

Skrevet

Du bidro jammen ikke mye til fellesskapets glede i kveld, men nå er jeg uansett ferdig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...