Gjest J31! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Jeg kjenner det river i meg. Jeg fikk tlf i går, fra min eks om at han skal ha fødselsattestene til barna, fordi han og legen skal søke uføretrygd. Dette er en lege han har vært hos to ganger. Er det virkelig så enkelt? Han bidrar ikke med en krone til barna. Vi klarer oss som akkurat med hjelp fra sosialkontoret, så vi har mat på bordet. Men fritidsaktiviteter som koster penger o.l kan vi ikke unne oss særlig ofte. Jeg har advokat som hjelper til iforbindelse med det økonomiske, for han gir f hva felles utgifter vi hadde gjelder, og jeg har også søkt om underholdningsbidrag (dvs barnebidrag fra staten). Han bidrar ikke med en krone til ungene sine, sier han ikke har råd. Det forstår jeg, for da han gikk over på attføring mistet han betydelig mye inntekt. Og han bor i en av landets største byer og har høy husleie. Han bruker i mot meg at det tross alt var jeg som tok med meg ungene og dro, og at han ikke kan hjelpe meg med å ta ansvar for dem, fordi han bor langt unna. Ikke vil jeg at han skal ha så mye med han å gjøre heller, fordi han er skadelig for dem. Jeg tror heller ikke han er så interessert i dem, det er _meg_ han vil ha. Jeg sier ikke det for å sverte han på noen måte, for faktisk skulle jeg ønske alt var annerledes, og at han ikke var slik :-( Alt dette er vondt for meg. Men jeg synes ikke det er rettferdig at han evt skal motta penger fordi han har to barn på papiret, for å si det enkelt. Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat. Men samtidig vet jeg at han har sosial angst og sliter med tennisalbue. Han har vært i arbeidspraksis i to uker. Overreagerer jeg? 0 Siter
Gjest Å lage ris til egen ræ... Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 "Men jeg synes ikke det er rettferdig at han evt skal motta penger fordi han har to barn på papiret, for å si det enkelt." Dette har du faktisk ikke noe med. Den eneste jobben du har her er å gi fra deg opplysningene/papiret som han har krav på å få en kopi av. Dette kunne han vel egentlig også fått gjennom trygdekontoret mener jeg å vite, men dog usikker. Uansett så er det kyndige som skal avgjøre hva han har rett på av penger, ikke du. "Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat. Men samtidig vet jeg at han har sosial angst og sliter med tennisalbue. Han har vært i arbeidspraksis i to uker." Etter alt du har skrevet så kan vel ikke x`n din akkurat kalles "bare lat" ? Igjen, dette er ikke noe du har noe med å bedømme, dette får han ta gjennom sin egen lege og dra gjennom det systemet der. Du har vel strengt tatt mer enn nok med deg selv til at du bør legge deg opp i slike ting? 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 "Men jeg synes ikke det er rettferdig at han evt skal motta penger fordi han har to barn på papiret, for å si det enkelt." Dette har du faktisk ikke noe med. Den eneste jobben du har her er å gi fra deg opplysningene/papiret som han har krav på å få en kopi av. Dette kunne han vel egentlig også fått gjennom trygdekontoret mener jeg å vite, men dog usikker. Uansett så er det kyndige som skal avgjøre hva han har rett på av penger, ikke du. "Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat. Men samtidig vet jeg at han har sosial angst og sliter med tennisalbue. Han har vært i arbeidspraksis i to uker." Etter alt du har skrevet så kan vel ikke x`n din akkurat kalles "bare lat" ? Igjen, dette er ikke noe du har noe med å bedømme, dette får han ta gjennom sin egen lege og dra gjennom det systemet der. Du har vel strengt tatt mer enn nok med deg selv til at du bør legge deg opp i slike ting? Ok... jeg skjønner. Takk skal du ha for innspill. Det gjør det lettere. 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Ikke senk deg ned på hans nivå, men faks/send over en kopi av fødselsattestene du. Så får han selv ta oppgjøret med sine barn når de blir så store at de kan spørre ham hvorfor han ikke gadd bry seg filla om dem da de var små. 0 Siter
Gjest Vondt å mistenkeliggjøres Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 ''Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat.'' Det er nettopp slike holdninger som gjør det så vanskelig for oss på uføretrygd å leve i åpenthet om vår livssituasjon. Det å leve med en kronisk lidelse eller skade er belastende nok i seg selv, om ikke andre mennesker skal legge sten til byrden. 0 Siter
BMS! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Gi ham papirene, han får di uansett, så ikke lag baluba om helt unødvendigheter ;-) Men du, nå om han får uføretrygd, så kanskje han har råd til å betale barnebidrag. Han får vel det han skylder deg i barnebidrag som gjeld, vil jeg tro. At han ikke vil betale er ikke noen grunn i seg selv. Få staten til å trekke han det fra lønn, uføretrygd eller hva han måtte motta. Lykke til, skjønner du er opprørt, og så bra du ikk er sammen med en slik dust lenger. Vennlig hilsen og ha en flott uke 0 Siter
BMS! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 ''Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat.'' Det er nettopp slike holdninger som gjør det så vanskelig for oss på uføretrygd å leve i åpenthet om vår livssituasjon. Det å leve med en kronisk lidelse eller skade er belastende nok i seg selv, om ikke andre mennesker skal legge sten til byrden. Hun snakker ikke om deg personlig, men nevner kun sin eks her, som jeg er sikker på at hun kjenner nokså godt. Du blir ikke mistenliggjort i denne tråden her, så slutt å lag degselv som ett offer. Vennlig hilsen 0 Siter
Lillemus Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 ''Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat.'' Det er nettopp slike holdninger som gjør det så vanskelig for oss på uføretrygd å leve i åpenthet om vår livssituasjon. Det å leve med en kronisk lidelse eller skade er belastende nok i seg selv, om ikke andre mennesker skal legge sten til byrden. Dessverre er det jo noen som fint hadde kunnet være i en eller annen jobb, men som på mystisk vis klarer å snike seg til uføretrygd da - de ødelegger jo for alle de som virkelig trenger uføretrygd og for de som skulle hatt, men ikke får. Husker jeg gikk noe kurs sammen med en unggutt som tydeligvis ikke hadde fått den oppfølginga han burde hatt på skolen for hans mål var å bli uføretrygdet. Han var ikke syk, men det er mulig han hadde dysleksi og/eller adhd eller noe, men i løpet av de månedene kurset varte var det ikke noe som tilsa at han ikke skulle kunne ha en vanlig jobb (lagerjobb eller noe sånt f.eks.). 0 Siter
Gjest Vondt å mistenkeliggjøres Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Hun snakker ikke om deg personlig, men nevner kun sin eks her, som jeg er sikker på at hun kjenner nokså godt. Du blir ikke mistenliggjort i denne tråden her, så slutt å lag degselv som ett offer. Vennlig hilsen ''Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat.'' J31 velger å skrive om ''folk som uføretrygdes''. Heri ligger en unødvendig generalisering som vitner om holdninger som det er vondt å møte. 0 Siter
laban Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 En søknad trenger ikke å bety at man får det man søker om. Bare se på det som en byråkratisk ting som ikke har noe med deg å gjøre. Evt. bruk det til å heve deg selv mentalt - du fikser en hverdag med jobb og unger, han (og mange andre) gjør det ikke. Poeng til deg, tenk hardt på det hvis noe gjør deg i tvil. Du låner ham selvfølgelig ikke noen originaler av noe. Det heter ikke "underholdningsbidrag". Det dreier seg om underhold (understøttelse, bidrag), ikke underholdning :-) 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 ''Dessuten er jeg sterkt i mot at folk uføretrygdes fordi de rett og slett er lat.'' J31 velger å skrive om ''folk som uføretrygdes''. Heri ligger en unødvendig generalisering som vitner om holdninger som det er vondt å møte. Det var litt teit av meg å skrive det sånn. Det var igrunnen ikke å generalisere jeg tenkte på. Og det er helt klart mange som det ikke vises på, som ikke kan jobbe. Jeg har bare mamma i hodet, som vi holdt på å miste for noen år siden. Det var et under at legene greide å redde henne. For hun gikk 'aldri' til lege før hun omtrent var "halvdød". Det var hjerte, lunger, nyrer.. ja, alt. Bl.a fikk hun senskader pga diabetes og måtte amputere. Hun mistet mye av balansen, og må idag støtte seg til noe. Den gangen var hun enda dårligere, men likevel måtte hun ut i arbeidslivet igjen i jobben sin, som var en jobb som innebar mye gåing. 80 %! Så det er kun henne jeg sammenligner med, eegentlig. Ikke for å skjære alle under en kam. Det beklager jeg. 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Gi ham papirene, han får di uansett, så ikke lag baluba om helt unødvendigheter ;-) Men du, nå om han får uføretrygd, så kanskje han har råd til å betale barnebidrag. Han får vel det han skylder deg i barnebidrag som gjeld, vil jeg tro. At han ikke vil betale er ikke noen grunn i seg selv. Få staten til å trekke han det fra lønn, uføretrygd eller hva han måtte motta. Lykke til, skjønner du er opprørt, og så bra du ikk er sammen med en slik dust lenger. Vennlig hilsen og ha en flott uke Det er sant, får prøve å se det positive i det. Og som en annen skrev, så har jeg ikke noe med det. For det kan jo også være andre grunner som jeg ikke vet om. Men det bør ikke oppta meg. Det blir for unødvendig. Så jeg er glad for at jeg tok det opp. Det lettner betraktelig. Og som de andre har skrevet, så bør jeg heller heve meg over det og ikke synke ned på hans nivå. Så - får heller se det positive i det ;o) 0 Siter
Gjest herminegrang Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Hei. først vil jeg spør: er han pålagt å betale bidrag til deg, eller er han betalingsudyktig? kjenner andre som går på attføring, og de ble betalingsudyktige. for de får jammen ikke mange kronene i måneden. trist at du også har det trangt økonomisk. håper du får den hjelpen du trenger til deg og dine barn. at han søker uføre, er ingen garanti for at han får det innvilget. for av erfaring, så må en igjennom et år sykemelding, to år på rehabilitering og i tillegg prøve attføring før saksbehandlerne så mye som gidder å se på søknaden. det finnes selvfølgelig unntak. jeg synes du skal gi ham de opplysningene han trenger, kanskje han da en gang får uføre, og et bedre liv (?), og yter litt til deg og barna? lykke til videre. 0 Siter
Gjest bikku Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Slapp av, og send han gjerne fødselsattestene. De får han uansett tak i andre plasser om du ikke sender det. Om han har rett til uføretrygd, så får han sikkert det. Og om han får tilkjent ekstra støtte fordi han har barn å forsørge, så kan sannsynligvis du kreve økt barnebidrag. Uansett hjelper det verken deg eller ungene om du irriterer deg over at han muligens utnytter systemet. Den avgjørelsen er opptil legen å ta, og så får heller du vurdere om det kan være noen fordeler for dere i forbindelse med at han får mer å leve for. 0 Siter
Gjest BipolarII...jeg visst Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Vil bare si at selv om han søker på uføre, er det slettes ikke sikkert at han får det. I prinsippet kan vi alle sende inn en søknad. Er ikke lett å få gjennomslag. Til hans fordel er det vel at han er manipulerende i den forstand at han kan klare å "selge seg inn" hos legen... Trodde alle menn i dette landet måtte betale barnebidrag, jeg. Med mindre de lever under fattigdomsgrensen da... NAV har en eller annen avdeling som fastsetter barnebidrag barnefar skal betale. Om ikke beløpet pr mnd står ubetalt, vil jeg se det som naturlig at han får påleggstrekk i NAV-utbetalingen, slik at du får pengene. Mvh. 0 Siter
Gjest Nickless Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Spørsmålet jeg sitter med er ; hvorfor får kvinner barn med slike latsabber som ikke vil gjøre en dritt for ungene sine da ? Etter hva jeg forstår har du flere enn et barn med fyren ! Dere må da bruke litt tid på å bli kjent med den personen dere velger å få barn sammens med vel ?! Jeg er selv skilt barnefar med 2 barn, og jeg har betalt mye mere enn del jeg ble pålagt å betale, men jeg er jo far til barna. At ikke moren og jeg fikk ting til å fungere må da for i herrens navn ikke gå ut over barna ! Phu, SÅ godt å få det ut ! Have a nice day ! 0 Siter
Gjest J31! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Spørsmålet jeg sitter med er ; hvorfor får kvinner barn med slike latsabber som ikke vil gjøre en dritt for ungene sine da ? Etter hva jeg forstår har du flere enn et barn med fyren ! Dere må da bruke litt tid på å bli kjent med den personen dere velger å få barn sammens med vel ?! Jeg er selv skilt barnefar med 2 barn, og jeg har betalt mye mere enn del jeg ble pålagt å betale, men jeg er jo far til barna. At ikke moren og jeg fikk ting til å fungere må da for i herrens navn ikke gå ut over barna ! Phu, SÅ godt å få det ut ! Have a nice day ! Ja, si det du... Det er en lang historie... Men det er godt at det finnes fedre som deg, og som bryr seg om ungene sine. Det gjør vondt på barnas vegne, dette. 0 Siter
Mrs D Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 ''Men jeg synes ikke det er rettferdig at han evt skal motta penger fordi han har to barn på papiret, for å si det enkelt.'' Om han har forsørgeransvar for barna vil han få ca 27 kr pr dag pr barn sammen med uføretrygden. Når han ikke en gang har delt ansvar går jeg ut fra at han ikke får noe. Det er neppe så enkelt at man bare kan legge ved fødselsattestene, og så får man penger. 0 Siter
Mrs D Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Gi ham papirene, han får di uansett, så ikke lag baluba om helt unødvendigheter ;-) Men du, nå om han får uføretrygd, så kanskje han har råd til å betale barnebidrag. Han får vel det han skylder deg i barnebidrag som gjeld, vil jeg tro. At han ikke vil betale er ikke noen grunn i seg selv. Få staten til å trekke han det fra lønn, uføretrygd eller hva han måtte motta. Lykke til, skjønner du er opprørt, og så bra du ikk er sammen med en slik dust lenger. Vennlig hilsen og ha en flott uke ''Men du, nå om han får uføretrygd, så kanskje han har råd til å betale barnebidrag.'' Attføringspenger og tidsbegrenset ufør gir akkurat like mye i utbetaling så vidt meg bekjent, så det blir neppe mer å hente? Om han ikke får forsørgerpenger for barna, og det ville han fått på attføring også om han har rett på det. Noe han tydeligvis neppe har om han ikke betaler mor noe. 0 Siter
Gjest Omtrent i samme situasjon! Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Min flotte eks ville ha fødselsnummer for å få noe slags tillegg i trygda, jeg sjekket det opp og fant ut at bare en av foreldrene kan få tillegget for barn, og siden han ikke engang har foreldreansvar så gikk det ikke hans vei for å si det sånn! Så om du får tillegget, kan ikke han få det, sånn var det iallefall hos oss da begge gikk på trygd! Han hadde regnet på det og kom fram til at om han fikk tillegget gikk han i null når det kom til bidraget han betalte, så det var jo rett og rimelig, han skulle jo ikke tape på å ha barn heller da, det var jo for ille liksom! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.