AneM1365380603 Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Ingen som la merke til den innebygde "testen" i innspillet mitt, jaja, nok ingen som leser meg da, hulk, (feller en krokodilletåre) Sjokoladen virker fremdeles 0 Siter
henrikke71 Skrevet 9. februar 2009 Skrevet 9. februar 2009 Sjokoladen virker fremdeles Hi hi, klarte du testen;-) Ja, sitter og fjoller litt nå:-))) 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hi hi, klarte du testen;-) Ja, sitter og fjoller litt nå:-))) Tenker du på den quickien?-)) 0 Siter
løvinne71 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Skrevet 10. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234193967' post='4088536] Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg. Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være. Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper! Da har du jo heller ikke invitert til noe bestemt tidspunkt! Ergo er du forberedt på at gjestene kan dukke opp tidligere. Men har man derimot satt et bestemt klokkeslett, venter man ikke gjestene før denne tiden. At jeg evt. somler eller feilberegner så jeg ikke er ferdig som planlagt, er jo en ting. Men at gjestene kommer for tidlig og "stjeler" av tiden jeg har til å forberede seg, synes jeg blir noe helt annet. 0 Siter
BMS! Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Heia! Tja, men noe særlig før skal di ikke komme heller syns jeg, for da går det ofte uttover min sminke ;-D Vi er alltid ferdig her i god tid, og middagen gjør jeg aldri ferdig før alle gjestene har kommet, for jeg innviterere gjerne sånn flott om dere kan komme memllom kl.1900-1930 etc. Vi har åpen kjøkkenløsning, så det er bare hyggelig å bli stående der å skravle litt før maten. Vi bor sånn til at folk ikke alltid rekker å komme akuratt ett vist kl.slett, for vi kan ikke velge å vrake i kollektivtrafikken her. 0 Siter
løvinne71 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Skrevet 10. februar 2009 Vil det si at du mener at vertskapet skal stå på kjøkkenet og kokkelere etter et gitt tidspunkt man skal komme? Det synes jeg er en uting! Selvom alle gjestene dukker opp presis, så er det da helt vanlig å la dem få noen minutter på seg til å komme på plass og evt. hilse på hverandre, før man serverer maten? Jeg synes det blir litt feil å servere maten i samme øyeblikk som gjestene går inn døra, bare for for å slippe å bli stående på kjøkkenet noen minutter etter at de har kommet.. 0 Siter
laban Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg synes ikke det er så farlig hvis det gjelder andre typer sammenkomster enn middag. (Men mer enn en halvtime for tidlig synes jeg man skal forhåndsvarsle uansett.) Til middag inviterer vi alltid med tydelige klokkeslett, av typen "kom når som helst etter kl. 1630, men før 1715, for da spiser vi!". Og så hender det vi sier "1700" i stedet for "1715" til enkelte personer vi har dårlige erfaringer med... 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Vil det si at du mener at vertskapet skal stå på kjøkkenet og kokkelere etter et gitt tidspunkt man skal komme? Det synes jeg er en uting! Like før maten skal på bordet er jo uansett vertskapet opptatt på kjøkkenet, så det at folk kommer akkurat i innspurten er jo bare stress - det er jo kåper som skal henges opp og ofte blomster som skal tas imot, og så skal man jo helst ønske skikkelig velkommen også - ikke bare åpne døra og løpe tilbake til kjøkkenet. Da synes jeg det er bedre å ta imot gjestenem servere en drink, og så la de underholde seg med hevrandre mens jeg/vi tar siste finish på kjøkkenet. Og vi har heller ikke åpen løsning. 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Siste eksepel var 45 minutter for sent, og jeg snakker egentlig ikke om 10 minutter for sent. Men jeg tenker nok motsatt av flertallet her virker det som, for jeg vil heller komme 15 min for tidlig, og vil gjerne at gjestene gjør det også, mot å komme for seint. 45 minutter er for sent, det er jeg enig i. 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Selvom alle gjestene dukker opp presis, så er det da helt vanlig å la dem få noen minutter på seg til å komme på plass og evt. hilse på hverandre, før man serverer maten? Jeg synes det blir litt feil å servere maten i samme øyeblikk som gjestene går inn døra, bare for for å slippe å bli stående på kjøkkenet noen minutter etter at de har kommet.. Helt enig. Jeg synes også det er stress å ta imot gjester samtidig som jeg har innspurten på kjøkkenet. 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 ''Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper!'' Det er godt mulig! . Men tror kanskje også du setter av totalt mer tid enn meg? Om mine gjester kommer et par timer før invitasjonen lyder er jeg neppe hjemme ennå . *he he* samme her. 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Enig med deg, skjønt et par timer for tidlig er litt drøyt da. ) Men om man er invitert til middag til kl. 16 så kan man ikke forvente at det ventes med maten til kl. 16:45 om man ikke finner det for godt å komme før. Varmmat venter man ikke med. Å komme for sent, mer enn 5-10 min (med mindre man har varslet) er respektløst overfor vertskapet. ''Men om man er invitert til middag til kl. 16 '' Det er jo forskjell på type "selskap" også. Middagsinvitasjon til kl 16? Da ser jeg for meg søndag hos svigermor - med barn tilstede - da kommer man definitivt ikke 1610;-) Men jeg så for meg heller det at vi inviterer voksne venner til oss til kl 1900-1930 på lørdag kveld. Da kan det godt hende at det ikke blir mat før etter 30 minutter. Akkurat som på jobbens julebord, der velkomstdrinken typisk er 30 minutter før vi slipper inn i matsalen;-) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Tenker du på den quickien?-)) Ja, det ble litt mye tull på meg i går, men syns jeg var veldig morsom selv;) Det var quickien ja:-D 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234193967' post='4088536] Jeg skjønner ikke at det er uhøflig, jeg. Når vi inviterer til middag, så sier vi "kom når dere vil, innen kl xx, da serveres middagen" Jeg synes det er hyggelig å skravle mens jeg gjør ferdig det siste, jeg da. Bordet er jo dekket og alt er på stell - det er jo bare det siste av matlaging som står igjen. Om gjestene kommer to timer før, eller et kvarer før, det driter jeg i. Hvis de kommer etter avtalt tid, blir jeg irritert. Da er det sånn heseblesende folk som nesten ikke hadde tid til å dukke opp. De kunne latt være. Jeg tror dere stresser i siste liten, fordi dere er noen rotekopper! Jeg er _garantert_ en rotekopp! ;-) Husker da vi skulle feire min manns 40 årslag. Da satte vi personlig rekord i antall folk i huset på én gang, for antall gjester oversteg 60!! Det skulle komme en litt mer fjern bekjent av husbonden, fra Sverige, og han skulle også få overnatte. Jeg hadde aldri truffet han før. Så ringte han og spurte om han kunne komme ut et par timer før festen. Huff. Jeg fløy da rundt med papiljotter i håret og organiserte og styrte, og syntes ikke det var spesielt stas at han dukket opp der og så meg før jeg var ferdig pyntet. Dessuten ville han gjerne prate med husbonden, som han ikke hadde sett på lenge, og husbonden følte at han jo måtte være litt sosial... Dvs enda mer å ordne på meg. Jeg må si jeg var litt irritert på denne fyren, da, ja... ;-) Men inni meg, förstås! ;-) 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 ''Men om man er invitert til middag til kl. 16 '' Det er jo forskjell på type "selskap" også. Middagsinvitasjon til kl 16? Da ser jeg for meg søndag hos svigermor - med barn tilstede - da kommer man definitivt ikke 1610;-) Men jeg så for meg heller det at vi inviterer voksne venner til oss til kl 1900-1930 på lørdag kveld. Da kan det godt hende at det ikke blir mat før etter 30 minutter. Akkurat som på jobbens julebord, der velkomstdrinken typisk er 30 minutter før vi slipper inn i matsalen;-) Nå er det ytterst sjelden vi har middagsgjester, da er det i julen og sånt og da er det som regel servering 10-15 min etter invitert tid når jeg tenker meg om. ) Men om en gjest altså skulle finne det for godt å dukke opp først 30-45 min etter invitasjonen så må vedkommende regne med at vi har begynt å spise. 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Men alle snille og søte damer sier at "det gjør da ingenting, elskede". *ha ha* 0 Siter
løvinne71 Skrevet 10. februar 2009 Forfatter Skrevet 10. februar 2009 15-20 minutter for tidlig hadde jeg ikke reagert på. Da vet gjestene også at de kommer for tidlig, og blir (bør ikke) ikke snurt for at ikke alt er ferdig. Da synes jeg det er mye verre med gjester som kommer for seint - har noen i omgangskretsen som er notorisk for sene, og det synes jeg er skikkelig respektløst. "15-20 minutter for tidlig hadde jeg ikke reagert på. Da vet gjestene også at de kommer for tidlig, og blir (bør ikke) ikke snurt for at ikke alt er ferdig." Det er ikke pga gjestene jeg synes det er dumt at de kommer for tidlig. De har selvsagt ingen grunn til å bli snurt hvis ikke alt er klart. Men som vertskap derimot, kan jeg føle meg litt snurt og irritert hvis gjestene "stjeler" av min forberedelsestid ved å ankomme for tidlig. Hvert minutt er gull verdt for meg til "siste liten" forberedelser. Og man rekker mye på 15-20 min. Blir man derimot avbrutt i disse forberedelsene for å ta imot gjester som kommer før tiden, så er man kanskje ikke engang klar til "riktig" tidspunkt. I deellt sett bør man sikkert være ferdig med alt en halv time før, men i praksis er det noe helt annet... 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Nå er det ytterst sjelden vi har middagsgjester, da er det i julen og sånt og da er det som regel servering 10-15 min etter invitert tid når jeg tenker meg om. ) Men om en gjest altså skulle finne det for godt å dukke opp først 30-45 min etter invitasjonen så må vedkommende regne med at vi har begynt å spise. Ja, jeg er _helt_ enig i at 30-45 minutter er altfor sent. Det er noe som heter "akademisk kvarter"...;-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 "15-20 minutter for tidlig hadde jeg ikke reagert på. Da vet gjestene også at de kommer for tidlig, og blir (bør ikke) ikke snurt for at ikke alt er ferdig." Det er ikke pga gjestene jeg synes det er dumt at de kommer for tidlig. De har selvsagt ingen grunn til å bli snurt hvis ikke alt er klart. Men som vertskap derimot, kan jeg føle meg litt snurt og irritert hvis gjestene "stjeler" av min forberedelsestid ved å ankomme for tidlig. Hvert minutt er gull verdt for meg til "siste liten" forberedelser. Og man rekker mye på 15-20 min. Blir man derimot avbrutt i disse forberedelsene for å ta imot gjester som kommer før tiden, så er man kanskje ikke engang klar til "riktig" tidspunkt. I deellt sett bør man sikkert være ferdig med alt en halv time før, men i praksis er det noe helt annet... Nettopp! :-) 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Da har du jo heller ikke invitert til noe bestemt tidspunkt! Ergo er du forberedt på at gjestene kan dukke opp tidligere. Men har man derimot satt et bestemt klokkeslett, venter man ikke gjestene før denne tiden. At jeg evt. somler eller feilberegner så jeg ikke er ferdig som planlagt, er jo en ting. Men at gjestene kommer for tidlig og "stjeler" av tiden jeg har til å forberede seg, synes jeg blir noe helt annet. Jo, de er _invitert_ til middagen. Men jeg stiller meg kanskje ikke så negativ til å ha folk rundt meg mens jeg gjør ferdig det siste. Føler ikke at gjestene stjeler tid, nei. :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.