Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snømåkinga har gått veldig ut over ryggen min. Da jeg bøyde meg i går kom en brå, stikkende smerte, og jeg klarte nesten ikke rette meg opp igjen. I dag har jeg stort sett ligget eller gått rundt, å sitte går ikke i lengden.

Hva gjør jeg med ryggen? Noen gode råd som gjør at den blir bedre raskt?

Og hvordan vil det gå med trening? Er det trygt, eller bør jeg vente til ryggen er bedre?

Skrevet

Oppsøk kiropraktor.

Og få knekt ryggen på plass? Så desperat er jeg ikke enda.

:- )

Skrevet

Du har nok fått det man i gamle dager kalte "hekseskudd". Det er ikke farlig, og går normalt over i løpet av en ukes tid. Beveg deg det du klarer, men ta hensyn til smertene de første dagene. Du kan ta ibux i relativt store doser hvis du har lyst til å få redusert smertene.

Det er bra om du klarer å gå turer, gjerne flere små turer om dagen med god hvile i mellom.

Nesten hele befolkningen får ryggsmerter i løpet av livet. Snømåking utløser vondt hos mange. Det er litt som å bli forkjølet, det varer omtrent like lenge samme hva du gjør. Det farligste er å bli redd for å bruke ryggen i etterkant.

Dersom du får skarpe strålende smerter nedover i bena, er det større grunn til å være litt mer forsiktig en periode. Det eneste symptomet som innebærer at du må komme deg til lege fort, er om du skulle få problemer med vannlatning. I såfall må du oppsøke legevakt umiddelbart. Hvis du ikke kjenner smerter nedover i bena, så kan du bare glemme dette siste avsnittet.

Svært erfaren hilsen fra

Skrevet

Du har nok fått det man i gamle dager kalte "hekseskudd". Det er ikke farlig, og går normalt over i løpet av en ukes tid. Beveg deg det du klarer, men ta hensyn til smertene de første dagene. Du kan ta ibux i relativt store doser hvis du har lyst til å få redusert smertene.

Det er bra om du klarer å gå turer, gjerne flere små turer om dagen med god hvile i mellom.

Nesten hele befolkningen får ryggsmerter i løpet av livet. Snømåking utløser vondt hos mange. Det er litt som å bli forkjølet, det varer omtrent like lenge samme hva du gjør. Det farligste er å bli redd for å bruke ryggen i etterkant.

Dersom du får skarpe strålende smerter nedover i bena, er det større grunn til å være litt mer forsiktig en periode. Det eneste symptomet som innebærer at du må komme deg til lege fort, er om du skulle få problemer med vannlatning. I såfall må du oppsøke legevakt umiddelbart. Hvis du ikke kjenner smerter nedover i bena, så kan du bare glemme dette siste avsnittet.

Svært erfaren hilsen fra

I forhold til trening, gjelder den regelen jeg en gang lærte, at det som ikke gjør vondt kan jeg trygt gjøre? (Har ikke smerter nedover i bena.)

Jeg har jo "lånt" en treningssykkel, har ikke prøvd den i dag men hadde tenkt å gjøre det i morgen. Har det noe å si om setet er høyt eller lavt, i forhold til ryggen mener jeg?

Jeg har ikke ibux, men tenkte å ta paracet før jeg legger meg. Fungerer det?

Skrevet

Og få knekt ryggen på plass? Så desperat er jeg ikke enda.

:- )

Det pleier ikke å gjøre vondt å gå til kiropraktor. Og de er de rette å oppsøke ved akutte ryggsmerter. :-) Forøvrig knekkes heller ikke ting "på plass", det er bare luft i leddene. Som når noen knekker fingre. Det gjør jo heller ikke vondt, bare høres fælt ut.

Skrevet

I forhold til trening, gjelder den regelen jeg en gang lærte, at det som ikke gjør vondt kan jeg trygt gjøre? (Har ikke smerter nedover i bena.)

Jeg har jo "lånt" en treningssykkel, har ikke prøvd den i dag men hadde tenkt å gjøre det i morgen. Har det noe å si om setet er høyt eller lavt, i forhold til ryggen mener jeg?

Jeg har ikke ibux, men tenkte å ta paracet før jeg legger meg. Fungerer det?

Ibux er mer nyttig for deg enn paracet, men ta paracet i kveld så du får en ok natt:-)

Du kan trygt gjøre alt som ikke gjør vondt. Hvis du prøver ergometersykkelen, så sett setet høyt. Det kan hende at det vil være vondt for ryggen å sykle, men det gjør ikke noe om du prøver.

Gjest lykke til videre
Skrevet

Har flere ganger fått hekseskudd. Det som jeg synes er viktig er å IKKE ta smertestillende hvis du kan leve med smertene.

Fordi da beveger du ryggen så mye du klarer uten at det gjør noe galt videre. Har du smertestillende innabords så gjør du så mye mer bevegelser og det kan bli verre smerter.

1 til 2 uker tar det før jeg blir bra igjen. Avhengig av hvor ille det var.

Veksle mellom å ligge og å gå. Man skal ikke slutte å bevege seg, men i takt med hva ryggen orker.

Hvis det er uutholdelige smerter så kan man få låne krykker av komunen, men du er nok ikke så ille denne gangen høres det ut til.

Ellers så er saccosekk godt for meg å sitte i, mens en vanlig stol er grusom i disse periodene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...