Gå til innhold

Er det bare meg som er slik?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er under opplæring for tiden og det er mye nytt å sette seg inn i.

Av erfaring vet jeg at jeg husker best når jeg skriver ned alt som bli sagt. Jeg noterer ned alle små detaljer (akkurat som en matoppskrift), fordi jeg synes det er så pinlig og måtte spørre om igjen og om igjen 120 ganger.

Men jeg må si det er litt pinlig å måtte avbryte hele tiden også, når jeg synes han prater så fort. -Vent litt, jeg må bare skrive ned dette jeg liksom hele tiden.

Jeg vet at det er slik jeg lærer best, så om jeg kan virkee stokk dum til å begynne med, lærer jeg det etter hvert.

Hvis ikke jeg gjør det på denne måten begynner jeg og surre og glemme hvor jeg gjorde hva osv.

Men ja, jeg synes det er litt flaut at jeg ikke greier å huske så lett uten disse notatene.

Hvordan gjør dere det når dere skal lære noe nytt?

Behøver dere slike notater?

Skrevet

Jeg skriver alltid ned om jeg skal lære noe nytt. I en slik opplæringsfase som du er i nå, er det vanligvis mye informasjon på en gang og da er det litt mye å forlange at du skal huske alt utenat.

Jeg har forøvrig kun fått positiv tilbakemelding på at jeg har skrevet ned alt. Det viser at du tar det seriøst, og du slipper som sagt å spørre om det samme gang på gang.

Jeg og en annen kollega begynte noenlunde likt, og han skrev ikke ned noen ting. Det resulterte i at han måtte spørre og spørre, pluss at han glemte viktige ting. Sjefen var ikke så veldig fornøyd med han til og begynne med.

Skrevet

Jeg skriver alltid ned om jeg skal lære noe nytt. I en slik opplæringsfase som du er i nå, er det vanligvis mye informasjon på en gang og da er det litt mye å forlange at du skal huske alt utenat.

Jeg har forøvrig kun fått positiv tilbakemelding på at jeg har skrevet ned alt. Det viser at du tar det seriøst, og du slipper som sagt å spørre om det samme gang på gang.

Jeg og en annen kollega begynte noenlunde likt, og han skrev ikke ned noen ting. Det resulterte i at han måtte spørre og spørre, pluss at han glemte viktige ting. Sjefen var ikke så veldig fornøyd med han til og begynne med.

Det er godt. Jeg er jo litt redd for å bli oppfattet som treg der jeg sitter og noterer den minste lille detalj:-)

Skrevet

Noter i vei du! Om det er på den måten du husker best så gjør du det, ikke noe å være flau over. :o)

Skrevet

Noter i vei du! Om det er på den måten du husker best så gjør du det, ikke noe å være flau over. :o)

Jeg begynner vel å bli gammel:-)

Jeg må ikke titte på disse notatene hele tiden lenger nå altså og det går jo bedre og bedre dag for dag:-)

Skrevet

Jeg husker ikke en pøkk om jeg ikke noterer! Og må gjerne skrive notater av notater igjen, og deretter stikkord, og hjernekart med farger og piler.. herregud hvor lite smart jeg har følt meg oppigjennom skole og studier... :o)

Skrevet

Jeg husker ikke en pøkk om jeg ikke noterer! Og må gjerne skrive notater av notater igjen, og deretter stikkord, og hjernekart med farger og piler.. herregud hvor lite smart jeg har følt meg oppigjennom skole og studier... :o)

Phu! Jammen godt å høre ;-)

Skrevet

Jeg er også ekstrem på notatskrivning. I studiesammenheng for å kunne holde konsentrasjonen under forelesning, notatbøkene mine er nærmest diktat av foreleseren. I jobbsammenheng tar jeg hyppige notater både fordi jeg ikke er så glad i å gjøre feil, og fordi jeg ikke klarer å huske så mange nye oppfordringer på en gang. Har ikke vanskeligheter med innlæringen så lenge noteringen holder meg oppmerksom, hvor merkelig det enn høres ut....

Skrevet

Jeg er også ekstrem på notatskrivning. I studiesammenheng for å kunne holde konsentrasjonen under forelesning, notatbøkene mine er nærmest diktat av foreleseren. I jobbsammenheng tar jeg hyppige notater både fordi jeg ikke er så glad i å gjøre feil, og fordi jeg ikke klarer å huske så mange nye oppfordringer på en gang. Har ikke vanskeligheter med innlæringen så lenge noteringen holder meg oppmerksom, hvor merkelig det enn høres ut....

Med meg er det slik at ting virker enkelt der og da og da er det så lett å tenke at jeg ikke behøver å notere.

Men når jeg da har vært inne på flere forskjellige områder og skal tilbake der "til det som var så enkelt" er det glemt om jeg ikke har notatene.

Skrevet

Nei, jeg mister hele sammenhengen hvis jeg skriver notater. Jeg må bare høre og så må ingen forstyrre meg.

Gjest forstår hva du føler
Skrevet

Noter i vei du. Jeg er også sånn og føler akkuratt det samme som deg. Blir det vanlig så reagerer vel ikke folk sånn? Har fått noen kommentarer på det, som "hva er det du skriver på hele tiden", "stilig"., "du trenger ikke skrive opp dette" osv. Da har jeg alltid blitt en smule flau ja

Skrevet

Jeg opplærer ofte nye arbeidere. Og det beste jeg vet er at de noterer!! For meg er det et bevis på at du ønsker å lære, og da har notater å gå tilbake til.

Husker en jeg hadde på opplæring hvor jeg selv sa at h*n måtte gjerne notere. Noe som ikke ble gjort. Denne personen spurte om, og om igjen om de samme tingene, Og det var i tillegg ting som burde blitt husket.

Slitsomt å gjenta ting eller oppdage feil, på noe du vet du har gjentatt fler ganger. Hadde denne personen notert, så kunne h*n enkelt funnet ut "svaret" og "gjort det selv". Da ville jeg oppfattet at personen tar ansvar for egen læring..

Så fortsett med å notere du :)

Gjest skriv i vei
Skrevet

Jeg har en medarbeider under opplæring. Opplæringen har nå vart i 3 mnd og ikke et eneste notat er blitt gjort, selv om jeg flere ganger hadde anbefalt dette.

Vedkommende klarer aldri utføre jobben riktig og gjør opptil 4-5 forsøk og jeg må sitte og rette hele tiden.

Dette er utrolig irriterende, mennesket burde være nokså selvgående. Spør aldri om hjelp heller, bare leverer unøyaktig og slurvete arbeid.

Jeg har forklart og forklart, men det går visst ikke inn.

Mye av dette er rutinearbeid, men man må ha litt forståelse for hvor/hvorfor man utfører oppgaven og denne er helt fraværende.

Så jeg vil absolutt anbefale å notere. Jeg har vært i samme jobb i flere år, men henter fortsatt frem mine gamle notater hvis det er noe jeg er i tvil om. De har vært til uvurderlig hjelp for meg iallefall + man slipper å mase hele tidenl.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...