Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Nå er jeg rimelig irritert. Har en 15 år gammel sønn som synes det er viktig å være pen og ren. Greit nok det, han er flink og dusjer hver dag og bruker litt godlukt og greier. Det er også stas med klær og hår, det stelles og ordnes med geleer og spray. Ja, ja, alt er okey frem til hit. Men nå skulle 15 åringen på aktivitetsdag hvor de skulle stå på ski, skøyter eller isfiske. Han skulle isfiske. Jeg drar frem tursekken min, en slik med stol på og varmedressen min, en slik gubbesak i blått med godt fõr inni. Masse god mat, frukt, sjokolade og varm kakao. Til nød tok han altså denne grønne sekken med stol på, han kunne jo bare bruke den vanlige skolesekken sin!!! Men tror du han skulle gå i andre klær enn til vanlig da? En tynn genser, med en tøff t-skjorte på utsiden og en tynn, tøff jakke. Ingen lue, ingen handsker, bare olabukse. Til nød tok han på et par varme skoletter han fikk i fjor til en del hundrelapper og som han har brukt et par ganger bare. For en jålete tamp!!! Jeg gidder ikke true såpass store unger til å ha på masse de ikke vil, og jeg gidder ikke bruke hele morgenen på å høre alle argumentene for at "dette går så bra så". Så etter litt krangling så gav jeg beskjed om at neste gang de dro på snørra så burde de så absorlutt ikke komme til meg og spørre om å bli hjemme fra skolen når de inbilte seg at de kunne sitte å isfiske i 11 kuldegrader med så lite klær på. Herremin altså, er det kun jeg som har en så fjottete og jålete tenåring??? 0 Siter
Lotte :o) Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg hadde ikke tillatt han å dra ut sånn. Rett og slett pga faren for å bli skikkelig syk/få lungebetennelse etc. Å kle seg etter vær og aktivitet er ganske elementært. 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 [quote name=Lotte )' timestamp='1234249960' post='4089025] Jeg hadde ikke tillatt han å dra ut sånn. Rett og slett pga faren for å bli skikkelig syk/få lungebetennelse etc. Å kle seg etter vær og aktivitet er ganske elementært. Jeg vurderte faktisk å nekte han å dra, men tenkte at det ikke var noe sjakktrekk. Faktisk så håper jeg at han fryser en del i dag og kanskje lærer den harde vegen. Noen ganger så er kanskje det det beste. 0 Siter
Gjest Vinita Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hørtes kaldt ut det der,men i den alderen har de sin egen vilje,og de er såpass store at de må få bestemme litt selv. Og lære seg konsekvensen av sine valg. 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Han kommer ihvertfall til å fryse ræva av seg i dag. Noen ganger må man kanskje lære "the hard way", ikke veit jeg? Men han risikerer jo å bli skikkelig sjuk, da. 0 Siter
Gjest sjøstjerna Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Han lærer... på den harde måten. :-) Jeg hadde gjort som deg- og vært på tilbudsiden. Og jeg kunne fortalt hva jeg ville valgt i gitt situasjon. Men utover det får det bli opp til ungdommen. De får lære av sine valg. 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Han lærer... på den harde måten. :-) Jeg hadde gjort som deg- og vært på tilbudsiden. Og jeg kunne fortalt hva jeg ville valgt i gitt situasjon. Men utover det får det bli opp til ungdommen. De får lære av sine valg. Bra det er fler som tenker som meg da, begynte å føle meg litt dårlig mor her en stund. Har sendt ham en teksmelding nå om alle er kledd som ham eller om jeg skal kippe ned med dressen. "Alle går i vanlige klær" fikk jeg beskjed om, så da er det nok flere frustrerte mødre ute og går i dag :I 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Han kommer ihvertfall til å fryse ræva av seg i dag. Noen ganger må man kanskje lære "the hard way", ikke veit jeg? Men han risikerer jo å bli skikkelig sjuk, da. Tenkte det var greit nok å lære men i følge sms vi har vekslet så er visst alle kledd i vanlige klær så han kommer nok til å fryse ille men ikke lære. Det er nok flere frustrerte mødre ute og går i dag 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hørtes kaldt ut det der,men i den alderen har de sin egen vilje,og de er såpass store at de må få bestemme litt selv. Og lære seg konsekvensen av sine valg. Det var det jeg tenkte, selv om jeg har klart å føle meg litt dårlig mor her en stund altså. Men i følge sms vi har vekslet så går visst "alle" i vanlige klær, så det er kanskje ikke bare jeg som sliter med jålete sære tenåringer. 0 Siter
Gjest Vinita Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Det var det jeg tenkte, selv om jeg har klart å føle meg litt dårlig mor her en stund altså. Men i følge sms vi har vekslet så går visst "alle" i vanlige klær, så det er kanskje ikke bare jeg som sliter med jålete sære tenåringer. Det er nok mangen av den sorten ja : ) 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Tenkte det var greit nok å lære men i følge sms vi har vekslet så er visst alle kledd i vanlige klær så han kommer nok til å fryse ille men ikke lære. Det er nok flere frustrerte mødre ute og går i dag Jeg synes synd på den stakkars læreren som må drasse på en skokk med sutrende 15-åringer på isfiske. For de kommer sikkert ikke til å lide i stillhet. 0 Siter
AneM1365380603 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Bra det er fler som tenker som meg da, begynte å føle meg litt dårlig mor her en stund. Har sendt ham en teksmelding nå om alle er kledd som ham eller om jeg skal kippe ned med dressen. "Alle går i vanlige klær" fikk jeg beskjed om, så da er det nok flere frustrerte mødre ute og går i dag :I ''"Alle går i vanlige klær" fikk jeg beskjed om, så da er det nok flere frustrerte mødre ute og går i dag :I'' At han skriver "alle" trenger ikke bety mer enn et par stykker 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 ''"Alle går i vanlige klær" fikk jeg beskjed om, så da er det nok flere frustrerte mødre ute og går i dag :I'' At han skriver "alle" trenger ikke bety mer enn et par stykker Det tenkte jeg også. ) Og aldri i verden om han innrømmer overfor mor at han har frosset seg fordervet og at hun hadde rett - da er det mye lettere å påstå at "alle" var like tynnkledde som ham, men det er meget mulig at det kun er ham og et par kompiser som er så forfengelige. ;o) 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg synes synd på den stakkars læreren som må drasse på en skokk med sutrende 15-åringer på isfiske. For de kommer sikkert ikke til å lide i stillhet. Tenkte på det når jeg sto i dusjen nå, når ungdommen er såpass "sær" så burde skolen kanskje hatt krevd "godt kledd" Det blir litt annerledes når skolen krever enn vi foreldrene. Min kommer nok ikke til å klage i allefall, til det fikk han for mye pepper i dag morges. Og han er fryktelig varm av seg så han klarer seg nok en liten stund. Men en skikkelig trivelig tur kan jeg ikke inbilde meg at det blir for alle, nei. 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Det tenkte jeg også. ) Og aldri i verden om han innrømmer overfor mor at han har frosset seg fordervet og at hun hadde rett - da er det mye lettere å påstå at "alle" var like tynnkledde som ham, men det er meget mulig at det kun er ham og et par kompiser som er så forfengelige. ;o) Det er nok mulig. Idiotisk egentlig, pyntet midt i en helt hvit verden, i snøvære og 11 kuldegrader!!! Himmel, hannkjønnene er ikke som de var. En del av de styrer nesten verre enn en jente synes jeg 0 Siter
laban Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg tror det er mange som er slik i den alderen. De fleste kommer over det når de blir helt voksne. Jeg tror ikke det er noen løsning å holde dem hjemme, det kan lett bli en variant de foretrekker - altså at de får fri hvis de insisterer på å kle seg upraktisk. Det er jo ingen ønskesituasjon. Med noen kan man gjøre avtaler om at de får velge ut noen varme (kule, dyre) plagg, under forutsetning at disse blir brukt når det trengs. Det koster en del, men det kan likevel være verd det. Men da MÅ avtalen holdes, i motsatt fall må det få konsekvenser. Man drar ikke på isfiske uten hansker hvis man har et dødskult par, hvis du skjønner hva jeg mener. Datteren min (18) har gått i Conversesko hele året siden hun var 14 eller noe sånt, også i tosifrede minusgrader * sukk * 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg tror det er mange som er slik i den alderen. De fleste kommer over det når de blir helt voksne. Jeg tror ikke det er noen løsning å holde dem hjemme, det kan lett bli en variant de foretrekker - altså at de får fri hvis de insisterer på å kle seg upraktisk. Det er jo ingen ønskesituasjon. Med noen kan man gjøre avtaler om at de får velge ut noen varme (kule, dyre) plagg, under forutsetning at disse blir brukt når det trengs. Det koster en del, men det kan likevel være verd det. Men da MÅ avtalen holdes, i motsatt fall må det få konsekvenser. Man drar ikke på isfiske uten hansker hvis man har et dødskult par, hvis du skjønner hva jeg mener. Datteren min (18) har gått i Conversesko hele året siden hun var 14 eller noe sånt, også i tosifrede minusgrader * sukk * Ja, det er ikke lett *sukk* Kanskje du har helt rett, at det er en god ide å kjøpe skikkelig bra tøy selv om de koster skjorta. Han synes veldig godt om en jakke her forleden, fra ei sånn scater og snowboardshappe, men den kostet 2300.- kr. Tingen var at den var innmari tynn, så jeg kunne ikke skjønne at den kunne gjøre annet enn å pynte. Men ser jo at han hadde kledd seg hvis det var kule klær :/ Himmel som tidene har forandret seg, jeg har alltid trodd jeg var en kul og ungdommelig mamma, men jeg ser jo tydelig at jeg klarer ikke følge utviklingen jeg en gang selv om jeg virkelig har prøvd 0 Siter
laban Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Ja, det er ikke lett *sukk* Kanskje du har helt rett, at det er en god ide å kjøpe skikkelig bra tøy selv om de koster skjorta. Han synes veldig godt om en jakke her forleden, fra ei sånn scater og snowboardshappe, men den kostet 2300.- kr. Tingen var at den var innmari tynn, så jeg kunne ikke skjønne at den kunne gjøre annet enn å pynte. Men ser jo at han hadde kledd seg hvis det var kule klær :/ Himmel som tidene har forandret seg, jeg har alltid trodd jeg var en kul og ungdommelig mamma, men jeg ser jo tydelig at jeg klarer ikke følge utviklingen jeg en gang selv om jeg virkelig har prøvd Det finnes faktisk en del klær nå som er varme, selv om de ikke ser så tykke ut. Men disse materialene er dyre. Snowboardklær har jeg ikke greie på, men generelt kan det være lurt å få dem til å handle på sportsbutikker. Der har de i hvert fall plagg som er tenkt for friluftsliv, ikke bare for urban framvisning. Sønnen min (snart 10 år) skulle på skøyter i -18 igår. Han fikk valget mellom hel dress (som jeg visste han ikke ville velge) og et todelt mer skidress-aktig antrekk, men da med tre lag under. De tre lagene gjorde at han holdt varmen, og både han og jeg var fornøyde. Tror ikke jeg ville fått på ham dem uten å "true" med den andre dressen. Den kan bare brukes under snøhulebygging om ettermiddagen i nabolaget, ikke i skolesammenheng. Det ante meg da jeg kjøpte den ifjor at det er den siste hele utedressen - den minner nok for mye om barnehagen... 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg vurderte faktisk å nekte han å dra, men tenkte at det ikke var noe sjakktrekk. Faktisk så håper jeg at han fryser en del i dag og kanskje lærer den harde vegen. Noen ganger så er kanskje det det beste. Enig. Men ulundertøy er vel heller ikke kult nok da? Bare et tynt lag ull, også kan han ha på det han vil utenpå der..? Tviler på at forslaget holder, men.. ;-) 0 Siter
Gjest Tatjana Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hehe, måtte smile litt jeg nå. Jeg har akkurat hatt en lignende diskusjon med en venn av min tenåring. Vennen klaget på at det var så kaldt på skolen, når de må stå ute og vente på at det skal ringe inn om morgenen. Og for ikke å snakke om friminuttene da! "Ta på deg en stillongs da," foreslo jeg. Og fikk DET blikket. "Det går jo ikke! Det blir jo så alfor varmt inne i timene!" "Ta på deg en overtrekksbukse da," sa jeg. "Så kan du jo ta den av sammen med jakka når du går inn." "Døh, vi er ikke småunger lenger altså! De på småskolestrinnet går i dress. Vi går på ungdomsskolen vi!" var svaret jeg fikk. "Ok," sa jeg. "Frys da." Jeg tror det bare er sånn. Min 14-åring er også meget opptatt av utseende og stil, men i likhet med sin mor liker h*n ikke å fryse så h*n bruker stillongs under. Jeg hadde gjort akkurat som deg, du har tilbudt ham gode, fornuftige klær. Han har avslått og må ta konsekvensene av sine egne valg. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.