Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hehe, måtte smile litt jeg nå. Jeg har akkurat hatt en lignende diskusjon med en venn av min tenåring. Vennen klaget på at det var så kaldt på skolen, når de må stå ute og vente på at det skal ringe inn om morgenen. Og for ikke å snakke om friminuttene da! "Ta på deg en stillongs da," foreslo jeg. Og fikk DET blikket. "Det går jo ikke! Det blir jo så alfor varmt inne i timene!" "Ta på deg en overtrekksbukse da," sa jeg. "Så kan du jo ta den av sammen med jakka når du går inn." "Døh, vi er ikke småunger lenger altså! De på småskolestrinnet går i dress. Vi går på ungdomsskolen vi!" var svaret jeg fikk. "Ok," sa jeg. "Frys da." Jeg tror det bare er sånn. Min 14-åring er også meget opptatt av utseende og stil, men i likhet med sin mor liker h*n ikke å fryse så h*n bruker stillongs under. Jeg hadde gjort akkurat som deg, du har tilbudt ham gode, fornuftige klær. Han har avslått og må ta konsekvensene av sine egne valg. He he...stilongs er helt utelukket. Han vil ikke en gang ha gensere på, men skal ha gensere med glidlås som han kaller det. Jakker kaller jeg det. Han ER veldig varm av seg, har alltid vært det. Fikk ham ikke til å bruke handsker når han var bare knøttet en gang for han var alltid fryktelig varm. Så jeg må innrømme at jeg skjønner ham når det gjelder stilongs etc på skolen hvor de er mye tid inne. Men det er noe helt annet når de skal være ute en hel dag som i dag. Kan tenke meg det er en som vil synes det er godt å komme hjem og inn i varmen igjen etterpå. Men de er så jålete blitt ungdommen, og gutta er jo ikke hakket bedre enn jentene. Det er liksom litt sånn at jeg er glad han vurderer kunst og håndtverk i steden for bilmekaniker som han opprinnelig ville, for jeg ser for meg han som altfor pyntete og dællete for å fly rundt i møkkete dress med olje på henda Litt "skam" det og for han er nå tross alt hannkjønn da. Men han er rå i tegning og håndtverk altså, det skal han ha 0 Siter
Gjest Meget irritert mamma Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Enig. Men ulundertøy er vel heller ikke kult nok da? Bare et tynt lag ull, også kan han ha på det han vil utenpå der..? Tviler på at forslaget holder, men.. ;-) Hvis jeg prøver å nevne stilong i hele tatt i huset her så himler de med øynene. Eneste som tar på seg noe sånt er mannen min 0 Siter
Gjest minnah Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hvis jeg prøver å nevne stilong i hele tatt i huset her så himler de med øynene. Eneste som tar på seg noe sånt er mannen min Tenkte meg det ;-) Nå skal det sies at jeg selv heller ikke "oppdaget" ullundertøy før jeg selv fikk barn... Hehe :-) I de minste er det stort sett kult å buke lue nå, mens på 80-tallet var jo luebruk det rene sosiale selvmord.. 0 Siter
mrxx Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hehe, typisk undommelig dumhet. Det er viktigere å være kul, tøff og sexy enn å være varm. De skjønner ikke at det rett og slett ser dumt ut å være så tynt kledd. Jeg ser det hver morgen jeg kjører på jobb, det står 2 unge jenter og en gutt og venter på skolebussen, på forskjellige steder. De står og hopper og de er helt blå, uten votter, korte tynne jakker og sko som passer best i 20 varmegrader og ikke i minus 15. De lærer fanden ta meg ikke heller, slik har det vært i hele vinter. For et par år siden så jeg to småjenter på ca. 16 år som var på en fest og de var ute og gikk en liten tur i minus 10 grader. De gikk med kun topp, bar mage, bare såvidt puppene var dekket. Man kan jaggu meg begynne å lure på om de er helt vel bevart. Men la dem fryse og bli syke, det er den eneste måten de lærer på. 0 Siter
BMS! Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Tenkte på det når jeg sto i dusjen nå, når ungdommen er såpass "sær" så burde skolen kanskje hatt krevd "godt kledd" Det blir litt annerledes når skolen krever enn vi foreldrene. Min kommer nok ikke til å klage i allefall, til det fikk han for mye pepper i dag morges. Og han er fryktelig varm av seg så han klarer seg nok en liten stund. Men en skikkelig trivelig tur kan jeg ikke inbilde meg at det blir for alle, nei. Ja, og di som ikke hadde gode klær på, kunne velge å sitte på skolen å ha matteprøve ;-D Tror alle hadde fått på seg klær da ;-) Jeg hadde friluftsliv som valgfag, der var det en av jentene som kun hadde 2 par høyhelte sko når vi skulle på kano/telttur. Og vi hadde til og med fått pakkeliste. Det kledde seg skikkelig nestegang for å si det slikt, gud, det var ett artig syn, og den macho villmarkslæren, ble helt forlegen, og kona hans kom padlene etter med bedre klær.... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 :-))))) Sorry, måtte bare le litt ;-) Jeg skjønner godt at du blir irritert, for det hadde nok også jeg blitt. Jeg har en snart 12-åring (jente) som begynner å få endel fikse ideer om hva som blir feil/rett å ha på seg på tur. Jeg synes f.eks. det ser idiotisk ut å gå på fjelltur med tingene i en Rema-pose *himle* Det synes hun er fullstendig normalt.... Foreløpig vinner jeg den diskusjonen, men det spørs hvor lenge det varer Ifjor gikk vi på en kort fjelltur når det var litt snø og ganske kaldt ute. Ungene måtte ha på ullundertøy og ullsokker, men eldstejenta satte seg på bakbeina. Jeg fant ut at jeg fikk inngå et kompromiss. Hun tok på ullundertøy men slapp ullsokker (selv om jeg argumenterte med ullen fortreffelighet dersom hun skulle bli våt på beina). Vel, det endte med iiiiiiskalde føtter - såpass kalde at vi måtte ta av henne fjellsko og sokker for å få varma frosne tær. Jentungen hylte av smerte og dette ga henne nok en støkk. Hun har begynt å skjønne at mamma vet best mht slike ting. Igår var klassen på skøyteisen hele dagen. Hun mente det holdt med kun ei ulltrøye under boblejakka selv om jeg ville hun skulle ha på mer. Hun kom hjem og fortalte at det hadde vært fryktelig kaldt før sola kom fram! 1-0 til meg ;-) Jeg tror det er vanskelig å endre en 15-åring, men kanskje det hadde vært en ide å la ham være med å kjøpe passende klær til utedager? (til en fornuftig pris selvsagt!). Ofte vil de ikke ha på klærne fordi de synes de er "rare", men det finnes jo mye kult å få kjøpt nå 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Ja, og di som ikke hadde gode klær på, kunne velge å sitte på skolen å ha matteprøve ;-D Tror alle hadde fått på seg klær da ;-) Jeg hadde friluftsliv som valgfag, der var det en av jentene som kun hadde 2 par høyhelte sko når vi skulle på kano/telttur. Og vi hadde til og med fått pakkeliste. Det kledde seg skikkelig nestegang for å si det slikt, gud, det var ett artig syn, og den macho villmarkslæren, ble helt forlegen, og kona hans kom padlene etter med bedre klær.... Høyhælte sko på padletur?? :-)))))))) *ler så jeg griner* 0 Siter
laban Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 :-))))) Sorry, måtte bare le litt ;-) Jeg skjønner godt at du blir irritert, for det hadde nok også jeg blitt. Jeg har en snart 12-åring (jente) som begynner å få endel fikse ideer om hva som blir feil/rett å ha på seg på tur. Jeg synes f.eks. det ser idiotisk ut å gå på fjelltur med tingene i en Rema-pose *himle* Det synes hun er fullstendig normalt.... Foreløpig vinner jeg den diskusjonen, men det spørs hvor lenge det varer Ifjor gikk vi på en kort fjelltur når det var litt snø og ganske kaldt ute. Ungene måtte ha på ullundertøy og ullsokker, men eldstejenta satte seg på bakbeina. Jeg fant ut at jeg fikk inngå et kompromiss. Hun tok på ullundertøy men slapp ullsokker (selv om jeg argumenterte med ullen fortreffelighet dersom hun skulle bli våt på beina). Vel, det endte med iiiiiiskalde føtter - såpass kalde at vi måtte ta av henne fjellsko og sokker for å få varma frosne tær. Jentungen hylte av smerte og dette ga henne nok en støkk. Hun har begynt å skjønne at mamma vet best mht slike ting. Igår var klassen på skøyteisen hele dagen. Hun mente det holdt med kun ei ulltrøye under boblejakka selv om jeg ville hun skulle ha på mer. Hun kom hjem og fortalte at det hadde vært fryktelig kaldt før sola kom fram! 1-0 til meg ;-) Jeg tror det er vanskelig å endre en 15-åring, men kanskje det hadde vært en ide å la ham være med å kjøpe passende klær til utedager? (til en fornuftig pris selvsagt!). Ofte vil de ikke ha på klærne fordi de synes de er "rare", men det finnes jo mye kult å få kjøpt nå ''til en fornuftig pris selvsagt!'' Hahaha! 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 ''til en fornuftig pris selvsagt!'' Hahaha! Okei, jeg tror jeg tar tilbake den ;-P 0 Siter
laban Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Okei, jeg tror jeg tar tilbake den ;-P :-)) Du aner ikke (eller - kanskje du gjør det nå?) hvor grusom musikk de spiller i butikkene dit tenåringsjenter drar med seg mor for å prøve klær. Jeg har flere ganger tenkt at nå betaler jeg nesten hva som helst, bare jeg slipper å vente i denne støyen lenger og får reise hjem. Heldigvis blir de store nok til å ordne alt selv etter hvert, jeg har ikke vært med slike steder på flere år nå. Men jeg har bare én datter, da... 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 :-)) Du aner ikke (eller - kanskje du gjør det nå?) hvor grusom musikk de spiller i butikkene dit tenåringsjenter drar med seg mor for å prøve klær. Jeg har flere ganger tenkt at nå betaler jeg nesten hva som helst, bare jeg slipper å vente i denne støyen lenger og får reise hjem. Heldigvis blir de store nok til å ordne alt selv etter hvert, jeg har ikke vært med slike steder på flere år nå. Men jeg har bare én datter, da... Det er derfor jeg er heldig som kan slå av lyden ;-)) Eldstedatra mi blir 12 og jeg har inntrykk av at ingen på skolen her er opptatt av merker osv foreløpig. Hun elsker kule klær, men merket driter hun i. Håper det varer ;-) 0 Siter
laban Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Det er derfor jeg er heldig som kan slå av lyden ;-)) Eldstedatra mi blir 12 og jeg har inntrykk av at ingen på skolen her er opptatt av merker osv foreløpig. Hun elsker kule klær, men merket driter hun i. Håper det varer ;-) Det var akkurat muligheten for å slå av lyden jeg tenkte på. Den kan komme godt med. Jeg syntes de klesgreiene var verst helt i starten på ungdomsskolen. Men datteren min har aldri vært blant de verste - og hun går heldigvis på en vgs der det er elever fra hele Oslo og alle stiler er "lov". 0 Siter
Gjest togli Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Det var akkurat muligheten for å slå av lyden jeg tenkte på. Den kan komme godt med. Jeg syntes de klesgreiene var verst helt i starten på ungdomsskolen. Men datteren min har aldri vært blant de verste - og hun går heldigvis på en vgs der det er elever fra hele Oslo og alle stiler er "lov". Jeg jobber i ungdomsskolen her og har diskutert merkepress med noen av elevene. De mente alle at det var viktigere for dem at klærne satt fint på kroppen, enn at de hadde bestemte merker. Selv gikk jeg på samme ungdomsskole, og den gangen gikk jo alle i Levis 501 og man burde helst ha Millet dunjakke for å være kul Nå har man så mye mer å velge i, samt at alle stilarter er aksepterte. Man er nok mer individualister nå enn det ungdommen var før? 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg jobber i ungdomsskolen her og har diskutert merkepress med noen av elevene. De mente alle at det var viktigere for dem at klærne satt fint på kroppen, enn at de hadde bestemte merker. Selv gikk jeg på samme ungdomsskole, og den gangen gikk jo alle i Levis 501 og man burde helst ha Millet dunjakke for å være kul Nå har man så mye mer å velge i, samt at alle stilarter er aksepterte. Man er nok mer individualister nå enn det ungdommen var før? Snuppa her er 8,5 år nå og jeg ser at så og si alle jentene på trinnet går i de samme klærne, rimelig og greit hverdagstøy fra de store kjedene. Veeeeldig greit! ) Poden på 10 år er fornøyd så lenge han er varm og har gjerne på seg langermet ulltrøye, vanlig bomullsgenser og hettegenser/ullgenser utenpå + dunjakka når han er ute. Jeg mistenker ham for ikke å ta av seg hettegenser/ullgenser i timene heller... 0 Siter
Lillemus Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Hehe, typisk undommelig dumhet. Det er viktigere å være kul, tøff og sexy enn å være varm. De skjønner ikke at det rett og slett ser dumt ut å være så tynt kledd. Jeg ser det hver morgen jeg kjører på jobb, det står 2 unge jenter og en gutt og venter på skolebussen, på forskjellige steder. De står og hopper og de er helt blå, uten votter, korte tynne jakker og sko som passer best i 20 varmegrader og ikke i minus 15. De lærer fanden ta meg ikke heller, slik har det vært i hele vinter. For et par år siden så jeg to småjenter på ca. 16 år som var på en fest og de var ute og gikk en liten tur i minus 10 grader. De gikk med kun topp, bar mage, bare såvidt puppene var dekket. Man kan jaggu meg begynne å lure på om de er helt vel bevart. Men la dem fryse og bli syke, det er den eneste måten de lærer på. *Hehe* Har aldri vært sånn jeg. Hadde 3-4 km å gå til ungdomsskolen og en av guttene i klassen syntes det var like spennende hver dag om vinteren å se hvor mange lag klær jeg hadde under den tykke losjakka. ) 0 Siter
henrikke71 Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Ja, det er ikke lett *sukk* Kanskje du har helt rett, at det er en god ide å kjøpe skikkelig bra tøy selv om de koster skjorta. Han synes veldig godt om en jakke her forleden, fra ei sånn scater og snowboardshappe, men den kostet 2300.- kr. Tingen var at den var innmari tynn, så jeg kunne ikke skjønne at den kunne gjøre annet enn å pynte. Men ser jo at han hadde kledd seg hvis det var kule klær :/ Himmel som tidene har forandret seg, jeg har alltid trodd jeg var en kul og ungdommelig mamma, men jeg ser jo tydelig at jeg klarer ikke følge utviklingen jeg en gang selv om jeg virkelig har prøvd Hvis du kjøper Billabong til ham, så får han ikke noe problem med å kle seg godt, men det krever at du bruker månedslønna di på at gutten skal holde varmen:) http://www.billabong.com/eu/ 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Isfiske er en så kald fornøyelse at der er det et absolutt must med godt og varmt tøy!! Men jeg ser ganske mange ungdommer på bussen i "sneakers" og forøvrig ekstremt dårlige vinterklær for det klimaet vi har i oslo-området for tiden... 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Det er derfor jeg er heldig som kan slå av lyden ;-)) Eldstedatra mi blir 12 og jeg har inntrykk av at ingen på skolen her er opptatt av merker osv foreløpig. Hun elsker kule klær, men merket driter hun i. Håper det varer ;-) Min blir også 12, og der har tydeligvis merkepresset begynt, uten at jeg har sett det hos han ennå. Men han fortalte at læreren hadde sagt fra i klassen at det ikke var lov å erte dem som hadde H&M-klær! :-( Det var ikke min pode som hadde blitt utsatt for dette, da, men jeg synes det er trist at det begynner allerede nå. 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 *Hehe* Har aldri vært sånn jeg. Hadde 3-4 km å gå til ungdomsskolen og en av guttene i klassen syntes det var like spennende hver dag om vinteren å se hvor mange lag klær jeg hadde under den tykke losjakka. ) Jeg var heller ikke sånn - jeg var først på med stillongs om høsten og sist av om våren...;-) 0 Siter
morsan Skrevet 10. februar 2009 Skrevet 10. februar 2009 Jeg tror det er mange som er slik i den alderen. De fleste kommer over det når de blir helt voksne. Jeg tror ikke det er noen løsning å holde dem hjemme, det kan lett bli en variant de foretrekker - altså at de får fri hvis de insisterer på å kle seg upraktisk. Det er jo ingen ønskesituasjon. Med noen kan man gjøre avtaler om at de får velge ut noen varme (kule, dyre) plagg, under forutsetning at disse blir brukt når det trengs. Det koster en del, men det kan likevel være verd det. Men da MÅ avtalen holdes, i motsatt fall må det få konsekvenser. Man drar ikke på isfiske uten hansker hvis man har et dødskult par, hvis du skjønner hva jeg mener. Datteren min (18) har gått i Conversesko hele året siden hun var 14 eller noe sånt, også i tosifrede minusgrader * sukk * ''De fleste kommer over det når de blir helt voksne.'' Men på jobben min er det en del damer som tropper opp - selv på dager med -13 grader ute - med tynne, uforede støvletter. Og attpåtil klager de over hvor kaldt det er! Det går an å ha på varmere sko og så skifte etter ankomst jobb... Dessuten er slike støvletter alt for glatte, synes 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.