Gå til innhold

Jålete 15 åring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes synd på den stakkars læreren som må drasse på en skokk med sutrende 15-åringer på isfiske. For de kommer sikkert ikke til å lide i stillhet. ;)

he he, enig!

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

15

• laban

5

• Lillemus

4

• BMS!

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Snuppa her er 8,5 år nå og jeg ser at så og si alle jentene på trinnet går i de samme klærne, rimelig og greit hverdagstøy fra de store kjedene. Veeeeldig greit! :o)

Poden på 10 år er fornøyd så lenge han er varm og har gjerne på seg langermet ulltrøye, vanlig bomullsgenser og hettegenser/ullgenser utenpå + dunjakka når han er ute. Jeg mistenker ham for ikke å ta av seg hettegenser/ullgenser i timene heller...

Åtteåringen her i huset (blir ni i mai) holder seg til mine "regler" også, men det er himla stor forskjell på en niåring og en tiåring ;)

Iallefall synes jeg det skjedde enormt mye med eldstejenta når hun bikka 10 år og så smått begynte å utvikle seg....

Skrevet

Min blir også 12, og der har tydeligvis merkepresset begynt, uten at jeg har sett det hos han ennå.

Men han fortalte at læreren hadde sagt fra i klassen at det ikke var lov å erte dem som hadde H&M-klær! :-( Det var ikke min pode som hadde blitt utsatt for dette, da, men jeg synes det er trist at det begynner allerede nå.

Hæ!? Jøsses... Læreren skulle antagelig trådt litt mer varsomt der ;-)

På lørdag var eldstedatra mi (snart 12) og fire klassevenninner på shopping. Jentene hadde kjøpt seg litt klær og det var viktig å få mest mulig for pengene, så de handla på Cubus :)

Skrevet

Høyhælte sko på padletur?? :-))))))))

*ler så jeg griner*

*knegg*

Den var i overkant, da!

Men vi har måttet gi meget tydelig beksjeder til enkelte damer vi kjenner i forbindelse med at de skal bli med oss ut på båttur:

Vi har ikke landgang, man må skreve over ripa for å gå ombord, og når vi legger til på øyer må man ofte hoppe i land. Ha derfor på meget fornuftig fottøy med god såle. (har hatt noen som kommer med pene "sommersandaler" med glatte såler og litt hæl, og selvsagt uten reim rundt hælen ...)

Likeså må vi være veldig spesifikke på at det ofte er mye kaldere i en åpen båt enn på land, så ta med _vindtett jakke_...;-)

Så det er ikke alltid folk er "ferdig oppdratt" som voksne...;-)

Skrevet

Hæ!? Jøsses... Læreren skulle antagelig trådt litt mer varsomt der ;-)

På lørdag var eldstedatra mi (snart 12) og fire klassevenninner på shopping. Jentene hadde kjøpt seg litt klær og det var viktig å få mest mulig for pengene, så de handla på Cubus :)

Det var vists helt konkret dette med H&M ertingen gikk ut på.

Skrevet

*knegg*

Den var i overkant, da!

Men vi har måttet gi meget tydelig beksjeder til enkelte damer vi kjenner i forbindelse med at de skal bli med oss ut på båttur:

Vi har ikke landgang, man må skreve over ripa for å gå ombord, og når vi legger til på øyer må man ofte hoppe i land. Ha derfor på meget fornuftig fottøy med god såle. (har hatt noen som kommer med pene "sommersandaler" med glatte såler og litt hæl, og selvsagt uten reim rundt hælen ...)

Likeså må vi være veldig spesifikke på at det ofte er mye kaldere i en åpen båt enn på land, så ta med _vindtett jakke_...;-)

Det er sant ;)

Vi har noen år hatt låvefester og hver gang har vi gitt beskjed om å ta med nok, varme klær. Låven er ikke isolert, så det _blir_ kaldt utpå natta, uansett sommer eller ei ;)

Gjest Meget irritert mamma
Skrevet

:-)))))

Sorry, måtte bare le litt ;-)

Jeg skjønner godt at du blir irritert, for det hadde nok også jeg blitt. Jeg har en snart 12-åring (jente) som begynner å få endel fikse ideer om hva som blir feil/rett å ha på seg på tur. Jeg synes f.eks. det ser idiotisk ut å gå på fjelltur med tingene i en Rema-pose *himle* Det synes hun er fullstendig normalt.... Foreløpig vinner jeg den diskusjonen, men det spørs hvor lenge det varer ;)

Ifjor gikk vi på en kort fjelltur når det var litt snø og ganske kaldt ute. Ungene måtte ha på ullundertøy og ullsokker, men eldstejenta satte seg på bakbeina. Jeg fant ut at jeg fikk inngå et kompromiss. Hun tok på ullundertøy men slapp ullsokker (selv om jeg argumenterte med ullen fortreffelighet dersom hun skulle bli våt på beina). Vel, det endte med iiiiiiskalde føtter - såpass kalde at vi måtte ta av henne fjellsko og sokker for å få varma frosne tær. Jentungen hylte av smerte og dette ga henne nok en støkk. Hun har begynt å skjønne at mamma vet best mht slike ting.

Igår var klassen på skøyteisen hele dagen. Hun mente det holdt med kun ei ulltrøye under boblejakka selv om jeg ville hun skulle ha på mer. Hun kom hjem og fortalte at det hadde vært fryktelig kaldt før sola kom fram! 1-0 til meg ;-)

Jeg tror det er vanskelig å endre en 15-åring, men kanskje det hadde vært en ide å la ham være med å kjøpe passende klær til utedager? (til en fornuftig pris selvsagt!). Ofte vil de ikke ha på klærne fordi de synes de er "rare", men det finnes jo mye kult å få kjøpt nå ;)

He he...skjønner at du må le litt av dette her :)

De pøbelen vet godt at jeg kjøper det som skal til til skole etc. og betaler det som må til om så er. Faktisk var vi på shopping nå på lørdag siden han bla "trengte" to nye olabukser.

Nå er jeg ikke megalysten på å handle uten å se på prislappen på vanlige klær som jeg anser dem kanskje ikke trenge like mye, men alt av ting som trengs blir kjøpt inn uansett. Sånn sett så er jeg i allefall en kul mamma!!! ;)

Men han har jo for seg at han ikke trenger noen slike klær så jeg visste jo ikke engang at de skulle på den turen i dag før i går eftermiddag!

Så han er rimelig håpløs altså.

Skrevet

Det er sant ;)

Vi har noen år hatt låvefester og hver gang har vi gitt beskjed om å ta med nok, varme klær. Låven er ikke isolert, så det _blir_ kaldt utpå natta, uansett sommer eller ei ;)

...men jeg har også blitt invitert på fest hjemme hos noen i slutten av august et år, og fordi leggene var brune, ankom jeg festen med kjole, bare legger og pensandaler med åpen tå...

Det viste seg at vi skulle sitte ute i hagen hele kvelden, i et telt!! Innen vi slapp inn på kaffe/avec var klokka over 23, og jeg var helt nummen i tærne...;-)

Så der hadde det vært på sin plass med en liten beskjed om at festen skulle være utendørs....;-)

Skrevet

Det var vists helt konkret dette med H&M ertingen gikk ut på.

Er det mulig!? *irritert* :-/

Skrevet

He he...skjønner at du må le litt av dette her :)

De pøbelen vet godt at jeg kjøper det som skal til til skole etc. og betaler det som må til om så er. Faktisk var vi på shopping nå på lørdag siden han bla "trengte" to nye olabukser.

Nå er jeg ikke megalysten på å handle uten å se på prislappen på vanlige klær som jeg anser dem kanskje ikke trenge like mye, men alt av ting som trengs blir kjøpt inn uansett. Sånn sett så er jeg i allefall en kul mamma!!! ;)

Men han har jo for seg at han ikke trenger noen slike klær så jeg visste jo ikke engang at de skulle på den turen i dag før i går eftermiddag!

Så han er rimelig håpløs altså.

Han høres med andre ord ut som en ganske normal tenåring ;-)

Skrevet

Er det mulig!? *irritert* :-/

Ja, jeg irriterte meg også over det!

Skrevet

...men jeg har også blitt invitert på fest hjemme hos noen i slutten av august et år, og fordi leggene var brune, ankom jeg festen med kjole, bare legger og pensandaler med åpen tå...

Det viste seg at vi skulle sitte ute i hagen hele kvelden, i et telt!! Innen vi slapp inn på kaffe/avec var klokka over 23, og jeg var helt nummen i tærne...;-)

Så der hadde det vært på sin plass med en liten beskjed om at festen skulle være utendørs....;-)

Ja, veldig greit å få beskjed om man skal være ute eller inne!

Skrevet

Min blir også 12, og der har tydeligvis merkepresset begynt, uten at jeg har sett det hos han ennå.

Men han fortalte at læreren hadde sagt fra i klassen at det ikke var lov å erte dem som hadde H&M-klær! :-( Det var ikke min pode som hadde blitt utsatt for dette, da, men jeg synes det er trist at det begynner allerede nå.

Jøss. Men dere bor litt sånn i vestkantområder, gjør dere ikke? Eller husker jeg feil nå?

Skrevet

Kule tenåringer bruker ikke vinterklær ;-)

Velkommen i klubben for oppgitte mødre.

PS. De vokser det av seg. Omtrent samtidig med at det er lov for foreldre å snakke med dem i all offentlighet.

Skrevet

Dette høres veldig kjent ut ja.

15-åringen her hadde aktivitetsdag i forrige uke. Han valgte alpint på Norefjell.

Jeg fikk til slutt truet han med å ta på seg ullundertøy, men han fant ikke den greia (husker ikke hva det heter) for å ha rundt halsen (tres over hodet) og da ville han ikke ha noe skjerf på seg.

Resultatet var at fikk vondt i halsen neste dag.

Skrevet

*knegg*

Den var i overkant, da!

Dette må erfares:-)Jeg gjorde samme feilen da vi kjøpte båt for noen år siden. Det ble fort slutt med å bruke høyhælte sandaler på buttur:-)

Skrevet

Men husker du ikke hvordan du var selv i den alderen da??

Hvis man hadde valget mellom å se kul ut, men fryse, eller å være varm med se "dum " ut, så valgte man definitivt det første alternativet!

Jeg fikk en påminnelse om dette da jeg igår morges kjørte forbi en jente i 15 års alderen som stod på en bussholdeplass.

Det var vel rundt 10 minus.

Selv satt jeg fullt påkledd i bilen, og hutret fordi den fortsatt var kald, mens hun står der nysminket og fin med oppsatt hår, uten lue, i tynne tights, naken i halsen i en utringet genser, og med åpen boblejakke..

Hun var definitivt ikke kledd etter været - men hun var jo veldig fin da.

Og det er nok viktigere!

Skrevet

Ja, det er ikke lett *sukk*

Kanskje du har helt rett, at det er en god ide å kjøpe skikkelig bra tøy selv om de koster skjorta.

Han synes veldig godt om en jakke her forleden, fra ei sånn scater og snowboardshappe, men den kostet 2300.- kr.

Tingen var at den var innmari tynn, så jeg kunne ikke skjønne at den kunne gjøre annet enn å pynte.

Men ser jo at han hadde kledd seg hvis det var kule klær :/

Himmel som tidene har forandret seg, jeg har alltid trodd jeg var en kul og ungdommelig mamma, men jeg ser jo tydelig at jeg klarer ikke følge utviklingen jeg en gang selv om jeg virkelig har prøvd :(

Det kan være verd å bruke litt ekstra penger på en ordentlig jakke, men jeg ville ha sørget for å kjøpe den litt stor, hvis han er som min sønn som skyter skikkelig i været for tiden.

Litt kjeldelig om en dyr jakke skulle være for liten neste år.

Skrevet

Ungene mine har ikke kommet i den alderen enda, men jeg ser ungdommen her i byen som kommer i t-skjorter og åpne jakker når det er -15 og storm ute!

I tillegg gjerne bare mager og sommersko...

Sukk... får tro de lærer av erfaring de også.

Og bare så det er sagt - han høres helt normal ut.

Skrevet

Å som jeg frøs mang en gang i den tiden der, grøss å gru!

Det hjalp egentlig ikke at mamma tvang med lue og votter heller, for jeg stappet de i sekken med en gang hun var ute av synet.

Nå derimot kler jeg på meg utrolig godt, visst folk påpeker det sier jeg at jeg aldri skal fryse mer i midt liv, og har derfor lue og votter på bare jeg springer bort på butikken.

I mange år var jeg nesten ikke ute på vinteren for jeg syntes det var så ufordragelig kald, men så oppdaget jeg at det faktisk var mulig å kle seg etter forholdene, en fantastisk oppdagelse!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...