Gå til innhold

Leieforhold. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Hybelleilighetbeboer sa opp midt i en måned, men hadde forskuddsbetalt for neste måned. Leieboer påstår å ha rett på å få forskuddsbetalingen tilbake fra den datoen utleier får ny beboer.

Stemmer det?

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Ja, det er vanlig praksis.

Virkelig!? Har aldri hørt om det.

*sjokkert*

Skrevet

*sjokkert*

Men du skal da vel ikke ha dobbelt husleie? Det er jo ikke riktig at han som flytter ut skal fortsette å betale når det er kommet en ny som har begynt å betale. Mener du virkelig det?

Gjest høstløv
Skrevet

Ja. selvfølgelig.

Hybelboer disponerer hybelen for den tiden vedkommende har betalt leie. Blir hybelen leid ut igjen i denne perioden, skal h*a selvfølgelig ha tilbake husleien.

Skrevet

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten. Vi leier ut med en mnds oppsigelsestid og leieboer sa opp i midten av januar med siste "bodato" 28/2 og betalte ut februar selv om h*n i praksis flytter ut flere uker før.

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Men du skal da vel ikke ha dobbelt husleie? Det er jo ikke riktig at han som flytter ut skal fortsette å betale når det er kommet en ny som har begynt å betale. Mener du virkelig det?

Jeg synes bare at jeg har krav på lenger oppsigelsestid, og ny leieboer betaler fra datoen som vedkommende sier ja til å leie. Så det blir jo ikke dobbelt...

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Det kommer helt an på hva som står i kontrakten. Vi leier ut med en mnds oppsigelsestid og leieboer sa opp i midten av januar med siste "bodato" 28/2 og betalte ut februar selv om h*n i praksis flytter ut flere uker før.

Har ikke kontrakt, men trodde ihvertfall at en måneds oppsigelsestid gjaldt.. Ny leieboer betaler fra datoen (denne gang skal jeg ha kontrakt) h*n underskriver.

Skrevet

Har ikke kontrakt, men trodde ihvertfall at en måneds oppsigelsestid gjaldt.. Ny leieboer betaler fra datoen (denne gang skal jeg ha kontrakt) h*n underskriver.

Med mindre noe annet står i kontrakten er det 3 mnds oppsigelsestid som gjelder tror jeg, vi styra mye med dette på denne tiden i fjor. Sjekk i husleieloven.

Skrevet

Jeg synes bare at jeg har krav på lenger oppsigelsestid, og ny leieboer betaler fra datoen som vedkommende sier ja til å leie. Så det blir jo ikke dobbelt...

Så lenge du ikke får dobbelt skal han ikke ha tilbake noe penger. Ikke hvis dere har en måneds oppsigelsestid og han har betalt en måned ekstra.

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Ja. selvfølgelig.

Hybelboer disponerer hybelen for den tiden vedkommende har betalt leie. Blir hybelen leid ut igjen i denne perioden, skal h*a selvfølgelig ha tilbake husleien.

Men hvis det er en måneds oppsigelsestid og leieboer flytter ut den 6, da taper jo jeg penger. Jeg kan jo ikke ta full månedsleie av folk om de flytter inn den 10 f.eks?

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Med mindre noe annet står i kontrakten er det 3 mnds oppsigelsestid som gjelder tror jeg, vi styra mye med dette på denne tiden i fjor. Sjekk i husleieloven.

Det står tre mnd i husleieloven. Hva betyr det for meg?

Gjest anerikkejeg
Skrevet

Så lenge du ikke får dobbelt skal han ikke ha tilbake noe penger. Ikke hvis dere har en måneds oppsigelsestid og han har betalt en måned ekstra.

Jeg får på ingen måte dobbelt og jeg skulle gjerne hatt lengre oppsigelsestid enn 14 dager;)

Skrevet

Det er godt du har lært at man skal ha kontrakt :)

'' § 9-6 - Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

''

Men når dere ikke har noen skriftlig avtale i det hele tatt vet jeg ikke om du har så mye du skulle ha sagt uansett. Det vil jo kunne bli ditt ord mot hans ord. En måneds oppsigelsestid er veldig vanlig for hybler, og mange har det også for sokkelleiligheter el.l

Skrevet

Men hvis det er en måneds oppsigelsestid og leieboer flytter ut den 6, da taper jo jeg penger. Jeg kan jo ikke ta full månedsleie av folk om de flytter inn den 10 f.eks?

Nei, men du kan heller ikke kreve full måned av han som bodde der før. Flytter de nye inn den 10, så betaler han gamle frem til den 10, og de nye fra den 10.

Skrevet

*sjokkert*

Kunne kanskje ha vært litt greit å sette seg inn i husleieregler _før_ man leier ut til noen? OG skrive kontrakt...

Skrevet

Jeg får på ingen måte dobbelt og jeg skulle gjerne hatt lengre oppsigelsestid enn 14 dager;)

Når ingen av dere har passet på å skrive kontrakt, så kan det havne dårlig ut for dere begge. Han kan heller ikke regne med å få pengene tilbake når dere ikke har kontrakt. Du kan heller ikke regne med å få for flere måneder når dere ikke har kontrakt. Hadde jeg vært deg ville jeg ikke brydd meg med å gjøre noe mere med saken. Med mindre noen andre begynner å leie i den perioden han har betalt for. Da synes jeg du skal betale tilbake så du ikke får dobbelt.

Skrevet

Flytter de inn den 10. tar du husleie fra den 10. i hver mnd, ikke noe problem. Få med i kontrakten at oppsigelsestiden starter f.eks. den 10. i første mnd etter at du har mottatt den, slik at om leietaker skal flytte den 10. mars så må du ha oppsigelsen i hende senest 10. februar. Om de da flytter ut den 25. februar skal de alikevel betale til 10. mars, med mindre du er grei og lar dem slippe med halvparten.

Skrevet

*sjokkert*

Hvorfor er du sjokkert? Skal du ha dobbbel inntekt på hybelen?

Skrevet

Jeg ville sjekket ut hva som er standard-kontrakt. Selv om dere ikke har kontrakt, er det rimelig å bruke disse reglene. Jeg kan ikke se at det er noen som helst juridisk grunn til å blande inn et evt. nytt leieforhold her. Hvorvidt du leier ut til noen andre eller ikke når han har flyttet, påvirker ikke avtalen dere imellom. Og det er rimelig å ha en måneds oppsigelse, og da skal han ikke få tilbake pengene for den forskuddsbetalte måndeden. Men, som sagt, sjekk ut hva som er standardkontrakt for denne typen leilighet (enten 1 eller 3 mnd, avhengig av leiligheten).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...