Gå til innhold

Datter bedt i 70 - talls bursdag!!!

Anbefalte innlegg

Gjest hippiemammaen
Skrevet

Herregud, de er bare småjenter, født sent på 90-tallet og nå skal de altså på 70-talls bursdag! Jeg var jo såvidt født selv da jeg:o)

Hva var typisk for 70 tallet da? Helst noe man har hjemme eller kan kjøpe billig et sted, ev hvor kjøpe??

Skrevet

Var det ikke høyt hår og skulderputer som var in da? Mener buksene var høye i livet, uten sleng. Smale belter var det vel også? Bluser med høy hals og bærestykke med rysjekant mener jeg også jeg hadde. Nå glir disse årtiene inn i hverandre, men du finner sikkert noe på google. Mener skjørtene gikk til midt på leggen og så var det disse store dressjakkene med puter til...lekkert altså!

Det hadde nesten vært bedre om de hadde valgt 60-tallet med hippitid og det hele. Det var saker det! ;-)

Skrevet

Var det ikke høyt hår og skulderputer som var in da? Mener buksene var høye i livet, uten sleng. Smale belter var det vel også? Bluser med høy hals og bærestykke med rysjekant mener jeg også jeg hadde. Nå glir disse årtiene inn i hverandre, men du finner sikkert noe på google. Mener skjørtene gikk til midt på leggen og så var det disse store dressjakkene med puter til...lekkert altså!

Det hadde nesten vært bedre om de hadde valgt 60-tallet med hippitid og det hele. Det var saker det! ;-)

Hippietiden varte da langt ut på 70-tallet!

Skrevet

Trange (altså øverst, i liv og lår) dongeribukser med sleng

Cordfløyel, f.eks. selekjole med glidelås

Relativt tettsittende, høyhalsede gensere, gjerne med striper i farger som ikke passer spesielt godt sammen, f.eks. rød / orange / rosa eller jordfarger

Evt. bluser / skjorter / tunika-aktige overdeler med store krager, tenk på ABBA

Ikke mye sminke, glitter og pynt, dette var Kvinnefrontens tiår

Gjest Elextra
Skrevet

Slik bluse du nevner er jo veldig typisk tidlig 80-talls, kfr. f.eks. dette bildet fra 1981:

3296028.jpg?v=1&c=ViewImages&k=2&d=C0605

Store dressjakker med skulderputer var noe senere på 80-talls, men finner ikke bilde i farten.

Som du sier glir tiårene i hverandre, og f.eks. var stilen tidlig på 80-tallet ("sossete", perleøredobber og gull, merkeklær, Diana-bluser, V-gensere) svært ulik den sent på 80-tallet (sort, sort, sort, brede skuldre, store uekte smykker, dramatisk sminke)

Gjest Elextra
Skrevet

70-tallet var jo langt, og stilen tidlig på 70-tallet (flower power, fargerike gevanter) var veldig ulik den sent på 70-tallet (sossete og/eller disco for alle penga). Velg selv! *S*

Skrevet

Trange (altså øverst, i liv og lår) dongeribukser med sleng

Cordfløyel, f.eks. selekjole med glidelås

Relativt tettsittende, høyhalsede gensere, gjerne med striper i farger som ikke passer spesielt godt sammen, f.eks. rød / orange / rosa eller jordfarger

Evt. bluser / skjorter / tunika-aktige overdeler med store krager, tenk på ABBA

Ikke mye sminke, glitter og pynt, dette var Kvinnefrontens tiår

Å ja, det var det som var 70-tallet ja! Stripete hjemmestrikkede vester og flate sko var et must. Mye brunt og lilla i klær. Det var jo tiåret for brunt, orange og gult på kjøkkenet og svære fargebomber både på tapet og gardiner. Men... jeg husker også at det var in med puffermer og kappeskjørt, for det hadde jeg i 75! :)

brilleslangen
Skrevet

Det er velmest bare en pekepinn på at man ikke skal komme i de mest moderne klestypene... Hva med bluse og vest med et helt alminnelig knelangt skjørt til, evt lusekofte/mariusgenser om noen har noe som ligner på det? Tror ikke de som inviterte mente at man skulle ruinere seg på å skaffe klær...

Skrevet

Jeg er født midt på 70tallet, og alle bebibilder av meg bærer preg av brunt, orange, grønt og rødt :-D

Har ett bilde hvor jeg er 1 år, med brune slengbukser, superkule :-D

Pastell, storedressjakker, skulderputer og høythår, er for meg 80tals, for ikke å snakke om den lekre blå øyneskyggen min ;-D

Skrevet

Jeg synes mer du beskriver 80-tallet her

Skrevet

Platåsko og slengbukser, men platåsko er vel ikke å anbefale til småjenter kanskje.

Skrevet

Råkorte skjørt, cardigan, ballerinasko, langt hår med midtskill.

Eller skikkelig hippi. Kafkan, barbeint og samme lange håret

Skrevet

Jeg ville gå for stor afroparykk, skosverte i ansiktet, store solbriller i gull (eller bare noen veldig flashy noen), trang syntetisk skjorte med store flipper, og bukse som er trang øverst og med skikkelig sleng. Brunt og sennepsgult, eller pang psykedelisk-farger. Evt en tettsittende cordfløyelsvest utenpå skjorta, det er snacksy;)

Skrevet

Ja, og om jenta ikke har langt hår, så får di sette på løshår ;-)

Skrevet

Mener du kinasko? De hadde jeg nesten glemt:-)

Skrevet

Mener du kinasko? De hadde jeg nesten glemt:-)

åhhh, jeg også.

De var jo supersøte, i velur :-)

Skrevet

åhhh, jeg også.

De var jo supersøte, i velur :-)

Ja, var det ikke på Neste stopp man fikk tak i slike? Mener å huske at jeg og en venninne dro til Trondheim på Neste Stopp for å kjøpe Kinasko:-)

Skrevet

Ja, var det ikke på Neste stopp man fikk tak i slike? Mener å huske at jeg og en venninne dro til Trondheim på Neste Stopp for å kjøpe Kinasko:-)

*Nikker* Jeg hadde flere par gjennom årene, den vanligste fargen var sort, men jeg mener de fantes i andre farger også. Men de var jo ikke gode å gå i, de var jo helt flate!

Skrevet

*Nikker* Jeg hadde flere par gjennom årene, den vanligste fargen var sort, men jeg mener de fantes i andre farger også. Men de var jo ikke gode å gå i, de var jo helt flate!

De hadde iallefall røde i tillegg til sorte. :)

Skrevet

Nå fikk jeg skiklig lyst på kinasko igjen :-D

Veldig morsomt navn egentlig, jeg har vært supermange ganger i kina, og aldri sett dem der ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...